1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ФОНД ДЕРЖАВНОГО МАЙНА УКРАЇНИ
Н А К А З
21.01.2011 N 71
Про результати контролю за виконання умов договорів купівлі-продажу
Згідно з вимогами статей 7 та 27 Закону України "Про приватизацію державного майна" щодо контролю державними органами приватизації (далі - орган приватизації) за виконанням умов договорів купівлі-продажу державного майна, постановою Кабінету Міністрів України від 12.09.97 N 1012 "Про порядок контролю за діяльністю підприємств, приватизація яких здійснюється за погодженням з Кабінетом Міністрів України", відповідно до Порядку здійснення державними органами приватизації контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації, затвердженого наказом Фонду державного майна України (далі - Фонд) від 19.08.98 N 1649 (зі змінами та доповненнями), протягом 2010 року здійснено перевірки виконання покупцями державного майна умов укладених договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації.
За вказаний період було перевірено 1957 договорів. Невиконання або неналежне виконання покупцями об'єктів приватизації тих чи інших зобов'язань встановлено за 266 договорами. За виявленими порушеннями органами приватизації вживалися відповідні, передбачені законодавством і договорами, заходи впливу.
З 1995 року до кінця 2010 року на виконання умов договорів українські підприємства отримали інвестицій та інших коштів на загальну суму 9,6 млрд.грн., 1,42 млрд.дол. США та 72,0 млн. євро, що в перерахунку на національну валюту становить 17,86 млрд.грн. (за договорами передбачено надходження інвестицій: 9,1 млрд.грн., 1,3 млрд.дол. США та 19,26 млн. євро). У тому числі у стратегічно важливі для економіки і безпеки держави підприємства коштів внесено на загальну суму 5,16 млрд.грн., 1,13 млрд.дол. США при передбачених 4,76 млрд.грн. та 1,03 млрд.дол. США.
Тривала робота з розірвання договорів купівлі-продажу через невиконання покупцями взятих зобов'язань та з повернення таких об'єктів у державну власність, повторного їх продажу. Станом на 01.01.2011 у державну власність повернуто 292 об'єкти. З числа повернутих у державну власність повторно продано 153 об'єкти. Сума коштів, отриманих від їх повторного продажу, становить 97,47 млн.грн.
У 2010 році державні органи приватизації забезпечили виконання вимог організаційно-розпорядчих документів Фонду щодо обсягів охоплення укладених договорів перевірками стану виконання їх умов та термінів отримання Фондом звітів із регіонів. Кращими в частині якості організації та здійснення контролю, звітності, відпрацювання пропозицій щодо подальшого нормативного та методологічного забезпечення контролю є регіональні відділення Фонду по Запорізькій, Одеській, Миколаївській, Тернопільській, Черкаській областях, РВ ФДМУ в АР Крим та м. Севастополі, Фонд майна Автономної Республіки Крим.
Враховуючи наведене,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити звіт про результати контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації, здійсненого державними органами приватизації протягом 2010 року (додається).
2. Регіональним відділенням Фонду, Фонду майна Автономної Республіки Крим забезпечити у 2011 році проведення перевірок стану виконання умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації в обсягах та у строки, що встановлені організаційно-розпорядчими документами Фонду.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Голови Фонду відповідно до наказу ФДМУ про розподіл функціональних обов'язків.
Голова Фонду О.Рябченко
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Фонду державного
майна України
21.01.2011 N 71
ЗВІТ
про результати контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації, здійсненого протягом 2010 року
Згідно з вимогами статей 7 та 27 Закону України "Про приватизацію державного майна" щодо контролю державними органами приватизації (далі - орган приватизації) за виконанням умов договорів купівлі-продажу державного майна (далі - договір), постанови Кабінету Міністрів України від 12.09.97 N 1012 "Про порядок контролю за діяльністю підприємств, приватизація яких здійснюється за погодженням з Кабінетом Міністрів України" та згідно з Порядком здійснення державними органами приватизації контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації, затвердженим наказом Фонду державного майна України (далі - Фонд) від 19.08.98 N 1649 (із змінами та доповненнями), протягом 2010 року проведено перевірки виконання покупцями державного майна умов укладених договорів. Здійснений контроль показав таке.
1. Загальні дані про результати контролю, здійсненого протягом 2010 року
На обліку органів приватизації знаходиться 12264 договори купівлі-продажу державного майна, у тому числі:
- пакетів акцій акціонерних товариств - 1054;
- об'єктів малої приватизації - 8156;
- об'єктів незавершеного будівництва - 3054.
Із загальної кількості зазначених договорів у 2010 році підлягало перевірці виконання умов 1845 договорів.
