1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
28.07.2009
Про розгляд проектів законів України
Державна податкова адміністрація України розглянула пакет проектів законів України, наданих Радою підприємців при Кабінеті Міністрів України та обговорених 16.07.2009 р. на нараді у заступника Голови Лекаря С.І., та висловлює щодо них свої пропозиції та зауваження.
До проекту Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами"
Наданим на розгляд проектом пропонується скасувати відповідальність платника податків, який діяв відповідно до податкового роз'яснення, яке було надано іншому платнику податків.
Державна податкова адміністрація України не може підтримати таку пропозицію з наступних причин.
Відповідно до підпункту 4.4.2 пункту 4.4 статті 4 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" визначено, що податкові роз'яснення - це роз'яснення окремих положень податкового законодавства, які надаються контролюючими органами у порядку, визначеному відповідним центральним (керівним) органом, виходячи з принципів оподаткування, викладених у Законі України "Про систему оподаткування", економічного змісту податку, збору (обов'язкового платежу), контрактних обставин, зазначених платником у своєму запиті. Як правило, обставини, стосовно яких надається податкове роз'яснення, містять багато складових, тому очевидно, що таке роз'яснення не може бути універсальним.
При цьому слід зауважити, що відповідно до Порядку надання роз'яснень окремих положень податкового законодавства, затвердженого наказом Державної податкової адміністрації України від 12.04.2003 р. N 176 (зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23.04.2003 р. N 326/7647), Державною податковою адміністрацією України надаються узагальнюючі податкові роз'яснення, якими мають право користуватися усі платники податків при обрахуванні сум податкових зобов'язань та під час проведення апеляційних процедур.
До проекту Закону України "Про тимчасові обмеження перевірок та приведення Закону України "Про державну податкову службу в Україні" у відповідність до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності"
Норми розділу I цього законопроекту за своєю суттю повністю повторюють норми постанови Кабінету Міністрів України від 21.05.2009 р. N 502 і передбачають до 31 грудня 2010 року:
- обмежити проведення позапланових перевірок суб'єктів господарювання (крім [як] за їх власним бажанням або зверненнями інших осіб про порушення цими суб'єктами норм законодавства);
- запровадити на підставі акту перевірки видачу припису про усунення протягом 30 діб виявлених порушень, а рішення про застосування фінансових і адміністративних санкцій приймати лише у разі невиконання у цей термін одержаних приписів (крім порушень, що неможливо усунути).
Відповідно до норм ст. 2 Закону N 2181, який є спеціальним Законом з питань оподаткування, податкові органи є контролюючими щодо податків і зборів (обов'язкових платежів), які справляються до бюджетів та державних цільових фондів.
У разі встановлення при проведенні перевірок порушень відповідних норм податкового законодавства, які призвели до недоплати в бюджет податків (зборів, обов'язкових платежів), статтями 4 та 6 Закону N 2181 передбачено направлення податковими органами відповідних податкових повідомлень на суми визначених (нарахованих) податкових зобов'язань (у тому числі застосованих штрафних (фінансових) санкцій) платникам податків. Порядок обрахування та розмір штрафних (фінансових) санкцій за порушення податкового законодавства встановлено статтею 17 Закону N 2181, а також іншими законодавчими актами, контроль за виконанням яких покладено на органи державної податкової служби.
Тобто застосування органами державної податкової служби приписів про усунення виявлених порушень, а не відповідних податкових повідомлень (рішень) буде порушенням норм, визначених Законом N 2181, який не передбачає будь-яких виключень щодо незастосування до платників податків штрафних (фінансових) санкцій у разі їх усунення після перевірки.
Враховуючи зазначене, ДПА України не може погодитися із запровадженням таких норм, бо проведення позапланових перевірок і так вже обмежено у Законі України "Про державну податкову службу в Україні" (чітко визначено обмежені підстави, без яких забезпечення належного податкового контролю неможливо), а складання приписів та незастосування штрафних санкцій за порушення податкового законодавства призведе до приховування податкових зобов'язань платниками податків та зниженню платежів до бюджету у зв'язку з відсутністю будь-якої відповідальності за їх декларування у неналежному розмірі.

................
Перейти до повного тексту