1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
І НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 4 лютого 2022 року № 20
Про Порядок контролю за надходженням, обліком та використанням коштів фонду ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, фонду агітації щодо ініціативи проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою політичної партії, громадської організації, фонду всеукраїнського референдуму
Відповідно до абзаців першого, другого частини третьої статті 32, статті 33, частин першої, другої статті 42, частини другої статті 64, статей 68 - 73 Закону України "Про всеукраїнський референдум", ураховуючи лист-погодження Національного агентства з питань запобігання корупції від 30 листопада 2021 року № 52-03/85343-21, керуючись статтями 11 - 13, пунктами 3, 4, 9 статті 17, пунктом 13 статті 20 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", статтями 15, 56 Закону України "Про Національний банк України", Центральна виборча комісія і Національний банк України постановляють:
1. Затвердити Порядок контролю за надходженням, обліком та використанням коштів фонду ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, фонду агітації щодо ініціативи проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою політичної партії, громадської організації, фонду всеукраїнського референдуму, що додається.
2. Копію цієї постанови надіслати Національному банку України та Національному агентству з питань запобігання корупції.
3. Постанова набирає чинності з 04 лютого 2022 року, крім підпункту 10 пункту 16 розділу І та підпункту 10 пункту 21 розділу II Порядку, затвердженого пунктом 1 цієї постанови, які набирають чинності з дня введення в дію Закону України "Про запобігання загрозам національній безпеці, пов’язаним із надмірним впливом осіб, які мають значну економічну та політичну вагу в суспільному житті (олігархів)".
4. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії та розмістити на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку України.

Голова
Центральної виборчої комісії


О. ДІДЕНКО

Голова
Національного банку України


К. ШЕВЧЕНКО
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Центральної виборчої комісії
і Національного банку України
від 4 лютого 2022 року № 20
ПОРЯДОК
контролю за надходженням, обліком та використанням коштів фонду ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, фонду агітації щодо ініціативи проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою політичної партії, громадської організації, фонду всеукраїнського референдуму
Цей Порядок відповідно до Закону України "Про всеукраїнський референдум" (далі - Закон) визначає процедуру здійснення Центральною виборчою комісією, Національним агентством з питань запобігання корупції та банками контролю за надходженням, обліком та використанням коштів фонду ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативною (далі - ініціативна група, фонд ініціативної групи), фонду агітації щодо ініціативи проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою політичної партії, громадської організації (далі - фонд агітації щодо ініціативи), фонду всеукраїнського референдуму ініціативної групи, фонду всеукраїнського референдуму політичної партії, громадської організації, зареєстрованої як прихильник чи опонент питання всеукраїнського референдуму (далі разом - фонд всеукраїнського референдуму).
I. Фонд ініціативної групи та фонд агітації щодо ініціативи
1. Фонд ініціативної групи утворюється ініціативною групою для фінансування виготовлення підписних листів та інших заходів з організації та проведення збору підписів виборців на підтримку ініціативи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, агітації щодо підтримки такої ініціативи. Кошти фонду ініціативної групи не можуть бути використані на оплату праці членів ініціативної групи, збирачів підписів чи інших осіб.
2. Фонд агітації щодо ініціативи утворюється політичною партією, громадською організацією для здійснення агітації щодо ініціативи проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою (далі - агітація щодо ініціативи).
3. Агітація щодо ініціативи здійснюється виключно за рахунок коштів фонду ініціативної групи, фонду агітації щодо ініціативи, а також із дотриманням вимог, передбачених статтями 94 - 100 Закону.
4. Фонд ініціативної групи, фонд агітації щодо ініціативи має єдиний поточний рахунок. Витрачання коштів фондів для цілей, визначених Законом, здійснюється з поточного рахунку відповідного фонду виключно у безготівковій формі.
5. Ініціативна група зобов’язана відкрити поточний рахунок свого фонду не пізніш як на десятий день з дня її реєстрації Центральною виборчою комісією.
6. Політична партія, громадська організація мають право відкрити поточний рахунок фонду агітації щодо ініціативи після дня оприлюднення на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії повідомлення про реєстрацію ініціативної групи та до моменту закінчення строку збору підписів громадян на підтримку ініціативи проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою (далі - строк збору підписів).
7. Відкриття та закриття поточного рахунку фонду ініціативної групи, фонду агітації щодо ініціативи здійснюється відповідно до Порядку відкриття і закриття рахунків виборчих фондів та фондів всеукраїнського референдуму, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15 липня 2020 року № 102 (зі змінами).
Послуги банку, пов’язані з відкриттям, функціонуванням і закриттям поточного рахунку фонду ініціативної групи, фонду агітації щодо ініціативи, надаються безоплатно. Банк не нараховує і не сплачує відсотки за користування коштами, розміщеними на поточному рахунку відповідного фонду.
Банк не пізніше наступного робочого дня після дня відкриття поточного рахунку зазначених фондів надсилає в електронному вигляді повідомлення про відкриття відповідного рахунку та його реквізити до Центральної виборчої комісії та Національного агентства з питань запобігання корупції - з використанням АРМ-НБУ-інформаційного відповідно до Опису структур файлів для формування реєстру документів про реквізити поточних рахунків фонду ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, фонду агітації щодо ініціативи проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою політичної партії, громадської організації, накопичувального і поточних рахунків фонду всеукраїнського референдуму (додаток 1 до цього Порядку) та Інструкції про порядок обміну інформацією між Центральною виборчою комісією, Національним агентством з питань запобігання корупції та банками (додаток 4 до цього Порядку).
8. Інформація про відкриття поточного рахунку фонду ініціативної групи, фонду агітації щодо ініціативи та його реквізити оприлюднюється на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії не пізніш як на другий день після отримання повідомлення банку про відкриття відповідного рахунку.
