1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ФОНД ДЕРЖАВНОГО МАЙНА УКРАЇНИ
Н А К А З
20.01.2005 N 114
Про результати перевірки виконання умов договорів купівлі-продажу
На виконання вимог законодавства України щодо здійснення державними органами приватизації контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу державного майна та наказу Фонду державного майна (далі - Фонд) від 30 жовтня 1997 року N 1160 "Про організацію виконання постанови Кабінету Міністрів України від 12 вересня 1997 року N 1012" протягом 2004 року органами приватизації здійснювались перевірки виконання покупцями державного майна умов укладених договорів.
Всього за 2004 рік перевірено виконання умов 5742 договорів, тобто всіх договорів, які підлягали контролю. Кількість здійснених перевірок - 6340. Результати контролю підтвердили тенденцію до поліпшення виконавської дисципліни покупців. Частка договорів, за якими покупцями допущено неналежне виконання тих чи інших умов, склала 13,6 відсотка від загальної кількості перевірених, дещо меншою у порівнянні з минулим роком (13,7 відсотка) і найменшою за всі роки контролю. Загальні обсяги інвестицій, внесених у вітчизняні підприємства за укладеними договорами починаючи з 1995 року, перевищують договірні обсяги на відповідний період і на сьогодні складають 4 241,0 млн. грн., 548,6 млн. дол. США, 2,5 млн. DM і 15,3 млн. євро, що у перерахунку у національну грошову одиницю становить 5 815,4 млн. грн.
Регіональні відділення Фонду та Фонд майна АР Крим забезпечили виконання вимог організаційно-розпорядчих документів Фонду щодо обсягів охоплення укладених договорів перевірками та термінів надання своїх звітів до Фонду. Активною була участь органів приватизації у семінарах, підготовлених та проведених Департаментом реалізації та контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу Фонду в 2004 році, спільна робота з відпрацювання пропозицій щодо вдосконалення законодавчої, нормативно-правової бази з питань реалізації та контролю за виконанням умов договорів.
Враховуючи вищевикладене,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити звіт про результати контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації, здійсненого у 2004 році (додається).
2. Регіональним відділенням Фонду, Фонду майна АР Крим:
привести інформацію бази даних "Етап-Інвестиційні зобов'язання" у відповідність до переліку підприємств, які мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.12.04 N 1734, в термін до 1 квітня 2005 року;
продовжити роботу з контролю за виконанням покупцями об'єктів приватизації умов договорів купівлі-продажу та застосовувати передбачені чинним законодавством заходи до покупців об'єктів приватизації у випадках порушення ними договірних умов;
забезпечити підготовку і подання до Фонду інформації про результати щоквартальних перевірок відповідно до вимог його організаційно-розпорядчих документів.
3. Начальникам регіональних відділень Фонду по Львівській (Давимука С.А), Харківській (Голощапов А.О.), Миколаївській (Казанський Є.М.), Волинській (Устянчук І.З.) та Черкаській (Піньковський В.Я.) областях відзначити якісну роботу з питань реалізації та контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу, що за підсумками 2004 року здійснена відповідними структурними підрозділами у відділеннях, із застосуванням до фахівців, які її здійснюють, заходи матеріального заохочення в межах фінансових можливостей відділень.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Голови Фонду Парфененка Д.М.
Голова Фонду М.Чечетов
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Фонду державного майна
України
20.01.2005 N 114
ЗВІТ
про результати контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації, здійсненого протягом 2004 року
Згідно з вимогами статей 7 та 27 Закону України "Про приватизацію державного майна" щодо контролю державними органами приватизації за виконанням умов договорів купівлі-продажу державного майна, постанови Кабінету Міністрів України від 12.09.97 N 1012 "Про порядок контролю за діяльністю підприємств, приватизація яких здійснюється за погодженням з Кабінетом Міністрів України" та згідно з наказом Фонду державного майна України (далі - Фонд) від 19.08.98 N 1649 протягом 2004 року проведено перевірки стану виконання покупцями державного майна умов укладених договорів. Здійснений контроль показав таке.
На обліку органів приватизації знаходиться 10523 договори. З них:
- договорів купівлі-продажу пакетів акцій акціонерних товариств - 1086;
- договорів купівлі-продажу об'єктів малої приватизації - 6537;
- договорів купівлі-продажу об'єктів незавершеного будівництва - 2900.
