- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ФОНД ДЕРЖАВНОГО МАЙНА УКРАЇНИ
Н А К А З
Про результати перевірки виконання умов договорів купівлі-продажу
На виконання вимог чинного законодавства України щодо здійснення державними органами приватизації контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу державного майна (далі - договір) та наказу Фонду державного майна України (далі - Фонд) від 30 жовтня 1997 року N 1160 "Про організацію виконання постанови Кабінету Міністрів України від 12 вересня 1997 року N 1012" Фондом, його регіональними відділеннями та Фондом майна АР Крим у II кварталі 2005 року перевірено стан виконання покупцями державного майна умов укладених договорів.
Проконтрольовано виконання умов за 1457 договорами (27,4 відсотка всіх договорів, які підлягають контролю протягом поточного року). Перевірками виявлено 197 договори (13,5 відсотка кількості перевірених), умови яких не виконуються належним чином. З метою усунення допущених покупцями порушень умов договорів органами приватизації протягом кварталу з ними проводилась відповідна робота.
Загальні обсяги інвестицій, внесених у підприємства України (наростаючим з 1995 року підсумком) становлять 4 603,6 млн. грн., 556,9 млн. дол. США та 15,33 млн. євро, і в цілому перевищують обсяги, передбачені на цей період умовами договорів. Зафіксовано створення на підприємствах нових робочих місць. Реалізуються інші зобов'язання покупців.
Поряд з тим за рядом договорів виявлено недовнесено інвестицій на загальну суму 346,4 млн. грн. і 9,6 млн. дол. США. Має місце неналежне виконання інших умов договорів.
У зв'язку з виявленим порушеннями органами приватизації до покупців вжито заходи впливу, передбачені законодавством і договорами купівлі-продажу. Протягом кварталу з покупців стягнуто 47,76 тис. грн. штрафів і пені.
Продовжувалась робота з розірвання договорів купівлі-продажу за невиконання покупцями об'єктів приватизації взятих зобов'язань та повернення таких об'єктів у державну власність з метою їх повторного продажу. Станом на початок липня 2005 року у державну власність повернуто 174 об'єкти. Ще за 203 об'єктами така робота триває. З числа вже повернутих у державну власність об'єктів вже повторно продано 89 об'єкти. Сума коштів, отриманих від повторного продажу, перевищує отриману від першого продажу у 2,1 раза.
Незадовільним був стан дотримання термінів подання регіональними відділеннями своїх звітів про результати перевірок виконання умов договорів купівлі-продажу до Фонду. У визначений наказом Фонду від 27.02.2004
N 372 термін їх надало тільки 6 регіональних відділень - по Житомирській, Київській, Львівській, Одеській, Херсонській, Чернівецькій областях та Фонд майна АР Крим.
У зв'язку з викладеним
НАКАЗУЮ:
1. Звіт про результати контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації, здійсненого у другому кварталі 2005 року, затвердити (додається).
2. Звернути увагу керівників регіональних відділень Фонду на необхідність суворого дотримання вимог нормативних та організаційно-розпорядчих документів Фонду щодо здійснення перевірок виконання умов договорів купівлі-продажу і порядку звітування перед Фондом про проведену роботу та її результати.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Голови Фонду Потімкова О.Ю.
В.о.Голови Фонду | С.Лєдомська |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Фонду державного
майна України
18.07.2005 N 2212
ЗВІТ
про результати контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації, здійсненого у 2 кварталі 2005 року
Згідно з вимогами статей
7 та
27 Закону України
"Про приватизацію державного майна" щодо контролю державними органами приватизації за виконанням умов договорів купівлі-продажу державного майна, постанови Кабінету Міністрів України від 12.09.97
N 1012 "Про порядок контролю за діяльністю підприємств, приватизація яких здійснюється за погодженням з Кабінетом Міністрів України" та згідно з наказом Фонду державного майна України (далі - Фонд) від 27.02.04
N 372 протягом 2 кварталу 2005 року проведено перевірки стану виконання покупцями державного майна умов укладених договорів. Здійснений контроль показав таке.
На обліку органів приватизації знаходиться 11050 договорів. З них:
- договорів купівлі-продажу пакетів акцій акціонерних товариств - 1092;
- договорів купівлі-продажу об'єктів малої приватизації - 6951;
- договорів купівлі-продажу об'єктів незавершеного будівництва - 3007.