9. Інформація про реквізити поточного рахунку фонду ініціативної групи, фонду агітації щодо ініціативи може бути оприлюднена відповідно ініціативною групою, політичною партією, громадською організацією у засобах масової інформації за рахунок коштів відповідного фонду.
10. Ініціативна група, політична партія, громадська організація призначають одного розпорядника поточного рахунку відповідного фонду, який має виключне право на розпоряджання коштами з поточного рахунку відповідного фонду та зобов’язаний вести облік надходження та витрачання коштів фонду.
11. Розпорядник поточного рахунку фонду ініціативної групи призначається зі складу ініціативної групи.
12. Про призначення розпорядника поточного рахунку відповідного фонду ініціативна група, політична партія, громадська організація не пізніше наступного дня після дня його відкриття повідомляє Центральну виборчу комісію та Національне агентство з питань запобігання корупції із зазначенням такої інформації щодо розпорядника поточного рахунку відповідного фонду: прізвища, власного імені (усіх власних імен), по батькові (за наявності), дати народження, місця проживання або місця перебування, відомостей про документ, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України. Повідомлення ініціативної групи, політичної партії, громадської організації підписується уповноваженим представником ініціативної групи, керівником політичної партії, громадської організації. До повідомлення додається власноруч написана заява громадянина України про згоду бути розпорядником поточного рахунку відповідного фонду.
13. Фонд ініціативної групи формується за рахунок:
- власних коштів членів ініціативної групи;
- добровільних внесків осіб, які відповідно до Закону України "Про політичні партії в Україні" мають право здійснювати внески на підтримку політичної партії.
Розмір фонду ініціативної групи, а також кількість та обсяг внесків членів ініціативної групи не обмежуються.
14. Фонд агітації щодо ініціативи політичної партії формується за рахунок:
- власних коштів політичної партії;
- добровільних внесків осіб, які відповідно до Закону України "Про політичні партії в Україні" мають право здійснювати внески на підтримку політичної партії.
15. Фонд агітації щодо ініціативи громадської організації формується за рахунок добровільних внесків осіб, які відповідно до Закону України "Про політичні партії в Україні" мають право здійснювати внески на підтримку політичної партії.
16. Забороняється робити добровільні внески до фонду ініціативної групи та фонду агітації щодо ініціативи особам, які відповідно до Закону України "Про політичні партії в Україні" не мають права здійснювати внески на підтримку політичних партій, а саме:
1) органам державної влади та органам місцевого самоврядування;
2) державним та комунальним підприємствам, установам та організаціям;
3) юридичним особам, у яких не менше 10 відсотків статутного капіталу або прав голосу прямо або опосередковано належать державі, органам місцевого самоврядування;
4) юридичним особам, кінцевими бенефіціарними власниками (контролерами) яких є особи, зазначені у підпунктах "а", "в" - "і" пункту 1 та у підпункті "а" пункту 2 частини першої статті 3 Закону України "Про запобігання корупції";
5) іноземним державам, іноземним юридичним особам, юридичним особам, в яких не менше 10 відсотків статутного капіталу або прав голосу прямо або опосередковано належать нерезидентам, а також юридичним особам, кінцевими бенефіціарними власниками (контролерами) яких є іноземці чи особи без громадянства;
6) незареєстрованим громадським об’єднанням, благодійним чи релігійним організаціям, а також іншим політичним партіям;
7) фізичним особам, які не є громадянами України (іноземцям та особам без громадянства), а також анонімним особам чи особам під псевдонімом;
8) громадянам України, які не досягли 18-річного віку або яких у встановленому законом порядку визнано недієздатними;
9) фізичним особам, з якими укладено договір про закупівлю робіт, товарів чи послуг для забезпечення потреб держави або територіальної громади на загальну суму понад п’ятдесят розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, установленого на 1 січня року, в якому здійснюється внесок, а також юридичним особам, з якими укладено такий договір на загальну суму понад сто розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, установленого на 1 січня року, в якому здійснюється внесок, - протягом строку дії такого договору та протягом одного року після припинення його дії (частина перша статті 15 Закону України "Про політичні партії в Україні");
10) особам, визнаним такими, які мають значну економічну та політичну вагу в суспільному житті (олігархами), відповідно до Закону України "Про запобігання загрозам національній безпеці, пов’язаним із надмірним впливом осіб, які мають значну економічну та політичну вагу в суспільному житті (олігархів)".
17. Добровільні внески осіб до фонду ініціативної групи, фонду агітації щодо ініціативи обмежуються розміром максимального внеску на підтримку політичної партії протягом року, встановленим Законом України "Про політичні партії в Україні", відповідно до статті 15 якого:
загальний розмір (сума) внеску (внесків) на підтримку політичної партії від громадянина України протягом одного року не може перевищувати чотирьохсот розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня року, в якому здійснювалися внески;
загальний розмір (сума) внеску (внесків) на підтримку політичної партії від юридичної особи протягом року не може перевищувати восьмисот розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня року, в якому здійснювалися внески.
Якщо фізична або юридична особа здійснює або може здійснювати вирішальний вплив на діяльність однієї або кількох юридичних осіб (зокрема є кінцевим бенефіціарним власником (контролером) юридичної особи), внески такої фізичної або юридичної особи і підконтрольних їй юридичних осіб вважаються внеском однієї особи та обмежуються розміром максимального внеску на підтримку політичної партії протягом року, встановленим Законом України "Про політичні партії в Україні".
Інші обмеження (ніж ті, що встановлені статтями 70 і 72 Закону відповідно), у тому числі фінансового та банківського законодавства, до формування зазначених фондів не застосовуються.