Із загальної кількості зазначених договорів у поточному році підлягало перевірці виконання умов 5742 договорів (решта 4781 договори - це договори купівлі-продажу, умови яких вже виконані, внаслідок чого ці договори знято з контролю, та договори, терміни виконання тих чи інших умов за якими наступають у наступні роки).
Протягом 2004 року перевірено стан виконання умов усіх зазначених 5742 договорів (додаток 1). Фактична ж кількість здійснених перевірок за цими договорами склала 6340.
За існуючою практикою результати перевірок виконання умов договорів купівлі-продажу, проблеми, що виникають в процесі контролю, та шляхи їх подолання, тенденції у цих питаннях аналізуються і висвітлюються у щоквартальних звітах. Тому завданням цього звіту є підбиття підсумків роботи за 2004 рік у цілому.
За результатами здійсненої протягом звітного року роботи можна зробити такі загальні висновки.
Збереглася тенденція до поліпшення загальних показників виконання покупцями взятих зобов'язань. Якщо у 1996 році згідно з результатами перевірок кількість договорів, за якими були виявлені порушення тих чи інших умов, становила 36,6 відсотка від загальної кількості договорів купівлі-продажу, то у 1997 році частка таких договорів уже склала 32,4 відсотка, у 1998 - 26,6, у 1999 - 20,8, у 2000 - 19,7, у 2001 - 17,9, у 2002 - 16,7, у 2003 - 13,7. У 2004 році частка таких договорів становила 13,6 відсотка.
Як завжди, коротко охарактеризуємо стан виконання покупцями об'єктів приватизації найбільш типових умов договорів і загальний стан справ за договорами купівлі-продажу окремих груп об'єктів приватизації.
Порушення покупцями об'єктів приватизації взятих зобов'язань у звітному році зафіксовано за 862 договорами або 13,6 відсотка від перевірених.
У кожному випадку виявлення порушення до покупців були застосовані відповідні санкції, передбачені чинним законодавством та договорами. Тобто, жодне відхилення від сформульованих згідно з договорами заходів або від визначених договором термінів їх виконання не залишилось без відповідного реагування з боку органів приватизації. Сума штрафів та пені, стягнутих органами приватизації в 2004 році, становить 357,35 тис. грн. та 5,63 тис. дол. США. При цьому, вжиттю найбільш радикального заходу - розірванню договору купівлі-продажу - завжди передує спільна з покупцем і підприємством робота, спрямована на пошук можливості врегулювання проблеми, що виникла.
Найбільша кількість порушень тих чи інших умов договорів виявлена регіональними відділеннями Фонду по Житомирській області (148 договорів), Фондом майна АР Крим (81), Чернігівській (62), Запорізькій (57), Харківській (54), Одеській (52), Луганський (50) та Дніпропетровській (50) областях.
Стан виконання найбільш типових умов договорів є таким. Найбільш значна частина порушень стосується порядку розрахунків за придбані об'єкти приватизації. Протягом 2004 року це порушення встановлено за 243 договорами (3,8 відсотка від перевірених за рік договорів). Найбільше таких випадків встановлено регіональними відділеннями по Чернігівській (38 договорів), Донецькій (23), Львівській (21) областях та Фондом майна АР Крим (23). Так, наприклад, у Львівській області регіональним відділенням за несвоєчасну сплату за нежитлові приміщення покупцю - ТОВ "Ресторан Беркут" нарахована пеня в сумі 5263,94 грн. У Донецькій області регіональним відділенням за несвоєчасну сплату за овочесховище у місті Макіївка проводиться претензійно-позовна робота зі стягнення з покупця (ТОВ "Фенікс") пені у сумі 5,5 тис. грн.
Недотримання порядку термінів державної реєстрації нової форми власності на придбані покупцями об'єкти приватизації виявлено загалом за 125 договорами (майже 2 відсотка від перевірених за рік договорів). Недисциплінованість покупців у цій частині виявлена Чернігівським (23 договори), Харківським (22), Дніпропетровським (15) та деякими іншими регіональними відділеннями.
Факти невиконання зобов'язань щодо збереження виду діяльності приватизованих об'єктів протягом року виявлено за 9 договорами. Найбільше таких випадків зафіксовано регіональними відділеннями Фонду по Тернопільській (3 договори) та Сумській (2 договори) областях. Так, наприклад, регіональним відділенням по Тернопільській області встановлено невиконання покупцем - фізичною особою, взятого зобов'язання щодо збереження протягом 5-ти років виду діяльності об'єкта - аптеки N 5 у місті Чортків. У цьому випадку покупцю нарахований штраф у сумі 7,0 тис. грн. Регіональним відділенням Фонду по місту Києву за невиконання цієї умови до покупця (ТОВ "Європласт") цілісного майнового комплексу - ресторану "Наталка", були застосовані штрафні санкції на суму 15,15 тис. грн.
