- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ФОНД ДЕРЖАВНОГО МАЙНА УКРАЇНИ
НАКАЗ
Про затвердження Політики власності Фонду державного майна України
1. Затвердити Політику власності Фонду державного майна України , що додається.
2. Департаменту управління державними підприємствами та корпоративними правами держави протягом одного робочого дня з дня видання цього наказу забезпечити передачу його копії в електронному вигляді Департаменту законодавчого, комунікаційного забезпечення та роботи з громадськістю для опублікування Політики власності Фонду державного майна України на офіційному веб-сайті Фонду державного майна України.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Голови Фонду державного майна України відповідно до розподілу функціональних обов'язків.
В.о. Голови Фонду |
В. Трубаров |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Фонду
державного майна України
15.04.2019 № 374
ПОЛІТИКА ВЛАСНОСТІ
ФОНДУ ДЕРЖАВНОГО МАЙНА УКРАЇНИ
1. ВСТУП
Суб'єкти господарювання, що діють на основі лише державної власності, та суб'єкти господарювання з державною часткою (далі - Суб'єкти господарювання) становлять значну частину української економіки. Кінцевим бенефіціарним власником перших та належних державі акцій (часток) в других - є український народ.
Структура власності Суб'єктів господарювання зумовлює необхідність як дотримання інтересів держави як акціонера, так і врівноваження інтересів всіх акціонерів (в тому числі держави). За таких умов організація корпоративного управління суб'єктів господарювання передбачає формування прозорої та ефективної моделі корпоративного управління, яка забезпечила б збалансування інтересів всіх учасників корпоративних відносин та активну співпрацю із зацікавленими особами (працівниками, контрагентами, державою як регулятором, громадськістю тощо).
Держава, зі своєї сторони, має бути активним власником та належним чином реалізовувати свої повноваження як орган управління/акціонер/учасник Суб'єкта господарювання.
2. ФОНД ЯК АКЦІОНЕР ТА ОРГАН УПРАВЛІННЯ ОБ'ЄКТОМ ДЕРЖАВНОЇ ВЛАСНОСТІ
Фонд державного майна України (далі - Фонд) як орган управління об'єктами державної власності, що знаходяться в його управлінні, має здійснювати активне управління Суб'єктами господарювання, щоб забезпечити оптимальну довгострокову ефективність діяльності Суб'єктів господарювання, а у випадку прийняття рішення про приватизацію Суб'єкта господарювання чи належних державі акцій (часток) в такому Суб'єкті господарювання - забезпечити його продаж на найбільш вигідних умовах.
Такий підхід передбачає, що Суб'єкти господарювання повинні мати, як мінімум, середньостроковий підхід до свого розвитку, бути ефективними та конкурентоспроможними, мати можливість розвиватися як в матеріально-технічному плані, так і в науковому. Для сприяння стійкому зростанню ефективності Суб'єктів господарювання такі суб'єкти мають повною мірою інтегрувати всесвітньо-прийняті практики корпоративного управління, діяти згідно з правилами та методами, що застосовуються у приватних компаніях.
Враховуючи повноваження Фонду як органу державної влади, Фонд не може самостійно забезпечити та реалізувати права держави як власника/акціонера/учасника Суб'єкта господарювання, оскільки Фонд не наділений рядом ключових повноважень, необхідних для цього. Фонд позбавлений можливості впливати на формування дивідендної політики держави, відбір членів наглядових рад та голів колегіальних виконавчих органів / осіб, які здійснюють повноваження одноосібних виконавчих органів особливо важливих для економіки підприємств.
У зв'язку з цим Фонд обмежений у можливості здійснення відповідального та ефективного середньострокового планування діяльності Суб'єктів господарювання, оскільки відсутня можливість планування відрахувань на користь власника/акціонерів/учасників та можливість зміни складу виконавчих органів та наглядових рад таких Суб'єктів господарювання у зрозумілі та прийнятні строки. Що стосується короткострокового планування, то таке планування також обмежено тим фактом, що річні фінансові плани низки Суб'єктів господарювання підлягають затвердженню Кабінетом Міністрів України, а не органами управління (загальними зборами, наглядовою радою) таких Суб'єктів господарювання.