Із загальної кількості зазначених договорів, органами приватизації зараз контролюється виконання умов за 5316 договорами (решта 5734 договорів - це договори, умови яких уже виконані, внаслідок чого ці договори знято з контролю).
Протягом кварталу перевірено стан виконання умов за 1457 договором, що складає 27,4 відсотка договорів із тих, що знаходяться на контролі (додаток 1). Більшість регіональних відділень Фонду та Фонд майна АР Крим забезпечили охоплення перевірками необхідної кількості договорів, як цього вимагають відповідні нормативні та організаційно-розпорядчі документи Фонду.
Збереглася тенденція до поліпшення загальних показників виконання покупцями взятих зобов'язань. Якщо у 1996 році згідно з результатами перевірок кількість договорів, за якими були виявлені порушення тих чи інших умов, становила 36,6 відсотка від загальної кількості договорів купівлі-продажу, то у 1997 році частка таких договорів уже склала 32,4 відсотка, у 1998 - 26,6, у 2000 - 19,7, у 2002 - 16,7, у 2004 - 13,6. У другому кварталі 2005 року порушення умов договорів (головним чином - прострочення договірних термінів) виявлене за 197 договорами, що складає 13,5 відсотків від загальної кількості перевірених договорів.
Найбільша кількість порушень тих чи інших умов договорів виявлена регіональними відділеннями Фонду по Житомирській області (42 договори), Одеській (16), Харківській та по місту Києву (по 15 у кожному), по Дніпропетровській області (13).
У кожному випадку виявлення порушення до покупців застосовані відповідні санкції, передбачені чинним законодавством та договорами. Тобто, жодне відхилення від сформульованих договорами заходів або від визначених договором термінів їх виконання не залишилось без відповідного реагування з боку органів приватизації. Сума штрафів та пені, стягнутих органами приватизації в 2 кварталі 2005 року, становить 47,76 тис. грн. Загальна сума штрафів та пені, стягнутих органами приватизації за весь період здійснення ними контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу (з 1995 року), склала 11281,6 тис. грн. та 149,9 тис. дол. США. При цьому, вжиттю найбільш радикального заходу - розірванню договору купівлі-продажу - завжди передує спільна з покупцем і підприємством робота, спрямована на пошук можливості врегулювання проблеми, що виникла.
Стан виконання покупцями об'єктів приватизації найбільш типових умов договорів і загальний стан справ за договорами купівлі-продажу окремих груп об'єктів приватизації є таким.
Найбільш значна частина порушень стосується порядку розрахунків за придбані об'єкти приватизації. Протягом кварталу це порушення встановлено за 38 договорами (2,6 відсотка перевірених договорів). Найбільше таких випадків встановлено регіональними відділеннями по місту Києву та Львівській області (по 6 договорів у кожному), Миколаївській (5), Луганській (4) та Вінницькій (3) областях. Так, наприклад, у Львівській області регіональним відділенням Фонду за несвоєчасну сплату покупцем (ЗАТ "Львівський виноробний завод") за оборотні матеріальні засоби Львівського державного виноробного заводу фірми "Укрвино" нарахована пеня в сумі 5,5 тис. грн.
Недотримання порядку термінів державної реєстрації нової форми власності на придбані покупцями об'єкти приватизації виявлено загалом за 13 договорами (0,9 відсотка перевірених договорів). Недисциплінованість покупців у цій частині виявлена регіональними відділеннями Фонду по Херсонській (4 договори), Чернігівській (3) областях та деякими іншими регіональними відділеннями.
Факти невиконання зобов'язань щодо збереження виду діяльності приватизованих об'єктів протягом кварталу виявлено за 9 договорами (0,6 відсотка перевірених договорів). Порушення цієї умови зафіксовано регіональними відділеннями Фонду по Дніпропетровській та Одеській (по 3 договори у кожному), Сумській (2), Харківській (1) областях. Так, наприклад, у Харківській області при перевірці стану виконання умов договору купівлі-продажу пакета акцій ВАТ "Укргермет" (покупець - ЗАТ "Укрсплав") встановлено, що виробництво на підприємстві зупинено, не збережений металургійний профіль роботи підприємства. Тому, регіональним відділенням здійснюється робота із застосування до покупця відповідних санкцій. Регіональним відділенням по Одеській області встановлено порушення виконання покупцем (покупець - ВАТ "Альбатрос") умови збереження профілю об'єкта соціальної сфери - "Дитяча база відпочинку "Салют". За це порушення регіональним відділенням нараховане штрафів на загальну суму 23,5 тис. грн. На сьогодні регіональним відділенням здійснюється відповідна претензійно-позовна робота із стягнення з покупця цієї суми.
