1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ФОНД ДЕРЖАВНОГО МАЙНА УКРАЇНИ
НАКАЗ
23.04.2013 № 549
Про результати контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу
Згідно з вимогами статей 7 та 27 Закону України "Про приватизацію державного майна" щодо контролю державними органами приватизації (далі - орган приватизації) за виконанням умов договорів купівлі-продажу державного майна, постанови Кабінету Міністрів України від 31 травня 2012 р. № 487 "Про затвердження Порядку здійснення контролю за виконанням зобов'язань, визначених умовами договорів купівлі-продажу об'єктів, приватизація яких проводиться на підставі рішень Кабінету Міністрів України", відповідно до Порядку здійснення державними органами приватизації контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації , затвердженого наказом Фонду державного майна України (далі - Фонд) від 10 травня 2012 р. № 631, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 24 травня 2012 р. за № 815/21127, та згідно з щоквартальними графіками перевірок, затвердженими наказами Фонду та його регіональними відділеннями "Про організацію щоквартальних перевірок виконання умов договорів купівлі-продажу", протягом першого кварталу 2013 року проведено перевірки виконання покупцями державного майна умов укладених договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації.
За вказаний період було перевірено 320 договорів. Невиконання або неналежне виконання покупцями об'єктів приватизації тих чи інших зобов'язань встановлено за 29 договорами. За виявленими порушеннями органами приватизації вживалися відповідні, передбачені законодавством і договорами, заходи впливу.
З 1995 року до кінця першого кварталу 2013 року на виконання умов договорів українські підприємства отримали інвестиції та інші кошти на загальну суму 11,3 млрд.грн., 1,8 млрд.дол. США та 72,0 млн. євро, що в перерахунку на національну валюту становить 22,52 млрд.грн. (за договорами передбачено надходження інвестицій: 9,5 млрд.грн., 1,5 млрд.дол. США та 19,26 млн. євро).
Тривала робота з розірвання договорів купівлі-продажу через невиконання покупцями взятих зобов'язань та з повернення таких об'єктів у державну власність, а також з повторного їх продажу. Станом на 01.04.2013 у державну власність повернуто 303 об'єкти. З числа повернутих у державну власність повторно продано 163 об'єкти. Сума коштів, отриманих від їх повторного продажу, становить 98,64 млн.грн.
За звітний період державні органи приватизації забезпечили виконання вимог організаційно-розпорядчих документів Фонду щодо обсягів охоплення укладених договорів перевірками стану виконання їх умов та термінів подання звітної інформації.
Вдосконалення нормативно-правової бази та прийняття відповідних нормативно-правових актів забезпечило систематизацію роботи державних органів приватизації в сфері контролю, запровадило нові механізми взаємодії покупців з органами приватизації для належної реалізації договірних зобов'язань та застосування санкцій у разі їх порушення.
Враховуючи наведене та беручи до уваги службову записку від 17.04.2013 № 23-2-278,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити звіт про результати контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації, здійсненого державними органами приватизації протягом першого кварталу 2013 року (додається).
2. Регіональним відділенням Фонду забезпечити у другому кварталі 2013 року проведення перевірок стану виконання умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації в обсягах та у строки, встановлені організаційно-розпорядчими документами Фонду.
3. Регіональним відділенням Фонду вжити вичерпних заходів щодо усунення виявлених порушень вимог нормативно-правових актів при здійсненні контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу.
Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Голова Фонду О. Рябченко
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Фонду державного
майна України
23.04.2013 № 549
ЗВІТ
про результати контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації, здійсненого протягом першого кварталу 2013 року
Згідно з вимогами статей 7 та 27 Закону України "Про приватизацію державного майна" щодо контролю державними органами приватизації (далі - орган приватизації) за виконанням умов договорів купівлі-продажу державного майна, постанови Кабінету Міністрів України від 31.05.2012 № 487 "Про затвердження Порядку здійснення контролю за виконанням зобов'язань, визначених умовами договорів купівлі-продажу об'єктів, приватизація яких проводиться на підставі рішень Кабінету Міністрів України", відповідно до Порядку здійснення державними органами приватизації контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації , затвердженого наказом Фонду державного майна України (далі - Фонд) від 10.05.2012 № 631, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 24.05.2012 за № 815/21127, протягом першого кварталу 2013 року проведено перевірки виконання покупцями державного майна умов укладених договорів. Здійснений контроль показав таке.
