- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 31 жовтня 2022 року № 108
Про окремі питання діяльності Запорізької обласної територіальної виборчої комісії
Постановою Центральної виборчої комісії від 05 жовтня 2022 року
№ 103 "Про скаргу ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ", зареєстровану в Центральній виборчій комісії 05 вересня 2022 року за № 21-34-2676" визнано такою, що не відповідає вимогам законодавства про вибори та порушує виборчі права громадян, бездіяльність Запорізької обласної територіальної виборчої комісії, яка полягає у неприйнятті нею рішення щодо визнання обраними депутатами Запорізької обласної ради на чергових виборах депутатів Запорізької обласної ради 25 жовтня 2020 року наступних за черговістю кандидатів у депутати в єдиному та відповідних територіальних виборчих списках кандидатів у депутати від Запорізької Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ" замість депутатів Запорізької обласної ради, чиї повноваження достроково припинено рішенням Політичної Ради ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ" від 09 лютого 2022 року, а також зобов’язано Запорізьку обласну територіальну виборчу комісію не пізніше 17 жовтня 2022 року вирішити питання щодо визнання обраними депутатами Запорізької обласної ради на чергових виборах депутатів Запорізької обласної ради 25 жовтня 2020 року наступних за черговістю кандидатів у депутати в єдиному та відповідних територіальних виборчих списках кандидатів у депутати від Запорізької Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ" замість депутатів Запорізької обласної ради, чиї повноваження достроково припинено рішенням Політичної Ради ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ" від 09 лютого 2022 року, про що невідкладно поінформувати в установленому порядку Центральну виборчу комісію.
На адресу Запорізької обласної територіальної виборчої комісії 14 жовтня 2022 року (вих. № 21-33/1-921) надіслано лист за підписом заступника Голови Центральної виборчої комісії з проханням не пізніше 18 жовтня 2022 року повідомити Центральну виборчу комісію про результат виконання обласною територіальною виборчою комісією вказаної постанови Комісії, а у разі її невиконання - у той самий строк надати пояснення щодо причин невиконання, а також надіслати Комісії витребовувані документи.
До Центральної виборчої комісії 18 жовтня 2022 року надійшло пояснення Запорізької обласної територіальної виборчої комісії (вих. № 488 від 18 жовтня 2022 року), в якому повідомляється про неможливість виконання постанови Комісії від 05 жовтня 2022 року
№ 103. Зокрема, у поясненні йдеться, що з метою виконання приписів виборчого законодавства України та вказаної постанови Центральної виборчої комісії головою Запорізької обласної територіальної виборчої комісії 05 жовтня 2022 року було скликано засідання комісії на 06 жовтня 2022 року о 17 год, однак "у зв’язку з ракетними ударами зі сторони військових формувань російської федерації по місту Запоріжжю, в результаті яких нажаль не відбулось без жертв серед цивільного населення, оскільки було зруйновано ряд житлових будинків у місті", головою комісії з метою забезпечення збереження життя та здоров’я членів територіальної виборчої комісії скасовано проведення вказаного засідання. Надалі головою Запорізької обласної територіальної виборчої комісії було скликано засідання цієї комісії на 12 жовтня 2022 року о 17 год, проте це засідання не було повноважним через відсутність на ньому необхідної кількості членів комісії (були присутні лише чотири члени комісії з вісімнадцяти), що обумовлено незмінною безпековою ситуацією в місті Запоріжжі, постійними повітряними тривогами, здійсненими та ймовірними ракетними ударами по об’єктах цивільної інфраструктури міста з боку військових формувань російської федерації. Скликане на 17 жовтня 2022 року о 17 год засідання Запорізької обласної територіальної виборчої комісії не відбулося з тих самих причин - у зв’язку з відсутністю необхідної кількості членів комісії (з’явилось лише дев’ять членів комісії).
На підтвердження викладеного до пояснення Запорізької обласної територіальної виборчої комісії додано листи реєстрації присутніх членів комісії на засіданнях 12 та 17 жовтня 2022 року, протоколи відповідних засідань цієї територіальної виборчої комісії та акти, якими засвідчено їх неповноважність. Крім того, згадана територіальна виборча комісія на запит заступника Голови Центральної виборчої комісії надіслала копії протоколу про результати виборів депутатів Запорізької обласної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, рішень цієї комісії від 07 жовтня 2021 року № 207, від 01 листопада 2021 року № 208 щодо визнання обраним та реєстрації депутатом Запорізької обласної ради наступного за черговістю кандидата в депутати у територіальному виборчому списку по територіальному виборчому округу № 5 від Запорізької Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ", а також повідомила, що рішень про скасування реєстрації окремого кандидата в депутати Запорізької обласної ради, включеного до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від Запорізької Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ", з виключенням його з таких списків чи про визнання особи такою, що не набула мандата депутата Запорізької обласної ради, з числа кандидатів у депутати від Запорізької Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ" виборча комісія не приймала.
