- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ФОНД ДЕРЖАВНОГО МАЙНА УКРАЇНИ
НАКАЗ
18.01.2013 № 67
Про результати контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу
Згідно з вимогами статей
7 та
27 Закону України
"Про приватизацію державного майна" щодо контролю державними органами приватизації (далі - орган приватизації) за виконанням умов договорів купівлі-продажу державного майна, постанови Кабінету Міністрів України від 31 травня 2012 р.
№ 487 "Про затвердження Порядку здійснення контролю за виконанням зобов'язань, визначених умовами договорів купівлі-продажу об'єктів, приватизація яких проводиться на підставі рішень Кабінету Міністрів України", відповідно до
Порядку контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації державними органами приватизації , затвердженого наказом Фонду державного майна України (далі - Фонд) від 10 травня 2012 р. № 631, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 24 травня 2012 р. за № 815/21127, та згідно з щоквартальними графіками перевірок, затвердженими наказами Фонду та його регіональними відділеннями "Про організацію щоквартальних перевірок виконання умов договорів купівлі-продажу", протягом 2012 року проведено перевірки виконання покупцями державного майна умов укладених договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації.
За вказаний період було перевірено 1424 договори. Невиконання або неналежне виконання покупцями об'єктів приватизації тих чи інших зобов'язань встановлено за 179 договорами. За виявленими порушеннями органами приватизації вживалися відповідні, передбачені законодавством і договорами, заходи впливу.
З 1995 року до кінця 2012 року на виконання умов договорів українські підприємства отримали інвестицій та інших коштів на загальну суму 10,8 млрд.грн., 1,8 млрд.дол. США та 72,0 млн. євро, що в перерахунку на національну валюту становить 22,00 млрд.грн. (за договорами передбачено надходження інвестицій: 9,5 млрд.грн., 1,5 млрд.дол. США та 19,26 млн. євро). У тому числі у стратегічно важливі для економіки і безпеки держави підприємства внесено коштів на загальну суму 5,22 млрд.грн., 1,16 млрд.дол. США при передбачених 4,82 млрд.грн. та 898 млн.дол. США.
Тривала робота з розірвання договорів купівлі-продажу через невиконання покупцями взятих зобов'язань та з повернення таких об'єктів у державну власність, а також з повторного їх продажу. Станом на 01.01.2013 у державну власність повернуто 303 об'єкти. З числа повернутих у державну власність повторно продано 163 об'єкти. Сума коштів, отриманих від їх повторного продажу, становить 98,64 млн.грн.
За звітний період державні органи приватизації забезпечили виконання вимог організаційно-розпорядчих документів Фонду щодо обсягів охоплення укладених договорів перевірками стану виконання їх умов та термінів подання звітної інформації. Кращими в частині якості організації та здійснення контролю, звітності, відпрацювання пропозицій щодо подальшого нормативного та методологічного забезпечення контролю є Регіональні відділення Фонду по Волинській та Херсонській областях та Регіональне відділення Фонду державного майна України в АР Крим та м. Севастополі.
Враховуючи наведене та беручи до уваги службову записку від 17.01.2013 № 23-2-033,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити звіт про результати контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації, здійсненого державними органами приватизації протягом 2012 року (додається).
2. Регіональним відділенням Фонду забезпечити у першому кварталі 2013 року проведення перевірок стану виконання умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації в обсягах та у строки, встановлені організаційно-розпорядчими документами Фонду.
Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Фонду державного
майна України
18.01.2013 № 67
ЗВІТ
про результати контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації, здійсненого протягом 2012 року
Згідно з вимогами статей
7 та
27 Закону України
"Про приватизацію державного майна" щодо контролю державними органами приватизації (далі - орган приватизації) за виконанням умов договорів купівлі-продажу державного майна, постанови Кабінету Міністрів України від 31.05.2012
№ 487 "Про затвердження Порядку здійснення контролю за виконанням зобов'язань, визначених умовами договорів купівлі-продажу об'єктів, приватизація яких проводиться на підставі рішень Кабінету Міністрів України", відповідно до
Порядку контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації державними органами приватизації , затвердженого наказом Фонду державного майна України (далі - Фонд) від 10.05.2012 № 631, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 24.05.2012 за № 815/21127, протягом 2012 року проведено перевірки виконання покупцями державного майна умов укладених договорів. Здійснений контроль показав таке.
