- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
24.02.2003 N 3100/7/15-3317
Державним податковим
адміністраціям
Автономної Республіки Крим,
областей, міст Києва та
Севастополя
У зв'язку з особливостями та змінами в оподаткуванні, які було прийнято Законом України
"Про Державний бюджет України на 2003 рік" (далі - Закон) та іншими законами, які набули чинності у 2003 році та якими внесено зміни до Закону України
"Про податок на додану вартість", ДПА України направляє короткий огляд змін та доповнень, що стосуються оподаткування податком на додану вартість.
I. Закон України
"Про Державний бюджет України на 2003 рік"
1. Статтею 6
Закону продовжено на 2003 р. норму, відповідно до якої проводиться зарахування належних до відшкодування сум ПДВ платникам, яким відповідно до закону реструктуризовано заборгованість по цьому податку та інших реструктуризованих сумах податків, що належать держбюджету, та/або надано відстрочку/розстрочку по сплаті цих податків у рахунок зменшення реструктуризованих та/або відстрочених (розстрочених) сум зазначених податків незалежно від визначеного законом терміну їх реструктуризації та/або відстрочки (розстрочки).
Отже, при наявності у платників одночасно невідшкодованих сум ПДВ, термін відшкодування яких настав, та сум реструктуризованої заборгованості чи відстрочених/розстрочених платежів з цього податку або з інших податків та зборів, що вносяться до Держбюджету, такі суми ПДВ незалежно від задекларованих напрямків відшкодування направляються в рахунок зменшення реструктуризованих та/або відстрочених/розстрочених сум ПДВ та інших податків і зборів, сплатити які належить до Держбюджету України, про що в обов'язковому порядку повідомляється платник.
Крім того, вказаною статтею передбачено проведення відшкодування сум ПДВ у частині, що належить до зарахування на поточний рахунок платників податку, які мають прострочену заборгованість перед державою за кредитами, залученими державою або під держгарантії, позичками та фінансовою допомогою на зворотній основі, наданими з держбюджету, в 2003 році у першу чергу, в рахунок погашення заборгованості такого платника податку перед державою за зазначеними кредитами, позичками та фінансовою допомогою на зворотній основі.
2. До 01.01.2004 р. ст.
7 Закону продовжено норму, згідно з якою при вивезенні (експорті) товарів (робіт, послуг) за межі митної території України шляхом бартерних (товарообмінних) операцій сума ПДВ, сплачена (нарахована) у зв'язку з придбанням товарів (робіт, послуг), не відноситься на збільшення податкового кредиту, а включається до складу валових витрат виробництва (обігу) платника податку.
Отже, при вивезенні (експорті) платником ПДВ товарів, розрахунок за які нерезидент здійснює у будь-якій формі іншій, ніж грошова, такий платник суми ПДВ, сплачені (нараховані) у складі ціни придбання товарів (робіт, послуг), вартість яких включається до вартості товарів, що експортуються, включаються до складу вартості таких товарів, а не до податкового кредиту з ПДВ.
3. Крім того, ст.7 продовжується дія п.11.15 ст.
11 Закону України
"Про податок на додану вартість", в частині збереження до 01.01.2004 р. існуючого порядку сплати ПДВ за операціями з надання послуг, пов'язаних із перевезенням (переміщенням) пасажирів та вантажів транзитом через територію та порти України, який діяв до набуття чинності Закону України від 03.04.97 р.
N 168/97-ВР "Про податок на додану вартість".
Декретом КМУ від 26.12.92 р.
N 14-92 "Про податок на добавлену вартість" (літера "а", п.1 ст.5), який діяв до 01.10.97 р., від ПДВ було звільнено транзит іноземних вантажів, включаючи транзитні послуги, через територію України.
У тих випадках, коли розрахунки за транзит іноземних вантажів, включаючи транзитні послуги, через територію України проводилися іноземною валютою, суми ПДВ, що сплачені постачальникам за виконані роботи, надані послуги, придбані ТМЦ, придбані і введені в експлуатацію основні виробничі фонди та взяті на облік нематеріальні активи відповідно до п.3 ст.7 цього
Декрету, зараховувалися в рахунок чергових платежів або відшкодовувалися з бюджету.