Наміром Фонду, на даному етапі розвитку корпоративного управління в Україні, є забезпечення якісного контролю за дотриманням Суб'єктами господарювання передбачених законодавством прав і інтересів зацікавлених осіб (тобто осіб, які мають легітимний інтерес у діяльності Товариства і до яких передусім належать працівники, акціонери, місцеві громади, органи державної влади, ділові партнери тощо). Суб'єкти господарювання мають усвідомлювати свою відповідальність перед суспільством в цілому та при здійсненні своєї діяльності мають діяти на благо суспільства та для зростання національного добробуту.
Фонд вважає, що наявність якісної, прозорої та дієвої системи корпоративного управління Суб'єктів господарювання має великий вплив на підвищення їх ринкової вартості та ефективності роботи; сприяє прибутковості та фінансовій стабільності; збільшенню довіри з боку акціонерів, кредиторів і громадськості; побудові довготривалої співпраці з контрагентами, органами влади, засобами масової інформації і суспільством в цілому.
Застосування Фондом належного корпоративного управління є передумовою для сприяння зростання економічної ефективності та конкурентоспроможності Суб'єктів господарювання.
Принципи корпоративного управління, до досягнення рівня яких має прагнути Фонд, закріплені в керівних принципах Організації економічного співробітництва та розвитку з корпоративного управління для підприємств з державною участю.
Державні підприємства та державна частка в Суб'єктах господарювання є наслідком радянського минулого України. Однією із задач Фонду в сфері корпоративного управління є зміна організаційно-правових форм в державних підприємствах на форми, які є широко вживаними в приватному секторі.
Суб'єкти господарювання, що знаходяться у сфері управління Фонду, працюють як на монопольних ринках (суб'єктами природних монополій є обласні енергорозподільчі компанії та суб'єкти, що надають послуги з теплопостачання), так і на цілком конкурентних ринках.
Фонд як суб'єкт управління належним державі пакетом акцій діє в якості інформованого і активного власника, забезпечуючи тим самим, щоб управління Суб'єктами господарювання здійснювалося на засадах прозорості та підзвітності і з високим ступенем професіоналізму та ефективності.
Фонд як акціонер / учасник / орган управління забезпечуватиме та, в межах належного державі пакета акцій Суб'єктів господарювання, сприятиме відповідності діяльності Суб'єктів господарювання загальноприйнятним корпоративним нормам.
Фонд забезпечуватиме повну операційну незалежність для досягнення Суб'єктами господарювання своїх цілей діяльності, утримуватиметься від втручання в господарську діяльність Суб'єктів господарювання, крім реалізації своїх прав як акціонера / учасника / органу управління Суб'єкта господарювання.
Фонд забезпечуватиме невтручання в діяльність виконавчих органів та наглядових рад Суб'єктів господарювання і поважатиме їх незалежність. У взаємовідносинах з виконавчими органами та наглядовими радами Суб'єктів господарювання з декількома акціонерами/учасниками Фонд діятиме виключно як один із акціонерів/учасників, не застосовуючи свої владні повноваження.
До основних обов'язків Фонду як акціонера входить:
Участь у Загальних зборах і ефективна реалізація свого права голосу.
Сприяння у створенні наглядових рад, де більшість членів становитимуть незалежні директори, сприяння у диверсифікації складу наглядових рад, недопущення обмеження повноважень наглядових рад.
Забезпечення прозорого процесу відбору осіб, що виконують функції одноособових виконавчих органів та голів колегіальних виконавчих органів.
