- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
04.12.2009 N 27063/7/16-1417 |
Державним податковим
адміністраціям
в Автономній Республіці
Крим, областях,
мм. Києві та Севастополі
Про спеціальний режим оподаткування ПДВ
Державна податкова адміністрація України надсилає для використання в роботі методологічні матеріали (пам'ятки) щодо застосування пільгового режиму оподаткування ПДВ переробними підприємствами та спеціального режиму оподаткування ПДВ у сфері сільського і лісового господарства та рибальства.
При цьому звертаємо увагу, що Рішенням Конституційного Суду України від 24.11.2009
N 29-рп/2009 визнаний неконституційним та таким, що втратив чинність з 24 листопада 2009 року, Закон України "Про внесення змін до деяких законів України щодо запобігання негативним наслідкам впливу світової фінансової кризи на розвиток агропромислового комплексу" від 4 лютого 2009 року
N 922-VI, яким, зокрема, запроваджено виплату дотацій переробними підприємствами сільськогосподарським товаровиробникам за поставлені ними молоко та м'ясо в живій вазі.
Заступник Голови | О.М.Любченко |
Додаток
До Листа Державної
податкової адміністрації
України
04.12.2009
N 27063/7/16-1417
ПАМ'ЯТКА
(щодо застосування пільгового режиму оподаткування ПДВ переробними підприємствами)
1. Нормативна база
Пільговий режим оподаткування ПДВ переробних підприємств встановлено п. 11.21 Закону України
"Про податок на додану вартість" (зі змінами) (далі - Закон) і застосовується з 17 березня 2009 року*.
_______________
* Відповідно до Рішення Конституційного Суду України від 24.11.2009
N 29-рп/2009 Закон України "Про внесення змін до деяких законів України щодо запобігання негативним наслідкам впливу світової фінансової кризи на розвиток агропромислового комплексу" від 4 лютого 2009 року
N 922-VI, яким, зокрема, запроваджено виплату дотацій переробними підприємствами сільськогосподарським товаровиробникам за поставлені ними молоко та м'ясо в живій вазі, визнаний неконституційним і втратив чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення.
Увага! В період з 01.01.2009 р. по 16.03.2009 р. включно законодавча норма щодо виплати переробними підприємствами дотацій сільськогосподарським товаровиробникам була відсутня.
Механізм реалізації положень п. 11.21 визначено постановою Кабінету Міністрів України від 02.04.2009 р.
N 291 "Про реалізацію пункту 11.21 статті 11 Закону України "Про податок на додану вартість" (далі - Порядок N 291).
Обмеження! Порядок виплати дотацій не поширюється на операції з поставки молока, молочної продукції, м'яса та м'ясопродуктів, виготовлених переробними підприємствами з імпортованої сировини та із сировини, поставленої не в живій вазі і не власного виробництва сільськогосподарського товаровиробника (не надано підтверджуючих документів), з поставки імпортованої сировини, з поставки молока і м'яса в живій вазі посередниками, а також з переробки сировини на давальницьких умовах.
Порядок взаємодії при формуванні зведеної інформації про рух грошових коштів на небюджетних рахунках затверджено спільним наказом Міністерства аграрної політики України, Міністерства фінансів України, Державного казначейства України та Державної податкової адміністрації України від 28.10.2009 року
N 767/1258/452/591 "Про затвердження форми звіту та форм зведеної інформації про рух грошових коштів на небюджетних рахунках переробних підприємств".
Починаючи із зазначеної дати (24.11.2009 р.) переробні підприємства здійснюють розрахунки з бюджетом на загальних підставах.
2. Порядок пільгового режиму оподаткування
Переробні підприємства усіх форм власності, що мають власні та орендовані переробні потужності (абзац 2 пункту 1 Порядку
N 291) за результатами здійснення операцій з реалізації молока та молочної продукції, м'яса та м'ясопродуктів суми ПДВ не сплачують до бюджету, а перераховують на відкриті в територіальних органах державного казначейства небюджетні рахунки (пункт 3 постанови КМУ від 02.04.2009 N 291, абзац 1 пункту 5 та пункт 6 Порядку N 291) для виплати дотацій сільськогосподарським товаровиробникам за продані ними молоко та м'ясо в живій вазі.
