- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
НАКАЗ
23.08.2011 № 495
Про затвердження Методичних рекомендацій щодо складання плану-графіка проведення документальних планових перевірок суб'єктів господарювання
(Витяг)
З метою удосконалення організації роботи щодо формування плану-графіка проведення документальних планових перевірок суб'єктів господарювання, керуючись вимогами
Податкового кодексу України ,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Методичні рекомендації щодо складання плану-графіка проведення документальних планових перевірок суб'єктів господарювання (далі - Методичні рекомендації) (додаються).
<...>
4. Державним податковим адміністраціям в АР Крим, областях, м. Києві та Севастополі забезпечити дотримання Методичних рекомендацій.
5. Визнати таким, що втратив чинність, наказ ДПАУ від 01.04.2011 р.
№ 190 "Про затвердження Методичних рекомендацій щодо складання плану-графіка проведення документальних планових перевірок суб'єктів господарювання". <...>
Голова комісії з проведення реорганізації ДПАУ, Голова ДПСУ |
В. Захарченко |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державної податкової
адміністрації України
23.08.2011 № 495
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо складання плану-графіка проведення документальних планових перевірок суб'єктів господарювання
1. Загальні положення
Методичні рекомендації щодо складання плану-графіка проведення документальних планових перевірок суб'єктів господарювання (далі - Методичні рекомендації) розроблені з метою забезпечення єдиного порядку щоквартального формування плану-графіка проведення документальних планових перевірок суб'єктів господарювання (далі - план-графік).
Формування квартального плану-графіка територіальних органів ДПС здійснюється у порядку, встановленому у розділі 3 "Відбір суб'єктів господарювання для перевірки" цих Методичних рекомендацій.
Формування та коригування планів-графіків здійснюється засобами АІС "Облік податків і платежів".
Після остаточного узгодження електронних баз проектів планів-графіків регіональні ДПС надають департаментам податкового контролю, оподаткування фізичних осіб паперовий варіант плану-графіка з відповідними додатками з дотриманням вимог направлення документів з грифом "ДСК" та за необхідності обґрунтування підстав включення платника податків до плану-графіка.
До плану-графіка проведення документальних планових перевірок відбираються платники податків, які мають ризик щодо несплати податків та зборів, невиконання іншого законодавства, контроль за яким покладено на органи ДПС.
Періодичність проведення документальних планових перевірок платників податків визначається залежно від ступеня ризику в діяльності таких платників податків, який поділяється на високий, середній та незначний.
Платники податків із незначним ступенем ризику включаються до плану-графіка не частіше ніж раз на три календарних роки, середнім - не частіше ніж раз на два календарних роки, високим - не частіше одного разу на календарний рік.
Платники податків - юридичні особи, що відповідають критеріям, визначеним п. 154.6 ст.
154 ПКУ , та у яких сума сплаченого до бюджету ПДВ становить не менше 5 % задекларованого доходу за звітний податковий період, а також самозайняті особи, сума сплачених податків яких становить не менше 5 % задекларованого доходу за звітний податковий період, включаються до плану-графіка не частіше ніж раз на три календарних роки. Зазначена норма не поширюється на таких платників податків у разі допущення ними порушень статей 45, 49, 50, 51, 57 ПКУ.
При цьому відповідальність за дотримання вимог щодо періодичності включення платників податків до плану-графіка покладається на ДПІ (далі - територіальний орган ДПС) за основним місцем обліку платника податків.
Крім того, необхідно враховувати вимоги п. 102.1 ст.
102 глави 9
ПКУ у частині граничних термінів визначення податкового зобов'язання платника податків.
2. Структура плану-графіка проведення документальних планових перевірок суб'єктів господарювання
План-графік проведення документальних планових перевірок суб'єктів господарювання (додаток 1) складається з трьох розділів:
Розділ I. Документальні планові перевірки суб'єктів господарювання - юридичних осіб, у тому числі тих, які перебувають на обліку у СДПІ (відповідальні: підрозділи податкового контролю)
Розділ поділяється на підрозділи А та Б:
А. Платники податків, які мають ризики несплати податків та плануються до перевірок за дорученням ДПСУ.
