- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 29 квітня 2024 року № 29
Про деякі питання діяльності Кобеляцької міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області
До Центральної виборчої комісії 25 квітня 2024 року надійшли постанови Кобеляцької міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області (далі - Кобеляцька міська територіальна виборча комісія) від 24 квітня 2024 року № 130 "Про визнання обраним депутатом Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області восьмого скликання наступного за черговістю кандидата в депутати в єдиному виборчому списку від політичної партії "Наш край" та № 131 "Про реєстрацію депутата Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області восьмого скликання обраного за єдиним виборчим списком від політичної партії "Наш край".
Постановою від 24 квітня 2024 року № 130 Кобеляцька міська територіальна виборча комісія визнала обраною депутатом Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області (далі - Кобеляцька міська рада) Пуху Галину Миколаївну як наступного за черговістю кандидата в депутати в єдиному багатомандатному виборчому окрузі за єдиним виборчим списком місцевої організації політичної партії "НАШ КРАЙ". Зазначена постанова мотивована надходженням до вказаної виборчої комісії рішення 39-го позачергового З’їзду політичної партії "НАШ КРАЙ" від 16 березня 2024 року № 1 про відкликання депутата Кобеляцької міської ради Копельця Олександра Олександровича за народною ініціативою, а також положеннями частини першої
статті 284 Виборчого кодексу України (далі - Кодекс) та
Роз’яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних міських голів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року № 433 (далі - Роз’яснення).
Постановою Кобеляцької міської територіальної виборчої комісії від 24 квітня 2024 року № 131 Пуху Г.М. зареєстровано депутатом Кобеляцької міської ради.
Разом з тим, за наявною в Комісії інформацією (зокрема взятою з офіційного вебпорталу судової влади України та Єдиного державного реєстру судових рішень), рішення 39-го позачергового З’їзду політичної партії "НАШ КРАЙ" від 16 березня 2024 року № 1 про відкликання депутата Кобеляцької міської ради Копельця О.О. за народною ініціативою оскаржено до Полтавського окружного адміністративного суду (справа № 440/4358/24), на сьогодні відповідне судове провадження триває. При цьому ухвалою від 19 квітня 2024 року в цій справі судом вжито заходів забезпечення адміністративного позову та зупинено дію зазначеного рішення політичної партії "НАШ КРАЙ" до набрання законної сили судовим рішенням у справі № 440/4358/24.
Листом члена Центральної виборчої комісії від 26 квітня 2024 року в Кобеляцької міської територіальної виборчої комісії витребувано пояснення щодо обставин прийняття нею постанов від 24 квітня 2024 року № 130 та № 131 за наявності ухвали Полтавського окружного адміністративного суду від 19 квітня 2024 року у справі № 440/4358/24.
До Комісії 29 квітня 2024 року надійшли пояснення голови Кобеляцької міської територіальної виборчої комісії Л. Бородіної, у яких йдеться про те, що їй не було відомо про розгляд Полтавським окружним адміністративним судом справи № 440/4358/24 за позовом Копельця О.О., а також суд розглянув заяву про забезпечення позову в цій справі без участі Кобеляцької міської територіальної виборчої комісії як третьої особи. Ухвали Полтавського окружного адміністративного суду від 19 квітня 2024 року про забезпечення адміністративного позову до Кобеляцької міської територіальної виборчої комісії не надходило.
За змістом частини другої
статті 1, частини першої
статті 2, пунктів 1, 3, 4
статті 17, пунктів 1 - 3
статті 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (далі - Закон) Комісія відповідно до своїх повноважень здійснює контроль за додержанням вимог законодавства України про місцеві вибори, забезпечує реалізацію і захист виборчих прав громадян України та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори на всій території України, а також здійснює контроль за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів.
Згідно з частиною першою
статті 16 Закону, якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому Законом порядку.
Керуючись указаними нормами законодавства, Центральна виборча комісія вважає за необхідне розглянути питання діяльності Кобеляцької міської територіальної виборчої комісії та, вивчивши наявні в неї документи, зазначає.