Акцентуємо! Для застосування п. 11.21 переробні підприємства всіх форм власності в першу чергу мають бути зареєстрованими платниками ПДВ та мати свідоцтво платника ПДВ, власні або орендовані переробні потужності, а також відкритий в органах державного казначейства небюджетний рахунок. Придбання сировини (молока та м'яса в живій вазі) здійснюється за договорами купівлі-продажу і лише у того сільгоспника, який самостійно вирощував худобу. За дотримання всіх законодавчо установлених умов, переробне підприємство зобов'язано нараховувати та виплачувати дотації.
Сільськогосподарські товаровиробники мають право отримувати дотації від переробних підприємств лише у разі поставки ними молока та м'яса в живій вазі власного виробництва. Підтверджуючі документи: ветеринарна довідка (свідоцтво), оформлені у встановленому порядку; довідка місцевої сільської (селищної) ради про приналежність худоби продавцю; копія довідки органів статистики про види діяльності (для юридичних осіб).
На дотацію мають право сільськогосподарські товаровиробники незалежно від форми власності і господарювання, включаючи особисті селянські господарства.
3. Окремі рахунки
Окремі (небюджетні) рахунки відкриваються в територіальних органах державного казначейства за заявою переробного підприємства до початку застосування дотаційного механізму.
Небюджетні рахунки, які були відкриті переробними підприємствами в територіальних органах державного казначейства до 1 січня 2009 року зберігаються відкритими.
Залишки коштів на небюджетних рахунках станом на 1 березня 2009 р. не підлягають перерахуванню до бюджету, а використовуються на виплату дотацій сільськогосподарським товаровиробникам за поставлені переробним підприємствам молоко та м'ясо в живій вазі, в порядку, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 02.04.2009 р.
N 291 (п. 3 постанови КМУ від 02.04.2009 N 291).
Сільськогосподарські товаровиробники з метою отримання дотацій від переробних підприємств використовують окремі рахунки у відповідних установах банків, які були відкриті ними для цих же цілей до 1 січня 2009 року, а також відкриті в поточному році не пізніше звітного періоду, в якому виникли наміри здійснювати поставки молока та м'яса живою вагою власного виробництва на переробні підприємства.
4. Ставка податку
Сільськогосподарські підприємства поставляють переробним підприємствам молоко та м'ясо в живій вазі відповідно до укладених договорів з нарахуванням податку на додану вартість за ставкою 20%.
Довідково. Протягом минулих років сільськогосподарські товаровиробники поставляли переробним підприємствам молоко та м'ясо в живій вазі з нарахуванням ПДВ за нульовою ставкою.
Особисті селянські господарства поставляють переробним підприємствам молоко та м'ясо в живій вазі за цінами без урахування податку на додану вартість (пункт 2 Порядку
N 291).
5. Розрахунок дотації
Відповідно до попереднього розрахунку (додаток 1 до Порядку
N 291) переробне підприємство щомісяця, до початку наступного періоду, визначає суму податку на додану вартість, яка надійде на підприємство під час здійснення поставки готової продукції та суму податку на додану вартість, що буде нарахована (перерахована) постачальникам товарів (робіт, послуг), а також розміри дотацій сільськогосподарським товаровиробникам за поставлене молоко та м'ясо в живій вазі на гривню вартості без урахування податку на додану вартість такої продукції.
Розмір дотації застосовується переробним підприємством до всіх сільськогосподарських товаровиробників на однаковому рівні за продукцію одного товарного виду пропорційно вартості без урахування податку на додану вартість поставленої продукції (пункт 3 Порядку
N 291).
За фактичними даними про обсяги закупленого молока та м'яса в живій вазі і надходження на небюджетний рахунок сум податку на додану вартість переробні підприємства проводять щомісяця розрахунок сум дотацій сільськогосподарським товаровиробникам за поставку молока та м'яса в живій вазі згідно з додатком 2 до Порядку
N 291. На підставі цього розрахунку переробними підприємствами проводиться остаточне перерахування за платіжними дорученнями сум дотацій сільськогосподарським товаровиробникам за поставлені молоко та м'ясо в живій вазі за звітний період, крім особистих селянських господарств.
6. Перерахування дотацій
Перерахування коштів сільськогосподарським товаровиробникам за поставлені ними молоко та м'ясо в живій вазі здійснюється за платіжними дорученнями з поточного рахунка переробного підприємства за цінами відповідно до укладених договорів, а сум дотацій - з його небюджетного рахунка, відкритого в територіальному органі Державного казначейства на окремі рахунки сільськогосподарських товаровиробників (крім тих, що ведуть особисте селянське господарство).