У разі розрахунків за транзит іноземних вантажів, включаючи транзитні послуги, через територію України у національній валюті чи шляхом товарообмінних операцій, суми ПДВ, що сплачені або підлягали сплаті постачальникам за придбані ТМЦ, роботи, послуги, до податкового кредиту не включалися і відносилися до валових витрат операцій з транзиту та транзитних послуг.
Оскільки такий порядок оподаткування збережено також і в умовах дії Закону України
"Про податок на додану вартість", то як режим звільнення для транзиту іноземних вантажів, включаючи транзитні послуги, через територію України, так і джерело відшкодування вхідних сум ПДВ, залишаються аналогічними, які діяли в період чинності Декрету КМУ
"Про податок на добавлену вартість".
4. Статтею 8
Закону з 01.01.2003 р. запроваджено звільнення від оподаткування ПДВ операцій з ввезення природного газу на митну територію України відповідно до зовнішньоекономічних контрактів, укладених на виконання міжнародних договорів України.
Крім того вказаною статтею встановлено нульову ставку ПДВ на операції з продажу ввезеного природного газу на митну територію України відповідно до зовнішньоекономічних контрактів, укладених на виконання міжнародних договорів України, крім операцій з продажу такого газу для населення, бюджетних установ та інших споживачів, що не є платниками цього податку.
На даний час в КМУ знаходиться на затвердженні Порядок застосування нульової ставки ПДВ по операціях з продажу на внутрішньому ринку природного газу, ввезеного на митну територію України відповідно до зовнішньоекономічних контрактів, укладених на виконання міжнародних договорів України.
5.
Законом (ст. 51) заборонено здійснювати розрахунки з бюджетом у негрошовій формі, в тому числі шляхом взаємозаліку, застосування векселів, бартерних операцій та зарахування зустрічних платіжних вимог у фінансових установах. Така заборона не стосується операцій по сплаті ПДВ при імпортуванні на митну територію України товарів, які ввозяться за прямими договорами для власних виробничих потреб (непередбачені для подальшого продажу). При цьому Законом визначено, що Порядок використання вексельних розрахунків по сплаті ПДВ при імпортуванні на митну територію України таких товарів затверджується КМУ.
Одночасно слід зауважити, що постановою КМУ від 01.10.97 р.
N 1104 затверджено Порядок випуску, обігу та погашення векселів, які видаються на суму ПДВ при ввезенні товарів на митну територію України, з урахуванням змін, внесених постановою КМУ від 10.01.2002 р.
N 21, якою доповнено перелік вимог, установлених пунктом 11.5 Закону України
"Про податок на додану вартість", виконання та відповідність яким дає право платнику видати митним органам податковий вексель.
Отже при наявності у платників ПДВ, що мали протягом останніх 12 місяців обсягів оподатковуваних операцій з продажу товарів (робіт, послуг) більше 5 мільйонів гривень, які не мають заборгованості перед бюджетом з ПДВ, одночасно невідшкодованих сум ПДВ та прямих договорів на ввезення продукції для власного використання, такий платник має законодавче право видати податковий вексель на відповідну суму ПДВ. У інших платників податку, які не мають вказаних обсягів, але здійснюють ввезення за прямими договорами продукції для власного використання, податкові векселі підлягають підтвердженню комерційними банками шляхом авалю.
Пункт 2 ст.5 вказаного Закону доповнив підпунктами 5.8, 5.9 і 5.10 статтю
5 Закону України
"Про податок на додану вартість", якими передбачалося звільнення операцій з надання послуг з будівництва, ремонту та облаштування баз олімпійської та параолімпійської підготовки та операцій з надання послуг (в тому числі проживання, харчування), що надаються базами олімпійської та параолімпійської підготовки, а також звільнялися операції з ввезення на митну територію України товарів (інвентарю, обладнання, екіпіровки та медико-біологічних засобів), які не виробляються в Україні або виробляються, але не відповідають технічним характеристикам світового рівня та вимогам міжнародних спортивних організацій, а також роботи і послуги, що виконуються для підготовки та участі членів збірних команд України в Олімпійських та Параолімпійських іграх.
................Перейти до повного тексту