- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 23 грудня 2021 року № 490 |
Про звернення до Донецької та Луганської обласних державних адміністрацій - обласних військово-цивільних адміністрацій стосовно надання висновків щодо можливості організації підготовки та проведення відповідно до Виборчого кодексу України перших місцевих виборів 27 березня 2022 року на окремих територіях Донецької та Луганської областей
Постановою Верховної Ради України від 15 липня 2020 року
№ 795-IX було призначено на неділю, 25 жовтня 2020 року, чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, крім виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на тимчасово окупованих територіях Автономної Республіки Крим, міста Севастополя та в окремих районах, містах, селищах і селах Донецької та Луганської областей, а також виборів депутатів Донецької та Луганської обласних рад ( пункти 2 і 3 цієї
Постанови ).
Пунктом 5 указаної
Постанови встановлювалось, що чергові місцеві вибори не проводяться в разі призначення перших виборів депутатів відповідних місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на 25 жовтня 2020 року.
Постановами від 08 серпня 2020 року
№ 160 та від 14 серпня 2020 року
№ 176 Центральна виборча комісія призначила на неділю, 25 жовтня 2020 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, а також перші вибори депутатів районних рад, крім тих, що розташовані на тимчасово окупованих територіях, визначених Указом Президента України від 07 лютого 2019 року
№ 32/2019 "Про межі та перелік районів міст, селищ і сіл, частин їх територій, тимчасово окупованих у Донецькій та Луганській областях", на яких відповідно до
статті 2 Закону України "Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях", частини п’ятої
статті 8 Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України" місцеві вибори не проводяться.
Враховуючи положення пункту 7 частини першої
статті 205 Виборчого кодексу України (далі - Кодекс), яким передбачено, що в разі встановлення неможливості забезпечити підготовку та проведення місцевих виборів відповідно до положень Кодексу на окремих територіях Центральна виборча комісія приймає рішення про неможливість проведення виборів до відповідних органів місцевого самоврядування, пункту 1 частини третьої
статті 4 Закону України "Про військово-цивільні адміністрації", на підставі висновків Донецької обласної державної адміністрації - обласної військово-цивільної адміністрації (лист від 05 серпня 2020 року № 0.1/20-4177/4-20) та Луганської обласної державної адміністрації - обласної військово-цивільної адміністрації (лист від 06 серпня 2020 року № 1/01.01-09-3409), які було надіслано до Комісії на виконання її постанови від 30 липня 2020 року
№ 152, Центральна виборча комісія постановою від 08 серпня 2020 року
№ 161 встановила неможливість проведення перших виборів депутатів окремих сільських, селищних, міських рад Донецької та Луганської областей і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року, визначивши їх переліки.
При цьому на виконання постанови Комісії від 18 серпня 2020 року
№ 180, якою Комісія повторно звернулась до Донецької та Луганської обласних державних адміністрацій - обласних військово-цивільних адміністрацій стосовно надання актуальних висновків щодо можливості організації підготовки та проведення відповідно до
Кодексу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року на виборчих дільницях, утворених згідно з постановою Центральної виборчої комісії від 25 червня 2020 року
№ 117 "Про утворення звичайних та спеціальних виборчих дільниць на постійній основі", а також виборів депутатів районних рад Донецької та Луганської областей 25 жовтня 2020 року, Донецька та Луганська обласні державні адміністрації - обласні військово-цивільні адміністрації надіслали до Комісії актуальні висновки (листи від 28 серпня 2020 року № 0.1/20-4571/4-20 та від 28 серпня 2020 року № 1/01.01-09-3684 відповідно), якими підтвердили інформацію, повідомлену раніше.
У зв’язку з цим Центральна виборча комісія не змінювала свого рішення про неможливість проведення перших виборів депутатів окремих сільських, селищних, міських рад Донецької і Луганської областей та відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року, ухваленого постановою Комісії від 08 серпня 2020 року
№ 161.
