1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
14.04.2004 N 6506/7/21-0917
Про застосування фінансових санкцій за порушення законодавства, що регулює відносини у сфері виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів
У зв'язку із збільшенням кількості скарг суб'єктів підприємницької діяльності та запитів органів державної податкової служби щодо порядку застосування фінансових санкцій, передбачених ст. 17 Закону України від 19.12.95 р. N 481/95-ВР "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів", та з метою забезпечення однакового і правильного застосування норм законодавства, що регулює відносини у сфері виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, Державна податкова адміністрація України доводить до відома та використання в роботі таку інформацію.
Законом України від 19 грудня 1995 року N 481/95-ВР "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" (далі - Закон України "Про державне регулювання") визначені основні засади державної політики у сфері виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, спиртом-сирцем виноградним, спиртом-сирцем плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами, забезпечення їх високої якості та захисту здоров'я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв і тютюнових виробів на території України.
Статтею 16 Закону України "Про державне регулювання" встановлено, що контроль за дотриманням норм цього Закону здійснюють органи, які видають ліцензії, а також інші органи в межах компетенції, визначеної законами України.
Указом Президента України від 11 липня 2001 року N 510/2001 "Про посилення державного контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів" на Державну податкову адміністрацію України покладено функції із забезпечення реалізації державної політики у сфері контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів, здійснення міжгалузевої координації у цій сфері.
На виконання зазначеного Указу Кабінетом Міністрів України прийнята постанова від 7 серпня 2001 року N 940 "Про заходи щодо посилення державного контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів та справлянням акцизного збору", відповідно до якої утворено у складі ДПА України Департамент з питань адміністрування акцизного збору і контролю за виробництвом та обігом підакцизних товарів (далі - Департамент), його регіональні управління.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 14 листопада 2000 року N 1698 "Про затвердження переліку органів ліцензування" Департамент визначено органом, що здійснює ліцензування таких видів діяльності:
- виробництво спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв;
- оптова торгівля спиртом етиловим, коньячним і плодовим, оптова, роздрібна торгівля алкогольними напоями;
- виробництво тютюнових виробів, оптова, роздрібна торгівля тютюновими виробами;
- виготовлення парфумерно-косметичної продукції з використанням спирту етилового.
Наказом ДПА України від 21 серпня 2001 року N 331 затверджено Положення про Департамент з питань адміністрування акцизного збору і контролю за виробництвом та обігом підакцизних товарів Державної податкової адміністрації України, яким на Департамент та його регіональні управління покладено виконання функцій ліцензування та контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів.
Відповідно до Закону України від 4 грудня 1990 року N 509-XII "Про державну податкову службу в Україні" державні податкові інспекції здійснюють контроль за наявністю ліцензій, марок акцизного збору на пляшках (упаковках) алкогольних напоїв і на пачках (упаковках) тютюнових виробів під час їх транспортування, зберігання і реалізації, здійснюють контроль за дотриманням суб'єктами підприємницької діяльності, які здійснюють роздрібну торгівлю тютюновими виробами, максимальних роздрібних цін на тютюнові вироби, встановлених виробниками або імпортерами таких тютюнових виробів, тощо.
Факт порушення законодавства, що регулює відносини у сфері виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, встановлюється посадовою особою органу державної податкової служби при проведенні перевірки, про що складається відповідний акт. В акті викладається зміст порушення з обгрунтуванням порушених норм законодавчих актів та вказуються конкретні їх пункти і статті. В той же час сама лише відсутність у складеному органом державної податкової служби акті перевірки посилання на законодавчі акти, вимоги яких порушено, не є підставою для звільнення суб'єкта господарювання від юридичної відповідальності або скасування відповідного рішення про застосування фінансових санкцій (п. 1.1 листа ВАСУ від 10.03.98 р. N 01-8/91 "Про деякі питання практики застосування окремих норм чинного законодавства у вирішенні спорів").
Щодо поширення дії Указу Президента України від 23 липня 1998 року N 817/98 "Про деякі заходи з дерегулювання підприємницької діяльності" на перевірки, які проводяться Департаментом та його регіональними управліннями як органами ліцензування і мають за мету контроль за дотриманням суб'єктом господарювання організаційних, кваліфікаційних та інших спеціальних вимог, обов'язкових до виконання при провадженні ліцензованого виду діяльності, повідомляємо, що у статті 5 зазначеного Указу наведений виключний перелік контролюючих органів, на які поширюється його дія, а саме: органи державної податкової служби стосовно сплати податків і зборів (обов'язкових платежів) до бюджетів та державних цільових фондів, неподаткових платежів, митні органи, органи державного казначейства, державної контрольно-ревізійної служби. Тобто Указ Президента України від 23 липня 1998 року N 817/98 "Про деякі заходи з дерегулювання підприємницької діяльності" не поширює свою дію на перевірки, які проводяться Департаментом та його регіональними управліннями відповідно до Закону України "Про державне регулювання".