Відповідно до частини першої
статті 32, частин першої, четвертої, восьмої
статті 33,
статті 206 Кодексу територіальні виборчі комісії є постійно діючими спеціальними колегіальними незалежними органами адміністрування виборчих процесів, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених Кодексом, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів, реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.
Територіальні виборчі комісії та їх члени під час виконання своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до
Конституції України, Кодексу та законів України (частина третя
статті 32, частина четверта
статті 38 Кодексу).
Територіальні виборчі комісії поза виборчим процесом місцевих виборів наділені певним обсягом повноважень, зокрема щодо реалізації процедури заміщення депутатів місцевих рад, повноваження яких достроково припинені.
Так, згідно з частиною першою
статті 284 Кодексу в разі дострокового припинення повноважень депутата міської ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) на підставах і в порядку, передбачених
Конституцією та законами України, за рішенням відповідної територіальної виборчої комісії депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від цієї місцевої організації політичної партії у порядку, передбаченому частиною п’ятою
статті 283 Кодексу.
Випадки дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради передбачено статтею 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", якою встановлено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених у частині першій цієї статті підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради, а також за рішенням відповідної ради у зв’язку з обставинами, про які йдеться у частині другій указаної статті. Зокрема, пунктом 1 частини першої
статті 5 зазначеного Закону визначено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання за народною ініціативою в установленому цим Законом порядку.
За змістом частини дев’ятої
статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою є підставою для визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата в депутати від цієї організації політичної партії у порядку, передбаченому
Кодексом.
При цьому Закон України "Про статус депутатів місцевих рад", який встановлює порядок відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, а також відносить до підстав дострокового припинення повноважень депутата його відкликання за народною ініціативою саме в установленому цим Законом порядку, водночас передбачає, що спори щодо дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради вирішуються судом (частина третя
статті 5 ).
Тож у разі наявності судового спору щодо дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради єдиним суб’єктом, уповноваженим законом надати правову оцінку відповідним правовідносинам, є суд.
У зв’язку з цим Центральна виборча комісія у пункті 5.9
Роз’яснення зауважила, що перед прийняттям рішення щодо визнання депутатом відповідної ради наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від місцевої організації політичної партії територіальна виборча комісія повинна з’ясувати всі обставини, що мають значення для прийняття нею такого рішення, зокрема наявність чи відсутність судових справ у спорах щодо дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради (абзац вісімнадцятий указаного пункту).
Водночас Кобеляцька міська територіальна виборча комісія взяла до уваги рішення 39-го позачергового З’їзду політичної партії "НАШ КРАЙ" від 16 березня 2024 року № 1, дію якого на час ухвалення нею постанов від 24 квітня 2024 року № 130 та № 131 було зупинено судом.
Як з’ясувала Комісія, Полтавський окружний адміністративний суд ухвалою від 15 квітня 2024 року відкрив провадження в адміністративній справі № 440/4358/24 за позовом Копельця О.О. до політичної партії "НАШ КРАЙ" про визнання протиправним та скасування рішення 39-го позачергового З’їзду політичної партії "НАШ КРАЙ" від 16 березня 2024 року № 1 про відкликання депутата Кобеляцької міської ради Копельця О.О. за народною ініціативою, а також залучив до участі в справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Кобеляцьку міську територіальну виборчу комісію.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 19 квітня 2024 року (до якої 22 квітня 2024 року забезпечено надання загального доступу в Єдиному державному реєстрі судових рішень) вжито заходи забезпечення вказаного адміністративного позову, а саме зупинено дію рішення 39-го позачергового З’їзду політичної партії "НАШ КРАЙ" від 16 березня 2024 року № 1 про відкликання депутата Кобеляцької міської ради Копельця О.О. за народною ініціативою до набрання законної сили судовим рішенням у зазначеній адміністративній справі. Відповідно до частини першої
статті 156, частини другої
статті 256 Кодексу адміністративного судочинства України ухвала суду про забезпечення позову підлягає негайному виконанню з дня її постановлення незалежно від її оскарження і відкриття виконавчого провадження.
................Перейти до повного тексту