Факти порушень виконання покупцями зобов'язань щодо збереження або збільшення обсягів виробництва продукції (послуг) впродовж звітного кварталу було зафіксовано за 4 договорами (0,3 відсотка перевірених договорів). Такі порушення встановлені центральним апаратом Фонду та регіональними відділеннями Фонду по Харківській, Одеській областях та по місту Києву. Наприклад, як зазначалось вище, за результатами перевірки виконання умов договору купівлі-продажу пакета акцій ВАТ "Укргермет" встановлено, що виробництво на підприємстві зупинено, покупцем (ЗАТ "Укрсплав") також не виконана умова щодо збереження досягнутих підприємством на момент приватизації вартісні обсягів металургійного виробництва (міді та мідних сплавів). Тому, регіональним відділенням здійснюється робота із застосування до покупця відповідних санкцій.
На контролі органів приватизації знаходиться 353 договорів (6,6 відсотка загальної кількості), які містять умову щодо збереження кількості робочих місць та 212 (майже 4 відсотка загальної кількості) - щодо створення нових.
Протягом звітного кварталу стан виконання зазначених умов було проконтрольовано відповідно за 92 та 47 вказаними договорами. Невиконання цих зобов'язань не зафіксовано. Перевірки показали, що внаслідок належного виконання власниками об'єктів приватизації умов договорів, на підприємствах створено 786 робочих місць.
Приклади збереження та створення нових робочих місць внаслідок належного виконання новими власниками взятих зобов'язань є такі:
- в Автономній республіці Крим за договором купівлі-продажу цілісного майнового комплексу бази ремонтно-будівельної дільниці ремонтно-будівельного управління санаторно-медичного підприємства "Санаторний комплекс "Росія" покупцем (ТОВ "Закарпатська троянда") на виконання умови договору щодо збереження 6 та створення 23 нових робочих місць, в тому числі 3 робочих місця для інвалідів, збережені та створені всі робочі місця, передбачені цими умовами договору;
- у Полтавській області за договором купівлі-продажу нежитлового приміщення, загальною площею 93 кв. м, покупцем (фізична особа) відкрито магазин меблів та на сьогодні створено 4 нових робочих місця.
Крім того, в ході проведення перевірок органами приватизації виявлена значна кількість прикладів створення нових робочих місць на підприємствах, де договорами такі зобов'язання покупців передбачені не були. Перевірками виявлено 26 таких договори, за якими створено 1374 нових робочих місць. Так, наприклад:
- у Донецькій області за договором купівлі-продажу нежитлового приміщення у місті Донецьк покупець (ТОВ "ДІСО") створив 71 нове робоче місце;
- у Закарпатській області за договором купівлі-продажу 0,84 частки, що належала до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області у спільній частковій власності незавершеного будівництва корпусу готелю турбази "Латориця", покупцем (фізичною особою) завершено реконструкцію готелю на 84 ліжка, введено його в експлуатацію та створено на його базі 20 нових робочих місць;
- у Кіровоградській області за договором купівлі-продажу частини комплексу будівель - нежитлового приміщення (будівля колишньої земської аптеки) у місті Кіровоград покупцем (ВАТ "Паляниця") в приватизованому приміщенні відкрито магазин "Хліб" та створено 7 робочих місць;
- у Тернопільській області за договором купівлі-продажу приміщення хлібопекарні покупцем (фізична особа) створено додатково 4 нових робочих місця.
У розрізі окремих груп договорів, з числа перевірених та зазначених вище, стан виконання їх умов (за накопичувальним підсумком) є таким.
Серед груп договорів купівлі-продажу різних об'єктів приватизації найбільша кількість порушень умов фіксується за договорами купівлі-продажу об'єктів незавершеного будівництва. На сьогодні невиконання їх умов органами приватизації виявлено за 393 договорами (13,0 відсотків загальної кількості договорів цієї групи). У повному обсязі виконано умови за 1037 договорами (34,5 відсотка). Неналежне виконання умов має місце за 148 договорами (4,9 відсотка). Термін виконання умов не настав за 1429 договорами (47,5 відсотка).
