- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 18 травня 2022 року № 73 |
Про скарги Масло Н.М., зареєстровані в Центральній виборчій комісії 14 лютого 2022 року за № 21-40-1042 та 16 лютого 2022 року за № 21-40-1157
До Центральної виборчої комісії 14 та 16 лютого 2022 року надійшли скарги Масло Наталії Михайлівни, суб’єктом оскарження в яких визначено Охтирську міську територіальну виборчу комісію Охтирського району Сумської області (далі - Охтирська міська територіальна виборча комісія) та голову цієї виборчої комісії Бережну Марину Володимирівну.
У скаргах суб’єкт звернення просить скасувати постанову Охтирської міської територіальної виборчої комісії від 07 лютого 2022 року № 2 "Про повідомлення Сумської обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СИЛА І ЧЕСТЬ", якою взято до відома факт внесення пропозиції Сумської обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СИЛА І ЧЕСТЬ" щодо відкликання депутатів Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області (далі - Охтирська міська рада) Масло Наталії Михайлівни, Масла Євгена Миколайовича та Масла Романа Євгеновича за народною ініціативою та вирішено поінформувати Охтирську міську раду і вказаних депутатів цієї ради про внесену пропозицію; встановити факт одноразового грубого порушення законодавства України головою Охтирської міської територіальної виборчої комісії Бережною М.В.
Обґрунтовуючи свої вимоги, суб’єкт звернення зі скаргою зауважує, що 07 лютого 2022 року на засіданні Охтирської міської територіальної виборчої комісії розглядалось питання щодо повідомлення Сумської обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СИЛА І ЧЕСТЬ", у якому йшлося про проведення конференції цієї місцевої організації політичної партії, під час якої було розглянуто питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутатів Охтирської міської ради від Сумської обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СИЛА І ЧЕСТЬ" - Масло Н.М., Масла Є.М. та Масла Р.Є., на яке вказаних осіб не було запрошено.
Також у скаргах скаржниця зазначає, що на цьому засіданні були присутні 10 із 18 членів Охтирської міської територіальної виборчої комісії, і "під час відкритого голосування із зазначеного питання порядку денного за проєкт постанови відкритим голосуванням проголосувало лише 9 членів Охтирської міської територіальної виборчої комісії, а 1 член цієї виборчої комісії утримався. Незважаючи на неприйняття рішення голова Охтирської міської територіальної виборчої комісії Бережна Марина Володимирівна повідомила присутніх, що рішення по питанню порядку денного "Про повідомлення Сумської обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СИЛА І ЧЕСТЬ" прийнято".
Указане, на думку скаржниці, суперечить пункту 9.2 Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року
№ 173 , відповідно до якого рішення виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених
Виборчим кодексом України (далі - Кодекс).
Також скаржниця у скаргах зауважує, що 10 лютого 2022 року Охтирською міською територіальною виборчою комісією було оприлюднено постанову вказаної територіальної виборчої комісії від 07 лютого 2022 року № 2 "Про повідомлення Сумської обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СИЛА І ЧЕСТЬ", за яку проголосувало лише 9 із 18 членів цієї територіальної виборчої комісії.
До відповідних скарг було додано їх копії, а також копії постанови Охтирської міської територіальної виборчої комісії від 07 лютого 2022 року № 2 та посвідчення депутата Охтирської міської ради восьмого скликання Масло Н.М. № 22.
Копію скарги Масло Н.М. було надіслано суб’єкту оскарження та повідомлено про можливість подання письмових пояснень по суті скарги.
До Центральної виборчої комісії 17 лютого 2022 року надійшли письмові пояснення від голови Охтирської міської територіальної виборчої комісії Бережної М.В., у яких повідомлялося, що голова вказаної виборчої комісії за допомогою засобів зв’язку письмово інформувала відповідних осіб про початок процедури відкликання. Також письмові повідомлення було покладено в особисті поштові скриньки, які є у депутатів ради.
Разом з тим у письмових поясненнях зазначалося, що інформація стосовно голосування 9 осіб не відповідає дійсності. Згідно з протоколом засідання комісії участь у голосуванні взяли і проголосували "За" - 10 її членів, з текстом протоколу всі члени комісії ознайомлені.
На підтвердження викладеного до письмових пояснень додано, зокрема, копії письмових повідомлень, адресованих указаним особам від 07 лютого 2022 року, а також копію протоколу засідання Охтирської міської територіальної виборчої комісії від 07 лютого 2022 року, з якої вбачається, що оскаржувану постанову прийнято більшістю голосів від складу Охтирської міської територіальної виборчої комісії.
Вивчивши скаргу з доданими до неї документами та матеріалами, беручи до уваги іншу наявну в Центральній виборчій комісії інформацію, Комісія зазначає.
Порядок подання до Центральної виборчої комісії звернень, а також порядок і строки їх розгляду регламентовано
статтями 14,
15 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (далі - Закон).
Так, згідно з частиною четвертою
статті 14 Закону скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії у порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми. Скарги, що не стосуються виборів чи референдумів, подаються до Центральної виборчої комісії у порядку та строки, встановлені
Законом України "Про звернення громадян" та іншими законами України, з особливостями, встановленими частиною десятою цієї статті.
Скарги, що стосуються виборів чи референдуму, розглядаються Комісією у порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми. Скарги, що не стосуються виборів чи референдуму, розглядаються Центральною виборчою комісією на загальних підставах, встановлених
Законом України "Про звернення громадян" та іншими законами України (частина четверта
статті 15 Закону).
Частинами першою, восьмою
статті 33,
статтею 202 Кодексу передбачено, що до системи виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, входять територіальні виборчі комісії - постійно діючі спеціальні колегіальні органи.
Згідно з частиною першою
статті 32, частиною четвертою
статті 33 Кодексу територіальні виборчі комісії є незалежними органами адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених
Конституцією України та
Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення місцевих виборів.
Територіальні виборчі комісії та їх члени при виконанні своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до
Конституції України, Кодексу та законів України (частина третя
статті 32, частина четверта
статті 38 Кодексу). Втручання в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом, заборонено частиною четвертою
статті 32 Кодексу.
Отже, територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів (частина четверта
статті 33 Кодексу).
Так, повноваження територіальних виборчих комісій щодо організації підготовки і проведення місцевих виборів закріплено
статтею 206 Кодексу.
Разом з тим
Законом України "Про статус депутатів місцевих рад" на територіальну виборчу комісію покладено виконання окремих функцій, пов’язаних з відкликанням депутата місцевої ради за народною ініціативою.
При цьому Центральна виборча комісія зазначає, що
Закон України "Про статус депутатів місцевих рад" згідно з
Конституцією України,
Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", іншими законами України визначає правовий статус депутата місцевої ради як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради, а не організацію і порядок проведення виборів та референдумів.
Відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не належить до етапів виборчого процесу, відбувається після проведення відповідних місцевих виборів та набуття обраною особою повноважень. Відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою у встановленому вказаним
Законом порядку є однією з підстав дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради (пункт 1 частини першої
статті 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад").
................Перейти до повного тексту