1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
19.01.2010 N 55/3/16-1111
Кабінету Міністрів України
Про надання інформації
Державна податкова адміністрація України на виконання пункту 3 доручення Кабінету Міністрів України від 28.02.2008 N 11416/1/1-08 (до Плану організації підготовки проектів актів, необхідних для забезпечення реалізації Указу Президента України від 25 лютого 2008 року N 155 "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 1 лютого 2008 року "Про стан виконання рішення Ради національної безпеки і оборони України від 15 грудня 2006 року "Про заходи щодо попередження і нейтралізації загроз національній безпеці, пов'язаних із нестабільністю правового регулювання відносин у сфері адміністрування податку на додану вартість" (далі - Рішення), затвердженого Першим віце-прем'єр-міністром України О.В.Турчиновим 28.02.2008), стосовно щомісячного інформування Кабінету Міністрів України про стан виконання завдань, встановлених підпунктами 1-6 пункту 3 Рішення, відповідальність за виконання яких покладено на Державну податкову адміністрацію України, доповідає.
До підпункту 1 пункту 3 Рішення
З метою забезпечення завершення перевірок правомірності заявлених до відшкодування з бюджету сум податку на додану вартість, які тривають понад установлений законом термін, Державною податковою адміністрацією України розроблено відповідні рекомендації регіональним органам державної податкової служби, спрямовані на забезпечення скорочення бюджетної заборгованості з відшкодування податку та її поетапну ліквідацію, вжито ряд методологічних і організаційних заходів щодо активізації роботи по упередженню безпідставно заявлених до відшкодування сум податку на додану вартість.
Зокрема, розпорядженням Державної податкової адміністрації України від 05.08.2009 N 246-р зобов'язано регіональні органи державної податкової служби під особисту відповідальність голів ДПА в АР Крим, областях, мм. Києві та Севастополі забезпечити належну організацію роботи стосовно зменшення залишків неперевіреної бюджетної заборгованості.
Впродовж січня - грудня 2009 року в цілому по Україні заявлено до відшкодування податку на додану вартість 58309,2 млн.грн., з них на рахунки платників - 48636,5 млн.грн., або 83,4% (за січень - грудень 2008 року відповідно - 48654,9 млн.грн. та 43860,5 млн.грн.).
Фактично відшкодовано за січень - грудень 2009 року 37717,4 млн.грн., з них на рахунки платників - 34537,3 млн.грн., або 91,6%.
Водночас, протягом 2009 року упереджено незаконних заявок на відшкодування податку в розмірі 9522,3 млн. гривень.
Інформацію стосовно виконання підпункту 2 пункту 3 Рішення за IV квартал 2009 року надано Президентові України В.А.Ющенку листом Державної податкової адміністрації України від 31.12.2009 N 736/1/07-1112, яким повідомлялось наступне.
З метою поліпшення ефективності роботи з адміністрування податку на додану вартість та на виконання п. 3.2 рішення РНБО ДПА України 22.08.2008 затверджено План заходів, спрямованих на посилення внутрішнього контролю за додержанням законодавства посадовими особами органів державної податкової служби при адмініструванні податку на додану вартість (далі - План заходів).
Основними причинами, що призводять до порушень процедур перевірок є:
судове оскарження платниками зменшених сум бюджетного відшкодування ПДВ;
збір доказової бази для визнання угод нікчемними та упередження безпідставного відшкодування ПДВ, оскільки перевірками виявлено причетність до формування контрагентів з ознаками фіктивності;
вжиття заходів щодо розкриття банківської таємниці, пошуку посадових осіб та засновників/ліквідаторів виявлених контрагентів, оскільки результати перевірок свідчать про наявність шахрайства у передчасній ліквідації таких платників шляхом банкрутства;
підтвердження правомірності нарахування сум ПДВ до відшкодування може тривати понад законодавчо визначені терміни через застосування платниками розгалужених ланцюгів постачання товарів (послуг), які іноді сягають до 5-7 ланок і більше, що сприяє зловживанням при формуванні суми бюджетного відшкодування ПДВ та потребує детального дослідження.
Підрозділами по боротьбі з корупцією в органах державної податкової служби протягом 2009 року за напрямом "відшкодування ПДВ" складено 32 протоколи про адміністративне правопорушення, порушено 43 кримінальні справи, направлено 81 матеріал до органів прокуратури у порядку ст. 97 Кримінально-процесуального кодексу України.
У IV кварталі 2009 року питання правомірності відшкодування з бюджету сум податку на додану вартість, визначені Планом заходів, були перевірені підрозділом відомчого контролю під час комплексних перевірок органів державної податкової служби у м. Києві. За результатами перевірок видано накази, якими притягнуто до відповідальності винних посадових осіб, та вжито заходів для усунення виявлених порушень.
Згідно із вимогами розпорядження Кабінету Міністрів України від 06.02.2008 N 262-р "Про заходи щодо удосконалення системи адміністрування ПДВ", наказу ДПА України від 18.04.2008 N 266 "Про організацію взаємодії органів державної податкової служби при опрацюванні розшифровок податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість у розрізі контрагентів" підрозділи податкової міліції здійснюють оперативне відпрацювання інформації щодо платників ПДВ ризикової категорії та платників, які заявили до відшкодування з бюджету ПДВ, у встановленому чинними законодавчими та нормативно-правовими актами порядку.
