- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Н А К А З
Про затвердження Методичних рекомендацій з проведення перевірок суб'єктів господарювання на предмет виконання вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11 квітня 2002 р. N 506 в частині застосування бланків гарантійних талонів суворого обліку форми "гарант"
(Витяг)
На виконання указів Президента України від 23 червня 2004 р.
N 671/2004 "Про невідкладні заходи щодо підвищення ефективності справляння податку на додану вартість" та від 9 лютого 2004 р.
N 175/2004 "Про систему заходів щодо усунення причин та умов, які сприяють злочинним проявам і корупції" з метою впорядкування системи проведення перевірок суб'єктів підприємницької діяльності, які здійснюють оптову або роздрібну торгівлю технічно складними побутовими товарами,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Методичні рекомендації з проведення перевірок суб'єктів господарювання на предмет виконання вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11 квітня 2002 р.
N 506 в частині застосування бланків гарантійних талонів суворого обліку форми "гарант".
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ ДПА України
11.11.2004 N 646
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
з проведення перевірок суб'єктів господарювання на предмет виконання вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11 квітня 2002 р. N 506 в частині застосування бланків гарантійних талонів суворого обліку форми "гарант"
1. Загальні положення
1.1. Методичні рекомендації з проведення перевірок суб'єктів господарювання на предмет виконання вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11 квітня 2002 р.
N 506 в частині застосування бланків гарантійних талонів суворого обліку форми "гарант" (далі - Методичні рекомендації) розроблено відповідно до вимог Закону України
"Про державну податкову службу в Україні", Указу Президента України від 23.07.98 р.
N 817/98 "Про деякі заходи з дерегулювання підприємницької діяльності" та на виконання статей 4-7 Указу Президента України від 23.06.2004 р.
N 671/2004 "Про невідкладні заходи щодо підвищення ефективності справляння податку на додану вартість" та пункту 3 розділу VII Заходів щодо усунення причин та умов, які сприяють злочинним проявам і корупції, затверджених Указом Президента України від 09.02.2004 р.
N 175/2004.
Основною метою розробки Методичних рекомендацій є забезпечення якісного рівня проведення перевірок виробників, представництв іноземних фірм, підприємств торгівлі (продавців) на предмет використання ними бланків гарантійних талонів суворого обліку форми "гарант" єдиного зразка та відповідності сум митних зборів і податкових платежів даним про митне оформлення сировини, матеріалів, комплектуючих, напівфабрикатів, що ввезені в Україну, попередження фактів ухилення від сплати податків у сфері виробництва, реалізації та гарантійного ремонту телеапаратури та іншої складної побутової техніки.
1.2. Методичні рекомендації розроблено відповідно до:
Порядку заняття торговельною діяльністю і правил торговельного обслуговування населення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 8 лютого 1995 р.
N 108;
Порядку гарантійного ремонту (обслуговування) або гарантійної заміни технічно складних побутових товарів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 квітня 2002 р.
N 506;
Правил роздрібної торгівлі непродовольчими товарами, затверджених наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 11 березня 2004 р.
N 98;
Порядку обліку бракованих товарів, повернутих покупцями, у разі здійснення гарантійних замін товарів, а також обліку покупців, що отримали таку заміну або послуги з ремонту (обслуговування), затвердженого наказом ДПА України від 27 червня 1997 р.
N 203;
Положення про порядок забезпечення виробників, продавців та виконавців гарантійного ремонту (обслуговування) технічно складних побутових товарів бланками форми "гарант", затвердженого наказом Міністерства промислової політики України від 4 червня 2002 р. N 258;
інших законодавчих та нормативно-правових актів, що регламентують питання торговельної діяльності, гарантійного обслуговування, оподаткування.
1.3. Пунктом 14 затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 квітня 2002 р.
N 506 Порядку гарантійного ремонту (обслуговування) або гарантійної заміни технічно складних побутових товарів (далі - Порядок) передбачено, що не дозволяється приймати до реалізації товари без експлуатаційних документів, оформлених відповідно до цього Порядку, у т. ч. документів щодо гарантійних зобов'язань виробника (продавця). Гарантійні зобов'язання зазначаються виробником (продавцем) у гарантійному талоні за формою N 1-гарант і N 2-гарант (додатки 2 і 3 до Порядку) або в іншому експлуатаційному документі у розділі "Гарантійні зобов'язання виробника". До експлуатаційних документів також додаються відривні талони на технічне обслуговування (у разі необхідності) і гарантійний ремонт за формою N 3-гарант і N 4-гарант (додатки 4 і 5 до Порядку).
1.4. Міністерством промислової політики України на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 11 квітня 2002 р.
