1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 14 січня 2022 року № 4
Про Центр підготовки учасників виборчих процесів
Керуючись статтями 11 - 13, 17, 35-1 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:
1. Схвалити Концепцію утворення та функціонування Центру підготовки учасників виборчих процесів (додаток 1).
2. Утворити Центр підготовки учасників виборчих процесів.
3. Затвердити Положення про Центр підготовки учасників виборчих процесів (додаток 2).
4. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова
Центральної виборчої комісії


О. ДІДЕНКО
Додаток 1
до постанови Центральної виборчої комісії
від 14 січня 2022 року № 4
КОНЦЕПЦІЯ
утворення та функціонування Центру підготовки учасників виборчих процесів
ЗАГАЛЬНА ЧАСТИНА
Конституцією України (стаття 38) закріплено право громадян брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Основними формами безпосередньої демократії, через які здійснюється народне волевиявлення, є вибори та референдум, організація і порядок проведення яких визначаються законами України (стаття 69, пункт 20 частини першої статті 92 Основного Закону України).
Конституцією України та Виборчим кодексом України (далі - Кодекс) гарантуються виборчі права громадян України, основні з яких включають право вільно обирати (право голосу на виборах) та право бути обраним. Громадяни України мають також інші права на участь у виборчому процесі, пов’язані з їхніми основними виборчими правами (стаття 6 Кодексу).
Правові засади здійснення народного волевиявлення через всеукраїнський референдум визначено Законом України "Про всеукраїнський референдум".
Виборчий процес, процес референдуму полягають у здійсненні протягом установленого періоду часу процедур, пов’язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, референдуму визначеними законом суб’єктами, серед яких, зокрема, є виборчі комісії, комісії з референдуму, уповноважені здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів, референдуму.
Кодексом передбачено, що в Україні виборчі комісії діють як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.
Варто акцентувати увагу на тому, що згідно зі статтею 36 Конституції України політичні партії в Україні сприяють формуванню і вираженню політичної волі громадян, беруть участь у виборах.
Склад окружних, територіальних, дільничних виборчих комісій з виборів народних депутатів України, місцевих виборів формується за поданнями політичних партій (місцевих організацій політичних партій), які відповідають установленим Кодексом вимогам.
Незалежно від того, чи діє виборча комісія на постійній основі, чи є тимчасовим органом, що утворюється на час підготовки та проведення відповідних виборів, очевидним є те, що для належного виконання членами виборчих комісій своїх обов’язків надзвичайно актуальним є питання організації їх навчання.
Якісна підготовка членів виборчих комісій, комісій з референдуму, наявність у них досвіду і практичних навичок організації та проведення виборів і референдумів беззаперечно - важливий фактор адміністрування виборчих та референдумних процесів з неухильним дотриманням положень законодавства України.
При цьому питання забезпечення умов для реалізації виборчих прав громадян та права на участь у референдумі, належного здійснення виборчих та референдумних процедур, точного і достовірного встановлення результатів виборів або референдуму залежать не лише від організації навчання членів виборчих комісій, комісій з референдуму.
Також важливо здійснювати заходи щодо підвищення правової культури як громадян України, так й інших учасників виборчого процесу і процесу референдумів, у тому числі кандидатів на відповідних виборах, їх довірених осіб, уповноважених осіб політичних партій (місцевих організацій політичних партій), офіційних спостерігачів тощо.
Крім того, існує реальна потреба в періодичному проведенні широкомасштабної просвітницької кампанії щодо роз’яснень положень законодавства України про вибори і референдуми, що є особливо актуальним в разі внесення до нього змін.
ПРОБЛЕМА, НА РОЗВ’ЯЗАННЯ ЯКОЇ СПРЯМОВАНА КОНЦЕПЦІЯ
Досвід проведення виборчих кампаній та референдумів, які відбувалися за роки незалежності України, висвітлив потребу підвищення правової культури учасників виборчого процесу і процесу референдуму.
З метою створення умов для забезпечення демократичного, свідомого волевиявлення громадян на виборах та референдумах, сприяння громадянам України в реалізації їх права брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування Указом Президента України від 08 грудня 2000 року № 1322/2000 схвалено Концепцію підвищення правової культури учасників виборчого процесу та референдумів в Україні.
Указаною Концепцією було визначено, що організація процесу підвищення правової культури учасників виборчого процесу і референдумів, який полягає у здійсненні відповідно до Конституції та законів України, інших актів законодавства комплексу заходів інформаційного, роз’яснювального, організаційного, освітнього характеру, забезпечується Кабінетом Міністрів України, центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими державними адміністраціями. При цьому методичне та наукове забезпечення покладалося на Центральну виборчу комісію (далі - Комісія) та низку інших органів, закладів освіти.