1. Загальні дані про результати контролю, здійсненого протягом першого кварталу 2013 року
На обліку органів приватизації знаходиться 12556 договорів купівлі-продажу державного майна, у тому числі:
- пакетів акцій акціонерних товариств - 1108;
- об'єктів малої приватизації - 8430;
- об'єктів незавершеного будівництва - 3018.
Із загальної кількості зазначених договорів у першому кварталі 2013 року підлягало перевірці виконання умов 310 договорів.
За вказаний період фактична ж кількість перевірених договорів склала 320.
Перевірками встановлено, що зобов'язання, взяті покупцями об'єктів приватизації, в більшості виконуються належним чином.
За результатами цієї роботи можна зробити такі загальні висновки.
Поряд із зазначеним, невиконання тих чи інших умов встановлено у 29 випадках, що становить 9,1 відсотка загальної кількості перевірених договорів. Вагома частина такого невиконання зафіксована у Луганській (5,1 відсотка загальної кількості договорів), Харківській та Херсонській (по 1,2 відсотка) областях і воно стосується порушення термінів добудови об'єктів, демонтажу, сплати за об'єкт, а також переоформлення права забудовника на об'єкт.
2. Аналіз стану виконання умов договорів окремих груп об'єктів приватизації
У розрізі окремих груп об'єктів, з числа зазначених вище, стан виконання умов договорів (за накопичувальним підсумком) є таким.
З усіх договорів, які знаходяться на обліку органів приватизації, найбільша кількість порушень фіксується за договорами купівлі-продажу об'єктів незавершеного будівництва. Із 3018 договорів цієї групи невиконання умов встановлено за 197 договорами (6,5 відсотків загальної кількості договорів цієї групи). Неналежне виконання умов зафіксовано за 11 договорами (0,4 відсотка). Термін виконання умов не закінчився за 402 договорами (13,3 відсотка). У повному обсязі виконано умови 2408 договорів (79,8 відсотка).
Найбільша кількість договорів з тих, що обліковуються, відноситься до об'єктів малої приватизації. Із їх загальної кількості - 8430 договорів - умови у повному обсязі виконано за 7824 договорами (92,8 відсотка загальної кількості). Невиконання умов виявлене за 52 договорами (0,6 відсотка). Неналежне виконання умов (з порушенням термінів) має місце за 27 договорами (0,3 відсотка). Строк виконання умов не закінчився за 527 договорами (6,3 відсотка).
Стан виконання умов договорів купівлі-продажу пакетів акцій є таким.
На обліку органів приватизації перебуває 1108 договорів купівлі-продажу пакетів акцій відкритих акціонерних товариств. Повне і своєчасне виконання умов відмічене за 992 договорами (89,5 відсотка загальної кількості). Неналежне виконання умов, тобто відставання від передбачених договорами термінів, допущено покупцями за 9 договорами (0,8 відсотка). Невиконання умов зафіксовано за 26 договорами (2,3 відсотка). За 81 договором (7,3 відсотка) термін виконання умов не настав.
3. Дані щодо стану виконання покупцями об'єктів приватизації найбільш характерних умов договорів
Значна кількість порушень умов договорів фіксується за договорами купівлі-продажу об'єктів незавершеного будівництва і стосується порушень термінів добудови та розбирання об'єктів. Протягом першого кварталу невиконання умови щодо добудови об'єкту встановлено за 11 договорами (3,4 відсотка перевірених). Найбільшу кількість таких випадків зафіксовано Регіональними відділенням Фонду по Житомирській, Херсонській та Львівській областях.
Порушення умови в частині розбирання будівель і споруд протягом певного часу встановлено за 3 договорами (0,9 відсотка перевірених). Такі випадки встановлені регіональним відділенням по Луганській області. Основною причиною такого невиконання власниками цих умов договорів є відсутність коштів для демонтажу та добудови об'єкту. Також однією з причин порушення є визнання судами власників банкрутами.