N 506 організовано виготовлення на спеціалізованих поліграфічних підприємствах, що мають ліцензію Міністерства фінансів України, бланків суворого обліку серії "гарант" та їх розповсюдження, зокрема через Державне підприємство "Фінмаш", дистриб'юторам, продавцям та виробникам технічно складних побутових товарів з одночасним веденням обліку споживачів цих бланків.
Бланки гарантійних талонів єдиного зразка для всіх товарів, запроваджені з метою виявлення контрафактної продукції, мають декілька ступенів захисту від підробки, захищені голографічними захисними елементами, мають наскрізну нумерацію, реалізуються, обліковуються, використовуються і зберігаються як бланки суворого обліку відповідно до встановленого порядку.
2. Визначення термінів
У цих Методичних рекомендаціях терміни вживаються в такому значенні:
2.1. Бланки форми "гарант" - бланки талонів за формою N 1-гарант - N 6-гарант, які виготовляються відповідно до вимог, встановлених постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 р.
N 283 "Про встановлення порядку виготовлення бланків цінних паперів і документів суворого обліку", мають наскрізну друковану нумерацію, реалізуються, обліковуються, використовуються і зберігаються як бланки документів суворого обліку відповідно до встановленого порядку:
Інформація з внутрішніх джерел - інформація, отримана органами державної податкової служби самостійно в процесі виконання контрольних функцій. До інформації з внутрішніх джерел відноситься:
інформація про клієнта - юридичну особу, що містить відомості про його юридичну адресу і фактичне місцезнаходження, дату державної реєстрації і постановки на податковий облік, форму власності, організаційно-правову форму, наявність представництв, філіалів, а також інших відокремлених підрозділів юридичних осіб, розміри статутного капіталу, рахунки в банках, дані щодо засновників; дані податкової звітності та розрахунки з податків; відомості про результати попередніх перевірок податкової звітності, про порушення термінів подання податкових розрахунків;
інформація про підприємства, що користуються податковими пільгами або мають пільговий вид діяльності;
інформація про видані патенти та ліцензії підприємствам та організаціям;
інформація про підприємства, що користуються наданим у законодавчому порядку правом відстрочки і розстрочки платежів до бюджету;
інформація про результати попередніх документальних перевірок платників податків і прийняті за ними рішення;
інформація про результати перевірок підприємств з питань дотримання встановленого порядку застосування реєстраторів розрахункових операцій (РРО) при здійсненні грошових розрахунків з населенням;
інформація про виручку, проведену через РРО;
інформація про посадових осіб підприємства, відповідальних за його фінансово-господарську діяльність (керівників, головних бухгалтерів) тощо.
Інформація із зовнішніх джерел - інформація про суб'єктів підприємницької діяльності, які здійснювали виробництво, ввезення на територію України та реалізацію технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту (обслуговуванню) або гарантійній заміні, отримана органами державної податкової служби від органів Державної митної служби України, ДП "Фінмаш", Держспоживстандарту України, інших контролюючих і правоохоронних органів.
До зовнішніх джерел також відноситься інформація, отримана від Міністерства транспорту України (про великі партії продукції, що перевозяться і користуються підвищеним попитом), Державного казначейства України, Антимонопольного комітету, Державного комітету статистики України, Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України, засобів масової інформації, інших юридичних і фізичних осіб (листи, скарги, заяви) тощо.
Суб'єкти господарювання - виробники, представництва іноземних фірм, підприємства торгівлі (продавці), підприємства, що здійснюють технічне обслуговування і ремонт технічно складних побутових товарів, які зобов'язані використовувати бланки форми "гарант".
Технічно складні побутові товари - непродовольчі товари широкого вжитку (прилади, машини, устаткування та інші), які складаються з вузлів, блоків, комплектуючих виробів, відповідають вимогам нормативних документів, мають технічні характеристики, супроводжуються експлуатаційними документами і на які встановлено гарантійний термін.
Товари, які підлягають гарантійному ремонту (обслуговуванню) або гарантійній заміні - товари, визначені у Переліку груп технічно складних побутових товарів, які підлягають гарантійному ремонту (обслуговуванню) або гарантійній заміні (додаток 1 до
Порядку:
апаратура радіоелектронна побутова;
машини та прилади електропобутові;
машини та прилади для механізації робіт у побуті;
побутові прилади електронної техніки, у тому числі обчислювальна техніка;
засоби зв'язку;
прилади складної механіки, у тому числі годинники та секундоміри;
музичні інструменти, у тому числі електромузичні;
складні комплектуючі вироби, на які видається окрема гарантія;
транспортні засоби і номерні агрегати;
продукція виробничо-технічного призначення, яка може бути використана у побуті;
товари медичного призначення;
товари для заняття фізичною культурою, спортом і туризмом;
зброя спортивна вогнепальна, газова, пневмогазова, пружинна, пневматична;
засоби вимірювальної техніки побутового призначення.
