- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
Л И С Т
15.06.2011 N 585/3/31-0011 |
(Витяг)
На виконання пп. 3.2 п. 3 доручення Першого віце-прем'єр-міністра України (лист КМУ від 11.05.2011 р. N 23563/0/1-11) щодо запровадження практики реагування на резонансні та найбільш масові звернення платників податків або їх представників щодо проблем адміністрування податків, зокрема, що виникають під час запровадження
Податкового кодексу України (далі - ПКУ), ДПС України повідомляє таке.
1. З метою попередження виникнення проблемних питань та вдосконалення обслуговування великих платників податків розроблено та готується до впровадження метод "горизонтального моніторингу".
Горизонтальний моніторинг базується на співпраці між органами ДПС та великими платниками податків шляхом збільшення взаємної відповідальності, створення культури консультування, підвищення рівня співробітництва та довіри.
Горизонтальний моніторинг передбачає укладання між великим платником податків та органом ДПС угоди, у якій будуть закріплені взаємні зобов'язання сторін. Відповідно до угоди великий платник податків подаватиме на розгляд органу ДПС податкові ризики у режимі реального часу. У свою чергу податковий орган аналізуватиме правомірність відображення операцій у податковій звітності платника податків. Однією з основних переваг є значне зменшення кількості перевірок та скорочення їх термінів. Також необхідно відзначити такі переваги для великих платників податків, які візьмуть участь у "горизонтальному моніторингу":
- збільшення довіри до податкових документів платника податків з боку податкових органів;
- зменшення адміністративного навантаження на платників податків при виконанні обов'язкових податкових процедур через взаємний постійний моніторинг податкових ризиків;
- усунення перешкод в діяльності платника через запровадження електронних процедур адміністрування та мінімізацію суб'єктивного людського фактору податкових органів.
Запровадження "горизонтального моніторингу" великих платників податків дасть змогу розпочати формування ефективної для бюджету та необтяжливої для сумлінних платників податків системи адміністрування податків у рамках проведення податкової реформи.
Платники податків сьогодні мають можливість отримувати інформаційно-довідкові послуги Інформаційно-довідкового департаменту ДПС за телефоном, факсом, електронною поштою або користуватися Єдиною базою податкових знань через офіційний сайт ДПА України.
Інформаційно-довідковий департамент ДПС щоденно надає керівництву ДПС України інформацію щодо зауважень, які надійшли від платників податків. Для термінового реагування передаються запитання, з якими найчастіше звертались платники податків протягом дня, та запитання платників податків, які у зв'язку з прийняттям
Податкового кодексу України призводять до труднощів в практичному застосуванні та набувають масового характеру.
Також щоденно опрацьовується інформація щодо неправомірних дій або бездіяльності працівників органів ДПС, можливих корупційних правопорушень з боку посадових осіб органів ДПС та/або виплати заробітної плати платниками податків у "конвертах", що надійшла до контакт-центру ДПС протягом дня телефоном, електронною поштою або засобами факсимільного зв'язку.
2. Законом України від 02.12.2010 р.
N 2756-VI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Податкового кодексу України" доповнено
ГКУ статтею 55-1 "Фіктивна діяльність суб'єкта господарювання".
Цією статтею законодавчо визначено ознаки фіктивності суб'єктів господарювання. Для упередження виникнення проблемних питань, пов'язаних зі сплатою податків, платникам податків необхідно уникати фінансово-господарських відносин з такими суб'єктами господарювання.
У зв'язку з цим у рамках інформаційної кампанії ДПАУ запроваджено інформування платників податків про недопущення господарських відносин із суб'єктами господарювання з ознаками фіктивності, передбаченими статтею
55-1 ГКУ.
3. Відповідно до ст.
55 і
56 ПКУ процедура адміністративного оскарження рішень органів ДПС з цього року є дворівневою. Це дає можливість скорочення термінів узгодження сум грошових зобов'язань в адміністративному порядку та підвищити неупереджений і об'єктивний розгляд скарг платників податків на рішення органів ДПС.
Дворівнева система запобігає проявам корупційних діянь (скарги розглядають органи ДПС вищого рівня, а не ті, які визначали суми грошових зобов'язань). Скорочуються витрати на утримання та матеріально-технічне забезпечення трудових ресурсів, задіяних у розгляді скарг. Одночасно у дворівневій системі оскарження зберігається законне право платників податків на всебічний та об'єктивний розгляд скарг (заяв) щодо правомірності визначення органами ДПС грошових зобов'язань.
З метою підвищення ефективності роботи підрозділів апеляцій вжито заходів, спрямованих на посилення інформаційної складової цієї роботи, впроваджено використання сучасних інформаційних технологій. Зокрема, в органах ДПС розгляд скарг платників податків здійснюється з використанням АІС "Скарга". На головній сторінці веб-сайта ДПАУ виділено окремий розділ "Апеляції платників податків".
На постійній основі проводиться розгляд звернень платників податків, які надходять як безпосередню від платників податків, так і через інші контролюючі органи, або з "гарячої лінії" КМУ.
4. ДПС України постійно вивчаються проблемні питання, пов'язані із запровадженням окремих положень
ПКУ, та пропозиції асоціацій, громадських об'єднань та представників бізнесу.
Деякі пропозиції мають конструктивний характер та знайшли своє відображення в пропозиціях ДПС України до МФУ щодо врегулювання наявних проблемних питань.
На сьогодні внесено окремі зміни до
Податкового кодексу. Так, Законом України від 07.04.2011 р.
N 3221-VI "Про внесення змін до Податкового кодексу України" врегульовано питання щодо:
- звільнення від обов'язку подання податковими агентами податкового розрахунку суми доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, а також суми утриманого з них податку за звітний податковий рік (
форма N 1-ДФ) у разі, якщо податковий агент у звітному періоді не нараховував та не виплачував доходи на користь фізичних осіб;
- зниження ставки акцизного податку на бензини моторні та важкі дистиляти (тимчасово до 31.07.2011 р.).
5. Законом України від 07.04.2011 р.
N 3205-VI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо скасування свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи та фізичної особи - підприємця" запроваджено принцип здійснення діяльності юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців без свідоцтв про державну реєстрацію. Зокрема, у ПКУ внесено зміни щодо тих норм, які базувались на застосуванні свідоцтв про державну реєстрацію (із тексту
ПКУ були виключені слова "свідоцтво про державну реєстрацію").
Так, для органів ДПС засобом підтвердження факту державної реєстрації юридичної особи чи фізичної особи - підприємця є відомості із Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців. На сьогодні такі відомості органи ДПС отримують щоденно в електронному вигляді відповідно до Порядку взаємодії суб'єктів інформаційного обміну щодо надання та використання відомостей з
Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (далі - ЄДР). Крім того, якщо у зв'язку із здійсненням повноважень, визначених
ПКУ, у органів ДПС виникає потреба в отриманні документального підтвердження факту державної реєстрації тієї чи іншої особи, податковий орган на підставі відповідного письмового запиту може в установленому порядку отримати витяг або довідку із ЄДР.
................Перейти до повного тексту