Найбільше договорів купівлі-продажу об'єктів незавершеного будівництва обліковується і контролюється регіональними відділеннями Фонду по Житомирській (365), Донецькій (214), Харківській (204), Львівській (201), Луганській (174) областях і Фондом майна АР Крим (155). Тому більшість перевірок виконання умов договорів купівлі-продажу цих об'єктів здійснено у звітному кварталі саме цими відділеннями.
Найбільша кількість договорів купівлі-продажу - 6951 стосуються об'єктів малої приватизації. З них умови у повному обсязі виконано за 4352 договорами (62,6 відсотка загальної кількості цих договорів). Невиконання умов виявлене за 136 договорами (майже 2,0 відсотка). Неналежне виконання умов має місце за 106 договорами (1,5 відсотка). Термін виконання умов не настав за 2357 - договорами (33,9 відсотка).
Стан виконання умов договорів купівлі-продажу пакетів акцій є таким. На обліку органів приватизації перебуває 1092 договорів купівлі-продажу пакетів акцій відкритих акціонерних товариств. За результатами здійсненої перевірки повне і своєчасне виконання умов відмічене за 790 договорами (72,3 відсотка загальної кількості). Неналежне виконання умов, тобто відставання від передбачених договорами термінів, допущене покупцями за 10 договорами (0,9 відсотка). Невиконання умов зафіксоване за 88 договорами (8,1 відсотка). За 204 договорами (18,7 відсотка) терміни виконання умов не закінчились.
Серед вищезазначеної кількості договорів купівлі-продажу пакетів акцій 206 стосуються підприємств, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави. З них на обліку центрального апарату Фонду знаходиться 132 таких договорів, Фонду майна АР Крим та регіональних відділень Фонду - 74.
Стан виконання цих договорів такий:
- за 144 договорами, що становить 69,9 відсотка, умови виконано у повному обсязі;
- за 21 договором (10,2 відсотка) зобов'язання знаходяться в стадії виконання (інвестиційні зобов'язання та інші зобов'язання, виражені у грошовій формі, виконані, а за іншими зобов'язаннями кінцеві терміни виконання ще не закінчились);
- за 37 договорами (17,96 відсотка) кінцеві терміни внесення інвестицій та виконання інших зобов'язань ще не закінчились;
- за 4 договорами (1,94 відсотка) зафіксовано невиконання їх умов. На сьогодні здійснюються заходи щодо забезпечення безумовного їх виконання, а в разі недосягнення позитивних результатів, будуть вжити заходи із розірвання цих договорів та повернення пакетів акцій у державну власність (така робота ведеться за 1 договором);
Згідно з умовами договорів купівлі-продажу стратегічно важливих підприємств на їх розвиток у період з 1995 по 2010 рік передбачається внесення інвестицій на загальну суму 4883,454 млн. грн.*, 714,867 млн. дол. США та 410 тис. євро.
Результати перевірок стану виконання інвестиційних зобов'язань та інших зобов'язань, виражених у грошовій формі висвітлили таке.
Вказані зобов'язання містять 843 договорів купівлі-продажу пакетів акцій (у тому числі стратегічно важливих підприємств - 163), 412 договорів купівлі-продажу об'єктів малої приватизації і 56 - об'єктів незавершеного будівництва.
Загалом ними передбачено внесення до підприємств протягом 1995-2009 років інвестицій та інших коштів на загальну суму 8898,83 млн. грн., 943,4 млн. дол. США та 19,26 млн. євро. Фактично інвестицій та інших коштів на сьогодні надійшло - 4603,6 млн. грн., 556,9 млн. дол. США та 15,33 млн. євро, що у перерахунку в національну валюту складає 6,22 млрд. грн. Це перевищує обсяги, передбачені на цей період умовами договорів (4390,9 млн. грн., 517,5 млн. дол. США., 14,55 млн. євро).
---------------
* зменшення запланованої суми інвестицій відбулось за рахунок розірваних договорів купівлі-продажу та повернення пакетів акцій в державну власність, в т.ч. по ВАТ "Криворіжсталь".
За окремими групами договорів із числа зазначених інвестиції розподіляються так.