Цей підрозділ плану-графіка розподіляється на дві групи:
I група - основні підприємства;
II група - найбільші контрагенти, через які здійснюються товарно-грошові операції (включаючи посередницькі структури, експортерів, імпортерів, філії, інших суб'єктів господарювання - юридичних осіб).
Б. Платники податків, які мають ризики несплати податків та відбираються на регіональному рівні за результатами аналізу основних показників діяльності.
Цей підрозділ плану-графіка розподіляється на дві групи:
I група - основні підприємства:
II група - найбільші контрагенти, через які здійснюються товарно-грошові операції (включаючи посередницькі структури, експортерів, імпортерів, філії, інших суб'єктів господарювання - юридичних осіб).
У кожній із зазначених груп розподіл суб'єктів господарювання - юридичних осіб провадиться за такими категоріями:
великі платники податків (відповідно до пп. 14.1.24 п. 14.1 ст.
14 ПКУ );
інші платники податків.
Розділ II. Документальні планові перевірки фінансових установ, постійних представництв та представництв нерезидентів (відповідальні підрозділи податкового контролю)
Розділ II поділяється на підрозділи:
I. Банківські установи.
II. Страховики.
III. Торговці ЦП.
IV. Інші небанківські установи.
V. Постійні представництва та представництва нерезидентів.
При формуванні розділу II плану-графіка одночасно з юридичними особами підлягають обов'язковому включенню всі наявні відокремлені підрозділи (незалежно від форми сплати податку на прибуток та часу реєстрації новоствореного відокремленого підрозділу).
Фінансові установи, відібрані до підрозділів I, II, III та IV, повинні бути згруповані за категоріями: "великі платники податків" та "інші платники податків" відповідно до
ПКУ та із розподілом на юридичні особи та відокремлені підрозділи.
Постійні представництва та представництва нерезидентів відносяться до категорії "інші платники податків".
Розділ III. Документальні планові перевірки суб'єктів господарювання - фізичних осіб (відповідальні підрозділи оподаткування фізичних осіб)
Критерієм розподілу платників - фізичних осіб на групи та підгрупи є дані податкових декларацій (від здійснення підприємницької діяльності, інші види доходів платників податків - фізичних осіб), Звіту суб'єкта малого підприємництва - фізичної особи та дані податкових декларацій з ПДВ за минулий рік.
Група 1. Великі платники податків (загальний оподатковуваний (валовий) дохід або обсяги реалізації з ПДВ понад 500 тис. грн.):
1) декларують нульові значення річного чистого доходу або зобов'язання з ПДВ;
2) декларують позитивні суми річного чистого доходу або зобов'язання з ПДВ.
Група 2. Середні платники податків (загальний оподатковуваний (валовий) дохід або обсяги реалізації з ПДВ від 50 до 500 тис. грн.):
1) декларують нульові значення чистого оподатковуваного доходу за рік;
2) сума чистого оподатковуваного доходу за рік складає 50 тис. грн. і більше;
3) сума чистого оподатковуваного доходу за рік складає менше 50 тис. грн.;
4) платники єдиного податку, зареєстровані як платники ПДВ, не включені до групи 1.
Група 3. Малі платники податків (загальний оподатковуваний (валовий) дохід або обсяги реалізації з ПДВ до 50 тис. грн.):
1) декларують нульові значення чистого оподатковуваного доходу за рік;
2) сума чистого оподатковуваного доходу за рік складає 10 тис. грн. і більше;
3) сума чистого оподатковуваного доходу за рік складає менше 0 тис. грн.;
4) платники єдиного податку, зареєстровані як платники ПДВ, не включені до груп 1, 2.
