1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 17 серпня 2021 року № 301
Про звернення до Донецької та Луганської обласних державних адміністрацій - обласних військово-цивільних адміністрацій стосовно надання висновків щодо можливості організації підготовки та проведення відповідно до Виборчого кодексу України перших місцевих виборів 31 жовтня 2021 року на окремих територіях Донецької та Луганської областей
Постановою Верховної Ради України від 15 липня 2020 року № 795-IX було призначено на неділю, 25 жовтня 2020 року, чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, крім виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на тимчасово окупованих територіях Автономної Республіки Крим, міста Севастополя та в окремих районах, містах, селищах і селах Донецької та Луганської областей, а також виборів депутатів Донецької та Луганської обласних рад (пункти 2 і 3 цієї Постанови).
Пунктом 5 указаної Постанови встановлювалось, що чергові місцеві вибори не проводяться в разі призначення перших виборів депутатів відповідних місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на 25 жовтня 2020 року.
Постановами від 8 серпня 2020 року № 160 та від 14 серпня 2020 року № 176 Центральна виборча комісія призначила на неділю, 25 жовтня 2020 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, а також перші вибори депутатів районних рад, крім тих, що розташовані на тимчасово окупованих територіях, визначених Указом Президента України від 7 лютого 2019 року № 32/2019 "Про межі та перелік районів міст, селищ і сіл, частин їх територій, тимчасово окупованих у Донецькій та Луганській областях", на яких відповідно до статті 2 Закону України "Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях", частини п’ятої статті 8 Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України" місцеві вибори не проводяться.
Враховуючи положення пункту 7 частини першої статті 205 Виборчого кодексу України (далі - Кодекс), яким передбачено, що в разі встановлення неможливості забезпечити підготовку та проведення місцевих виборів відповідно до положень Кодексу на окремих територіях Центральна виборча комісія приймає рішення про неможливість проведення виборів до відповідних органів місцевого самоврядування, пункту 1 частини третьої статті 4 Закону України "Про військово-цивільні адміністрації", на підставі висновків Донецької обласної державної адміністрації - обласної військово-цивільної адміністрації (лист від 5 серпня 2020 року № 0.1/20-4177/4-20) та Луганської обласної державної адміністрації - обласної військово-цивільної адміністрації (лист від 6 серпня 2020 року № 1/01.01-09-3409), які були надіслані Комісії на виконання її постанови від 30 липня 2020 року № 152, Центральна виборча комісія постановою від 8 серпня 2020 року № 161 встановила неможливість проведення перших виборів депутатів окремих сільських, селищних, міських рад Донецької і Луганської областей та відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року, визначивши їх переліки.
При цьому на виконання постанови Комісії від 18 серпня 2020 року № 180, якою Комісія повторно звернулась до Донецької та Луганської обласних державних адміністрацій - обласних військово-цивільних адміністрацій стосовно надання актуальних висновків щодо можливості організації підготовки та проведення відповідно до Кодексу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року на виборчих дільницях, утворених згідно з постановою Центральної виборчої комісії від 25 червня 2020 року № 117 "Про утворення звичайних та спеціальних виборчих дільниць на постійній основі", а також щодо можливості організації підготовки та проведення згідно з Кодексом виборів депутатів районних рад Донецької та Луганської областей 25 жовтня 2020 року, Донецька та Луганська обласні державні адміністрації - обласні військово-цивільні адміністрації надіслали до Комісії актуальні висновки (листи від 28 серпня 2020 року № 0.1/20-4571/4-20 та від 28 серпня 2020 року № 1/01.01-09-3684 відповідно), якими підтвердили інформацію, повідомлену раніше.
У зв’язку з цим Центральна виборча комісія не змінювала свого рішення про неможливість проведення перших виборів депутатів окремих сільських, селищних, міських рад Донецької і Луганської областей та відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року, ухваленого постановою Комісії від 8 серпня 2020 року № 161.
Таким чином, 25 жовтня 2020 року не було проведено перших місцевих виборів у Світлодарській, Торецькій міських територіальних громадах Бахмутського району Донецької області, Волноваській, Вугледарській міських, Мирненській, Ольгинській селищних територіальних громадах Волноваського району Донецької області, Сартанській селищній територіальній громаді Маріупольського району Донецької області, Авдіївській, Мар’їнській міських, Очеретинській селищній територіальних громадах Покровського району Донецької області, Гірській, Лисичанській, Попаснянській, Сєвєродонецькій міських територіальних громадах Сєвєродонецького району Луганської області, Щастинській міській, Станично-Луганській, Широківській селищних, Нижньотеплівській сільській територіальних громадах Щастинського району Луганської області.