Договорами купівлі-продажу пакетів акцій відкритих акціонерних товариств передбачено надходження до них до 2009 року 8220,41 млн. грн., 938,4 млн. дол. США та 19,26 млн. євро. У тому числі надходження на стратегічно важливі підприємства мають скласти 4883,45 млн. грн., 714,87 млн. дол. США та 0,4 млн. євро. У період з 1995 року до цього часу їх надійшло:
- за всіма договорами купівлі-продажу пакетів акцій 4403,132 млн. грн., 555,34 млн. дол. США та 15,33 млн. євро;
- у тому числі за договорами купівлі-продажу пакетів акцій стратегічно важливих підприємств - 2901,1 млн. грн., 394,18 млн. дол. США та 0,86 млн. євро.
Договорами купівлі-продажу об'єктів незавершеного будівництва за цей період передбачено виконання їх покупцями зобов'язань, які мають грошове вираження, на загальну суму 392,18 млн. грн. та 4,01 млн. дол. США. За даними перевірок вже внесено 41,1 млн. грн. і 0,3 млн. дол. США.
За договорами купівлі-продажу об'єктів малої приватизації аналогічними зобов'язаннями покупців передбачено виконання заходів на загальну суму 286,25 млн. грн. і 1,02 млн. дол. США. Фактично надійшло 159,38 млн. грн. і 1,28 млн. дол. США.
Слід відмітити, що найбільшу зацікавленість інвесторів викликають підприємства базових галузей економіки, а саме: чорної та кольорової металургії (обсяг внесених інвестицій склав 1915,81 млн. грн. та 247,14 млн. дол. США), машинобудування та металообробки (936,24 млн. грн. та 36,24 млн. дол. США), енергетичної та паливної промисловості (676,1 млн. грн., 57,92 млн. дол. США та 14,47 млн. євро).
Аналіз напрямків залучення інвестицій в розрізі галузей промисловості свідчить, що більша частина із залучених інвестицій направляється на технічне переозброєння та реконструкцію виробництва (обсяг внесених інвестицій склав 2218,6 млн. грн., 270,38 млн. дол. США), що є необхідним для розвитку виробничої бази з метою випуску конкурентоспроможної продукції та виходу на нові ринки збуту.
Наступними напрямками залучення інвестицій за кількісними показниками є погашення заборгованості підприємств, у тому числі із заробітної плати (обсяг внесених інвестицій склав 869,12 млн. грн., 85,33 млн. дол. США та 14,47 млн. євро) і поповнення обігових коштів підприємств (457,26 млн. грн. та 142,68 млн. дол. США).
Загальне перевищення фактичних інвестиційних надходжень у підприємства у порівнянні з плановими досягнуто за рахунок випередження термінів виконання інвестиційних зобов'язань (та перевищення запланованих обсягів) за рядом договорів купівлі-продажу.
Поряд з тим, за деякими договорами зафіксовано недовнесення інвестицій у визначені договорами строки. Загальна сума недовнесення інвестицій до запланованих договорами обсягів станом на кінець червня 2005 року склала 346,4 млн. грн. та 9,6 млн. дол. США. З них за договором купівлі-продажу пакета акцій ВАТ "Херсонобленерго" заборгованість з інвестування підприємства склала 270,167 млн. грн.
У всіх виявлених випадках порушення покупцями зобов'язань органами приватизації здійснювалась передбачена законодавством відповідна претензійно-позовна робота. Зокрема, крім заходів із стягнення пені й неустойок у наведених обсягах, після використання всіх можливостей досудового врегулювання проблем в напрямку забезпечення реалізації цих зобов'язань, здійснювались дії з розірвання (визнання недійсними) договорів та повернення об'єктів приватизації в державну власність для перепродажу ефективному власнику.
Станом на 01.07.2005 у власність держави повернуто 174 об'єкти приватизації (з яких 78 - пакети акцій, 32 - цілісні майнові комплекси і 64 - об'єкти незавершеного будівництва); ще за 203 договорами претензійно-позовна робота щодо їх розірвання (визнання недійсними) і повернення об'єктів приватизації у державне управління продовжується (з них 57 - пакети акцій, 39 - цілісні майнові комплекси та 107 - об'єкти незавершеного будівництва).
З числа повернутих у державну власність об'єктів приватизації повторно продано 89 об'єкти. У їх числі:
39 - пакетів акцій;
31 - об'єктів незавершеного будівництва;
19 - цілісних майнових комплексів.
Загальна сума коштів, одержаних від повторного продажу повернутих об'єктів, склала 64,25 млн. грн. (для порівняння: від першого продажу цих об'єктів було одержано 31,22 млн. грн.).
................Перейти до повного тексту