1. Загальні дані про результати контролю, здійсненого протягом 2012 року
На обліку органів приватизації знаходиться 12502 договори купівлі-продажу державного майна, у тому числі:
- пакетів акцій акціонерних товариств - 1107;
- об'єктів малої приватизації - 8378;
- об'єктів незавершеного будівництва - 3017.
Із загальної кількості зазначених договорів у 2012 році підлягало перевірці виконання умов 1385 договорів.
За вказаний період фактична ж кількість перевірених договорів склала 1424.
Перевірками встановлено, що зобов'язання, взяті покупцями об'єктів приватизації, переважно виконуються належним чином.
За результатами цієї роботи можна зробити такі загальні висновки.
Поряд із зазначеним, невиконання тих чи інших умов встановлено у 179 випадках, що становить 12,6 відсотка загальної кількості перевірених договорів. Вагома частина такого невиконання зафіксована у Луганській (5,1 відсотка загальної кількості договорів). Харківській та Херсонській (по 1,2 відсотка) областях і воно стосується порушення термінів добудови об'єктів, демонтажу, сплати за об'єкт, а також переоформлення права забудовника на об'єкт.
2. Аналіз стану виконання умов договорів окремих груп об'єктів приватизації
У розрізі окремих груп об'єктів, з числа зазначених вище, стан виконання умов договорів (за накопичувальним підсумком) є таким.
З усіх договорів, які знаходяться на обліку органів приватизації, найбільша кількість порушень фіксується за договорами купівлі-продажу об'єктів незавершеного будівництва. Із 3017 договорів цієї групи невиконання умов встановлено за 191 договором (6,3 відсотків загальної кількості договорів цієї групи). Неналежне виконання умов зафіксовано за 16 договорами (0,5 відсотка). Термін виконання умов не закінчився за 416 договорами (13,8 відсотка). У повному обсязі виконано умови 2394 договорів (79,4 відсотка).
Найбільша кількість договорів з тих, що обліковуються, відноситься до об'єктів малої приватизації. Із їх загальної кількості - 8378 договорів - умови у повному обсязі виконано за 7751 договором (92,5 відсотка загальної кількості). Невиконання умов виявлене за 51 договором (0,6 відсотка). Неналежне виконання умов (з порушенням термінів) має місце за 25 договорами (0,3 відсотка). Строк виконання умов не закінчився за 551 договором (6,6 відсотка).
Стан виконання умов договорів купівлі-продажу пакетів акцій є таким.
На обліку органів приватизації перебуває 1107 договорів купівлі-продажу пакетів акцій відкритих акціонерних товариств. Повне і своєчасне виконання умов відмічене за 982 договорами (88,7 відсотка загальної кількості). Неналежне виконання умов, тобто відставання від передбачених договорами термінів, допущено покупцями за 10 договорами (0,9 відсотка). Невиконання умов зафіксовано за 29 договорами (2,6 відсотка). За 86 договорами (7,8 відсотка) термін виконання умов не настав.
Серед зазначених договорів купівлі-продажу пакетів акцій 131 договір стосується підприємств, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави. З них на обліку у центральному апараті Фонду знаходиться 106 договорів, у регіональних відділеннях - 25.
Стан їх виконання є таким:
- за 119 договорами (90,8 відсотка загальної кількості) умови виконано у повному обсязі;
- за 9 договорами (6,9 відсотка) зобов'язання знаходяться в стадії виконання;
- за 1 договором (0,8 відсотка) зафіксовано невиконання умов;
- за 2 договорами (1,5 відсотка) рішенням суду договори було розірвано.
На сьогодні органами приватизації здійснюються заходи щодо забезпечення безумовного їх виконання, а у разі недосягнення позитивних результатів вживаються заходи із розірвання договорів та повернення пакета акцій у державну власність.
