- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 9 січня 2014 року № 6 |
Про конституційне подання
Відповідно до статей
147,
150 Конституції України, статей
13,
39,
41 Закону України
"Про Конституційний Суд України", частини першої статті
1, статті
2, пунктів 1, 2, 7 статті
17 Закону України
"Про Центральну виборчу комісію", керуючись статтями
11 -
13 Закону України
"Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія
постановляє:
1. Ухвалити текст конституційного подання до Конституційного Суду України щодо офіційного тлумачення положень пункту 20 частини першої статті 92, частин другої, шостої статті 103 Конституції України та частини четвертої статті 9 Закону України "Про вибори Президента України" (додається).
3. Визначити представником для участі у розгляді конституційного подання, текст якого ухвалено цією постановою, у Конституційному Суді України члена Центральної виборчої комісії Шелестова О.М.
Голова Центральної виборчої комісії |
М.ОХЕНДОВСЬКИЙ |
Додаток
до постанови Центральної виборчої комісії
від 9 січня 2014 року № 6
Конституційний Суд України
Суб’єкт права на конституційне подання: Центральна виборча комісія
Представник: член Центральної виборчої
комісії Шелестов Олександр
Миколайович
КОНСТИТУЦІЙНЕ ПОДАННЯ
щодо офіційного тлумачення положень пункту 20 частини першої статті 92, частин другої, шостої статті 103 Конституції України ( 254к/96-ВР ) та частини четвертої статті 9 Закону України "Про вибори Президента України" ( 474-14 )
Центральна виборча комісія, яка відповідно до статей
13,
41 Закону України
"Про Конституційний Суд України", пункту 7 статті
17 Закону України
"Про Центральну виборчу комісію" є суб’єктом права на конституційне подання, звертається до Конституційного Суду України щодо офіційного тлумачення положень пункту 20 частини першої статті
92, частин другої, шостої статті
103 Конституції України від 28 червня 1996 року (Відомості Верховної Ради України, 1996, № 30, ст. 141) та частини четвертої статті
9 Закону України
"Про вибори Президента України" від 5 березня 1999 року № 474-XIV (в редакції Закону України від 18 березня 2004 року № 1630-IV) (Відомості Верховної Ради України, 1999, № 14, ст. 81; 2004, № 20-21, ст. 291).
Практична необхідність в офіційному тлумаченні зазначених положень
Конституції України та Закону України
"Про вибори Президента України" обумовлена важливістю забезпечення Центральною виборчою комісією реалізації та захисту виборчих прав громадян України з дотриманням передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого процесу; забезпечення правової визначеності всіх потенційних суб’єктів майбутнього виборчого процесу чергових виборів Президента України щодо застосування норм, якими регламентовано порядок балотування на пост Президента України; гарантування легітимного обрання глави держави.
На обґрунтування практичної необхідності офіційного тлумачення вказаних положень Конституції України та Закону України
"Про вибори Президента України" зазначаємо таке.
1. Україна відповідно до
Основного Закону України є демократичною правовою державою (стаття
1), носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ, який здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування (частина друга статті
5).
Конституція України має найвищу юридичну силу; закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй; норми Конституції України є нормами прямої дії; конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані (частини друга, третя статті
8, частина друга статті
22 Конституції України).
Згідно з частинами першою, другою статті
24 Основного Закону України громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом; не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками.
Відповідно до частини першої статті
64 Конституції України конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України.
Громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, вільно обирати і бути обраними, зокрема, до органів державної влади (частина перша статті
38 Основного Закону України).
Конституцією України також закріплено основоположні принципи виборчого права, які є універсальними, оскільки стосуються всіх законодавчо встановлених видів виборів, що відбуваються в Україні. Так, статтею
69 Конституції України встановлено, що народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії. За статтею
71 Конституції України вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування; виборцям гарантується вільне волевиявлення.
Такі ж самі принципи відтворено в частині першій статті
103 Основного Закону України щодо проведення виборів Президента України. Вказаною нормою встановлено, що Президент України обирається громадянами України на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування строком на п’ять років.
Разом з тим, Конституція України встановлює низку критеріїв обмежувального характеру, названих у науці та практиці виборчого права виборчими цензами, щодо реалізації пасивного виборчого права - права бути обраним, зокрема Президентом України. Так, відповідно до частин другої, третьої статті
103 Конституції України Президентом України може бути обраний громадянин України, який досяг тридцяти п’яти років, має право голосу, проживає в Україні протягом десяти останніх перед днем виборів років та володіє державною мовою. Одна й та сама особа не може бути Президентом України більше ніж два строки підряд.
Інших виборчих цензів для реалізації громадянами України їх пасивного виборчого права бути обраним Президентом України Конституція України не встановлює.