Також 31 жовтня 2022 року на адресу Комісії надійшли доповнення до пояснень Запорізької обласної територіальної виборчої комісії, у яких зазначається про спроби провести засідання вказаної виборчої комісії 27 та 30 жовтня 2022 року. Водночас скликані на зазначені дати засідання також не відбулися через відсутність на них необхідної кількості членів комісії (були присутні відповідно 8 та 9 членів комісії).
Згідно з частиною першою
статті 16 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому цим Законом порядку. Також відповідно до частин другої, третьої вказаної статті Комісія у разі необхідності може за власною ініціативою розглянути та прийняти в установленому вказаним Законом порядку рішення стосовно організації роботи виборчих комісій, а також інших питань, що належать до повноважень Комісії; з метою захисту виборчих прав громадян та поновлення порушених виборчих прав громадян розглянути питання діяльності виборчих комісій та за результатами розгляду прийняти передбачене частиною третьою
статті 16 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" рішення.
За змістом частини другої
статті 1, частини першої
статті 2, пунктів 1, 3, 4
статті 17, пунктів 1 - 3
статті 21 зазначеного Закону Комісія відповідно до своїх повноважень здійснює контроль за додержанням вимог законодавства України про місцеві вибори, забезпечує реалізацію і захист виборчих прав громадян України та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори на всій території України, а також здійснює контроль за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів.
Керуючись повноваженнями, передбаченими наведеними нормами законодавства, з метою захисту виборчих прав громадян та поновлення порушених виборчих прав громадян Центральна виборча комісія вважає за необхідне з власної ініціативи розглянути питання діяльності Запорізької обласної територіальної виборчої комісії та, вивчивши наявні в неї документи, зазначає.
Відповідно до частини першої
статті 32, частин першої, четвертої, восьмої
статті 33,
статті 206 Виборчого кодексу України (далі - Кодекс) територіальні виборчі комісії є постійно діючими спеціальними колегіальними незалежними органами адміністрування виборчих процесів, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених Кодексом, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів, реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.
Територіальні виборчі комісії та їх члени при виконанні своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до
Конституції України, Кодексу та законів України (частина третя
статті 32, частина четверта
статті 38 Кодексу). Втручання в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом, заборонено частиною четвертою статті 32 Кодексу.
Процедуру заміщення територіальними виборчими комісіями депутатів місцевих рад, повноваження яких достроково припинені, визначено положеннями
статті 284 Кодексу, а реєстрації обраних депутатів -
статтею 283 Кодексу. Водночас з метою забезпечення однакового застосування окремих положень Кодексу, у тому числі під час вирішення територіальними виборчими комісіями відповідних питань, постановою Центральної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року
№ 433 затверджено Роз’яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів (далі - Роз’яснення).
Згідно з частиною першою
статті 284 Кодексу та пунктом 5.9 Роз’яснення в разі дострокового припинення повноважень депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) на підставах і в порядку, передбачених
Конституцією та законами України, за рішенням відповідної територіальної виборчої комісії депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від цієї місцевої організації політичної партії у порядку, передбаченому частиною п’ятою
статті 283 Кодексу ( пункт 5.4
Роз’яснення).
Комісія зауважує, що випадки дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради передбачено
статтею 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", якою встановлено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених у частині першій цієї статті підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради, а також за рішенням відповідної ради у зв’язку з обставинами, про які йдеться у частині другій указаної статті. Зокрема, пунктом 1 частини першої
статті 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" визначено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.
Як зазначено в пункті 5.9 Роз’яснення, рішення, вказане у частині першій
статті 284 Кодексу, ухвалюється територіальною виборчою комісією не пізніш як у тридцятиденний строк з дня надходження:
від відповідної ради - належним чином засвідченої копії рішення ради про дострокове припинення повноважень депутата цієї ради або документа, що свідчить про дострокове припинення повноважень депутата ради (у разі дострокового припинення повноважень депутата без рішення ради);
від інших осіб - належним чином засвідченої копії документа уповноваженого органу, що свідчить про дострокове припинення повноважень депутата відповідної ради.
Також частиною дев’ятою
статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" передбачено, що на підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, відповідна територіальна виборча комісія зобов’язана у порядку, передбаченому
Кодексом, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата в депутати від місцевої організації політичної партії.
Отже, в разі дострокового припинення повноважень депутата обласної ради, у тому числі з визначеної пунктом 1 частини першої
статті 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" підстави, та надходження до територіальної виборчої комісії відповідних документів, що підтверджують такий факт, зокрема рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання за народною ініціативою депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, обласною територіальною виборчою комісією у тридцятиденний строк з дня надходження таких документів ухвалюється рішення, передбачене частиною першою
статті 284 Кодексу, про визнання наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку місцевої організації політичної партії обраним депутатом обласної ради.