За вказаний період фактична ж кількість перевірених договорів склала 1957.
Перевірками встановлено, що зобов'язання, взяті покупцями об'єктів приватизації, переважно виконуються належним чином.
За результатами цієї роботи можна зробити такі загальні висновки.
Поряд із зазначеним, невиконання тих чи інших умов встановлено у 266 випадках, що становить 2,2 відсотка загальної кількості договорів. Вагома частина такого невиконання зафіксована у Луганській (0,6 відсотка загальної кількості договорів), Житомирській, Харківській (по 0,2 відсотка), Дніпропетровській (0,1 відсотка) областях і воно стосується порушення термінів добудови об'єктів, демонтажу, сплати за об'єкт, а також переоформлення права забудовника на об'єкт.
Але однією з причин такого порушення власниками приватизованих об'єктів є зволікання органів місцевого самоврядування з переоформленням документів.
2. Аналіз стану виконання умов договорів окремих груп об'єктів приватизації
У розрізі окремих груп об'єктів, з числа зазначених вище, стан виконання умов договорів (за накопичувальним підсумком) є таким.
З усіх договорів, які знаходяться на обліку органів приватизації, найбільша кількість порушень фіксується за договорами купівлі-продажу об'єктів незавершеного будівництва. Із 3054 договорів цієї групи невиконання умов встановлено за 182 договорами (6,0 відсотків загальної кількості договорів цієї групи). Неналежне виконання умов зафіксовано за 19 договорами (0,6 відсотка). Термін виконання умов не закінчився за 563 договорами (18,4 відсотка). У повному обсязі виконано умови 2290 договорів (74,9 відсотка).
Найбільша кількість договорів з тих, що обліковуються, відноситься до об'єктів малої приватизації. Із їх загальної кількості - 8156 договорів - умови у повному обсязі виконано за 7322 договорами (89,7 відсотка загальної кількості). Невиконання умов виявлене за 51 договором (0,6 відсотка). Неналежне виконання умов (з порушенням термінів) має місце за 19 договорами (0,2 відсотка). Строк виконання умов не закінчився за 764 договорами (9,4 відсотка).
Стан виконання умов договорів купівлі-продажу пакетів акцій є таким.
На обліку органів приватизації перебуває 1054 договори купівлі-продажу пакетів акцій відкритих акціонерних товариств. Повне і своєчасне виконання умов відмічене за 961 договором (91,2 відсотка загальної кількості). Неналежне виконання умов, тобто відставання від передбачених договорами термінів, допущено покупцями за 6 договорами (0,6 відсотка). Невиконання умов зафіксовано за 32 договорами (3,0 відсотка). За 55 договорами (5,2 відсотка) термін виконання умов не настав.
Серед зазначених договорів купівлі-продажу пакетів акцій 128 договорів стосується підприємств, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави. З них на обліку у центральному апараті Фонду знаходиться 103 договори, у регіональних відділеннях - 25.
Стан їх виконання є таким:
- за 117 договорами (91,4 відсотка загальної кількості) умови виконано у повному обсязі;
- за 6 договорами (4,7 відсотка) зобов'язання знаходяться в стадії виконання (інвестиційні зобов'язання та інші зобов'язання, виражені у грошовій формі виконані, а по інших зобов'язаннях кінцеві терміни виконання ще не закінчились);
- за 5 договорами (3,9 відсотка) зафіксовано невиконання умов.
На сьогодні органами приватизації здійснюються заходи щодо забезпечення безумовного їх виконання, а у разі недосягнення позитивних результатів вживаються заходи із розірвання договорів та повернення пакета акцій у державну власність.
3. Дані щодо стану виконання покупцями об'єктів приватизації найбільш характерних умов договорів
Значна кількість порушень умов договорів фіксується за договорами купівлі-продажу об'єктів незавершеного будівництва і стосується порушень термінів добудови та розбирання об'єктів. Протягом року таке невиконання встановлено за 149 договорами (7,6 відсотка перевірених). Найбільшу кількість таких випадків зафіксовано Регіональними відділенням Фонду по Луганській, Житомирській та Харківській областях. Вказаними регіональними відділеннями розпочато претензійно-позовну роботу з метою застосування до покупців передбачених законодавством та договорами норм відповідальності.
Факти порушення розрахунків за придбані об'єкти приватизації встановлено за 24 договорами цієї групи (1,2 відсотка перевірених). Найбільша кількість таких випадків встановлено Фондом майна АР Крим (7 договорів) та регіональними відділеннями Фонду по Вінницькій (5 договорів), Кіровоградській (4 договори), Львівській та Миколаївській областях (по 2 договори).