Постановою Кабінету Міністрів України від 31 січня 2001 року № 88 затверджено Заходи щодо реалізації Концепції підвищення правової культури учасників виборчого процесу та референдумів в Україні.
Серед указаних заходів, одним з виконавців яких визначено Комісію, було виокремлено, зокрема, розроблення типової програми навчання громадян, які входять до складу виборчих комісій та комісій з референдуму або беруть участь в утворенні таких комісій, організацію навчання громадян, які входять до складу виборчих комісій та комісій з референдуму або беруть участь в утворенні зазначених комісій, з видачею відповідних документів, створення банку даних про громадян, які залучаються до роботи у виборчих комісіях, комісіях з референдуму.
На виконання зазначеної постанови Уряду Комісією було схвалено Типову програму навчання організаторів підготовки та проведення виборів і референдумів (постанова Комісії від 22 жовтня 2001 року № 39).
Таким чином, на підставі вказаних актів відбулося започаткування здійснення заходів стосовно навчання членів виборчих комісій, комісій з референдуму.
Постановою Комісії від 21 листопада 2008 року № 65 схвалено нову Типову програму навчання членів виборчих комісій, комісій референдуму та осіб, які залучаються до роботи в комісіях, якою визначається обсяг основних знань законодавства України про вибори та референдуми, якими повинні володіти громадяни, що входять до складу виборчих комісій, комісій референдуму, та особи, які залучаються відповідними комісіями для забезпечення здійснення ними своєї діяльності. Варто звернути увагу, що вказана Типова програма містить положення про можливість її використання для навчання, зокрема, претендентів на включення до складу виборчих комісій та комісій з референдуму.
З прийняттям Верховною Радою України 19 грудня 2019 року Кодексу окружні виборчі комісії наділені повноваженнями щодо організації навчання членів дільничних виборчих комісій з питань організації виборчого процесу загальнодержавних виборів, а визначені Кодексом територіальні виборчі комісії - щодо організації навчання членів нижчестоящих виборчих комісій з питань організації виборчого процесу місцевих виборів.
Також Законом України "Про всеукраїнський референдум" передбачено організацію окружною комісією з всеукраїнського референдуму навчання членів дільничних комісій з всеукраїнського референдуму з питань організації процесу всеукраїнського референдуму.
Варто зазначити, що згідно з підпунктом 2 пункту 3 розділу XXXXII "Прикінцеві та перехідні положення" Кодексу Закон України "Про Центральну виборчу комісію" доповнено новою статтею 35-1, якою передбачено утворення Центру підготовки учасників виборчих процесів (далі - Центр) для забезпечення виконання Комісією повноважень щодо підвищення правової культури учасників виборчого процесу та процесу референдуму.
Указана норма (в редакції Закону від 19 грудня 2019 року № 396-IX) не містила положень щодо статусу Центру.
Разом з тим Законом України від 16 липня 2020 року № 805-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення виборчого законодавства" внесено зміни до Закону України "Про Центральну виборчу комісію", зокрема визначено, що Центр є юридичною особою публічного права. Також здійснено уточнення стосовно заходів щодо підвищення правової культури учасників виборчого процесу та референдумів, які здійснюються Комісією та включають проведення навчання членів виборчих комісій з відповідних виборів та референдумів.
Крім того, на територіальні представництва Комісії в межах повноважень, визначених Комісією, серед іншого, покладено організацію навчання членів виборчих комісій та комісій з референдуму, інших суб’єктів виборчого процесу та процесу референдуму, сприяння підвищенню правової культури та правосвідомості виборців, реалізацію просвітніх проєктів та програм Комісії, організацію та проведення інформаційних кампаній, спрямованих на роз’яснення виборчих прав громадян, положень виборчого законодавства та особливостей виборчого процесу.
З огляду на таке законодавче регулювання питання здійснення Комісією заходів щодо підвищення правової культури учасників виборчого процесу та референдумів є необхідним визначення організаційних засад та функціональних напрямів діяльності Центру.
Водночас варто звернути увагу, що подібні навчання на сьогодні також проводяться міжнародними організаціями в рамках надання міжнародної технічної допомоги на підставі відповідних протоколів, планів співпраці.
Зокрема, з метою проведення професійної підготовки членів виборчих комісій та інших учасників виборчого процесу у 2016 році Комісією та Міжнародною фундацією виборчих систем в Україні створено Центр управління навчанням учасників виборчих процесів.