3. Завдання перевірки
3.1. Пунктом 3 постанови Кабінету Міністрів України від 11 квітня 2002 р.
N 506 на ДПА України покладено обов'язок забезпечити у межах своїх повноважень здійснення постійного контролю за дотриманням затвердженого цією постановою Порядку гарантійного ремонту (обслуговування) або гарантійної заміни технічно складних побутових товарів.
3.2. Завданнями перевірки є встановлення наявності чи відсутності:
дотримання вимог Порядку в частині застосування бланків гарантійних талонів суворого обліку форми "гарант";
відхилень між кількістю реалізованих технічно складних побутових товарів та кількістю придбаних і переданих споживачам бланків гарантійних талонів форми "гарант";
правильності оприбуткування і використання в процесі виробництва сировини, комплектуючих, напівфабрикатів, ввезених суб'єктами господарювання на митну територію України, та правильності включення до бази оподаткування відповідних сум у сфері виробництва і реалізації технічно складних побутових товарів;
перевірка дотримання порядку віднесення до валових витрат, пов'язаних з гарантійним ремонтом (обслуговуванням), заміною технічно складних побутових товарів.
4. Організація і проведення перевірок
4.1. Перевірка фінансово-господарської діяльності проводиться за місцезнаходженням підприємства та/або за місцезнаходженням об'єкта, щодо якого проводиться перевірка.
4.2. Перевірки проводяться посадовими особами органів державної податкової служби за наявності у них службових посвідчень і посвідчень на право перевірки суб'єктів підприємницької діяльності.
У разі потреби до перевірок залучаються представники державних органів у справах захисту прав споживачів, територіальних управлінь Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України, Міністерства фінансів України, Міністерства промислової політики України, Державної митної служби, правоохоронних органів.
4.3. Форми перевірок:
аналіз фінансово-господарської діяльності суб'єктів господарювання в цілому;
зіставлення показників звітності (розрахунки митних зборів, податку на додану вартість, податку на прибуток підприємств) з інформацією, отриманою із зовнішніх та внутрішніх джерел;
зіставлення показників зовнішньої інформації про ввезені на територію України сировину, комплектуючі, напівфабрикати, складні побутові товари та звітності суб'єктів господарювання щодо обсягів виробництва і реалізації таких товарів;
зіставлення показників щодо кількості вироблених і реалізованих технічно складних побутових товарів і кількості придбаних та переданих покупцям (споживачам) бланків гарантійних талонів суворого обліку форми "гарант";
аналіз тенденцій, що склалися у суб'єктів господарювання, які перевіряються.
4.4. При виявленні порушень перевіряючі повинні отримати письмові пояснення від посадових та інших причетних до цього осіб суб'єктів господарювання, що перевіряються.
5. Технологія проведення перевірки
5.1. Перевірка повинна забезпечити:
одержання аналітичних даних щодо кількості виготовлених, ввезених із-за меж України чи реалізованих технічно складних побутових товарів та кількості придбаних суб'єктами господарювання і переданих покупцям (споживачам) гарантійних і відривних талонів на гарантійне обслуговування;
аналіз відповідності кількісно сумового обліку реалізованих товарів та виданих покупцям гарантійних талонів;
аналіз відповідності сплачених сум митних зборів, податків при ввезенні суб'єктами господарювання сировини, комплектуючих, напівфабрикатів та правильності їх оприбуткування, використання у виробництві, реалізації;
аналіз правильності оподаткування ПДВ робіт та послуг, пов'язаних з проведенням гарантійного ремонту (обслуговування).
5.3. До процедур перевірки належать зіставлення та аналіз показників первинних документів та різних форм звітності з визначенням факторів, які впливають на відхилення між ними.
Аналітичні процедури при здійсненні перевірок суб'єктів господарювання на предмет виконання вимог
Порядку в частині застосування бланків гарантійних талонів суворого обліку форми "гарант" передбачають застосування таких економіко-математичних методів, як економічний аналіз, фінансовий менеджмент та загальнонаукових - порівняння, синтез, абстрагування.
Можливо також застосування непрямих методів визначення податкових зобов'язань, оскільки відповідно до наказу Мінстату України від 11 березня 1996 р.
N 67 бланки суворої звітності обов'язково супроводжуються типовими формами їх первинного обліку. Невикористання виробниками та продавцями технічно складних побутових товарів гарантійних талонів затвердженого зразка є підставою для визначення сум податкових зобов'язань за непрямими методами.
................Перейти до повного тексту