Щодо прийняття рішень про застосування фінансових санкцій
Відповідно до ст. 17 Закону України "Про державне регулювання" за порушення норм цього Закону щодо виробництва і торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, спиртом-сирцем виноградним, спиртом-сирцем плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами до суб'єктів підприємницької діяльності застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів. Рішення про стягнення штрафів приймаються органом, який видав ліцензію, та іншими органами виконавчої влади у межах їх компетенції, визначеної законами України.
Необхідно зазначити, що Законом України "Про державне регулювання" визначені правові засади здійснення ліцензованого виду господарської діяльності та встановлено відповідальність за порушення встановлених законодавством умов здійснення господарської діяльності. Отже, цей Закон за предметом правового регулювання не належить до податкового законодавства і не є законом про оподаткування.
В преамбулі Закону України від 21 грудня 2000 року N 2181-III "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" (далі - Закон України "Про порядок погашення") передбачено, що цей Закон є спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює порядок погашення зобов'язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов'язкових платежів), включаючи збір на обов'язкове державне пенсійне страхування та внески на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків контролюючими органами, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, та визначає процедуру оскарження дій органів стягнення. При цьому відповідно до п. 1.5 ст. 1 Закону України "Про порядок погашення" штрафна санкція (штраф) - плата у фіксованій сумі або у вигляді відсотків від суми податкового зобов'язання (без урахування пені та штрафних санкцій), яка справляється з платника податків у зв'язку з порушенням ним правил оподаткування, визначених відповідними законами. Отже, як вбачається з преамбули Закону України "Про порядок погашення", він не регулює порядок застосування фінансових санкцій за порушення встановлених законодавством правил здійснення господарської діяльності, пов'язаної із виробництвом, оптовою та роздрібною торгівлею алкогольними напоями, тютюновими виробами, і процедури узгодження податкових зобов'язань, прийняття та оскарження податкових повідомлень тощо, передбачені Законом України "Про порядок погашення", не застосовуються до фінансових санкцій, передбачених Законом України "Про державне регулювання".
Порядок застосування фінансових санкцій, передбачених статтею 17 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів", затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 2 червня 2003 року N 790 (далі - Порядок застосування фінансових санкцій).
Відповідно до ст. 17 Закону України "Про державне регулювання" та п. 6 Порядку застосування фінансових санкцій рішення про застосування фінансових санкцій приймаються керівником, а у разі його відсутності - заступником керівника органу, який видав ліцензію на право виробництва і торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, спиртом-сирцем виноградним, спиртом-сирцем плодовим, алкогольними напоями і тютюновими виробами (Департамент з питань адміністрування акцизного збору і контролю за виробництвом та обігом підакцизних товарів Державної податкової адміністрації, його регіональні управління та їх територіальні підрозділи, Мінекономіки), чи керівником (його заступником) органів МВС, МОЗ, Державної податкової адміністрації, Держкомстату, Держспоживстандарту у межах їх компетенції, визначеної законодавством.
Рішення про застосування фінансових санкцій до суб'єкта підприємницької діяльності за порушення норм Закону України "Про державне регулювання" складається за формою згідно з додатком до Порядку застосування фінансових санкцій.
Питання про застосування фінансових санкцій може розглядатися за участю представника суб'єкта підприємницької діяльності на його вимогу або на вимогу органу, що прийняв рішення про застосування санкцій.