Набутий досвід Центру управління навчанням учасників виборчих процесів щодо організації підготовки та проведення навчання учасників виборчих процесів під час загальнонаціональних та місцевих виборів, а також здійснення заходів з просвіти зацікавлених сторін з питань виборів безумовно може бути застосований під час роботи Центру.
ФУНКЦІОНАЛЬНІ НАПРЯМИ ДІЯЛЬНОСТІ ЦЕНТРУ
Статтею 35-1 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" на Центр покладаються завдання із забезпечення виконання Комісією повноважень щодо:
підвищення правової культури учасників виборчого процесу та процесу референдуму;
організації навчання членів виборчих комісій, інших учасників виборчого процесу та процесу референдуму.
Зважаючи на зазначені завдання Центру, можна виокремити два основні напрями його діяльності: навчання учасників виборчого процесу та процесу референдуму і просвіта.
Для організації підготовки та проведення виборів, що є комплексним і швидкоплинним процесом, необхідні спеціалізовані знання та навички. Під час загальнодержавних виборів для здійснення відповідної роботи залучається близько півмільйона членів комісій. Від рівня їх професійної підготовки суттєво залежить рівень організації виборчого процесу.
Необхідність здійснення професійної підготовки членів виборчих комісій, комісій з референдуму зумовлена, зокрема, складністю установлених виборчих процедур, внесенням змін до законодавства України про вибори і референдуми, тимчасовим характером утворення окружних та дільничних виборчих комісій.
Разом з тим для забезпечення вільних та демократичних виборів не варто обмежуватися питанням навчання лише осіб, які адмініструватимуть вибори.
Проведення навчання щодо питань, пов’язаних з участю у виборчому процесі, є не менш актуальним для інших учасників виборчого процесу, включаючи кандидатів на відповідних виборах, їх довірених осіб, уповноважених осіб політичних партій (місцевих організацій політичних партій), офіційних спостерігачів, інших зацікавлених осіб, зокрема виборців.
Виникає питання визначення шляхів запровадження сертифікації членів виборчих комісій, комісій з референдуму, тренерів для них, а також інших осіб, які успішно пройшли навчання в Центрі, зокрема осіб, які мають намір бути членом виборчої комісії, комісії з референдуму, з видачею відповідного сертифіката. Також доцільно створити базу даних, що міститиме відомості про осіб, які пройшли навчання в Центрі. Крім того, існуватиме практична необхідність у формуванні та здійсненні актуалізації бази даних тренерів, а також фахівців у галузі виборчого права та з питань референдуму.
Такий напрям, як навчання учасників виборчого процесу, процесу референдуму, передбачає:
- навчання членів виборчих комісій, комісій з референдумів, а також залучених до роботи в цих комісіях спеціалістів, зокрема системних адміністраторів, бухгалтерів.
Як вже зазначалося, необхідність професійної підготовки членів виборчих комісій під час організації підготовки та проведення як загальнодержавних, так і місцевих виборів, стала поштовхом до закріплення на законодавчому рівні діяльності Центру.
Навчання членів виборчих комісій, комісій з референдуму має охоплювати весь спектр процедур - від організації та проведення першого засідання виборчих комісій, комісій з референдуму до підрахунку голосів виборців, встановлення підсумків і (під час місцевих виборів) результатів виборів та передачі документації комісії до відповідних архівних установ.
При цьому не можна оминути таку категорію учасників виборчого процесу, як спеціалісти, які залучаються до роботи в цих комісіях, зокрема бухгалтери, системні адміністратори, діловоди.
Від їх рівня професійності певною мірою залежить виконання цими комісіями своїх повноважень з дотриманням вимог законодавства України, а тому питання їх належної підготовки є не менш важливим, ніж навчання членів виборчих комісій, комісій з референдуму.
Також варто враховувати, що робота залучених спеціалістів може мати вузькоспеціалізований характер та потребувати знань не лише виборчого законодавства, а й законодавства щодо публічних закупівель чи IT-технологій;
- навчання осіб, які виявили бажання навчатися за програмою для члена виборчої комісії, комісії з референдуму, залучених до роботи в комісії спеціалістів.
