1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 23 квітня 2024 року № 23
Про питання діяльності Виноградівської міської територіальної виборчої комісії Берегівського району Закарпатської області
Постановою Центральної виборчої комісії від 01 квітня 2024 року № 18 "Про деякі питання діяльності Виноградівської міської територіальної виборчої комісії Берегівського району Закарпатської області":
визнано такою, що не відповідає вимогам законодавства про вибори та порушує виборчі права громадян, бездіяльність Виноградівської міської територіальної виборчої комісії Берегівського району Закарпатської області (далі - Виноградівська міська територіальна виборча комісія), яка полягає у неприйнятті нею рішення щодо визнання обраним депутатом Виноградівської міської ради Берегівського району Закарпатської області (далі - Виноградівська міська рада) наступного за черговістю кандидата в депутати від Закарпатської обласної організації Політичної партії "Команда Андрія Балоги" замість депутата цієї ради Кузьми Андрія Андрійовича, чиї повноваження достроково припинено рішенням президії ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "КОМАНДА АНДРІЯ БАЛОГИ" від 15 грудня 2021 року № 39;
зобов’язано Виноградівську міську територіальну виборчу комісію не пізніше 15 квітня 2024 року вирішити питання щодо визнання обраним депутатом Виноградівської міської ради на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному виборчому списку кандидатів у депутати від Закарпатської обласної організації Політичної партії "Команда Андрія Балоги" замість депутата цієї ради Кузьми А.А., чиї повноваження достроково припинено рішенням президії ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "КОМАНДА АНДРІЯ БАЛОГИ" від 15 грудня 2021 року № 39, про що невідкладно поінформувати в установленому порядку Центральну виборчу комісію.
До Центральної виборчої комісії надійшов лист від 18 квітня 2024 року № 33 за підписом голови Виноградівської міської територіальної виборчої комісії, яким вона повідомила, що заплановане на 12 квітня 2024 року засідання вказаної комісії не відбулося через недостатню явку на нього членів комісії. Зазначене зумовлено тим, що члени виборчої комісії виконують свої повноваження на громадських засадах і часто виявляються зайнятими за основним місцем роботи.
За змістом частини другої статті 1, частини першої статті 2, пунктів 1, 3, 4 статті 17, пунктів 1 - 3 статті 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (далі - Закон) Комісія відповідно до своїх повноважень здійснює контроль за додержанням вимог законодавства України про місцеві вибори, забезпечує реалізацію і захист виборчих прав громадян України та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори на всій території України, а також здійснює контроль за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів.
Згідно з частиною першою статті 16 Закону, якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому Законом порядку.
Керуючись вказаними нормами законодавства, Центральна виборча комісія вважає за необхідне розглянути питання діяльності Виноградівської міської територіальної виборчої комісії та, вивчивши наявні в неї документи, зазначає.
Відповідно до частини першої статті 32, частин першої, четвертої, восьмої статті 33, статті 206 Виборчого кодексу України (далі - Кодекс) територіальні виборчі комісії є постійно діючими спеціальними колегіальними незалежними органами адміністрування виборчих процесів, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених Кодексом, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів, реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.
Територіальні виборчі комісії та їх члени під час виконання своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до Конституції України, Кодексу та законів України (частина третя статті 32, частина четверта статті 38 Кодексу). Втручання в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом, заборонено частиною четвертою статті 32 Кодексу.
Територіальні виборчі комісії поза виборчим процесом місцевих виборів наділені певним обсягом повноважень, зокрема щодо реалізації процедури заміщення депутатів місцевих рад, повноваження яких достроково припинені.
Так, згідно з частиною першою статті 284 Кодексу та пунктом 5.9 Роз’яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, затвердженого постановою від 28 жовтня 2020 року № 433 (далі - Роз’яснення), в разі дострокового припинення повноважень депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) на підставах і в порядку, передбачених Конституцією та законами України, за рішенням відповідної територіальної виборчої комісії депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від цієї місцевої організації політичної партії у порядку, передбаченому частиною п’ятою статті 283 Кодексу ( пунктом 5.4 Роз’яснення).
Центральна виборча комісія постановою від 01 квітня 2024 року № 18 встановила, що на розгляді у Виноградівській міській територіальній виборчій комісії перебуває рішення президії ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "КОМАНДА АНДРІЯ БАЛОГИ" від 15 грудня 2021 року № 39 про відкликання за народною ініціативою депутата Виноградівської міської ради Кузьми А.А., обраного від Закарпатської обласної організації Політичної партії "Команда Андрія Балоги" на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року. Водночас на порушення вимог статті 284 Кодексу та пункту 5.9 Роз’яснення Виноградівська міська територіальна виборча комісія за більш як пів року питання щодо визнання обраним депутатом Виноградівської міської ради наступного за черговістю кандидата в депутати від Закарпатської обласної організації Політичної партії "Команда Андрія Балоги" не вирішила.