Забезпечення удосконалення системи звітності Суб'єктів господарювання з декількома акціонерами/учасниками, що дозволяють акціонерам/учасникам Суб'єктів господарювання вести регулярний моніторинг, перевірку і оцінку результатів діяльності Суб'єктів господарювання, а також нагляд і моніторинг щодо дотримання застосовних стандартів корпоративного управління.
Контроль розкриття Суб'єктами господарювання інформації, що підлягає публічному розкриттю.
Підтримання постійного діалогу із зовнішніми незалежними аудиторами Суб'єктів господарювання, Державною аудиторською службою та Державною фіскальною службою.
Створення (та послідовне дотримання) чіткої політики виплати винагороди членам наглядових рад та виконавчих органів Суб'єктів господарювання, яка сприятиме довго- і середньостроковим інтересам Суб'єктів господарювання та надасть можливість залучати і мотивувати кваліфікованих фахівців.
Ті Суб'єкти господарювання, що знаходяться в сфері управління Фонду та не є природними монополіями, здійснюють свою діяльність в однорідному та конкурентному середовищі, що забезпечує конкуренцію на ринку. Фонд не сприятиме діяльності Суб'єктів господарювання, що направлена на монополізацію ринків, та не використовуватиме свої владні повноваження для отримання Суб'єктами господарювання економічних переваг при здійсненні ними своєї господарської діяльності (включаючи, але не виключно звільнення від дотримання загального законодавства та податкового законодавства, отримання вигоди з будь-якої опосередкованої фінансової підтримки).
Ті Суб'єкти господарювання, що знаходяться в сфері управління Фонду та є природними монополіями, здійснюють свою діяльність, не зловживаючи своїм монопольним становищем та без здійснення дискримінації певних суб'єктів на монопольному ринку.
Суб'єкти господарювання, що знаходяться в сфері управління Фонду, не здійснюють діяльності, що стосується цілей державної політики та не несуть витрат, пов'язаних з такою діяльністю, а у випадку здійснення таких витрат у майбутньому, такі витрати в обов'язковому порядку мають фінансуватися державою, а інформація про такі витрати повинна підлягати публічному розкриттю.
Політика управління Суб'єктами господарювання будується на принципах, що державні органи не мають права втручатися в діяльність таких Суб'єктів господарювання (крім реалізації Фондом своїх повноважень як акціонера / учасника / органу управління), а Суб'єкти господарювання не мають права у будь-який спосіб підтримувати та спонсорувати будь-яку політичну діяльність.
Фонд визнає та поважає права зацікавлених осіб (тобто осіб, які мають законний інтерес у діяльності Суб'єктів господарювання і до яких передусім належать працівники, акціонери/учасники, місцеві громади, органи державної влади, ділові партнери тощо), передбачені законодавством або взаємними угодами.
Суб'єкти господарювання повинні звітувати про відносини із зацікавленими особами, включаючи відповідні випадки, що стосуються трудової сфери, кредиторів і контрагентів.
3. ОБҐРУНТУВАННЯ ДЕРЖАВНОЇ УЧАСТІ В СУБ'ЄКТАХ ГОСПОДАРЮВАННЯ
Оцінюючи обґрунтованість державної участі в Суб'єктах господарювання, варто зазначити, що Фонд як орган приватизації в середньостроковій перспективі має забезпечити продаж Суб'єктів господарювання або державної частки (державного пакета акцій) в Суб'єктах господарювання, крім тих суб'єктів, приватизація яких заборонена відповідно до закону та які не включено до переліку об'єктів державної власності, що підлягають приватизації як об'єкти малої або об'єкти великої приватизації.
На сьогодні Кабінет Міністрів України визначив Фонд органом управління низки Суб'єктів господарювання для здійснення Фондом своєї основної функціональної мети - приватизації державного майна. Перелік Суб'єктів господарювання, що входять до сфери управління Фонду та перелік об'єктів, що підлягають приватизації, розміщується на веб-сайті Фонду.
Фонд здійснює управління Суб'єктами господарювання та належними державі пакетами акцій (часток) в Суб'єктах господарювання в інтересах українського народу.