3. Відбір суб'єктів господарювання для перевірки
3.1. Порядок відбору до плану-графіка суб'єктів господарювання - юридичних осіб
До плану-графіка (додаток 4) включаються підприємства реального сектору економіки (вигодонабувачі), які використовують схеми мінімізації податкових зобов'язань та ухилення від оподаткування, ведуть фінансово-господарську діяльність, повинні сплачувати податки та за реєстраційними даними мають ознаки "0" - "платник податків за основним місцем обліку", "4" - "порушено провадження у справі про банкрутство", "30" - "у стані переходу до іншої ДПІ", "36" - "основний платник до кінця року".
При цьому при плануванні на I квартал наступного року враховуються показники за результатами діяльності підприємств за 9 місяців поточного року, на II та III квартали - за рік, на IV квартал - за перше півріччя поточного року.
Відбір підприємств до підрозділу А, які мають не менше трьох ризиків високого ступеня, кількість працюючих понад 5 осіб, обсяги основних фондів понад 500 тис. грн. та обсяги валових доходів (у тому числі доходи від операцій з цінними паперами) для ДПС у Дніпропетровській, Донецькій, Харківській областях та м. Києві понад 30 млн. грн., для ДПС в АР Крим, Волинській, Київській, Запорізькій, Луганській, Львівській, Миколаївській, Одеській, Полтавській областях - понад 10 млн. грн., для інших ДПС - понад 5 млн. грн. (у розрахунку на рік), здійснюється щоквартально на рівні ДПСУ.
Структурні підрозділи ДПСУ надають до 25 числа другого місяця поточного кварталу пропозиції для врахування при формуванні плану перевірок ризикових платників податків з обґрунтуванням необхідності включення.
Сформований перелік платників податків не пізніше 1 числа третього місяця поточного кварталу направляється до регіональних органів ДПС для використання при формуванні плану-графіка на наступний квартал.
На рівні територіальних органів ДПС за даними інформаційних ресурсів ДПС та з інших джерел з урахуванням вимог абзацу другого п. 3.1 цього розділу проводиться додатковий аналіз надісланих підприємств щодо їх належності до реального сектора економіки, а також визначаються ризикові контрагенти, через які здійснюються товарно-грошові операції (включаючи посередницькі структури, експортерів та імпортерів, інших суб'єктів господарювання - юридичних осіб), у тому числі і ті, які знаходяться на обліку в інших органах державної податкової служби.
При цьому по підприємствах визначаються критерії ризиків згідно з п. 3.2 цього розділу, у тому числі за даними автоматизованої системи "Відбір платників податків - юридичних осіб та визначення першочерговості для включення до плану-графіка".
При відборі підприємств до підрозділу А органам ДПС необхідно встановити наявність структурних підрозділів, дочірніх підприємств, що входять до інфраструктури платників податків - головних підприємств, та направити їх переліки до органів ДПС, на обліку яких знаходяться вказані підрозділи, для організації контрольно-перевірочних заходів, у тому числі шляхом включення їх до плану-графіка у періоди, на які заплановані перевірки головних підприємств.
Відповідальність за повноту охоплення перевірками філій та структурних підрозділів платника податків, який консолідовано сплачує податок на прибуток, покладається на територіальний орган ДПС за основним місцем обліку платника податків.
У разі невключення до плану-графіка окремих підприємств з переліку, надісланого ДПСУ, надається письмове пояснення причин невключення за підписом голови регіональної ДПС.
При виявленні у ході перевірок нових контрагентів підприємств підрозділу А регіональними ДПС здійснюються заходи щодо організації їх перевірок шляхом проведення коригування плану-графіка, позапланових перевірок за наявності обставин, визначених ст.
78 ПКУ , або включення до плану перевірок на наступний квартал.
Формування переліку суб'єктів господарювання - юридичних осіб для відбору до підрозділу Б плану-графіка проводиться на рівні територіального органу ДПС не менш як за місяць до початку наступного кварталу за критеріями ризиків згідно з п. 3.2 цих Методичних рекомендацій, у тому числі за даними автоматизованої системи "Відбір платників податків - юридичних осіб та визначення першочерговості для включення до плану-графіка".