Рішення про застосування фінансових санкцій направляється органу державної податкової служби за місцезнаходженням платника податку для контролю за його виконанням (за надходженням суми штрафу до державного бюджету). Про надходження або ненадходження суми штрафу до державного бюджету протягом 30 днів орган державної податкової служби за місцезнаходженням платника податків повідомляє орган, який прийняв рішення про застосування фінансових санкцій.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Враховуючи наведені конституційні положення, органи державної податкової служби можуть застосовувати фінансові санкції у межах їх компетенції. У разі відсутності повноважень щодо застосування фінансових санкцій оригінали актів, що свідчать про вчинення правопорушення, з усіма додатками направляють органу, до компетенції якого належить застосування фінансових санкцій. У разі якщо в ході перевірки виявлено декілька порушень чинного законодавства і застосування санкцій за певні порушення належить до компетенції органу, що здійснив перевірку, а за інші - ні, то орган, що здійснив перевірку, направляє засвідчені в установленому порядку копії акта перевірки з доданими матеріалами органу, до компетенції якого належить застосування фінансових санкцій за відповідні порушення. В зв'язку з тим, що стягнення суми фінансових санкцій за порушення законодавства з питань виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів здійснюється на підставі рішення суду і в суді необхідно пред'явити оригінали документів, що були підставою для застосування фінансових санкцій, орган державної податкової служби, що здійснював перевірку, на вимогу органу, що приймав відповідне рішення, повинен надати оригінали документів, які йому повертаються після розгляду справи.
Відповідно до Закону України "Про державну податкову службу в Україні" на ДПА України, державні податкові адміністрації в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі та державні податкові інспекції в містах з районним поділом покладено виконання такої функції, як проведення роботи по боротьбі з незаконним обігом алкогольних напоїв та тютюнових виробів, веденням реєстрів імпортерів, експортерів, оптових та роздрібних торговців, місць зберігання алкогольних напоїв та тютюнових виробів, застосування у випадках, передбачених законодавством, фінансових санкцій до суб'єктів підприємницької діяльності за порушення законодавства про виробництво і обіг спирту етилового, коньячного, плодового, алкогольних напоїв і тютюнових виробів, здійсненням заходів по вилученню та знищенню або передачі на промислову переробку алкогольних напоїв, знищенню тютюнових виробів, що були незаконно вироблені чи знаходилися у незаконному обігу. В той же час на державні податкові інспекції в районах, містах без районного поділу, районах у містах, міжрайонні та об'єднані державні податкові інспекції виконання таких функцій не покладено.
Однак додатком N 1 до наказу ДПА України від 16.07.2003 р. N 355 "Про організаційну структуру органів державної податкової служби" серед функцій та процедур державних податкових інспекцій передбачено таку функцію, як "1.13. Адміністрування акцизного збору і контролю за виробництвом та обігом підакцизних товарів", що містить, зокрема, такі процедури:
1.13.16. контроль за мінімальними цінами на алкогольні напої;
1.13.17. здійснення контролю за виробництвом та обігом спирту, виноматеріалів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів;
1.13.20. контроль за застосуванням законодавства з питань зберігання, транспортування та реалізації спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів;
1.13.22. застосування у випадках, передбачених законодавством, фінансових санкцій до суб'єктів підприємницької діяльності за порушення законодавства з ліцензування, виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів.
Згідно з додатками N 7 та 8 до наказу ДПА України від 16.07.2003 р. N 355 виконання функції "1.13. Адміністрування акцизного збору і контролю за виробництвом та обігом підакцизних товарів" покладено на територіальні підрозділи Департаменту з питань адміністрування акцизного збору і контролю за виробництвом та обігом підакцизних товарів, однак до створення таких територіальних підрозділів виконання зазначеної функції покладено на підрозділи непрямих податків. Тобто виконання ряду функцій ДПА України у сфері контролю за виробництвом і обігом підакцизних товарів делеговано відповідним податковим інспекціям, і вони виконують такі функції до створення територіальних підрозділів Департаменту з питань адміністрування акцизного збору і контролю за виробництвом та обігом підакцизних товарів.
При розмежуванні компетенції органів державної податкової служби щодо застосування фінансових санкцій за порушення законодавства, що регулює відносини у сфері виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, необхідно керуватись додатком до цього листа.
Необхідно також зазначити, що фінансові санкції, передбачені Законом України "Про державне регулювання", підпадають під визначення адміністративно-господарської санкції, передбачене Господарським кодексом України, а тому необхідно враховувати приписи зазначеного Кодексу при розгляді матеріалів, які є підставою для застосування фінансових санкцій, та прийняття рішення щодо їх застосування, а також вимоги п. 5 прикінцевих положень зазначеного Кодексу, відповідно до якого положення щодо відповідальності за порушення правил здійснення господарської діяльності застосовуються у разі, якщо ці порушення були вчинені після набрання чинності зазначеними положеннями, тобто після 31 грудня 2003 року.

................
Перейти до повного тексту