Переробні підприємства у кінці кожного робочого тижня перераховують половину зарахованої їм на поточний рахунок суми податку на додану вартість, нарахованого на обсяги поставленої ними готової продукції, на небюджетні рахунки. Остаточний розрахунок належної до перерахування на небюджетний рахунок суми податку на додану вартість проводиться щомісяця відповідно до окремої податкової декларації.
Оплата особистим селянським господарствам вартості поставлених ними переробному підприємству молока та м'яса в живій вазі і виплата дотацій здійснюється готівкою безпосередньо з каси переробного підприємства або згідно з договорами доручення. Для виплати дотацій готівкою переробне підприємство подає територіальному органу Державного казначейства за місцем відкриття небюджетного рахунка платіжні доручення на перерахування необхідних сум коштів з небюджетного рахунка на свій поточний рахунок для подальшого отримання таких коштів готівкою та внесення у касу зазначеного переробного підприємства (пункт 5 Порядку
N 291).
З урахуванням авансового платежу перерахування дотації проводитися переробним підприємством не менш як два рази на місяць (пункт 7 Порядку
N 291).
7. Податковий облік та розрахунки з бюджетом
За результатами діяльності за кожний звітний (податковий) період переробні підприємства ведуть окремий податковий і бухгалтерський облік готової продукції, виготовленої з поставлених сільськогосподарськими товаровиробниками молока та м'яса в живій вазі, визначають суми податкових зобов'язань та податкового кредиту, які виникають у зв'язку з переробкою та поставкою такої продукції, і складають окрему податкову декларацію з відповідними додатками**.
У разі якщо товари (послуги), основні фонди, виготовлені або придбані, використовуються переробним підприємством частково для виготовлення такої готової продукції, а частково для інших товарів (послуг), то сума сплаченого (нарахованого) податкового кредиту розподіляється виходячи з частки використання таких товарів (послуг), основних фондів в операціях з виготовлення готової продукції та відповідно в інших операціях.
Указаний розподіл відбувається в тому періоді, в якому здійснювалось відповідне виготовлення та/або придбання, а розподілені суми включаються до значень рядків 10, 12, 13 та довідково відображаються у рядках 10-1, 12-1, 13-1
податкової декларації (переробного підприємства).
(Наказ Державної податкової адміністрації від 30.05.97
N 166 "Про затвердження форми податкової декларації та Порядку її заповнення і подання").
Переробні підприємства складають та подають до органів податкової служби
податкову декларацію з ПДВ (переробного підприємства), за якою сума ПДВ за операціями з поставки готової продукції, виготовленої на власних та орендованих переробних потужностях з поставлених сільськогосподарськими товаровиробниками молока та м'яса в живій вазі, до бюджету не сплачується і податкову декларацію з ПДВ, за якою сума ПДВ за операціями з поставки іншої продукції (послуг) сплачується до бюджету. До таких декларацій обов'язково додаються відповідні додатки**.
_______________
** Увага! У зв'язку із Рішенням Конституційного Суду України від 24.11.2009
N 29-рп/2009, починаючи з 24 листопада 2009 року переробні підприємства від ображають обсяги поставок лише в
загальній податковій декларації з ПДВ, за якою здійснюються розрахунки з бюджетом. При цьому у податковій декларації переробного підприємства за листопад 2009 року відображаються обсяги поставок, здійснені по 23 листопада 2009 року включно.
Примітка. Наказ ДПАУ від 28.04.2009
N 221 (зареєстрований у МЮУ за N 417/16433 від 17.05.2009).
Визначена до сплати за окремою податковою декларацією сума податку на додану вартість перераховується переробним підприємством на його небюджетний рахунок у строки, встановлені для сплати податку на додану вартість, з урахуванням щотижневих перерахувань сум податку на додану вартість, нарахованих на обсяги поставленої ними готової продукції.
Увага! У разі встановлення за окремою податковою декларацією перевищення суми податкового кредиту над сумою податкових зобов'язань така сума перевищення покривається податковими зобов'язаннями наступних податкових періодів.
Переробне підприємство не пізніше останнього календарного дня місяця, що настає за звітним періодом, за кожний звітний (податковий) період подає як підтвердження сплати сум податку реєстр платіжних доручень на фактично зараховані на небюджетний рахунок кошти і виписку територіальних органів Державного казначейства з небюджетного рахунка.