Підготовка членів виборчих комісій, комісій з референдумів здійснюється в період відповідного виборчого чи референдумного процесу шляхом організації та проведення навчання з відповідних процедурних питань. Таке навчання спрямовано насамперед на відпрацювання навичок щодо здійснення основних виборчих чи референдумних процедур. Підготовка членів комісій, як правило, ускладнена тим, що відбувається безпосередньо під час виборчого чи референдумного процесу, і вони вже залучені до участі в ньому; великою кількістю замін членів комісій (у тому числі і тих, що пройшли навчання) з боку суб’єктів подання кандидатур до складу комісій та іншими факторами.
Тому вбачається доцільним проведення навчання не лише такої категорії учасників виборчого процесу, процесу референдуму, як члени виборчих комісій, комісій з референдумів, а й потенційних претендентів на посади в їх складі. Таке навчання дасть змогу сформувати у цих громадян загальне розуміння архітектури виборів в Україні, а саме: типів і видів виборів, системи виборчих комісій, комісій з референдуму, принципів виборчого права, загальних принципів, на основі яких проводиться референдум, відповідальності за порушення виборчого чи референдумного законодавства тощо. Під час навчання більш детально можуть розкриватись питання щодо документування діяльності виборчих комісій та комісій з референдуму, зберігання виборчої та іншої документації, документації з референдуму, закупівлі та інші питання, які під час виборчого чи референдумного процесу не можуть бути ґрунтовно вивчені через брак часу;
- навчання представників політичних партій, їх місцевих організацій, кандидатів, їх довірених осіб, уповноважених осіб політичних партій (місцевих організацій політичних партій), офіційних спостерігачів, представників громадських об’єднань, засобів масової інформації та інших зацікавлених осіб з питань, пов’язаних з участю у виборчому процесі.
Серед учасників виборчого процесу, для яких питання підвищення правової культури є актуальним, необхідно виокремити представників політичних партій, їх місцевих організацій, громадських об’єднань, кандидатів, їх довірених осіб, уповноважених осіб політичних партій (місцевих організацій політичних партій) та офіційних спостерігачів.
Для зазначених категорій осіб важливо здобути як теоретичні знання законодавства України (не лише виборчого), так і отримати навички їх застосування на практиці. При цьому необхідно акцентувати не тільки на правах відповідних суб’єктів на участь у виборчому процесі, а й на обов’язках, які на них покладаються законом.
Як свідчить практика проведення виборів, не всі вказані суб’єкти були достатньо обізнаними в питаннях, пов’язаних з організацією і проведенням виборів, зокрема щодо територіальної організації виборів, виборчої системи, формування виборчих фондів та використання їх коштів.
Іноді відсутність необхідних знань та умінь негативно відображалася на реалізації їх прав на участь у виборчому процесі.
Навчання зазначених осіб, як і інших зацікавлених осіб, має здійснюватися на добровільних засадах;
- підготовка тренерів для проведення навчань з відповідних напрямів діяльності Центру.
Для реалізації діяльності за зазначеними напрямами Центру необхідно залучати значну кількість тренерів. При цьому існуватиме потреба в їх систематичному професійному розвитку. Для проведення відповідних навчальних заходів Центр має забезпечити проходження залученими тренерами в обов’язковому порядку додаткової підготовки з питань, пов’язаних із навчанням дорослих, використанням сучасних IT-технологій у навчальному процесі, особливостями застосування законодавства України про вибори і референдуми тощо;
- підвищення кваліфікації державних службовців та працівників Секретаріату Комісії, регіональних і територіальних представництв Комісії (у разі їх утворення), інших органів, які залучаються до виборчого процесу чи процесу референдуму.
Центр, який потенційно повинен мати науковий потенціал та належну матеріально-технічну базу, може здійснювати підвищення кваліфікації державних службовців, працівників Секретаріату Комісії, регіональних і територіальних представництв Комісії (у разі їх утворення), а також працівників інших органів, які залучаються до виборчого процесу чи процесу референдуму, зокрема Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства закордонних справ України, Міністерства юстиції України, Національної поліції України, Національного агентства з питань запобігання корупції.
Функціонування Центру при Комісії, його спрямованість на врахування індивідуальних потреб підвищення професійного рівня працівників Секретаріату Комісії, регіональних і територіальних представництв Комісії (у разі їх утворення) робить Центр пріоритетним закладом для підвищення їх кваліфікації.
Потенційно Центр може здійснювати підвищення кваліфікації представників й інших державних установ, що сприятиме налагодженню міжвідомчих зв’язків.
Стосовно просвіти слід зазначити, що Кодексом однією із засад, на яких проводиться виборчий процес будь-яких виборів, визначено публічність і відкритість виборчого процесу, усіх його процедур з урахуванням обмежень, установлених законом, належного інформування виборців та інших суб’єктів виборчого процесу.