Вказаними регіональними відділеннями розпочато претензійно-позовну роботу з метою застосування до покупців передбачених законодавством та договорами норм відповідальності.
Порушення виконання умов договорів в частині переоформлення права забудовника органами приватизації встановлено за 5 договорами (1,6 відсотка перевірених). Такі випадки встановлено регіональними відділеннями по Херсонській (2 договори) та Харківській (3 договори) областях. Однією з причин такого порушення власниками приватизованих об'єктів є зволікання органів місцевого самоврядування з переоформленням документів.
Недотримання термінів здачі земельної ділянки місцевим органам влади після розбирання придбаних покупцями об'єктів приватизації зафіксовано за 5 договорами (1,6 відсотка перевірених договорів) - Регіональним відділенням ФДМУ по Луганській області.
Недотримання термінів державної реєстрації нової форми власності придбаних покупцями об'єктів приватизації виявлено за 2 договорами (0,6 відсоток перевірених договорів) - Регіональними відділеннями ФДМУ по Харківській та Одеській областях.
Регіональними відділеннями встановлені порушення умов договорів в частині виконання вимог екологічної безпеки та заходів з охорони навколишнього середовища за 3 договорами (0,9 відсотка перевірених). Такі випадки зафіксовані по Запорізькій, Харківській та Луганській (по 1 договору) областях.
Порушення умов договорів в частині зобов'язання щодо створення робочих місць в ході перевірки органами приватизації встановлено за 1 договором (0,3 відсотка перевірених) укладеним ЦА ФДМУ в Сумській області.
Також почастішали випадки ненадання власниками об'єктів приватизації підтверджуючих документів щодо виконання умов договорів купівлі-продажу. Такі випадки встановлені за 3 договорами (0,9 відсотка перевірених договорів) Регіональними відділеннями по Херсонській (2 договори) та Одеській (1 договір) областях.
Результати перевірки стану виконання покупцями зобов'язань щодо збереження існуючої на момент приватизації кількості робочих місць та створення нових такі. На контролі органів приватизації знаходиться 157 договорів, що містять умову щодо збереження кількості робочих місць, які існували на об'єктах на момент їх приватизації, та 207 договорів - щодо створення нових.
Результати перевірки показали, що існуюча на момент приватизації кількість робочих місць на підприємствах, стосовно яких укладено договори з умовою збереження робочих місць, становила 1083 одиниці. На сьогодні їх кількість становить 1100 одиниць, тобто власниками у післяприватизаційний період ця умова договорів виконана і додатково створено 17 нових робочих місць.
Наприклад, у Харківській області за договором купівлі-продажу єдиного майнового комплексу колишнього підприємства "Дергачівський державний моторобудівний завод" однією з умов є збереження 31 робочого місця та створення 5 нових робочих місць. В результаті перевірки встановлено, що скорочення робочих місць не проводилось, на час перевірки кількість робочих місць становить 36 одиниць.
На виконання зобов'язання щодо створення нових робочих місць, яке передбачено зазначеними договорами, власниками цих об'єктів у звітний період створено 70 робочих місць.
Наприклад, за договором купівлі-продажу пакета акцій ПАТ "Центральна збагачувальна фабрика "Кіндратівська" створено 4 нових робочих місця.
Також, у Одеській області за договором купівлі-продажу пакета акцій ВАТ "Пресмаш" створено 6 робочих місць.
Слід відзначити також створення нових робочих місць за договорами, в яких умови щодо збереження або створення нових робочих місць не передбачені. Із загальної кількості перевірених такі приклади є на 13 об'єктах приватизації, де було створено 202 нових робочих місця. Наприклад, у Донецькій області приватним підприємством "Р.В.Ц." на базі приватизованої будівлі навчально-виробничих майстерень, що була реконструйована під цех розливу питної артезіанської води, додатково створено 49 нових робочих місць. Також, за договором купівлі-продажу єдиного майнового комплексу державного комунального підприємства "Майстер" у м. Севастополь покупцем (ТОВ "Зармітан") створено 82 робочих місця.

................
Перейти до повного тексту