Постановою Центральної виборчої комісії від 01 квітня 2024 року № 18 Виноградівську міську територіальну виборчу комісію було зобов’язано вирішити зазначене питання не пізніше 15 квітня 2024 року, однак, як вбачається з листа вказаної територіальної виборчої комісії від 18 квітня 2024 року № 33, у визначений строк вона цього питання не вирішила.
Центральна виборча комісія наголошує, що відповідно до частини другої статті 33, підпункту 1 частини першої статті 202 Кодексу Комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів. Згідно з частиною третьою статті 202 Кодексу, частинами першою, другою статті 13 Закону рішення Комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов’язковим для виконання всіма суб’єктами відповідного виборчого процесу, в тому числі відповідними виборчими комісіями нижчого рівня.
Отже, Виноградівська міська територіальна виборча комісія продовжує свою бездіяльність щодо неприйняття нею рішення про визнання обраним депутатом Виноградівської міської ради наступного за черговістю кандидата в депутати від Закарпатської обласної організації Політичної партії "Команда Андрія Балоги" замість депутата цієї ради Кузьми А.А., чиї повноваження достроково припинено рішенням президії ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "КОМАНДА АНДРІЯ БАЛОГИ" від 15 грудня 2021 року № 39, а також не виконала в цій частині постанову Центральної виборчої комісії від 01 квітня 2024 року № 18.
З огляду на це Комісія вкотре дійшла висновку про наявність підстав для визнання такою, що не відповідає вимогам законодавства про вибори та порушує виборчі права громадян, бездіяльності Виноградівської міської територіальної виборчої комісії, яка полягає у неприйнятті нею рішення щодо визнання обраним депутатом Виноградівської міської ради наступного за черговістю кандидата в депутати від Закарпатської обласної організації Політичної партії "Команда Андрія Балоги" замість депутата цієї ради Кузьми А.А., чиї повноваження достроково припинено рішенням президії ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "КОМАНДА АНДРІЯ БАЛОГИ" від 15 грудня 2021 року № 39, та невиконанні постанови Центральної виборчої комісії від 01 квітня 2024 року № 18 "Про деякі питання діяльності Виноградівської міської територіальної виборчої комісії Берегівського району Закарпатської області".
Відповідно до частини третьої статті 208 Кодексу повноваження всього складу територіальної виборчої комісії можуть бути достроково припинені в установленому законом порядку виборчою комісією, яка сформувала (утворила) відповідну територіальну виборчу комісію, рішенням виборчої комісії вищого рівня з відповідних місцевих виборів або рішенням суду в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення комісією Конституції України, Кодексу та законів України, невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня.
Згідно з частиною четвертою статті 203 Кодексу Центральна виборча комісія формує склад міських виборчих комісій. Так, склад Виноградівської міської територіальної виборчої комісії було сформовано постановою Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року № 172.
Зважаючи на встановлену бездіяльність Виноградівської міської територіальної виборчої комісії, Комісія вбачає підстави для висновку про наявність одноразового грубого порушення цією виборчою комісією як колегіальним органом Конституції України, Кодексу, законів України, рішення виборчої комісії вищого рівня, а також неможливість належного виконання своїх обов’язків нинішнім складом зазначеної виборчої комісії, у зв’язку з чим вважає за необхідне достроково припинити повноваження всього її складу.
При цьому, повідомляючи місцеві організації політичних партій про можливість подання кандидатур для включення до нового складу Виноградівської міської територіальної виборчої комісії, Комісія бере до уваги, що до її складу входять члени комісії, кандидатури яких подано місцевою організацією ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ".
Рішенням Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20 червня 2022 року в справі № П/857/8/22, залишеним без змін постановою Верховного Суду в складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 15 вересня 2022 року в цій самій справі, діяльність ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" заборонено.
Таким чином, враховуючи положення частини другої статті 21 Закону України "Про політичні партії в Україні" (заборона діяльності політичної партії тягне за собою припинення діяльності цієї партії, розпуск її керівних органів, обласних, міських, районних організацій і первинних осередків та інших структурних утворень, передбачених статутом політичної партії), указане судове рішення унеможливлює подальшу реалізацію ПОЛІТИЧНОЮ ПАРТІЄЮ "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" та її місцевими організаціями передбачених Кодексом повноважень, зокрема щодо участі у формуванні складу виборчих комісій та внесенні до нього змін, а отже, і розгляд Центральною виборчою комісією відповідних подань цієї політичної партії (її місцевих організацій).
Разом з тим Центральна виборча комісія зазначає, що громадяни мають право вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України. В Україні гарантується місцеве самоврядування (стаття 7, частина перша статті 38, частина перша статті 64 Конституції України).

................
Перейти до повного тексту