Кінцевою метою участі держави в управлінні Суб'єктами господарювання є максимізація ринкової вартості Суб'єктів господарювання, яка буде досягнута за рахунок його розвитку.
Враховуючи відсутність Політики власності Держави Україна, Фонд виходить з того, що щодо державного пакета акцій буде здійснюватися два паралельних процеси, які будуть чітко відділені один від одного, перший - це процес приватизації Суб'єктів господарювання, у випадку прийняття такого рішення, та другий - управління з максимальною ефективністю та виключно в межах прав, якими наділений орган управління об'єктом державної власності або акціонер - власник відповідного пакета акцій, та без застосування своїх владних повноважень.
4. РОЗМЕЖУВАННЯ ФУНКЦІЙ ВЛАСНИКА І РЕГУЛЯТОРА
Особливість Фонду полягає в тому, що Фонд не є регулятором в сферах, в яких здійснюють діяльність Суб'єкти господарювання, органом управління яких є Фонд.
Основним питанням щодо розмежування функцій є питання розмежування функцій Фонду як органу управління Суб'єктом господарювання / акцій (часток) належних державі в такому Суб'єкті управління та органу приватизації.
Це питання врегульовано у Фонді шляхом розмежування функцій підрозділів Фонду, що забезпечують управління Суб'єктами господарювання та підрозділів, що забезпечують їх приватизацію. Врегулювати це питання на рівні регіональних відділень Фонду спрямована реформа регіональних відділень Фонду.
5. СТРУКТУРА КОРПОРАТИВНОГО УПРАВЛІННЯ
Фондом вживаються заходи щодо перетворення державних підприємств у акціонерні товариства. Такі дії сприяють застосуванню практик корпоративного управління, які притаманні не лише приватному сектору, а і відповідають кращим світовим практикам корпоративного управління.
Враховуючи, що основною організаційно-правовою формою Суб'єктів господарювання, по відношенню до яких Фонд виступає органом управління, є державні підприємства та акціонерні товариства, увагу Фонду, в основному, сконцентровано на вдосконаленні корпоративного управління саме в таких Суб'єктах господарювання.
Забезпечення реалізації інтересів держави здійснюється представниками Фонду у складі наглядових рад Суб'єктів господарювання та безпосередньо Фондом як акціонером (учасником) або органом управління. В останньому випадку, і особливо у випадку, коли Фонд не є єдиним учасником Суб'єкту господарювання - Фонд діє в межах прав, наданих йому як органу управління Суб'єкта господарювання чи часткою в такому Суб'єкті господарювання.
З метою досягнення збалансованості між органами управління та контролю, чіткого розподілу повноважень і розмежування їх повноважень та відповідальності, а також для захисту прав акціонерів, Фондом запроваджується чітка та прозора структура корпоративного управління Суб'єктів господарювання.
Акціонери. Акціонерами Суб'єктів господарювання визнаються фізичні і юридичні особи, а також держава в особі органу, уповноваженого управляти державним майном, або територіальна громада в особі органу, уповноваженого управляти комунальним майном, які є власниками акцій Суб'єктів господарювання.
Суб'єкти господарювання забезпечують акціонерам захист їх прав. Акціонери та Суб'єкти господарювання мають сукупність прав, визначених чинним законодавством України та їх статутами.
Акціонери не повинні зловживати наданими їм правами і здійснювати дії, які можуть заподіяти шкоду іншим акціонерам.
Суб'єкти господарювання забезпечують комунікацію між акціонерами з однієї сторони та Суб'єктом господарювання через Корпоративного секретаря, а у випадку його необрання - через звернення акціонера до колегіального виконавчого органу.
Права акціонера, пов'язані з прийняттям рішення акціонером на загальних зборах, реалізуються таким акціонером шляхом участі (особисто, або шляхом уповноваження третіх осіб) у загальних зборах та відповідного голосування на таких загальних зборах. Акціонер не може бути позбавлений права голосу на загальних зборах, крім випадків, встановлених законодавством України.