18. Добровільний внесок до фонду ініціативної групи, фонду агітації щодо ініціативи здійснюється громадянином України особисто шляхом перерахування суми внеску на відповідний банківський рахунок. Обраний спосіб здійснення банківської операції повинен забезпечувати можливість ідентифікації фізичної особи. У документі на переказ, сформованому за результатами банківської операції, повинна міститися інформація про прізвище, власне ім’я (усі власні імена), по батькові (за наявності), місце проживання громадянина, реєстраційний номер облікової картки платника податків або ідентифікаційний номер згідно з Державним реєстром фізичних осіб - платників податків та інших обов’язкових платежів (щодо осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті, - номер та (за наявності) серію паспорта громадянина України, в якому проставлено відмітку про відмову від одержання ідентифікаційного номера, чи номер паспорта із записом про відмову від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків в електронному безконтактному носії), дату народження, розмір (суму) внеску, призначення платежу.
19. Банки під час здійснення переказу на поточний рахунок фонду ініціативної групи, фонду агітації щодо ініціативи власних коштів членів ініціативної групи, політичної партії, а також добровільних внесків та відділення зв’язку, через які фізичні особи здійснюють добровільні внески на поточний рахунок відповідного фонду, перевіряють відповідність заповнення документів на переказ/бланка на приймання платежу вимогам, установленим у додатку 2 до цього Порядку.
20. Відділення зв’язку на підставі вказаного бланка заповнюють документ на переказ окремо на кожну особу відповідно до вимог, установлених у додатку 2 до цього Порядку, із зазначенням усіх розділових знаків і кодів та подають їх до банків, що обслуговують відповідні відділення.
Банки на підставі цих документів формують міжбанківські розрахункові документи на кожну особу із зазначенням усіх розділових знаків та кодів, які містяться в документах на переказ.
21. Розпорядник рахунку фонду ініціативної групи, фонду агітації щодо ініціативи має право відмовитися від внеску особи, про що він подає відповідну заяву та платіжне доручення до банку, в якому відкрито поточний рахунок відповідного фонду. Такий добровільний внесок повертається особі за рахунок цих коштів, а в разі неможливості повернення перераховується до державного бюджету.
22. У разі надходження на поточний рахунок фонду агітації щодо ініціативи від особи добровільного внеску, що перевищує розмір, установлений частиною четвертою статті 72 Закону, сума, що перевищує встановлений розмір внеску, на підставі відповідної заяви та платіжного доручення, поданих розпорядником поточного рахунку відповідного фонду, повертається особі банком, у якому відкрито такий поточний рахунок, за рахунок цих коштів, а в разі неможливості повернення перераховується до державного бюджету.
23. Розпорядник поточного рахунку фонду агітації щодо ініціативи зобов’язаний відмовитися від внеску особи, яка відповідно до Закону не має права робити такий добровільний внесок. Така відмова повинна бути здійснена протягом трьох днів з дня, коли розпоряднику поточного рахунку фонду стало про це відомо, шляхом подання заяви та платіжного доручення до банку, в якому відкрито такий поточний рахунок, про перерахування відповідної суми до державного бюджету. Банк, у якому відкрито рахунок фонду, на підставі заяви та платіжного доручення розпорядника поточного рахунку фонду перераховує такий добровільний внесок до державного бюджету.
24. Витрачання коштів з поточного рахунку фонду ініціативної групи, фонду агітації щодо ініціативи припиняється в день закінчення встановленого Законом строку для збору підписів.
У разі зупинення збору підписів та агітації щодо ініціативи з підстав, передбачених частиною четвертою статті 20 Закону, витрачання коштів зупиняється.
Арешт та звернення стягнення на кошти на рахунку зазначених фондів не допускається.
25. Банк закриває поточний рахунок фонду ініціативної групи та перераховує невикористані кошти фонду до державного бюджету не пізніш як на п’ятий день після отримання письмового повідомлення Центральної виборчої комісії про припинення ініціативи щодо проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою з підстав, передбачених Законом.
Указане повідомлення Центральна виборча комісія надсилає не раніш як на сьомий день після прийняття відповідного рішення (у разі оскарження зазначеного рішення - після набрання законної сили рішенням суду).
26. У разі проголошення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою кошти фонду ініціативної групи, що були розміщені на відповідному поточному рахунку, в межах розміру, передбаченого частиною п’ятою статті 68 Закону, залишаються на зазначеному рахунку, а надлишкові кошти перераховуються до державного бюджету.
27. Невикористані кошти фонду агітації щодо ініціативи за зверненням керівного органу політичної партії, громадської організації, яке подається до банку в десятиденний строк з дня завершення строку збору підписів або припинення ініціативи з підстави, передбаченої частиною п’ятою статті 21 Закону, перераховуються з рахунку фонду агітації щодо ініціативи на поточний рахунок відповідно політичної партії, громадської організації у п’ятиденний строк з дня надходження зазначеного звернення. Якщо таке звернення не надійшло до банку в установлений строк, невикористані кошти фонду агітації щодо ініціативи перераховуються банком до державного бюджету на п’ятнадцятий день з дня завершення строку збору підписів.
28. Банк закриває поточний рахунок фонду агітації щодо ініціативи на п’ятнадцятий день з дня завершення строку збору підписів або припинення ініціативи з підстави, передбаченої частиною п’ятою статті 21 Закону.
II. Фонд всеукраїнського референдуму
1. Ініціативна група (у разі проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою), політична партія, громадська організація, що зареєстровані як прихильники чи опоненти питання всеукраїнського референдуму (далі у цьому розділі - політична партія, громадська організація) відповідно до Закону, для фінансування своєї агітації всеукраїнського референдуму зобов’язані утворити власний фонд у порядку, встановленому Законом.