3.2. Критерії відбору суб'єктів господарювання - юридичних осіб:
3.2.1. високого ступеня ризику:
1) рівень зростання податку на прибуток не відповідає рівню зростання доходів або рівень сплати податку на прибуток не відповідає рівню сплати податку по відповідній галузі.
Податкова віддача з податку на прибуток визначається за формулою:
ПП
ПВ ПП = ------- х 100,
Д
де ПВ ПП розраховується як відношення нарахованої суми податку на прибуток ПП (сума рядків 11 та 12
декларації з податку на прибуток , форму якої затверджено наказом ДПАУ від 28.02.2011 р.
№ 114 (далі - наказ № 114), або рядок 10
декларації про результати спільної діяльності на території України без створення юридичної особи , форму якої затверджено наказом ДПАУ від 28.02.2011 р.
№ 113 (далі - наказ № 113)), до доходу Д, який враховується при визначенні об'єкта оподаткування (рядок 01 декларації з податку на прибуток, форму якої затверджено наказом № 114, або декларації про результати спільної діяльності на території України без створення юридичної особи, форму якої затверджено наказом № 113);
2) рівень зростання ПДВ не відповідає рівню зростання доходів або рівень сплати ПДВ не відповідає рівню сплати податку по відповідній галузі.
Податкове навантаження з ПДВ визначається за формулою (крім суб'єктів, які декларують до відшкодування ПДВ з державного бюджету):
р. 25 (або р. 27)
ПН ПДВ = --------------------- х 100,
р. 1.а
де р. 25 - показник рядка 25 декларації з ПДВ, форму якої затверджено наказом ДПАУ від 25.01.2011 р.
№ 41 (далі - наказ № 41), р. 27 - показник рядка 27
декларації з ПДВ , форму якої затверджено наказом ДПАУ від 30.05.97 р.
№ 166 ;
3) декларування від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток протягом 2 податкових періодів;
4) обсяги операцій із пов'язаними особами або неплатниками податку на прибуток перевищують 20 % суми витрат, що враховуються при визначенні об'єкта оподаткування;
5) подання платником податків уточнюючих розрахунків податкової звітності з податку на прибуток та ПДВ у бік значного зменшення податкових зобов'язань (більше ніж 100 тис. грн.);
6) декларування залишку від'ємного значення, який після бюджетного відшкодування включається до складу податкового кредиту наступного податкового періоду, у сумі понад 100 тис. грн.;
7) наявність розбіжностей у платника податків згідно із Системою автоматизованого співставлення податкового зобов'язання та податкового кредиту у розрізі контрагентів на рівні ДПСУ (заниження податкового зобов'язання / завищення податкового кредиту) у сумі понад 100 тис. грн.;
8) наявність відносин з контрагентами, які згідно з реєстраційними даними знаходяться у розшуку, не звітують, збанкрутували тощо, у яких обсяги взаємооперацій більше 500 тис. грн.;
9) наявність інформації правоохоронних органів, підрозділів податкової міліції, юридичних підрозділів органів ДПС щодо взаємовідносин із суб'єктами господарювання:
які мають ознаки фіктивності:
є учасниками конвертаційних центрів;
реєстрацію яких скасовано у судовому порядку;
щодо яких порушено кримінальну справу;
щодо яких заведено оперативно-розшукову справу;
встановлено факт неподачі податкової звітності;
знаходяться у розшуку;
визнані банкрутами;
10) наявність інформації підрозділів податкової міліції про ухилення суб'єкта господарювання від оподаткування та (або) своєчасного погашення податкового боргу;
11) подання покупцем заяви зі скаргою на порушення платником ПДВ (постачальником товару)
порядку реєстрації податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних та невключення ним сум ПДВ до податкових зобов'язань;
3.2.2. середнього ступеня ризику:
1) сума інших витрат перевищує 10 % суми витрат, що враховуються при визначенні об'єкта оподаткування;
2) обсяг податкових пільг з податку на прибуток перевищує 1 млн. грн.;