Крім того, акціонер не може бути необгрунтовано недопущений до участі у загальних зборах.
Враховуючи, що до складу акціонерів Суб'єктів господарювання входять Фонд як акціонер та недержавні акціонери, Суб'єкти господарювання забезпечуватимуть дотримання рівності прав всіх акціонерів і надаватимуть всім акціонерам доступ до інформації про діяльність Суб'єкта господарювання.
Вищезазначений принцип реалізується такими шляхами:
- недопущення дискримінації акціонерів в залежності від приналежності до публічного або приватного сектору. Обсяг прав акціонерів залежить лише від належного таким акціонерам пакета акцій в кожному конкретному Суб'єкті господарювання;
- забезпечення однакового і одночасного розкриття інформації перед усіма акціонерами;
- сприяння участі міноритарних акціонерів у загальних зборах, у тому числі голосування шляхом кумулятивного голосування за обрання персонального складу наглядової ради.
Загальні збори. Загальні збори є вищим органом управління Суб'єктами господарювання. Компетенція загальних зборів визначається відповідно до чинного законодавства України та статуту Суб'єкта господарювання. Загальні збори можуть вирішувати будь-які питання діяльності Суб'єкта господарювання, крім тих, що віднесені до виключної компетенції наглядової ради відповідно до вимог законодавства України або статуту Суб'єкта господарювання.
Порядок підготовки та проведення загальних зборів забезпечує однакове ставлення до всіх акціонерів та регламентується статутом Суб'єкта господарювання.
Суб'єкти господарювання мають організовувати проведення загальних зборів таким чином, щоб акціонери мали можливість належним чином підготуватися до участі у них, отримати необхідну інформацію для прийняття рішень, їх участь не була пов'язана із великими матеріальними та часовими витратами, забезпечуючи рівне ставлення до усіх акціонерів, незалежно від кількості належних їм акцій.
Інформація, що стосується загальних зборів, розкривається у порядку, визначеному чинним законодавством України та статутом Суб'єктів господарювання, і має бути достатньою та актуальною для використання її при підготовці для участі акціонера у загальних зборах.
Суб'єкти господарювання мають сприяти та заохочувати акціонерів надавати свої пропозиції до проекту порядку денного загальних зборів та необгрунтовано не обмежувати реалізацію цього права акціонерами. Суб'єкти господарювання мають діяти виходячи з принципу максимального включення пропозицій акціонерів до проекту порядку денного, крім випадків подання таких пропозицій з порушенням норм чинного законодавства.
Суб'єкти господарювання мають забезпечувати право акціонерів Суб'єкта господарювання на скликання загальних зборів у випадку ігнорування наглядовою радою законних вимог акціонерів про скликання загальних зборів. Порядок скликання таких зборів акціонерами регламентовано статутом Суб'єктів господарювання.
Крім того, Суб'єкти господарювання забезпечуватимуть компенсацію проведення таких загальних зборів акціонерами, в порядку та спосіб, визначений рішенням загальних зборів.
Наглядова рада. Наглядова рада є колегіальним органом, що здійснює захист прав акціонерів Суб'єктів господарювання і в межах компетенції, визначеної їх статутом та
Законом Ук раїни "Про акціонерні товариства", здійснює управління юридичною особою, а також контролює та регулює діяльність виконавчого органу.
Наглядова рада усвідомлює свою відповідальність перед акціонерами та іншими зацікавленими особами, сумлінно і компетентно виконує свої обов'язки з управління та контролю за його діяльністю, забезпечуючи не тільки збереження, а й збільшення вартості активів Суб'єктів господарювання, захист і можливість реалізації акціонерами своїх прав, а також рівність їх прав.