3. Дані щодо стану виконання покупцями об'єктів приватизації найбільш характерних умов договорів
Значна кількість порушень умов договорів фіксується за договорами купівлі-продажу об'єктів незавершеного будівництва і стосується порушень термінів добудови та розбирання об'єктів. Протягом року невиконання умови щодо добудови об'єкту встановлено за 78 договорами (5,5 відсотка перевірених). Найбільшу кількість таких випадків зафіксовано Регіональними відділенням Фонду по Луганській, Житомирській, Херсонській областях та РВ АРК та м. Севастополь.
Порушення умови в частині розбирання будівель і споруд протягом певного часу встановлено за 28 договорами (1,9 відсотка перевірених). Такі випадки встановлені регіональними відділеннями по Луганській, Кіровоградській та Харківській областях. Основною причиною такого невиконання власниками цих умов договорів є відсутність коштів для демонтажу та добудови об'єкту. Також однією з причин порушення є визнання судами власників банкрутами.
Вказаними регіональними відділеннями розпочато претензійно-позовну роботу з метою застосування до покупців передбачених законодавством та договорами норм відповідальності.
Факти порушення розрахунків за придбані об'єкти приватизації органами приватизації встановлено за 6 договорами (0,4 відсотка перевірених). Такі випадки встановлено регіональним відділенням по Закарпатській, Луганській, Рівненській та Херсонській областях.
Порушення виконання умов договорів в частині переоформлення права забудовника органами приватизації встановлено за 12 договорами (0,8 відсотка перевірених). Такі випадки встановлено регіональними відділеннями по Херсонській області (7 договорів), Житомирській (4 договори) та Сумській (1 договір) областях. Однією з причин такого порушення власниками приватизованих об'єктів є зволікання органів місцевого самоврядування з переоформленням документів.
Недотримання термінів здачі земельної ділянки місцевим органам влади після розбирання придбаних покупцями об'єктів приватизації зафіксовано за 18 договорами (1,3 відсотка перевірених договорів) - Регіональними відділеннями ФДМУ по Луганській, Харківській, Дніпропетровській та Житомирській областях.
Недотримання термінів державної реєстрації нової форми власності придбаних покупцями об'єктів приватизації виявлено за 2 договорами (0,1 відсоток перевірених договорів) - Регіональним відділенням ФДМУ по Херсонській області.
Також зафіксовано порушення в частині збереження профілю діяльності за 3 договорами (0,2 відсотка перевірених договорів). Таке невиконання встановлено у Житомирській, Запорізькій та Херсонській областях.
Регіональними відділеннями встановлені порушення умов договорів в частині виконання вимог екологічної безпеки та заходів з охорони навколишнього середовища за 14 договорами (0,9 відсотка перевірених). Такі випадки зафіксовані по Житомирській (4 договори), Херсонській, Одеській та Київській (по 2 договори), Дніпропетровській, Запорізькій, Харківській та Тернопільській (по 1 договору) областях.
Порушення умов договорів в частині зобов'язання щодо створення робочих місць в ході перевірки органами приватизації встановлено за 6 договорами (0,4 відсотка перевірених) - Регіональними відділеннями по Луганській (3 договори), Київській (2 договори) та Донецькій (1 договір) областях. Причиною невиконання зазначеної умови, наприклад у Луганській області, є те, що на підприємстві незавантажені вже існуючі робочі місця, отже немає необхідності створювати нові.
Також почастішали випадки ненадання власниками об'єктів приватизації підтверджуючих документів щодо виконання умов договорів купівлі-продажу. Такі випадки встановлені за 18 договорами (1,3 відсотка перевірених договорів) Регіональними відділеннями по Дніпропетровській (4 договори), Харківській (6 договорів), Херсонській (3 договори), Одеській та Луганській (по 2 договори) областях. Однією з причин є відсутність зв'язку з покупцем або проводиться розшук покупця.
Результати перевірки стану виконання покупцями зобов'язань щодо збереження існуючої на момент приватизації кількості робочих місць та створення нових такі. На контролі органів приватизації знаходиться 180 договорів, що містять умову щодо збереження кількості робочих місць, які існували на об'єктах на момент їх приватизації, та 226 договорів - щодо створення нових.
................Перейти до повного тексту