Факти порушень виконання покупцями зобов'язань щодо збереження або збільшення обсягів виробництва продукції (послуг) впродовж минулого року було зафіксовано за 4 договорами. Такі порушення встановлені регіональним відділенням Фонду по місту Севастополю, Чернігівській і Харківській областях та центральним апаратом Фонду. Так, наприклад, у місті Севастополі покупець деревообробного цеху зобов'язувався налагодити на об'єкті приватизації виробництво погонажної, столярної та меблевої продукції та зберегти обсяги виробництва на рівні 45 тис. грн. на рік протягом 5 років з щорічним збільшенням обсягів на 5%. При цьому, виробництво було розпочато ще у 3 кварталі 2002 року. За результатами проведеної перевірки виконання умов цього договору встановлено, що покупцем вироблено продукції на загальну суму 28,75 тис. грн. Тому, регіональним відділенням по місту Севастополю вживаються необхідні заходи щодо виправлення ситуації, яка склалася на цьому підприємстві. Слід відмітити, що у третьому та четвертому кварталі 2004 року порушення цієї умови не було зафіксовано жодним регіональним відділенням Фонду.
Протягом року органами приватизації перевірено також стан виконання покупцями зобов'язань щодо збереження існуючої на момент приватизації кількості робочих місць та створення нових. На контролі органів приватизації знаходиться 415 договорів (7,2 відсотка від загальної кількості договорів), які містять умову щодо збереження кількості робочих місць та 213 (3,7 відсотка від загальної кількості договорів) - щодо створення нових. Протягом 2004 року, згідно з вимогами Порядку здійснення державними органами приватизації контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу державного майна, затвердженого наказом Фонду від 19.08.98 N 1649, стан виконання зазначених умов було проконтрольовано за всіма вказаними договорами.
Невиконання зобов'язань щодо збереження кількості робочих місць виявлене за 5 договорами (1,2 відсотка від кількості договорів, що містять таку умову, або 0,08 відсотка загальної кількості договорів, що контролюються). Так, наприклад, у Сумській області, покупцями двох нежитлових приміщень аптек N 79 та N 239 у місті Конотоп було порушено умову щодо збереження існуючої на момент приватизації кількості робочих місць, а саме, в порівнянні з доприватизаційним періодом, кількість робочих місць у аптеці N 79 зменшилась з 53 до 12 одиниць (тобто на 41 робоче місце), а у аптеці N 239 - з 8 до 4 одиниць (тобто на 4 робочих місця). У зв'язку з цим регіональним відділенням були направлені позовні заяви до суду щодо розірвання вказаних договорів і повернення зазначених об'єктів у власність держави. Як було наведено вище, у Тернопільській області покупцем аптеки N 5 у місті Чортків не було збережено профіль діяльності цього об'єкта. Внаслідок цього, покупцем не виконана також умова щодо збереження 4 робочих місць. За це порушення покупцю нарахований штраф у сумі 9,36 тис. грн.
Порушень зобов'язань щодо створення нових робочих місць протягом звітного року було виявлено також за 5 угодами (2,3 відсотка від кількості договорів, що містять таку умову, або 0,08 відсотка загальної кількості договорів, що контролюються). Так, за договором купівлі-продажу цілісного майнового комплексу заводу "Колєр" (м. Рогатин, Івано-Франківська область) виявлено виконання зобов'язання покупця стосовно додаткового працевлаштування 120 чоловік у неповному обсязі. Фактично працевлаштовані 102 людини. Також, у цій області у місті Калуші покупцем (ТОВ "Вінісін") об'єкту незавершеного будівництва не виконано умову щодо введення в експлуатацію першої черги заводу баштових кранів, внаслідок чого не були створені 120 робочих місць. У Кіровоградській області покупцем (фізична особа) у визначені договором терміни не були виконані умови щодо ремонту приміщення дитячого садка, розташованого у селі Бандурівка, та не здійснені заходи з благоустрою прилеглої до нього території. Внаслідок чого не створені 3 робочих місця.
Хоча порушення зазначених умов все ж існують, слід зазначити, що вони мають поодинокий характер.