З метою забезпечення розгляду питання щодо можливості призначення в указаних територіальних громадах Донецької та Луганської областей перших місцевих виборів на 28 березня 2021 року Комісія постановою від 5 січня 2021 року № 4 знову звернулась до Донецької та Луганської обласних державних адміністрацій - обласних військово-цивільних адміністрацій стосовно надання висновків щодо можливості організації підготовки та проведення зазначених виборів відповідно до Кодексу, на виконання якої зазначені обласні військово-цивільні адміністрації листами від 15 січня 2021 року № 01/20-230/4-21 і № 1/01.01-09.182 надіслали висновки, в яких указали про неможливість організації підготовки та проведення відповідних місцевих виборів.
За таких обставин рішення щодо призначення на 28 березня 2021 року перших місцевих виборів у зазначених територіальних громадах Донецької і Луганської областей Центральною виборчою комісією не приймалось.
Разом з тим постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 11 травня 2021 року за результатами перегляду в апеляційному порядку рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 8 грудня 2020 року в справі № 855/25/20 визнано протиправною і скасовано постанову Центральної виборчої комісії від 8 серпня 2020 року № 161.
При цьому, аргументуючи свою правову позицію в указаній справі, Шостий апеляційний адміністративний суд дійшов, зокрема, висновків, що пункт 7 частини першої статті 205 Кодексу суперечить Конституції України, а також що для ухвалення Комісією обґрунтованого і об’єктивного рішення про можливість чи неможливість забезпечити підготовку та проведення місцевих виборів до відповідних органів місцевого самоврядування відповідно до положень Кодексу на окремих територіях на законодавчому рівні повинен бути встановлений порядок вирішення Центральною виборчою комісією відповідного питання та критерії для ухвалення такого рішення.
Згідно з частиною першою статті 129-1 Конституції України, частиною другою статті 14 Кодексу адміністративного судочинства України , частиною другою статті 13 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" судові рішення, що набрали законної сили, є обов’язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об’єднаннями на всій території України.
Зважаючи на вказану постанову Шостого апеляційного адміністративного суду, водночас враховуючи, що у Донецькій та Луганській областях відбувається операція Об’єднаних сил щодо забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, а тому проведення на окремих територіях цих областей перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад та відповідних сільських, селищних, міських голів може поставити під загрозу життя і здоров’я виборців, членів територіальних та дільничних виборчих комісій з місцевих виборів, інших суб’єктів та учасників виборчого процесу таких місцевих виборів та, крім того, існує імовірність незабезпечення належних організаційних та безпекових умов роботи виборчих комісій, що унеможливить здійснення вільного волевиявлення виборців під час голосування, підрахунок голосів виборців, встановлення підсумків голосування та результатів виборів, збереження виборчої документації на територіях, прилеглих до тимчасово окупованих територій, та у зонах безпеки, прилеглих до району бойових дій у Донецькій та Луганській областях, Комісія постановою від 11 червня 2021 року № 229 звернулась до Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування щодо вжиття заходів, спрямованих на законодавче врегулювання порядку вирішення Центральною виборчою комісією відповідно до пункту 7 частини першої статті 205 Кодексу питання стосовно неможливості проведення виборів до органів місцевого самоврядування в разі встановлення неможливості забезпечити підготовку та проведення місцевих виборів відповідно до положень Кодексу на окремих територіях та критеріїв для ухвалення такого рішення.
Комітетом Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Центральній виборчій комісії за наслідками розгляду вказаної постанови з порушених у ній питань надано відповідь листом від 6 липня 2021 року № 04-23/12-2021/221785, в якому, зокрема, вказано, що наразі здійснюється робота із розробки законопроєкту щодо унормування питання визначення алгоритму дій державних органів під час прийняття рішення про можливість організації підготовки та проведення виборів до представницьких органів місцевого самоврядування окремих громад, у тому числі критеріїв аналізу безпекової ситуації для прийняття такого рішення.
Водночас Комісія зауважує, що 15 липня 2021 року ухвалою Верховного Суду відкрито касаційне провадження в справі № 855/25/20 за касаційною скаргою Центральної виборчої комісії, зокрема, на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 11 травня 2021 року в цій справі, а 16 серпня 2021 року ухвалою Верховного Суду зупинено дію постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 11 травня 2021 року у справі № 855/25/20 до закінчення її перегляду в касаційному порядку.
Враховуючи викладене, Центральна виборча комісія зазначає.
Частиною першою статті 1 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" визначено, що Комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, наділеним повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів і референдумів у порядку та в межах, установлених законами України.
Статтею 2 вказаного Закону встановлено, що Центральна виборча комісія відповідно до своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України. Комісія будує свою діяльність на принципах верховенства права, законності, незалежності, об’єктивності, компетентності, професійності, колегіальності розгляду і вирішення питань, обґрунтованості прийнятих рішень, відкритості і публічності.
Центральна виборча комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України (частина друга статті 3 Закону України "Про Центральну виборчу комісію").

................
Перейти до повного тексту