- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
05.06.2009 N 11931/7/21-0117 |
Про оподаткування збором на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства
1. В якому порядку здійснюється оподаткування збором на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства?
Законом України від 25.07.91
N 1251-XII "Про систему оподаткування" встановлено, що сукупність податків і зборів (обов'язкових платежів) до бюджетів та до державних цільових фондів, що справляються у встановленому законами України порядку, становить систему оподаткування. Ставки, механізм справляння податків і зборів (обов'язкових платежів) і пільги щодо оподаткування не можуть встановлюватися або змінюватися іншими законами України, крім законів про оподаткування. Збір на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства відповідно до статті
14 цього
Закону включено до Переліку загальнодержавних податків і зборів (обов'язкових платежів).
Як загальнодержавний податок збір на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства (далі - збір) вперше було запроваджено в квітні 1999 року Законом України
N 587-XIV "Про збір на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства" (за текстом - Закон N 587). Зазначеним Законом встановлено, що механізм справляння збору на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства та порядок використання цих коштів затверджується Кабінетом Міністрів України. На виконання цієї норми прийнято постанову Кабінету Міністрів України від 15.07.2005
N 587 "Про затвердження Порядку справляння збору та використання коштів на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства" (за текстом - постанова КМУ N 587).
2. Хто є платниками збору на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства?
Тобто, зазначеним
Законом не визначено особливих умов оподаткування збором на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства і платником збору може бути будь-які суб'єкти господарювання, що реалізують алкогольні напої та пиво в оптовороздрібній торговельній мережі. Разом з тим, в залежності від виду господарської діяльності, який здійснюють суб'єкти підприємницької діяльності, визначається його належність до платників збору.
Законом України від 01.06.2000
N 1775-III "Про ліцензування певних видів господарської діяльності" встановлено, що виробництво - це діяльність, пов'язана з випуском продукції, включаючи всі стадії технологічного процесу та реалізацію продукції власного виробництва. Тому, виробники алкогольних напоїв, які також отримують ліцензію на право оптової торгівлі та реалізують продукцію власного виробництва, не є платниками збору у разі поставки продукції підприємствам оптової і роздрібної торгівлі, а є платниками лише у разі реалізації продукції у роздрібній торгівлі безпосередньо споживачам.
Комісіонери, що реалізують за договорами комісії алкогольні напої, здійснюють свою діяльність за умови обов'язкового отримання ліцензій на право оптової торгівлі, є суб'єктами оптово-роздрібної мережі та платниками збору.
Комісійна торгівля пивом здійснюється без видачі ліцензії, але умови оподаткування збором пива ті ж, що і для алкогольних напоїв. Відповідно до
Української класифікації та кодування товарів зовнішньоекономічної діяльності, затвердженої Законом
"Про Митний тариф України", пиво - це напій, одержуваний шляхом зброджування рідини (сусла), виготовленої з осолодженого ячменю чи пшениці, води та хмелю, а також виготовлений з концентрату солодового екстракту або іншим способом, який містить більше як 0,5 відсотків алкоголю та зазначений у товарний позиції 2203 згідно з
УКТ ЗЕД.
Відповідно до Закону України від 05.03.2009
N 1067-VI "Про внесення змін до Закону України "Про збір на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства", який набирає чинності з 1 січня 2010 року, у разі реалізації алкогольних напоїв та пива за договорами комісії (консигнації) платниками збору є будь-які суб'єкти підприємницької діяльності, які отримують на свій рахунок виручку або її компенсацію за продаж зазначеної продукції (крім виробників-комітентів у разі здійснення ними оптової торгівлі зазначеною продукцією на умовах комісії у межах власного виробництва).
3. Що є об'єктом оподаткування збором на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства?
Згідно зі статтею
2 Закону України
"Про збір на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства" об'єктом оподаткування збором на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства є виручка від реалізації у оптово-роздрібній торговельній мережі алкогольних напоїв та пива, яку отримує платник збору коштами або за рахунок безоплатних операцій.
В
Законі відсутнє визначення поняття "виручка від реалізації", однак по своїй суті збір на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства є податком з обороту і термін "виручка від реалізації" означає торговельний оборот, тоді як діючих нормативно-правових актах з бухгалтерського обліку термін "виручка від реалізації" означає "дохід".