Прикладами створення нових робочих місць внаслідок належного виконання новими власниками взятих зобов'язань (та понад них) є такі:
- у АР Крим за договором купівлі-продажу пакета акцій Красноперекопського ВАТ "Бром" покупець (ТОВ "Науково-виробниче підприємство "Завод "Сиваш") не тільки зберіг 780 робочих місць, що передбачено договором, а й додатково створив 150 нових робочих місць;
- за договором купівлі-продажу дитячого оздоровчого табору ім. Терлецького (м. Ялта) покупцем (ТОВ "Іст Інвест") виконана умова щодо створення 25 нових робочих місць, крім того створено додатково 40 робочих місць;
- у Львівській області покупцем складських приміщень, що не ввійшли до статутного фонду СФ ВАТ "Львівхолод" (покупець - ВАТ "Львівхолод"), на виконання умови договору щодо створення 8 робочих місць було створено 75 робочих місць.
Крім того, в ході проведення перевірок органами приватизації виявлена значна кількість прикладів створення нових робочих місць на підприємствах, де договорами такі зобов'язання покупців передбачені не були. Перевірками було виявлено 65 таких договорів, за якими було створено 2172 нових робочих місця. Так, наприклад:
- у Полтавській області покупцем (ТОВ "ВФ "Меркатор") трьох інвентарних об'єктів (загальна площа яких 1404 кв. м) у місті Кременчук налагоджено виробництво металопластикових вікон, дверей, реалізацію нафтопродуктів, та створено 40 нових робочих місць;
- у Хмельницькій області при перевірці виконання умов договору купівлі-продажу ЦМК - державне спеціалізоване ремонтне підприємство "Кам'янець-Подільськцемремонт" встановлено, що покупцем створено 67 нових робочих місць;
- за договором купівлі-продажу цілісного майнового комплексу - учбово-курсовий комбінат у місті Хмельницькому покупцем (Хмельницький приватний інститут бізнесу) було створено 77 нових робочих місць.
У розрізі окремих груп договорів, з числа перевірених та зазначених вище, стан виконання їх умов (за накопичувальним підсумком) є таким.
Серед груп договорів купівлі-продажу різних об'єктів приватизації найбільша кількість порушень умов фіксується за договорами купівлі-продажу об'єктів незавершеного будівництва (додаток 2). На сьогодні невиконання їх умов органами приватизації виявлено за 377 договорами (13,0 відсотків від загальної кількості договорів цієї групи). У повному обсязі виконано умови за 922 договорами (31,8 відсотка). Неналежне виконання умов має місце за 152 договорами (5,2 відсотка). Термін виконання умов не настав за 1449 договорами (49,97 відсотка).
Найбільше договорів купівлі-продажу об'єктів незавершеного будівництва обліковується і контролюється регіональними відділеннями Фонду по Житомирській (322), Донецькій (203), Львівській (197), Харківській (194), (Луганській (171) областях і Фондом майна АР Крим (151). Тому, більшість перевірок виконання умов договорів купівлі-продажу цих об'єктів здійснено у звітному році саме цими відділеннями.
Найбільша кількість договорів - 6537 стосуються купівлі-продажу об'єктів малої приватизації (додаток 3). З них умови у повному обсязі виконано за 3832 договорами (58,6 відсотка від загальної кількості цих договорів). Невиконання умов виявлене за 132 договорами (2 відсотка). Неналежне виконання умов має місце за 96 договорами (1,5 відсотка). Термін виконання умов не настав за 2477 договорами (37,9 відсотка).
Стан виконання умов договорів купівлі-продажу пакетів акцій є таким (додаток 4). На обліку органів приватизації перебуває 1086 договорів купівлі-продажу пакетів акцій відкритих акціонерних товариств. За результатами здійсненої перевірки повне і своєчасне виконання умов відмічене за 771 договором (71,0 відсоток від їх загальної кількості). Неналежне виконання умов, тобто відставання від передбачених договорами термінів, допущене покупцями за 8 договорами (0,7 відсотка). Невиконання умов зафіксоване за 89 договорами (8,2 відсотка). За 218 договорами (20,0 відсотків) терміни виконання умов не закінчились.
Серед вищезазначеної кількості договорів купівлі-продажу пакетів акцій 278 стосуються підприємств, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави. З них на обліку центрального апарату Фонду знаходиться 191 договір, регіональних відділень - 87.
Стан виконання цих договорів такий:

................
Перейти до повного тексту