2. Функціонування фонду всеукраїнського референдуму ініціативної групи забезпечується такими рахунками:
- поточним рахунком фонду ініціативної групи, який у разі проголошення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою використовується як накопичувальний рахунок фонду всеукраїнського референдуму ініціативної групи, на який надходять кошти для фінансування заходів агітації (далі - накопичувальний рахунок фонду всеукраїнського референдуму ініціативної групи);
- поточними рахунками фонду всеукраїнського референдуму, які відкриваються ініціативною групою в банках України з розрахунку не більше одного поточного рахунку на території одного територіального округу з всеукраїнського референдуму, з яких здійснюється фінансування витрат на заходи агітації.
Один поточний рахунок фонду всеукраїнського референдуму ініціативної групи може обслуговувати декілька територіальних округів з всеукраїнського референдуму.
На поточні рахунки фонду всеукраїнського референдуму ініціативної групи кошти надходять виключно з накопичувального рахунку фонду всеукраїнського референдуму ініціативної групи.
3. Центральна виборча комісія повідомляє банк, у якому відкрито поточний рахунок фонду ініціативної групи про проголошення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, у зв’язку з чим поточний рахунок фонду ініціативної групи використовуватиметься як накопичувальний рахунок фонду всеукраїнського референдуму ініціативної групи.
4. Політична партія, громадська організація для фінансування своїх заходів агітації всеукраїнського референдуму зобов’язані відкрити рахунок свого фонду всеукраїнського референдуму не пізніш як на десятий день з дня їх реєстрації як прихильника чи опонента питання всеукраїнського референдуму.
5. Політична партія, громадська організація відкривають:
1) один накопичувальний рахунок у банку України, визначеному на власний розсуд, і лише в національній валюті, на який надходять кошти для фінансування заходів агітації;
2) не більше одного поточного рахунку в банку в межах територіального округу з всеукраїнського референдуму, з яких здійснюється фінансування витрат на заходи агітації.
Один поточний рахунок фонду всеукраїнського референдуму політичної партії, громадської організації може обслуговувати декілька територіальних округів з всеукраїнського референдуму.
На поточні рахунки фонду всеукраїнського референдуму політичної партії, громадської організації кошти надходять виключно з накопичувального рахунку фонду всеукраїнського референдуму відповідної політичної партії, громадської організації.
6. Відкриття і закриття рахунків фондів всеукраїнського референдуму здійснюється відповідно до Порядку відкриття і закриття рахунків виборчих фондів та фондів всеукраїнського референдуму, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15 липня 2020 року № 102 (зі змінами).
7. Послуги банку, пов’язані з відкриттям, функціонуванням і закриттям рахунків фонду всеукраїнського референдуму надаються безоплатно. Банк не нараховує і не сплачує відсотків за користування коштами, розміщеними на рахунках фонду всеукраїнського референдуму.
Банк не пізніше наступного робочого дня з дня відкриття накопичувального чи поточного рахунку фонду всеукраїнського референдуму надсилає в електронному вигляді повідомлення про відкриття відповідного рахунку та його реквізити до Центральної виборчої комісії та Національного агентства з питань запобігання корупції - з використанням АРМ-НБУ-інформаційного відповідно до Опису структур файлів для формування реєстру документів про реквізити поточних рахунків фонду ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, фонду агітації щодо ініціативи проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою політичної партії, громадської організації, накопичувального і поточних рахунків фонду всеукраїнського референдуму (додаток 1 до цього Порядку) та Інструкції про порядок обміну інформацією між Центральною виборчою комісією, Національним агентством з питань запобігання корупції та банками (додаток 4 до цього Порядку).
Інформація про реквізити накопичувального рахунку фонду всеукраїнського референдуму ініціативної групи оприлюднюється на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії у порядку, встановленому пунктом 8 розділу I цього Порядку.
Інформація про відкриття накопичувального рахунку фонду всеукраїнського референдуму політичної партії, громадської організації та його реквізити оприлюднюється на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії не пізніш як на другий день після отримання повідомлення банку про відкриття накопичувального рахунку фонду всеукраїнського референдуму політичної партії, громадської організації.
8. Інформація про реквізити накопичувального рахунку свого фонду всеукраїнського референдуму публікується ініціативною групою, політичною партією, громадською організацією в друкованих засобах масової інформації за рахунок коштів цього фонду.
9. Витрачання коштів з поточних рахунків фонду всеукраїнського референдуму здійснюється у безготівковій формі.
10. Витрачання коштів з поточного рахунку фонду всеукраїнського референдуму після 18 години останнього дня перед днем голосування здійснюється виключно у разі, якщо рахунки на оплату товарів, робіт і послуг були виставлені до зазначеного часу. Витрачання коштів з поточних рахунків фонду всеукраїнського референдуму припиняється о 18 годині середи після дня голосування або наступного робочого дня після дня припинення процесу всеукраїнського референдуму.
11. Арешт та звернення стягнення на кошти на рахунках фонду всеукраїнського референдуму не допускається.
12. Закриття рахунків фонду всеукраїнського референдуму, зупинення операцій за рахунками фонду всеукраїнського референдуму раніше, ніж у строк, установлений частиною сьомою статті 69 Закону, не допускаються.
13. Виключне право на розпорядження коштами на рахунках фонду всеукраїнського референдуму мають розпорядники накопичувального чи поточних рахунків, які зобов’язані вести облік надходження та витрачання коштів фонду.
14. Політична партія, громадська організація призначають по одному розпоряднику накопичувального рахунку свого фонду всеукраїнського референдуму.
Розпорядником накопичувального рахунку фонду всеукраїнського референдуму ініціативної групи може бути та особа, яка була призначена розпорядником поточного рахунку фонду ініціативної групи (пункти 10, 11 розділу I цього Порядку), або ініціативна група призначає таким розпорядником іншу особу.