3) сума заявленого до відшкодування на рахунок платника у банку ПДВ у 10 разів перевищує суму нарахованого податку на прибуток;
4) здійснення відшкодування ПДВ на рахунок платника у банку за результатами камеральних перевірок впродовж проміжку часу, наступного за періодом, охопленим останньою документальною плановою перевіркою;
5) коригування платником податків податкової звітності з ПДВ в обсягах 10 % або більше податкових зобов'язань та/або податкового кредиту;
6) зарахування від'ємного значення різниці поточного звітного (податкового) періоду у зменшення суми податкового боргу з ПДВ попереднього періоду у сумі понад 100 тис. грн.;
7) здійснення експортних операцій товарів, нетипових основному виду діяльності підприємства (нетиповий експорт), в обсягах більше 100 тис. грн.;
8) подання платником податків податкової
декларації з ПДВ за звітний податковий період, складеної з урахуванням
податкових накладних , виписаних в іншому, ніж звітний, податковому періоді (більше ніж 100 тис. грн.);
9) відхилення понад 10 % між задекларованим у
декларації з ПДВ загальним обсягом постачання та задекларованими у деклараціях з податку на прибуток доходами від операційної діяльності (дохід від реалізації товарів (робіт, послуг));
10) наявність взаємовідносин з суб'єктами господарювання, які знаходяться на спрощеній системі оподаткування та є керівниками, засновниками або співробітниками цього підприємства (понад 100 тис. грн.);
11) наявність інформації підрозділів боротьби з відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом, про надходження узагальнених матеріалів від Державної служби фінансового моніторингу України;
12) наявність інформації підрозділів оподаткування юридичних осіб про встановлення порушень порядку погашення векселів, авальованих банком (податкових розписок), які видаються до отримання спирту етилового та біоетанолу, легких та важких дистилятів;
13) наявність систематичних порушень вимог Законів України від 04.12.90 р.
№ 509-XII "Про державну податкову службу в Україні", від 06.07.95 р.
№ 265/95-ВР "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг", від 01.06.2000 р.
№ 1775-III "Про ліцензування певних видів господарської діяльності", від 19.12.95 р.
№ 481/95-ВР "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів",
Положення про ведення касових операцій у національній валюті України , затвердженого постановою Правління НБУ від 15.12.2004 р. № 637;
14) наявність у податкових органів інформації про відсутність торгових патентів і ліцензій у суб'єктів господарювання, які здійснюють діяльність, що підлягає патентуванню та ліцензуванню;
15) здійснення зовнішньоекономічних операцій через нерезидентів-засновників та нерезидентів, зареєстрованих в офшорних зонах чи країнах зі спрощеним режимом оподаткування;
16) виплата доходів (відсотки, роялті, лізинг) нерезидентам, зареєстрованим в офшорних зонах чи зонах зі спрощеним режимом оподаткування;
17) декларування платником податків значних оборотів (понад 100 млн. грн. - сума значень показників будь-яких з рядків 1.1, 1.2; 2.1, 2.2; 3.1, 3.2; 4.1, 4.2; 5.1, 5.2; 6.1, 6.2; 7.1, 7.2 додатка ЦП до рядка 03.20 додатка ІД) з одночасним декларуванням від'ємного фінансового результату попереднього року та/або збитку під операцій з цінними паперами та/або без фактичного отримання позитивного фінансового результату з метою оподаткування на загальних підставах (або отримання позитивного фінансового результату в розмірах, відповідних рівню доходів за операціями з цінними паперами).
Показник відповідності визначається за формулою:
р. 03.20 додатка ЦП
ПВ = ------------------------------------------------------------ х 100,
р. 1.1 + р. 2.1 + р. 3.1 + р. 4.1 + р. 5.1 + р. 6.1 + р. 7.1
де вказані рядки є показниками додатка ЦП до рядка 03.20 додатка ІД до податкової декларації з
податку на прибуток , форму якої затверджено наказом
№ 114 .