Таким чином, 25 жовтня 2020 року не було проведено перших місцевих виборів:
у Донецькій області: Світлодарській, Торецькій міських територіальних громадах Бахмутського району, Волноваській, Вугледарській міських, Мирненській, Ольгинській селищних територіальних громадах Волноваського району, Сартанській селищній територіальній громаді Маріупольського району, Авдіївській, Мар’їнській міських, Очеретинській селищній територіальних громадах Покровського району;
у Луганській області: Гірській, Лисичанській, Попаснянській, Сєвєродонецькій міських територіальних громадах Сєвєродонецького району, Щастинській міській, Станично-Луганській селищній, Нижньотеплівській, Широківській сільських територіальних громадах Щастинського району.
З метою забезпечення розгляду питання щодо можливості призначення в названих територіальних громадах Донецької та Луганської областей перших місцевих виборів на 28 березня 2021 року, 31 жовтня 2021 року Комісія відповідно постановами від 05 січня 2021 року
№ 4 та від 17 серпня 2021 року
№ 301 зверталася до Донецької та Луганської обласних державних адміністрацій - обласних військово-цивільних адміністрацій стосовно надання висновків щодо можливості організації підготовки та проведення зазначених виборів відповідно до
Кодексу, на виконання якої зазначені обласні військово-цивільні адміністрації листами від 15 січня 2021 року № 01/20-230/4-21 і № 1/01.01-09-182 та від 19 серпня 2021 року № 0.1/20-4327/4-21 і № 01/01.01-09-04211 надіслали висновки, в яких указали про неможливість організації підготовки та проведення відповідних місцевих виборів.
За таких обставин рішення щодо призначення на 28 березня 2021 року, 31 жовтня 2021 року відповідно перших місцевих виборів у відповідних територіальних громадах Донецької і Луганської областей Центральною виборчою комісією не приймалось.
Разом з тим постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 11 травня 2021 року за результатами перегляду в апеляційному порядку рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 08 грудня 2020 року в справі № 855/25/20 визнано протиправною і скасовано постанову Центральної виборчої комісії від 08 серпня 2020 року
№ 161.
Водночас постановою Верховного Суду від 14 грудня 2021 року в справі № 855/25/20 (далі - постанова Верховного Суду) постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 11 травня 2021 року, а також додаткову постанову цього суду від 01 червня 2021 року скасовано, а справу № 855/25/20 направлено на новий розгляд до Окружного адміністративного суду м. Києва з мотивів, зокрема, неповно встановлених обставин справи.
Враховуючи викладене, Центральна виборча комісія зазначає.
Частиною першою
статті 1 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" визначено, що Комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, наділеним повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів і референдумів у порядку та в межах, установлених законами України.
Статтею 2 вказаного Закону встановлено, що Центральна виборча комісія відповідно до своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених
Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України. Комісія будує свою діяльність на принципах верховенства права, законності, незалежності, об’єктивності, компетентності, професійності, колегіальності розгляду і вирішення питань, обґрунтованості прийнятих рішень, відкритості і публічності.
Центральна виборча комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені
Конституцією України та законами України (частина друга
статті 3 Закону України "Про Центральну виборчу комісію").
Згідно з
статтями 38,
69 Конституції України громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії.
Статтею 7 Конституції України в Україні визнається і гарантується місцеве самоврядування. Відповідно до
статті 140 Основного Закону України місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи. До складу сільської, селищної, міської, районної, обласної ради входять депутати, які обираються жителями села, селища, міста, району, області на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Територіальні громади на основі загального, рівного, прямого виборчого права обирають шляхом таємного голосування відповідно сільського, селищного, міського голову (
стаття 141 Конституції України).
Пунктом 20 частини першої
статті 92 Конституції України визначено, що організація і порядок проведення виборів встановлюються виключно законами України. Спеціальним нормативно-правовим актом, який регулює основні засади, організацію і порядок проведення місцевих виборів, є
Кодекс.
................Перейти до повного тексту