8. Відповідальність переробних підприємств
Виплати сум коштів, здійснені з небюджетних рахунків за призначенням з порушенням Порядку
N 291, вважаються такими, що використовуються не за цільовим призначенням і підлягають стягненню до державного бюджету.
При порушенні терміну подання як підтвердження сплати сум податку реєстру платіжних доручень на фактично зараховані на небюджетний рахунок кошти і виписки територіальних органів Держказначейства з небюджетного рахунку суми ПДВ вважаються такими, що використовуються не за цільовим призначенням і стягуються до державного бюджету (абз. 2 п. 6 Порядку
N 291).
У разі порушення терміну перерахування сум дотацій на окремі рахунки сільськогосподарських товаровиробників відповідно до п. 7 Порядку
N 291 такі суми ПДВ вважаються такими, що використовуються не за цільовим призначенням і підлягають стягненню до державного бюджету.
Перераховані безпосередньо з поточних рахунків переробних підприємств без зарахування на небюджетні рахунки суми дотацій за рахунок сум податку на додану вартість, що розраховуються переробними підприємствами за окремою податковою декларацією, не враховуються як дотації.
Сільськогосподарські товаровиробники, які отримують дотації, зобов'язані використовувати їх виключно для розвитку тваринництва - насамперед для забезпечення тваринництва кормами, відтворення поголів'я, придбання племінних ресурсів та здійснення ветеринарних заходів. За використання дотації не за цільовим призначенням керівники сільськогосподарських підприємств несуть відповідальність згідно із законодавством (п. 8 Порядку
N 291).
Переробні підприємства подають до 5 числа другого місяця, що настає за звітним кварталом, управлінням агропромислового розвитку районних, головним управлінням агропромислового розвитку обласних і управлінню промисловості та агропромислового розвитку Севастопольської міської держадміністрацій, Міністерству аграрної політики Автономної Республіки Крим звіт про рух коштів на небюджетних рахунках. Форму звіту затверджено спільним наказом Мінагрополітики, Мінфіну, ДПА та Державного казначейства України від 28 жовтня 2009 року
N 767/1258/452/591.
Довідково. Переробні підприємства, зареєстровані у м. Києві, подають до 5 числа другого місяця, що настає за звітним кварталом, звіт про рух коштів на небюджетних рахунках Головному управлінню агропромислового розвитку Київської обласної держадміністрації (п. 11 Порядку
N 291).
9. Контроль ОДПС
Контроль за правильністю визначення сум податку на додану вартість та їх перерахуванням за платіжними дорученнями на небюджетні рахунки здійснюють органи державної податкової служби (п. 9 Порядку
N 291; листи ДПА України від 02.10.2009 N 21601/7/16-1417; від 20.11.2009 N 25808/7/16-1417).
Увага! При перевірці особлива увага звертається на наявність платіжних доручень та їх реквізити, виписки територіальних органів Держказначейства з небюджетного рахунку, повноту та своєчасність перерахування сум ПДВ на окремі рахунки та повноту і своєчасність перерахування сум дотацій через окремі рахунки, наявність податкового боргу по таких рахунках, своєчасність та правомірність відкриття окремих рахунків.
Контроль за використанням коштів податку на додану вартість здійснюють управління агропромислового розвитку районних, головні управління агропромислового розвитку обласних і управління промисловості та агропромислового розвитку Севастопольської міської держадміністрацій, Міністерство аграрної політики Автономної Республіки Крим, відповідні органи державної податкової служби і фінансові органи разом із споживчими товариствами (п. 12 Порядку
N 291).
Директор Департаменту адміністрування ПДВ | Ю.В.Лапшин |
ПАМ'ЯТКА
(щодо застосування спеціального режиму оподаткування ПДВ у сфері сільського і лісового господарства та рибальства)
1. Суб'єкти та об'єкти спеціального режиму оподаткування
Спеціальний режим оподаткування (стаття
8-1 Закону України від 03.04.97 р.
N 168/97-ВР "Про податок на додану вартість" (далі - Закон) може обрати сільськогосподарське підприємство, що здійснює підприємницьку діяльність у сфері сільського, лісового господарства та рибальства, починаючи з 1 січня 2009 року.
................Перейти до повного тексту