15. Про призначення розпорядника накопичувального рахунку свого фонду всеукраїнського референдуму із зазначенням його прізвища, імені (усіх власних імен), по батькові (за наявності), дати народження, місця проживання або місця перебування, відомостей про документ, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України, ініціативна група повідомляє Центральну виборчу комісію та Національне агентство з питань запобігання корупції не пізніше наступного дня з дня такого призначення (у разі призначення нового розпорядника), а політична партія, громадська організація - не пізніше наступного дня з дня відкриття накопичувального рахунку свого фонду всеукраїнського референдуму. Повідомлення ініціативної групи, політичної партії, громадської організації підписується уповноваженим представником/уповноваженою особою ініціативної групи або керівником політичної партії, громадської організації. До повідомлення додається власноруч написана заява громадянина України про згоду бути розпорядником накопичувального рахунку.
16. Ініціативна група, політична партія, громадська організація призначають по одному розпоряднику поточного рахунку свого фонду всеукраїнського референдуму.
17. Фонд всеукраїнського референдуму ініціативної групи формується за рахунок:
1) залишків коштів фонду ініціативної групи, зазначених у частині чотирнадцятій статті 70 Закону (пункт 26 розділу I цього Порядку);
2) власних коштів членів ініціативної групи (не обмежуються за кількістю та обсягом);
3) добровільних внесків осіб, які відповідно до Закону України "Про політичні партії в Україні" мають право здійснювати внески на підтримку політичної партії.
18. Фонд всеукраїнського референдуму політичної партії формується за рахунок:
1) власних коштів політичної партії;
2) добровільних внесків осіб, які відповідно до Закону України "Про політичні партії в Україні" мають право здійснювати внески на підтримку політичної партії.
19. Фонд всеукраїнського референдуму громадської організації формується за рахунок добровільних внесків осіб, які відповідно до Закону України "Про політичні партії в Україні" мають право здійснювати внески на підтримку політичної партії.
20. Розмір фонду всеукраїнського референдуму не може перевищувати двадцяти тисяч розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня року проведення всеукраїнського референдуму.
21. Забороняється робити добровільні внески до фонду всеукраїнського референдуму особам, які відповідно до Закону України "Про політичні партії в Україні" не мають права здійснювати внески на підтримку політичних партій, а саме:
1) органам державної влади та органам місцевого самоврядування;
2) державним та комунальним підприємствам, установам та організаціям;
3) юридичним особам, у яких не менше 10 відсотків статутного капіталу або прав голосу прямо або опосередковано належать державі, органам місцевого самоврядування;
4) юридичним особам, кінцевими бенефіціарними власниками (контролерами) яких є особи, зазначені у підпунктах "а", "в" - "і" пункту 1 та у підпункті "а" пункту 2 частини першої статті 3 Закону України "Про запобігання корупції";
5) іноземним державам, іноземним юридичним особам, юридичним особам, у яких не менше 10 відсотків статутного капіталу або прав голосу прямо або опосередковано належать нерезидентам, а також юридичним особам, кінцевими бенефіціарними власниками (контролерами) яких є іноземці чи особи без громадянства;
6) незареєстрованим громадським об’єднанням, благодійним чи релігійним організаціям, а також іншим політичним партіям;
7) фізичним особам, які не є громадянами України (іноземцям та особам без громадянства), а також анонімним особам чи особам під псевдонімом;
8) громадянам України, які не досягли 18-річного віку або яких у встановленому законом порядку визнано недієздатними;
9) фізичним особам, з якими укладено договір про закупівлю робіт, товарів чи послуг для забезпечення потреб держави або територіальної громади на загальну суму понад п’ятдесят розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, установленого на 1 січня року, в якому здійснюється внесок, а також юридичним особам, з якими укладено такий договір на загальну суму понад сто розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, установленого на 1 січня року, в якому здійснюється внесок, - протягом строку дії такого договору та протягом одного року після припинення його дії (частина перша статті 15 Закону України "Про політичні партії в Україні");
10) особам, визнаним такими, які мають значну економічну та політичну вагу в суспільному житті (олігархами), відповідно до Закону України "Про запобігання загрозам національній безпеці, пов’язаним із надмірним впливом осіб, які мають значну економічну та політичну вагу в суспільному житті (олігархів)".
22. Добровільні внески особи до фонду всеукраїнського референдуму обмежуються розміром максимального внеску на підтримку політичної партії протягом року, встановленим Законом України "Про політичні партії в Україні", відповідно до положень статті 15 якого:
загальний розмір (сума) внеску (внесків) на підтримку політичної партії від громадянина України протягом одного року не може перевищувати чотирьохсот розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня року, в якому здійснювалися внески;
загальний розмір (сума) внеску (внесків) на підтримку політичної партії від юридичної особи протягом року не може перевищувати восьмисот розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня року, в якому здійснювалися внески.
Якщо фізична або юридична особа здійснює або може здійснювати вирішальний вплив на діяльність однієї або кількох юридичних осіб (зокрема є кінцевим бенефіціарним власником (контролером) юридичної особи), внески такої фізичної або юридичної особи і підконтрольних їй юридичних осіб вважаються внеском однієї особи та обмежуються розміром максимального внеску на підтримку політичної партії протягом року, встановленим Законом України "Про політичні партії в Україні".
Інші обмеження, у тому числі фінансового та банківського законодавства, ніж установлені статтею 72 Закону, до формування фонду всеукраїнського референдуму не застосовуються.