Тому просвітницька кампанія є одним з ключових напрямів у підвищенні правової культури учасників виборчого процесу та референдумів, а її проведення має здійснюватися із застосуванням комплексних підходів. Зокрема, підготовка просвітніх матеріалів для виборців, громадських об’єднань, засобів масової інформації, закладів освіти, представників державних органів; розроблення просвітніх проєктів, здійснення заходів щодо підвищення рівня інформування виборців про основні виборчі права громадян України (право вільно обирати (право голосу на виборах) та право бути обраним), виборчий процес, включаючи розроблення соціальної реклами для виборців. Окремо варто акцентувати увагу на молоді з метою формування виборчої культури "молодих виборців".
При цьому слід розглянути можливість проведення просвітницьких кампаній не лише під час виборчого процесу відповідних виборів, а й у міжвиборчий період та враховуючи питання, які залишаються актуальними, зокрема щодо прав виборців у відносинах з Державним реєстром виборців, який функціонує постійно.
Робота Центру за вказаним функціональним напрямом безсумнівно сприятиме підвищенню правової культури учасників виборчого процесу, зокрема виборців, здійсненню ними своїх прав на участь у виборах.
Крім того, Центр як інтелектуальний, інформаційний та матеріально-технічний ресурс Центральної виборчої комісії має сприяти підвищенню довіри до виборчого та референдумного процесів в Україні, налагодженню міжнародного співробітництва Комісії тощо. Працівники Центру мають вивчати найкращі світові практики проведення навчання учасників виборчих процесів та приклади успішних просвітницьких кампаній з метою їх впровадження в Україні.
Зазначений перелік функціональних напрямів діяльності Центру не є вичерпним та визначатиметься Комісією з огляду на завдання, необхідні для здійснення заходів щодо підвищення правової культури учасників виборчого процесу та референдумів, зокрема стосовно навчання членів виборчих комісій з відповідних виборів і референдумів.
ОРГАНІЗАЦІЙНІ ЗАСАДИ ДІЯЛЬНОСТІ ЦЕНТРУ
Питання визначення організаційної структури Центру пов’язане із зазначеними вище функціональними напрямами його діяльності.
Вбачається доцільним Центру для забезпечення виконання покладених на нього завдань мати у своїй структурі відповідні підрозділи (відділення, управління, відділи, сектори, лабораторії, інші підрозділи). Штатна чисельність працівників Центру випливає з його організаційної структури та повинна відображати об’єктивну необхідність забезпечення організації діяльності як самого Центру, так і окремих його структурних підрозділів або напрямів роботи.
У процесі визначення структури та штатного розпису Центру напрацьовується найбільш дієва та оптимальна його модель.
Центр не є закладом вищої освіти. З огляду на завдання, які покладаються на Центр Законом України "Про Центральну виборчу комісію", для забезпечення його функціонування немає практичної необхідності виконання обов’язкових вимог, які встановлюються ліцензійними умовами провадження освітньої діяльності на певних рівнях вищої освіти.
Необхідною складовою в діяльності Центру є його взаємодія з Комісією (членами Комісії та працівниками Секретаріату Комісії), а також з органами державної влади, органами місцевого самоврядування, громадськими об’єднаннями, підприємствами, установами та організаціями, з науковими установами і закладами освіти. Доцільно залучати до навчальної, навчально-методичної та просвітницької діяльності Центру працівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій (за погодженням з їх керівниками), викладачів закладів вищої освіти, науковців, експертів, включаючи міжнародних (за згодою). Особливе місце у проведенні Центром навчальної діяльності займає:
встановлення зв’язків та здійснення міжнародного співробітництва на підставі угод, меморандумів і протоколів з іноземними закладами, що здійснюють діяльність у сфері виборів та референдумів, міжнародними організаціями, проєктами міжнародної технічної допомоги Україні, фондами, експертами в галузі права з інших країн;
вивчення міжнародного досвіду організації та проведення виборів і референдумів, а також діяльності аналогічних Центру закладів.
З початком роботи Центру перед ним постане питання забезпечення його ефективного функціонування. З цією метою Центр повинен розробити (затвердити) стратегічний та щорічний плани роботи Центру.
Центр може мати офіційний вебсайт та сторінки в соціальних мережах, а також мати та/або використовувати інші вебресурси для забезпечення своєї діяльності (зокрема оприлюднювати інформацію та документи, що стосуються його діяльності, інформацію про структуру та керівництво Центру, результати діяльності, а також іншу інформацію, передбачену законодавством).

................
Перейти до повного тексту