2. Конституційний Суд України в Рішенні від 12 квітня 2012 року
№ 9-рп/2012 зазначив, що конституційні права і свободи є фундаментальною основою існування та розвитку Українського народу, а тому держава зобов’язана створювати ефективні організаційно-правові механізми для їх реалізації. Відсутність таких механізмів нівелює сутність конституційних прав і свобод, оскільки призводить до того, що вони стають декларативними, а це є неприпустимим у правовій державі.
Організаційно-правові механізми для реалізації виборчих прав визначаються виключно законами України, що відповідає приписам пункту 20 частини першої статті
92 Конституції України.
Правова позиція з цього питання була висловлена Конституційним Судом України в Рішенні від 26 лютого 1998 року
№ 1-рп/98 , в якому, зокрема, зазначено, що "згідно з частиною третьою статті
77, пунктом 20 частини першої статті
92 Конституції України організація і порядок проведення виборів народних депутатів України встановлюються виключно законами України. Відповідно до статті
75 Конституції України єдиним органом законодавчої влади в Україні є Верховна Рада України, яка наділена Конституцією України повноваженнями приймати закони (пункт 3 частини першої статті 85), тому до її компетенції належить законодавче врегулювання питань організації і порядку проведення виборів народних депутатів України".
Відповідно до частини четвертої статті 2 Закону будь-які прямі або непрямі привілеї або обмеження виборчих прав громадян України за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками забороняються. Не допускаються обмеження щодо участі громадян у виборчому процесі, крім обмежень, передбачених Конституцією України та самим Законом.
Частиною першою статті
11 Закону визначено, що виборчий процес з виборів Президента України - це здійснення відповідними суб’єктами виборчих процедур, передбачених Законом.
Частиною четвертою статті
11 Закону визначено етапи виборчого процесу: 1) утворення територіальних виборчих округів; 2) утворення виборчих дільниць; 3) утворення окружних та дільничних виборчих комісій; 4) формування списків виборців, їх перевірка та уточнення; 5) висування та реєстрація кандидатів; 6) проведення передвиборної агітації; 7) голосування у день виборів Президента України; 8) підрахунок голосів виборців та встановлення підсумків голосування і результатів виборів Президента України.
Відповідно до частини першої статті
9 Закону Президентом України може бути обраний громадянин України, який на день виборів досяг тридцяти п’яти років, має право голосу, володіє державною мовою і проживає в Україні протягом десяти останніх перед днем виборів років. Зазначене положення статті 9 Закону повністю кореспондується зі змістом частини другої статті
103 Конституції України.
Згідно з частиною п’ятою статті
9 Закону одна й та сама особа не може бути Президентом України більш як два строки підряд. Особа, яка двічі підряд обиралася на пост Президента України, не може бути висунута кандидатом на цей пост. Вказана норма кореспондується з частиною третьою статті
103 Конституції України.
Разом з тим, частина четверта статті 9 Закону встановлює, що не може бути висунутим кандидатом на пост Президента України громадянин, який має судимість за вчинення умисного злочину, якщо ця судимість не погашена і не знята у встановленому законом порядку.
Порушення встановленого законом порядку висування кандидата на пост Президента України є підставою для відмови Центральною виборчою комісією в його реєстрації (пункт 1 частини першої статті
52 Закону).
Таким чином, Законом на одному з етапів виборчого процесу, а саме - на етапі висування та реєстрації кандидатів на пост Президента України, встановлено ще одну умову для реалізації права балотування на пост Президента України.
3. Питання судимості в контексті реалізації виборчих прав було предметом розгляду Конституційного Суду України, який у Рішенні від 26 лютого 1998 року
№ 1-рп/98 зазначив, що "повинні бути визнані неконституційними й деякі інші положення Закону України
"Про вибори народних депутатів України" , які обмежують здійснення громадянами виборчих прав. Зокрема, положення частини четвертої статті
3 Закону, згідно з яким "здійснення виборчого права зупиняється для осіб, які за вироком суду перебувають у місцях позбавлення волі, - на час перебування в цих місцях". У даному випадку виборче право, про яке йдеться, це конституційне право громадян обирати народних депутатів України і їх конституційне право бути обраними народними депутатами України. Відповідно до частини другої статті
70 Конституції України не мають права голосу (тобто права обирати) лише громадяни, яких визнано судом недієздатними. Тому положення частини четвертої статті 3 Закону, згідно з яким здійснення виборчого права зупиняється для осіб, які за вироком суду перебувають у місцях позбавлення волі, - на час перебування в цих місцях, не відповідає статті
70 Конституції України. Крім того, відповідно до частини третьої статті
76 Конституції України, не може бути обраним до Верховної Ради України громадянин, який має судимість за вчинення умисного злочину, якщо ця судимість не погашена і не знята у встановленому законом порядку. Тобто і в цьому відношенні положення частини четвертої статті 3 Закону суперечить тій же частині третій статті 76 Конституції України. Зазначене положення частини четвертої статті 3 Закону не відповідає і частині першій статті
64 Конституції України, згідно з якою конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України".
................Перейти до повного тексту