Як встановлено Центральною виборчою комісією у її постанові від 05 жовтня 2022 року
№ 103 у ході розгляду з власної ініціативи фактів, викладених у скарзі ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ", 16 лютого 2022 року Запорізька обласна територіальна виборча комісія отримала рішення Політичної Ради ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ" від 09 лютого 2022 року про відкликання депутатів Запорізької обласної ради Толочека Віталія Анатолійовича, Селевича Сергія Олексійовича, Капустянського Юрія Вікторовича та Терехова Романа Леонідовича за народною ініціативою.
На виконання положень
статті 284 Кодексу та пункту 5.9
Роз’яснення зазначена обласна територіальна виборча комісія повинна була не пізніше 18 березня 2022 року вирішити питання щодо визнання обраними депутатами Запорізької обласної ради наступних за черговістю кандидатів у депутати від Запорізької Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ" у зв’язку з достроковим припиненням повноважень названих депутатів Запорізької обласної ради.
Однак відповідного питання Запорізька обласна територіальна виборча комісія ні в установлений строк, ні на час ухвалення Комісією постанови від 05 жовтня 2022 року
№ 103 не вирішила, хоча 21 вересня 2022 року провела повноважне засідання, на якому замість вирішення цього питання по суті ухвалила постанову № 209 "Про звернення до Центральної виборчої комісії", що фактично засвідчило можливість скликати, проводити нею засідання та приймати рішення.
Указане обумовило визнання зазначеною постановою Центральної виборчої комісії бездіяльності Запорізької обласної територіальної виборчої комісії з цього приводу такою, що не відповідає вимогам законодавства про вибори та порушує виборчі права громадян, а також зобов’язання відповідної територіальної виборчої комісії не пізніше 17 жовтня 2022 року вирішити питання щодо визнання обраними депутатами Запорізької обласної ради на чергових виборах депутатів Запорізької обласної ради 25 жовтня 2020 року наступних за черговістю кандидатів у депутати в єдиному та відповідних територіальних виборчих списках кандидатів у депутати від Запорізької Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ" замість депутатів Запорізької обласної ради, чиї повноваження достроково припинено рішенням Політичної Ради ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ" від 09 лютого 2022 року, про що невідкладно поінформувати в установленому порядку Центральну виборчу комісію.
Центральна виборча комісія наголошує, що відповідно до частини другої
статті 33, підпункту 1 частини першої
статті 202 Кодексу Комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів. Згідно з частинами першою, другою
статті 13 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", частиною третьою
статті 202 Кодексу рішення Комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов’язковим для виконання всіма суб’єктами відповідного виборчого процесу, в тому числі відповідними виборчими комісіями нижчого рівня, а також органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами, об’єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями усіх форм власності та громадянами України. У разі якщо рішення Комісії передбачає вжиття певними особами заходів для його виконання, про вжиті заходи на виконання рішення повинно бути повідомлено Комісію у встановлений нею строк.
Натомість Запорізька обласна територіальна виборча комісія усупереч вимогам законодавства України та постанови Комісії від 05 жовтня 2022 року
№ 103 до моменту розгляду на сьогоднішньому засіданні Комісії цього питання рішення про визнання обраними депутатами Запорізької обласної ради на чергових місцевих виборах 25 жовтня 2020 року наступних за черговістю кандидатів у депутати в єдиному та відповідних територіальних виборчих списках кандидатів у депутати від Запорізької Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ" замість депутатів Запорізької обласної ради, чиї повноваження достроково припинено рішенням Політичної Ради ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ" від 09 лютого 2022 року, не ухвалила, чим порушила виборчі права громадян.
З огляду на викладене Комісія констатує наявність такої, що не відповідає вимогам законодавства про вибори та порушує виборчі права громадян, бездіяльності Запорізької обласної територіальної виборчої комісії, що полягає у неприйнятті нею передбаченого
статтею 284 Кодексу рішення про визнання обраними депутатами Запорізької обласної ради на чергових виборах депутатів Запорізької обласної ради 25 жовтня 2020 року наступних за черговістю кандидатів у депутати в єдиному та відповідних територіальних виборчих списках Запорізької Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ" замість депутатів Запорізької обласної ради, чиї повноваження достроково припинені рішенням Політичної Ради ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ" від 09 лютого 2022 року, а також невиконанні постанови Центральної виборчої комісії від 05 жовтня 2022 року
№ 103.
Невирішення Запорізькою обласною територіальною виборчою комісією відповідного питання засвідчує факт одноразового грубого порушення цією виборчою комісією як колегіальним органом вимог
Конституції України, Кодексу та законів України, невиконання рішення виборчої комісії вищого рівня, а також указує на неможливість належного виконання своїх обов’язків нинішнім складом Запорізької обласної територіальної виборчої комісії.
Згідно з частиною третьою
статті 208 Кодексу повноваження усього складу територіальної виборчої комісії можуть бути достроково припинені в установленому законом порядку виборчою комісією, яка сформувала (утворила) відповідну територіальну виборчу комісію, рішенням виборчої комісії вищого рівня з відповідних місцевих виборів або рішенням суду в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення комісією
Конституції України,
Кодексу та законів України, невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня.
................Перейти до повного тексту