Недотримання термінів державної реєстрації нової форми власності придбаних покупцями об'єктів приватизації виявлено за 7 договорами (0,4 відсотка перевірених договорів) - Регіональними відділеннями ФДМУ по Херсонській, Харківській та Кіровоградській областях (по 2 договори) та Чернігівській (1 договір) області.
Також зафіксовано порушення в частині збереження профілю діяльності за 2 договорами (0,1 відсотка перевірених договорів). Таке невиконання встановлено у Харківській та Житомирській областях.
Порушення умов договорів в частині зобов'язань щодо збереження або збільшення обсягів виробництва продукції (послуг) в ході перевірки органами приватизації встановлено за 4 договорами (0,2 відсотка перевірених) - регіональними відділеннями по Закарпатській та Луганській (по 1 договору) областях та ЦА ФДМУ (2 договори).
Також почастішали випадки ненадання власниками об'єктів приватизації підтверджуючих документів щодо виконання умов договорів купівлі-продажу. Такі випадки встановлені за 13 договорами регіональними відділеннями по Дніпропетровській (6 договорів) та Харківській (7 договорів) областях.
Результати перевірки стану виконання покупцями зобов'язань щодо збереження існуючої на момент приватизації кількості робочих місць та створення нових такі. На контролі органів приватизації знаходиться 82 договора, що містять умову щодо збереження кількості робочих місць, які існували на об'єктах на момент їх приватизації, та 81 договір - щодо створення нових.
Результати перевірки показали, що існуюча на момент приватизації кількість робочих місць на підприємствах, стосовно яких укладено договори з умовою збереження робочих місць, становила 3344 одиниці. На сьогодні їх кількість становить 3371 одиницю, тобто власниками у післяприватизаційний період ця умова договорів виконана і додатково створено 27 нових робочих місць.
Наприклад, за договором купівлі-продажу ВАТ "Київське спеціальне проектно-конструкторське бюро "МеНас" у м. Києві однією з умов є збереження 9 робочих місць. В результаті перевірки встановлено, що скорочення робочих місць не проводилось, на час перевірки кількість робочих місць становить 18 одиниць.
На виконання зобов'язання щодо створення нових робочих місць, яке передбачено зазначеними договорами, власниками цих об'єктів у постприватизаційний період створено 154 робочих місця, що на 7 одиниць більше, ніж передбачалося договорами.
Прикладом позитивного результату діяльності власника на приватизованому об'єкті є створення нових робочих місць у Одеській області за договором купівлі-продажу об'єкта малої приватизації - ЦМК колишнього Державного підприємства "Дунайрембуд". За умовами договору купівлі-продажу власник повинен був створити 30 робочих місць. На даний час фактично створено 84 робочих місця.
Також, у Житомирській області за договором купівлі-продажу ЦМК швейної фабрики "Веснянка" повинно бути створено 10 робочих місць. Під час перевірки встановлено, що власником фактично створено 19 нових робочих місць.
Поряд із зазначеним існують приклади, коли власниками у післяприватизаційний період не виконані умови договору купівлі-продажу щодо створення нових робочих місць. Це договір купівлі-продажу об'єкта незавершеного будівництва корпусу обласної клінічної лікарні (покупець ВКФ "Буковина") у Чернівецькій області. За умовами договору покупець, після завершення будівництва повинен був створити не менше 25 робочих місць. Згідно акту поточної перевірки встановлено, що умови договору не виконуються: покупцем на базі ОНБ не створено заклад охорони здоров'я, не створено 25 робочих місць.
Регіональним відділенням по м. Києву зафіксовано невиконання покупцями умов договорів в частині збереження та створення нових робочих місць по двох договорах купівлі-продажу пакетів акцій ВАТ "Агробудсервіс".
Слід відзначити також створення нових робочих місць за договорами, в яких умови щодо збереження або створення нових робочих місць не передбачені. Із загальної кількості перевірених такі приклади є на 30 об'єктах приватизації, де було створено 1331 нове робоче місце. Наприклад, у Закарпатській області за договором купівлі-продажу цілісного майнового комплексу державного підприємства "Майданський завод пластмас" та земельної ділянки державної власності, на якій він розташований. Покупцем (фізична особа) додатково створено 17 нових робочих місць. Зараз загальна кількість працюючих на підприємстві - 21 чоловік, що дуже важливо для гірського Міжгірського району, зайнятість населення якого дуже низька. На виконання зобов'язань, взятих на себе по договору купівлі-продажу, новим власником працевлаштована одна особа з обмеженими можливостями. На підприємстві забезпечено безпечні умови праці, для працівників облаштовано спеціальні кімнати для прийому їжі, роздягальня, робітники забезпечені спецодягом.

................
Перейти до повного тексту