При реалізації алкогольних напоїв та пива в оптово-роздрібній торгівельній мережі за договором комісії об'єктом оподаткування є виручка торговельного обороту від зазначеної продукції. У разі, коли таку виручку отримує на свій рахунок комісіонер, то він нараховує суму збору, подає звіт до податкового органу за місцем реєстрації та сплачує його до бюджету. У разі отримання виручки на свій рахунок комітентом то, в цьому випадку комітент (крім виробників алкогольних напоїв) нараховує суму збору, подає звіт та сплачує суму збору до бюджету.
Законом України від 05.03.2009
N 1067-VI "Про внесення змін до Закону України "Про збір на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства", що набирає чинності з 1 січня 2010 року, уточнюється база та порядок визначення об'єкту оподаткування збором. Згідно до цього
Закону, об'єктом обкладення збором на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства є виручка - торговельний оборот, одержана на всіх етапах реалізації в оптово-роздрібній торговельній мережі та у мережі громадського харчування алкогольних напоїв та пива, що платниками податку, визначеними в статті
2 цього
Закону.
4. Коли виручка, отримана від реалізації алкогольних напоїв та пива, не є об'єктом оподаткування?
Статтями
1 та
2 Закону України
"Про збір на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства" встановлено, що платниками збору на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства є суб'єкти підприємницької діяльності незалежно від форми власності та підпорядкування, які реалізують у оптовороздрібній торгівельній мережі алкогольні напої та пиво. Об'єктом оподаткування є виручка, одержувана від реалізації у оптовороздрібній торгівельній мережі алкогольних напоїв та пива.
Роздрібна торгівля - це діяльність по продажу товарів безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання незалежно від форми розрахунків, у тому числі на розлив у ресторанах, кафе, барах, інших підприємствах громадського харчування.
Зазначений
Закон не містить визначення терміну "виробництво". Разом з цим, згідно з абзацом третім статті
1 Закону України
"Про ліцензування певних видів господарської діяльності" виробництво (виготовлення) - це діяльність, пов'язана з випуском продукції, яка включає всі стадії технологічного процесу, а також реалізацію продукції власного виробництва.
Таким чином, реалізація алкогольних напоїв їх виробниками в межах власного виробництва підприємствам оптової і роздрібної торгівлі не є оптовою торгівлею, виручка від такої реалізації не є об'єктом оподаткування збором на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства, а виробники алкогольних напоїв не є платниками збору.
Суб'єкт господарювання, що реалізує в мережі громадського харчування продукцію власного виробництва (креми, десерти, кава, кондитерські вироби), при приготуванні якої використовують алкогольні напої, є платником збору в тому випадку, коли виручка від їх реалізації алкогольних напоїв відображається по кредиту рахунку 70 "Дохід від реалізації робіт і послуг" окремо і є об'єктом оподаткування збором на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства.
5. Що може бути базою оподаткування збором на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства? Який порядок її визначення та яку встановлено ставку збору?
Базою оподаткування збором на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства є обсяги алкогольних напоїв та пива, що реалізуються суб'єктами господарювання всіх форм власності, та виручка від реалізації цих обсягів, одержувана коштами або за рахунок безоплатних операцій.
База оподаткування збором на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства - це обсяги алкогольних напоїв та пива, що реалізуються суб'єктами господарювання в оптово-роздрібній мережі та мережі громадського харчування. Об'єктом оподаткування збором є виручка, одержувана від реалізації у оптово-роздрібній торговельній мережі алкогольних напоїв та пива, ставка збору становить один відсоток від об'єкта оподаткування.
Платники збору - суб'єкти підприємницької діяльності що реалізують у оптово-роздрібній торговельній мережі алкогольні напої та пиво, обчислюють суму збору та зазначають у звіті про суму нарахованого збору на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства за формою, затвердженою наказом ДПА України від 28.03.2002
N 133 "Про затвердження форми звіту про суму нарахованого збору на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства та Порядку його заповнення і подання, а також форми довідки про суми зазначеного збору".
Відповідно до частини третьої статті
16 Закону України
"Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" суб'єкти підприємницької діяльності, які одержали ліцензії на виробництво або на право імпорту, експорту і оптової торгівлі, подають органу, який видає ліцензії, щомісячно, до 10 числа місяця, що настає за звітним, звіт про обсяги виробництва (імпорту) та/або реалізації продукції.