23. Добровільний внесок до фонду всеукраїнського референдуму здійснюється громадянином України особисто шляхом перерахування суми внеску на відповідний банківський рахунок. Обраний спосіб здійснення банківської операції повинен забезпечувати можливість ідентифікації фізичної особи. У документі на переказ, сформованому за результатами банківської операції, повинна міститися інформація про прізвище, власне ім’я (усі власні імена), по батькові (за наявності), місце проживання громадянина, реєстраційний номер облікової картки платника податків або ідентифікаційний номер згідно з Державним реєстром фізичних осіб - платників податків та інших обов’язкових платежів (щодо осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті, - номер та (за наявності) серію паспорта громадянина України, в якому проставлено відмітку про відмову від одержання ідентифікаційного номера, чи номер паспорта із записом про відмову від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків в електронному безконтактному носії), дату народження, розмір (суму) внеску, призначення платежу.
24. Банки під час здійснення переказу на накопичувальний рахунок фонду всеукраїнського референдуму власних коштів членів ініціативної групи, політичної партії, а також добровільних внесків та відділення зв’язку, через які фізичні особи здійснюють добровільні внески на накопичувальні рахунки фонду всеукраїнського референдуму, перевіряють відповідність заповнення документів на переказ/бланка на приймання платежу вимогам, установленим у додатку 2 до цього Порядку.
25. Відділення зв’язку на підставі вказаного бланка заповнюють документ на переказ окремо на кожну особу відповідно до вимог, установлених у додатку 2 до цього Порядку, із зазначенням усіх розділових знаків і кодів, та подають їх до банків, що обслуговують відповідні відділення.
Банки на підставі цих документів формують міжбанківські розрахункові документи на кожну особу із зазначенням усіх розділових знаків та кодів, які містяться в документах на переказ.
26. Добровільний внесок перераховується банком або переказується відділенням зв’язку на накопичувальний рахунок фонду всеукраїнського референдуму не пізніше наступного робочого дня з дня отримання відповідного документа на переказ/бланка на приймання платежу. Загальний строк безготівкового перерахування внеску на накопичувальний рахунок фонду всеукраїнського референдуму не може перевищувати двох банківських днів.
27. Розпорядник накопичувального рахунку фонду всеукраїнського референдуму має право відмовитися від внеску особи, про що він подає відповідну заяву та платіжне доручення до банку, у якому відкрито накопичувальний рахунок фонду всеукраїнського референдуму. Такий добровільний внесок повертається особі за рахунок цих коштів, а в разі неможливості повернення перераховується до державного бюджету.
28. У разі надходження від особи добровільного внеску, що перевищує розмір, установлений частиною четвертою статті 72 Закону (пункт 22 цього розділу Порядку), сума, що перевищує встановлений розмір внеску, на підставі відповідної заяви та платіжного доручення, поданих розпорядником накопичувального рахунку фонду всеукраїнського референдуму, повертається особі банком, в якому відкрито такий накопичувальний рахунок, за рахунок цих коштів, а в разі неможливості повернення перераховується до державного бюджету.
29. Розпорядник накопичувального рахунку фонду всеукраїнського референдуму зобов’язаний відмовитися від внеску особи, яка відповідно до Закону не має права робити такий добровільний внесок (пункт 21 цього розділу Порядку). Така відмова повинна бути здійснена протягом трьох днів з дня, коли розпоряднику накопичувального рахунку фонду всеукраїнського референдуму стало про це відомо, шляхом подання заяви та платіжного доручення до банку, в якому відкрито такий накопичувальний рахунок, про перерахування відповідної суми до державного бюджету. Банк, у якому відкрито накопичувальний рахунок фонду всеукраїнського референдуму, на підставі заяви та платіжного доручення розпорядника накопичувального рахунку фонду всеукраїнського референдуму перераховує такий добровільний внесок до державного бюджету.
30. Банк, у якому відкрито накопичувальний рахунок фонду всеукраїнського референдуму, на підставі відповідного звернення розпорядника накопичувального рахунку фонду всеукраїнського референдуму перераховує кошти з накопичувального рахунку на поточні рахунки цього фонду.
31. Банк, у якому відкрито поточний рахунок фонду всеукраїнського референдуму, не пізніше ніж на п’ятий день після дня голосування, припинення процесу всеукраїнського референдуму перераховує кошти, не використані ініціативною групою, політичною партією, громадською організацією, на накопичувальний рахунок відповідного фонду всеукраїнського референдуму.
32. Невикористані кошти фонду всеукраїнського референдуму ініціативної групи перераховуються банком, у якому було відкрито накопичувальний рахунок фонду, до державного бюджету на п’ятнадцятий день з дня офіційного оприлюднення (оголошення) Центральною виборчою комісією результатів всеукраїнського референдуму, припинення процесу всеукраїнського референдуму.
33. Невикористані кошти фонду всеукраїнського референдуму політичної партії, громадської організації за зверненням керівного органу політичної партії, громадської організації, яке подається до банку в десятиденний строк з дня офіційного оприлюднення (оголошення) результатів всеукраїнського референдуму, припинення процесу всеукраїнського референдуму, перераховуються з накопичувального рахунку фонду всеукраїнського референдуму політичної партії, громадської організації на поточний рахунок відповідної політичної партії, громадської організації у п’ятиденний строк з дня надходження зазначеного звернення.
Якщо таке звернення не надійшло до банку в установлений строк, невикористані кошти фонду всеукраїнського референдуму політичної партії, громадської організації перераховуються банком до державного бюджету на п’ятнадцятий день з дня офіційного оголошення Центральною виборчою комісією результатів всеукраїнського референдуму.
34. Банк закриває рахунки фонду всеукраїнського референдуму на п’ятнадцятий день з дня офіційного оприлюднення (оголошення) Центральною виборчою комісією результатів всеукраїнського референдуму, припинення процесу всеукраїнського референдуму.