З метою ефективного відпрацювання розшифровок додатка 5 до декларацій з ПДВ, оперативного виявлення і локалізації "податкових ям" та притягнення до відповідальності осіб, причетних до створення і функціонування, з 26 січня 2009 року проводиться оперативно-профілактична операція "Яма".
За наслідками вжитих упродовж року заходів виявлено 461 суб'єкт господарювання з ознаками "податкових ям", 204 транзитних підприємства та 687 вигодонабувачів. Стосовно посадових осіб (за фактами скоєння злочинів) 1182 таких підприємств порушено кримінальні справи, з яких 201 кримінальну справу направлено до суду з обвинувальними висновками.
Для забезпечення ступеневого контролю підрозділи податкової міліції беруть участь в опрацюванні реєстрів на відшкодування ПДВ та у межах компетенції надають застереження щодо правомірності відшкодування.
Так, станом на 25.12.2009 із суми ПДВ, яка підлягає відшкодуванню грошовими коштами (понад 22 млрд.грн.), за ініціативи регіональних підрозділів податкової міліції 481 суб'єкту господарювання не відшкодовуються 402,4 млн.грн. гривень.
На виконання вимог розпорядження Кабінету Міністрів України від 06.02.2008 N 262 "Про заходи щодо удосконалення системи адміністрування податку на додану вартість" протягом 2009 року ДПА України розроблено нормативні документи та вжито таких заходів:
наказом ДПА України від 24.04.2009 N 213 затверджено Уніфікований формат транспортного повідомлення при інформаційній взаємодії платників податків, операторів та податкових органів в електронному вигляді телекомунікаційними каналами зв'язку з використанням електронного цифрового підпису з метою стандартизації інтерфейсу взаємодії криптографічних бібліотек всіх акредитованих центрів сертифікації ключів з існуючою в органах ДПС України системою приймання та обробки податкової звітності, поданої платниками податків в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв'язку;
наказом ДПА України від 06.04.2009 N 168 "Про впровадження централізованої системи електронної податкової звітності платників податків в органах ДПС України" затверджено План-графік поетапного впровадження у промислову експлуатацію в органах ДПС України централізованої системи електронної податкової звітності платників податків та створення на базі ДПА у м. Києві відділу централізованої обробки електронних звітів (ЦОЕЗ), на який покладено функції приймання, передачі та обробки всіх масивів електронної звітності. Вказана система дозволить оперативно отримувати й обробляти інформацію платників податків, у тому числі через спецоператорів, скоротити витрати на районному рівні, зменшити обсяги технічних помилок, забезпечити повний захист інформації, поліпшити обслуговування платників та імідж податкової служби;
для організації та впровадження централізованої системи подання платниками податків податкової звітності в електронному вигляді до органів ДПС засобами телекомунікаційного зв'язку наказом ДПА України від 29.04.2009 N 222 "Про внесення змін до наказу ДПА України від 04.09.2008 N 566" створено відділ централізованої обробки електронних звітів;
доопрацьовано та підтримується в актуальному стані програмне забезпечення для платників податків з формування та передачі до органів ДПС податкової звітності в електронному вигляді згідно з наказом ДПА України від 21.01.2009 N 8 "Про внесення змін до податкової звітності з податку на додану вартість". Оновлені версії регулярно надсилаються до регіональних ДПА для безкоштовного розповсюдження серед платників податків, а також оприлюднюються на сайті ДПА України;
доопрацьовано програмне забезпечення системи приймання та комп'ютерної обробки податкової звітності районного рівня згідно із зауваженнями регіональних ДПА та наказами ДПА України;
удосконалено програмне забезпечення Системи автоматизованого співставлення розшифровок податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів (далі - Система) та транспортного модуля підняття даних з районного на обласний і центральний рівні, що дало можливість щоденно отримувати та обробляти розшифровки. Співставлення виконується на центральному рівні із забезпеченням доступу до результатів підрозділам органів ДПС на регіональному та районному рівнях для відпрацювання;
розроблено і на центральному рівні впроваджується модуль програмного забезпечення Системи, який дозволяє графічно відображати зв'язки між контрагентами та в автоматичному режимі відслідковувати схеми і ланцюги взаємовідносин платників ПДВ;
приведено у відповідність до нових законодавчих вимог програмне забезпечення блоку "Реєстр платників ПДВ" АІС "Реєстри платників податків" щодо створення та ведення реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування;
значно розширено перелік аналітичних форм АІС "Моніторинг реєстру платників ПДВ" з метою контролю, аналізу та інвентаризації переліку платників податку на додану вартість на центральному рівні; за результатами використання даних аналітичних форм запроваджено розрахунок інтегрованого показника за напрямом "Інформаційно-аналітичне забезпечення процесів оподаткування" у частині повноти та достовірності реєстру платників ПДВ.
Органами державної податкової служби здійснюється значний обсяг робіт з приймання та обробки податкової звітності платників податку на додану вартість. У грудні 2009 року подали звітність в електронному вигляді 92,28% платників ПДВ (всього 240912, з них засобами E_mail - 65914, на дискеті - 174998).
На сьогодні роботу Державної податкової адміністрації України спрямовано на максимальне погашення наявної заборгованості з відшкодування податку на додану вартість перед платниками та забезпечення у подальшому відшкодування податку у законодавчо встановлені терміни.

................
Перейти до повного тексту