Форми звіту встановлено наказами Державної податкової адміністрації України від 13.10.2005
N 449 "Про затвердження форм звітів щодо обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів та інструкцій щодо їх заповнення" (для виробників) та від 27.04.2006
N 228 "Про затвердження Форм звітів щодо придбання та реалізації алкогольних напоїв і тютюнових виробів та інструкцій щодо їх заповнення" (для суб'єктів оптової торгівлі). Суб'єктами підприємницької діяльності, які одержали ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами, такі звіти не подаються.
8. Які особливості визначення бази оподаткування збором на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства для виробників алкогольних напоїв та пива?
Суб'єкти підприємницької діяльності, які отримали ліцензії на виробництво алкогольних напоїв та здійснюють діяльність, яка пов'язана з випуском продукції, що включає всі стадії технологічного процесу і реалізацію продукції в межах власного виробництва підприємствам оптової і роздрібної торгівлі, не є платниками збору на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства.
При цьому, обсяги алкогольних напоїв та пива, що реалізуються виробниками алкогольних напоїв та пива підприємствам оптової і роздрібної торгівлі, не є базою оподаткування збором на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства.
У разі реалізації алкогольних напоїв їх виробниками у роздрібній торгівлі кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання, в цьому випадку виробники алкогольних напоїв та пива є платниками збору на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства.
9. Як визначається база оподаткування збором на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства для суб'єктів господарювання, що реалізують алкогольні напої та пиво на умовах договору комісії?
При реалізації алкогольних напоїв та пива в оптово-роздрібній торгівельній мережі за договором комісії, базою оподаткування збором на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства є обсяги алкогольних напоїв та пива, що реалізуються комісіонерами - суб'єктами оптово-роздрібної торгівлі не залежно від форми власності.
При цьому, об'єкт оподаткування визначається як виручка торговельного обороту від реалізації зазначеної продукції, що отримує на свій рахунок комісіонер, на яку нараховується сума збору, подається звіт до податкового органу за місцем реєстрації та сплачується до бюджету.
У разі отримання зазначеної виручки на свій рахунок комітентом то, в цьому випадку, комітент (крім виробників алкогольних напоїв) нараховує суму збору, подає звіт та сплачує збір до бюджету. Виробники алкогольних напоїв, що передають алкогольні напої та пиво підприємствам оптової або роздрібної торгівлі на умовах договору комісії, не є платниками збору. При цьому, комісіонери, які реалізують цю продукцію, є платниками збору, а обсяги реалізованої ними продукції є базою оподаткування збором на розвиток на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства.
10. Коли виникає податкове зобов'язання зі сплати збору на розвиток виноградарства та порядок обчислення його суми?
Обчислення збору на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства здійснюється відповідно до законів України від 09.04.99
N 587-XIV "Про збір на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства" та від 21.12.2000
N 2181-III "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами".
Платники збору - суб'єкти підприємницької діяльності незалежно від форм власності та підпорядкування, що реалізують в оптовороздрібній торговельній мережі алкогольні напої та пиво, визначають об'єкт оподаткування - виручку-торговельний оборот від реалізації у оптово-роздрібній торговельній мережі та мережі громадського харчування та обчислюють суму збору за ставкою збору один відсоток від об'єкта оподаткування.
У суб'єкта підприємницької діяльності, що реалізує алкогольні напої та пиво в оптово-роздрібній мережі та мережі громадського харчування, виникає податкове зобов'язання після здійснення обороту та отримання виручки від реалізації, що є об'єктом оподаткування збором на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства. Такий суб'єкт обчислює суму податкового зобов'язання за ставкою один відсоток від об'єкта оподаткування та зазначає його у
звіті про суму нарахованого збору на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства.
Щомісяця, протягом 20 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця, суб'єкт підприємницької діяльності складає та подає звіт до органу державної податкової служби за своїм місцезнаходженням. Податкове зобов'язання, самостійно визначене платником збору у звіті, уважається узгодженим з дня подання такого звіту. Зазначене податкове зобов'язання не може бути оскаржене платником збору в адміністративному або судовому порядку.