Показник відповідності менше 1 % свідчить про направленість діяльності платника податків на мінімізацію податкових зобов'язань;
18) наявність сумнівних фінансово-господарських операцій.
3.2.3. незначного ступеня ризику:
1) сума сумнівної (безнадійної) заборгованості перевищує 10 % суми витрат, що враховуються при визначенні об'єкта оподаткування;
2) несвоєчасне нарахування та сплата ПДВ;
3) адреса суб'єкта господарювання належить до адрес, які при державній реєстрації зазначаються як місцезнаходження багатьма юридичними особами;
4) збільшення суми податкового кредиту (рядок 17
декларації з ПДВ ) звітного податкового періоду порівняно з сумою податкового кредиту попереднього звітного податкового періоду на 10 млн. грн., або більше ніж у 2 рази, та задекларована сума усього податкового кредиту складає 1 млн. грн. і більше;
5) збільшення суми податкового кредиту (рядок 17
декларації з ПДВ ) першого звітного податкового періоду більше або на рівні 50 % суми статутного фонду для новоутвореного платника ПДВ;
6) повторна реєстрація суб'єкта господарювання платником ПДВ у разі анулювання свідоцтва платника ПДВ за ініціативою податкового органу;
для суб'єктів господарювання, які здійснюють розрахунки у сфері готівкового обігу, такі критерії:
1) перевищення (заданими суб'єкта господарювання) суми витрат за звітний період суми продажу на 10 %;
2) значне відхилення сум виторгів господарського об'єкта порівняно з іншими господарськими об'єктами суб'єктів господарювання, які працюють на одній території, займаються однаковим видом діяльності і мають однакові умови отримання доходу;
3) негативна динаміка виторгів, тенденція до спаду, значне зменшення суми продажу порівняно з попередніми періодами;
5) подання звітності про використання РРО протягом останніх трьох звітних періодів із зазначенням відсутності виторгів за останній звітний період;
6) проведення протягом місяця більше трьох ремонтів одного РРО, не пов'язаних з плановим технічним обслуговуванням.
3.3. Порядок відбору до плану-графіка фінансових установ, постійних представництв та представництв нерезидентів
До плану-графіка включаються фінансові установи, що ведуть фінансово-господарську діяльність, повинні сплачувати податки та за реєстраційними даними мають ознаки "0" - "платник податків за основним місцем обліку", "4" - "порушено провадження у справі про банкрутство", "30" - "у стані переходу до іншої ДПІ", "36" - "основний платник до кінця року", а також ризикові суб'єкти господарювання - постійні представництва нерезидентів (далі - постійні представництва), представництва нерезидентів (далі - представництва), які ведуть фінансово-господарську діяльність та мають за реєстраційними даними ознаку стану платника "0" - "платник податків за основним місцем обліку".
При цьому при плануванні на I квартал наступного року враховуються показники за результатами діяльності підприємств за 9 місяців поточного року, на II та III квартали - за рік, на IV квартал - за перше півріччя поточного року.
При цьому регіональні ДПС проводять аналіз ризикових платників податків та не пізніше 20 числа другого місяця поточного кварталу направляють до ДПСУ перелік підприємств, які пропонуються до плану-графіка, з обґрунтуванням необхідності їх включення.
Сформований на рівні ДПСУ перелік платників податків не пізніше 1 числа третього місяця поточного кварталу направляється до регіональних ДПС для використання при формуванні плану-графіка на наступний квартал.
Відповідальність за повноту охоплення перевірками філій та структурних підрозділів платника податків, який консолідовано сплачує податок на прибуток, покладається на територіальний орган ДПС за основним місцем обліку платника податків.
У разі невключення до плану-графіка окремих установ з переліку, надісланого ДПСУ, надається письмове пояснення причин невключення за підписом голови регіональної ДПС.
3.3.1. Критерії відбору банківських установ
3.3.1.1. високого ступеня ризику:
1) декларування від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток протягом двох податкових (звітних) періодів;
................Перейти до повного тексту