35. Добровільні внески осіб, що надійшли на накопичувальний рахунок фонду всеукраїнського референдуму пізніше ніж за день до дня голосування, після припинення процесу всеукраїнського референдуму повертаються банком відповідній особі за рахунок коштів її внеску, а в разі неможливості повернення перераховуються до державного бюджету.
III. Контроль за фондом ініціативної групи, фондом агітації щодо ініціативи, фондом всеукраїнського референдуму
1. Розпорядники рахунків фонду ініціативної групи, фонду агітації щодо ініціативи, фонду всеукраїнського референдуму (далі - фонд) забезпечують додержання фінансової дисципліни, цільове використання коштів фонду.
Контроль за фондами здійснюють Центральна виборча комісія, Національне агентство з питань запобігання корупції (щодо фондів агітації щодо ініціативи політичних партій, громадських організацій, фондів всеукраїнського референдуму політичних партій) та банк, у якому відкрито рахунок фонду.
Центральна виборча комісія здійснює контроль за фондами щодо:
1) дотримання ініціативною групою, політичними партіями, громадськими організаціями порядку відкриття рахунків фондів щодо кількості рахунків, термінів та місць їх відкриття;
2) дотримання встановленого Законом порядку призначення розпорядників рахунків фондів;
3) відповідності законодавству джерел формування фондів;
4) дотримання обмежень щодо розмірів добровільних внесків до фондів;
5) повернення особі, яка здійснила внесок, що перевищує розмір, установлений частиною четвертою статті 72 Закону, чи до державного бюджету суми, що перевищує встановлений розмір добровільного внеску;
6) наявності випадків здійснення внесків до фондів особами, які відповідно до законодавства не мають права їх здійснювати, та перерахування таких внесків до державного бюджету;
7) відповідності законодавству джерела надходження коштів на поточні рахунки фондів всеукраїнського референдуму;
8) цільового використання коштів фондів;
9) наявності договорів (угод) про придбання в установленому порядку товарів, виконання робіт, надання послуг;
10) строків витрачання коштів фондів.
2. Національне агентство з питань запобігання корупції здійснює контроль за фондами агітації щодо ініціативи політичних партій, громадських організацій, фондами всеукраїнського референдуму політичних партій щодо:
1) відповідності законодавству джерел формування фондів агітації щодо ініціативи політичних партій, громадських організацій, фондів всеукраїнського референдуму політичних партій;
2) дотримання обмежень щодо розмірів внесків до фондів агітації щодо ініціативи політичних партій, громадських організацій, фондів всеукраїнського референдуму політичних партій;
3) повернення особі, яка здійснила внесок, що перевищує розмір, установлений частиною четвертою статті 72 Закону, чи до державного бюджету суми, що перевищує встановлений розмір добровільного внеску;
4) наявності випадків здійснення добровільних внесків до фонду агітації щодо ініціативи політичної партії, громадської організації, фонду всеукраїнського референдуму політичної партії особами, які відповідно до законодавства не мають права їх здійснювати, та перерахування таких внесків до державного бюджету;
5) відповідності законодавству джерела надходження коштів на поточні рахунки фондів всеукраїнського референдуму політичних партій;
6) цільового використання коштів фондів агітації щодо ініціативи політичних партій, громадських організацій, фондів всеукраїнського референдуму політичних партій;
7) наявності договорів (угод) про придбання в установленому порядку товарів, виконання робіт, надання послуг;
8) строків витрачання коштів фондів агітації щодо ініціативи політичних партій, громадських організацій, фондів всеукраїнського референдуму політичних партій;
9) своєчасності подання звітів про надходження і використання коштів фонду агітації щодо ініціативи політичної партії, громадської організації, фондів всеукраїнського референдуму політичних партій, повноти таких звітів, достовірності внесених до них відомостей.
3. З метою забезпечення взаємодії Центральної виборчої комісії та Національного агентства з питань запобігання корупції в процесі контролю за фондами, а також прийняття та аналізу фінансових звітів про надходження та використання коштів фондів може створюватися робоча група, основними завданнями якої є:
1) збір та систематизація інформації, отриманої від банків, у яких відкрито рахунки фондів, та з інших джерел, обмін такою інформацією;
2) виявлення фактів порушення законодавства щодо формування та використання коштів фондів;
3) забезпечення взаємодії органів контролю між собою та з розпорядниками рахунків фондів;
4) підготовка проєкту висновків за результатами аналізу фінансових звітів про надходження та використання коштів фондів агітації щодо ініціативи, фондів всеукраїнського референдуму.
4. Банк, у якому відкрито рахунки фондів, здійснює контроль за фондами шляхом:
1) перевірки під час відкриття рахунків наявності документів, що є підставою для їх відкриття;
2) перевірки під час здійснення переказу на/з рахунки фондів відповідності документів на переказ вимогам, установленим у додатку 2 до цього Порядку;
3) припинення розрахункових операцій за поточними рахунками фондів;
4) своєчасного здійснення операцій щодо повернення невикористаних коштів (залишку):
із поточного рахунку фонду агітації щодо ініціативи та з накопичувального рахунку фонду всеукраїнського референдуму політичної партії, громадської організації на поточний рахунок відповідно політичної партії, громадської організації за зверненням керівного органу політичної партії, громадської організації, а в разі відсутності такого звернення - до державного бюджету;
із поточного рахунку фонду ініціативної групи, накопичувального рахунку фонду всеукраїнського референдуму ініціативної групи до державного бюджету;
із поточного рахунку фонду всеукраїнського референдуму на накопичувальний рахунок фонду всеукраїнського референдуму;
5) поновлення здійснення операцій за поточним рахунком фонду ініціативної групи, який використовується як накопичувальний рахунок фонду всеукраїнського референдуму ініціативної групи, у разі проголошення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою;
6) своєчасного надсилання повідомлення до Центральної виборчої комісії та Національного агентства з питань запобігання корупції про відкриття відповідного рахунку фонду та його реквізити;
7) закриття рахунків фонду;
8) вчасного перерахування власних коштів членів ініціативної групи, політичної партії, добровільних внесків осіб, які згідно із Законом України "Про політичні партії в Україні" мають право здійснювати внески на підтримку політичних партій, на відповідний рахунок фонду;
9) перевірки під час приймання від фізичних осіб добровільних внесків до фонду наявності у сформованому документі на переказ інформації, передбаченої Законом;
10) повернення відповідним особам добровільних внесків, що надійшли на рахунки фондів, а в разі неможливості такого повернення, перераховування їх до державного бюджету.