Платник збору зобов'язаний самостійно сплатити суму податкового зобов'язання, зазначену в поданому ним звіті, протягом десяти календарних днів, наступних за останнім днем граничного терміну подання звіту. За несвоєчасну сплату збору справляються пеня та штраф у порядку, визначеному чинним законодавством України.
У разі, коли у звітному періоді суб'єкт підприємницької діяльності не мав об'єкта оподаткування, тобто не здійснював реалізації в оптово-роздрібній торговельній мережі та мережі громадського харчування алкогольних напоїв та пива і не отримував виручку від реалізації, збір не нараховується, а звіт за цей місяць не подається. В такому випадку, податкове зобов'язання зі сплати збору на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства не виникає.
11. Які особливості обчислення та сплати збору з реалізованих алкогольних напоїв та пива в оптовій мережі?
Відповідно до Закону
N 587 суб'єкти підприємницької діяльності, що реалізують в оптовій мережі алкогольні напої та пиво, оподатковують збором на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства виручку, отриману від реалізованих обсягів алкогольних напоїв та пива, та обчислюють суму збору за ставкою один відсоток від об'єкта оподаткування.
При цьому, статтею
15 Закону України від 19.12.95 р.
N 481 "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" (за текстом - Закон N 481) суб'єкти підприємницької діяльності, які отримали ліцензії на виробництво або імпорт алкогольних напоїв або тютюнових виробів, здійснюють поставку цієї продукції підприємствам оптової і роздрібної торгівлі та іншим українським споживачам за обов'язкової умови отримання ними ліцензії на оптову торгівлю.
Водночас, згідно до визначення Законом України від 01.06.2000 р.
N 1775-III "Про ліцензування певних видів господарської діяльності" терміна "виробництво", реалізація продукції виробниками у межах вироблених обсягів є невід'ємною частиною виробництва і не є оптовою торгівлею.
Тому, обсяги алкогольних напоїв та пива, реалізованих їх виробниками підприємствам оптової і роздрібної торгівлі в межах власного виробництва за умови отримання ліцензії на право оптової торгівлі алкогольними напоями, не є базою оподаткування, а виручка, отримана від реалізації зазначеної продукції, не є об'єктом оподаткування збором на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства. В цьому випадку збір не нараховується і податкове зобов'язання не визначається, при цьому,
звіт про суму нарахованого збору на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства не подається.
12. Як обчислюється та сплачується збір з реалізованих алкогольних напоїв та пива в роздрібній мережі?
Відповідно до Закону України від 09.04.99
N 587-XIV "Про збір на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства" платниками збору є суб'єкти підприємницької діяльності незалежно від форм власності та підпорядкування, які реалізують в оптовороздрібній торговельній мережі алкогольні напої та пиво, об'єктом оподаткування є виручка, одержана від реалізації у оптовороздрібній торговельній мережі алкогольних напоїв та пива, ставка збору становить один відсоток від об'єкта оподаткування.
Зазначеним
Законом не визначено особливих умов оподаткування збором у разі реалізації алкогольних напоїв та пива в роздрібній мережі. Тому, платниками збору на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства можуть бути будь-які суб'єкти підприємницької діяльності - юридичні та фізичні особи, у разі, якщо вони здійснюють реалізацію алкогольних напоїв та пива в оптово-роздрібній торговельній мережі та отримують виручку від реалізації зазначеної продукції. Виробники алкогольних напоїв та пива, що безпосередньо реалізують свою продукцію в роздрібній мережі споживачам або в закладах громадського харчування, також є платниками збору.
13. Які особливості обчислення та сплати збору з реалізованих алкогольних напоїв та пива на умовах договору комісії (консигнації)?
Комісіонери, який реалізують в оптово-роздрібній торговельній мережі алкогольні напої та пиво, є платниками збору на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства, оскільки Законом
N 587 не визначено особливих умов оподаткування збором в залежності від форми підприємства та виду підприємницької діяльності суб'єктів господарювання. Тому, платником збору може бути будь-який суб'єкт господарювання, який здійснює реалізацію алкогольних напоїв та пива в оптово-роздрібній торговельній мережі, об'єктом оподаткування є виручка від реалізованої зазначеної продукції, яку отримує комісіонер на свій рахунок (незалежно від того, які зобов'язання несе комісіонер при визначенні доходу).
................Перейти до повного тексту