З метою ефективного управління майном Суб'єктів господарювання, а також контролю за діяльністю виконавчого органу, наглядова рада наділена значними управлінськими та контрольними функціями, що полягають у тому числі щодо надання згоди на вчинення не типових для поточної господарської діяльності Суб'єктів господарювання правочинів. Дана функція не покликана зменшити ефективність та оперативність діяльності виконавчого органу, а лише направлена на унеможливлення зловживання з боку посадових осіб Суб'єктів господарювання своїми повноваженнями, і, як результат, на захист прав акціонерів таких Суб'єктів господарювання. Наглядова рада має право призначати і звільняти з посади голову та членів виконавчого органу, а також визначати рівень їх винагороди, що відповідатиме довгостроковим інтересам Суб'єкта господарювання.
Компетенція, порядок роботи, права, обов'язки та відповідальність наглядової ради визначається чинним законодавством України та статутом Суб'єкта господарювання.
Наглядову раду очолює голова наглядової ради, який забезпечує ефективну організацію діяльності наглядової ради та її взаємодію з іншими органами та посадовими особами Суб'єкта господарювання. Голова наглядової ради відповідальний за ефективне проведення засідань наглядової ради і, при необхідності, з іншими членами наглядової ради діє як сполучна ланка для комунікацій з акціонерами Суб'єкта господарювання.
Члени наглядової ради виконують свої обов'язки добросовісно, чесно та виключно в інтересах Суб'єкта господарювання та його акціонерів, не розголошують інформацію з обмеженим доступом, яка стала відомою їм у зв'язку з виконанням функцій члена наглядової ради, а також не використовують її у своїх інтересах або в інтересах третіх осіб.
З метою здійснення ефективного загального керівництва та контролю за фінансово-господарською діяльністю Суб'єкта господарювання, а також належного виконання наглядовою радою своїх обов'язків, члени наглядової ради повинні мати належну професійну придатність, кваліфікацію, освіту, досвід та ділову репутацію. Додаткові вимоги до членів наглядової ради встановлюються чинним законодавством України.
Для забезпечення об'єктивного та неупередженого контролю за діяльністю виконавчого органу та забезпечення ефективного управління в інтересах усіх акціонерів до складу наглядової ради мають обиратися незалежні члени (директори).
Незважаючи на те, що до складу наглядової ради обираються також представники акціонера і на той факт, що акціонер не може бути обмежений в праві вносити на розгляд загальних зборів пропозиції щодо кандидатур до складу наглядової ради, Фонд у своїй діяльності практикуватиме номінування кандидатур до складу наглядової ради головним чином з урахуванням їх кваліфікації.
Наглядова рада має розробити звіт щорічної оцінки результатів своєї діяльності та щороку проводити належним чином структуровану оцінку результатів своєї діяльності та ефективності.
Комітети наглядової ради. Наглядова рада може створювати з числа членів наглядової ради постійні або тимчасові комітети. Для підвищення ефективності своєї діяльності та для попереднього розгляду окремих питань, які потребують більш детального вивчення, наглядова рада має право створити постійні чи тимчасові комітети з числа членів наглядової ради. Комітети наглядової ради мають право залучати для фахових консультацій юристів, фінансових та інших експертів за рішенням відповідного комітету.
Комітети утворюються за рішенням наглядової ради. Рішення про утворення комітетів та про перелік питань, які передаються йому для вивчення і підготовки, приймаються наглядовою радою. Кожен комітет має своє положення про комітет, яке затверджується Наглядовою радою. Положення про комітет обов'язково містить перелік питань, вирішення яких належать до повноважень такого комітету.
Наглядова рада приймає рішення з питань, що належать до компетенції відповідних комітетів, виключно на підставі і в межах пропозицій відповідного комітету.
Корпоративний секретар. Корпоративний секретар є особою, яка відповідає за взаємодію Суб'єкта господарювання з акціонерами, органами управління Суб'єкта господарювання та інвесторами. Корпоративний секретар обирається та відзивається наглядовою радою за пропозицією голови наглядової ради.
................Перейти до повного тексту