5. Основним джерелом інформації для здійснення контролю за фондами є інформація від банків, у яких відкрито рахунки відповідних фондів, про надходження та використання коштів фондів. Банк, у якому відкрито рахунок фонду, щодня не пізніше 12 години надає інформацію про надходження та використання коштів цього фонду до Центральної виборчої комісії та Національного агентства з питань запобігання корупції з використанням АРМ-НБУ-інформаційного відповідно до Опису структур файлів для формування реєстру документів на переказ про надходження та використання коштів фонду ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, фонду агітації щодо ініціативи проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою політичної партії, громадської організації, фонду всеукраїнського референдуму (додаток 3 до цього Порядку) та Інструкції про порядок обміну інформацією між Центральною виборчою комісією, Національним агентством з питань запобігання корупції та банками (додаток 4 до цього Порядку).
Банки щотижня (щодня) або за зверненням надають Центральній виборчій комісії та Національному агентству з питань запобігання корупції виписки з рахунків фондів у паперовому або електронному вигляді. У вказаних виписках відображаються відомості про розміри та джерела внесків, що надійшли на рахунки фонду, рух коштів, а також про залишки коштів. У разі надання інформації в електронному вигляді обов’язковим реквізитом електронного документа банку є кваліфікований електронний підпис уповноваженої особи. Передавання інформації в електронному вигляді здійснюється в зашифрованому вигляді та/або захищеними каналами зв’язку.
6. За запитом Центральної виборчої комісії, Національного агентства з питань запобігання корупції банки, центральні органи виконавчої влади та інші органи протягом двох робочих днів надають інформацію, необхідну для здійснення контролю за фондами.
7. Голова Центральної виборчої комісії, Голова Національного агентства з питань запобігання корупції призначають відповідальних осіб за отримання від банків відповідної інформації та виписок з рахунків фондів, передбачених пунктом 5 цього розділу Порядку. Про призначення таких осіб Центральна виборча комісія та Національне агентство з питань запобігання корупції повідомляють відповідний банк.
8. Центральна виборча комісія письмово повідомляє банкам, у яких відкрито рахунки фондів, дату офіційного оприлюднення (оголошення) Центральною виборчою комісією результатів всеукраїнського референдуму, припинення процесу всеукраїнського референдуму.
9. Центральна виборча комісія та Національне агентство з питань запобігання корупції приймають у строки та за встановленими формами від відповідних розпорядників рахунків фондів фінансові звіти про надходження та використання коштів фондів, а також здійснюють аналіз відповідних звітів.
10. У разі виявлення у ході аналізу фінансових звітів ознак порушення вимог Закону Центральна виборча комісія та Національне агентство з питань запобігання корупції повідомляють про це органи (посадових осіб), уповноважені забезпечити притягнення осіб, які вчинили порушення вимог законодавства, до передбаченої законом відповідальності, та надсилають матеріали, що підтверджують факт вчинення такого правопорушення, або забезпечують притягнення відповідних осіб до відповідальності в межах своїх повноважень.
Додаток 1
до Порядку контролю за надходженням,
обліком та використанням коштів фонду
ініціативної групи всеукраїнського
референдуму за народною ініціативою,
фонду агітації щодо ініціативи проведення
всеукраїнського референдуму за народною
ініціативою політичної партії, громадської
організації, фонду всеукраїнського референдуму
ОПИС
структур файлів для формування реєстру документів про реквізити поточних рахунків фонду ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, фонду агітації щодо ініціативи проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою політичної партії, громадської організації, накопичувального і поточних рахунків фонду всеукраїнського референдуму
1. Файли формуються банком, у якому відкрито рахунки фонду ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативною (далі - ініціативна група, фонд ініціативної групи), фонду агітації щодо ініціативи проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою політичної партії, громадської організації (далі - фонд агітації щодо ініціативи), фонду всеукраїнського референдуму ініціативної групи, фонду всеукраїнського референдуму політичної партії, громадської організації, зареєстрованої як прихильник чи опонент питання всеукраїнського референдуму (далі разом - фонд всеукраїнського референдуму).
2. Назви файлів мають таку структуру:
CtORxxMD.nnn,
де C - ознака належності файлу до файлів звітності, що надаються Центральній виборчій комісії/Національному агентству з питань запобігання корупції;
t - функціональний підтип файлу для передавання інформації про реквізити накопичувального, поточного рахунків, який має значення:
A - для передавання інформації до Центральної виборчої комісії,
Z - для передавання інформації до Національного агентства з питань запобігання корупції;
O - константа (латинська літера);
Rxx - 2 - 4 літери ідентифікатора банку в СЕП;
MD - дата формування файлу (місяць, число за 36-знаковою системою числення);
nnn - порядковий номер файлу протягом дня (за 36-знаковою системою числення).
Усі файли мають однотипну структуру і складаються з:
службового рядка;
рядка заголовка;
інформаційних рядків.
Усі рядки (службовий, рядок заголовка та інформаційні) заповнюються в кодовій сторінці CP-1251.

................
Перейти до повного тексту