1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 22 жовтня 2021 року № 431
Про скаргу кандидата на посаду Кароліно-Бугазького сільського голови Білгород-Дністровського району Одеської області Чередниченка Ю.А., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 21 жовтня 2021 року за № 21-30-11258
До Центральної виборчої комісії надійшла скарга кандидата на посаду Кароліно-Бугазького сільського голови Білгород-Дністровського району Одеської області Чередниченка Юрія Анатолійовича, суб’єктом оскарження в якій визначено Кароліно-Бугазьку сільську територіальну виборчу комісію Білгород-Дністровського району Одеської області (далі - Кароліно-Бугазька сільська територіальна виборча комісія).
У скарзі суб’єкт звернення зі скаргою просить визнати протиправною бездіяльність Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії, що полягає у неприйнятті рішення про визначення підприємства-виготовлювача виборчих бюлетенів для голосування на повторних виборах депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області (далі - Кароліно-Бугазька сільська рада) в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7 та Кароліно-Бугазького сільського голови Білгород-Дністровського району Одеської області (далі - Кароліно-Бугазький сільський голова) 31 жовтня 2021 року (далі - виборчі бюлетені) та у зв’язку з цим зобов’язати Кароліно-Бугазьку сільську територіальну виборчу комісію невідкладно прийняти відповідне рішення; неукладенні із застосуванням переговорної процедури закупівлі договору з поліграфічним підприємством щодо виготовлення виборчих бюлетенів та у зв’язку з цим зобов’язати Кароліно-Бугазьку сільську територіальну виборчу комісію невідкладно укласти із застосуванням переговорної процедури закупівлі відповідний договір.
Обґрунтовуючи свої вимоги, суб’єкт звернення зі скаргою зауважує, що відповідно до частини другої статті 242 Виборчого кодексу України (далі - Кодекс) підприємства-виготовлювачі виборчих бюлетенів визначаються територіальними виборчими комісіями, які встановлюють результати виборів, а договір між відповідною територіальною виборчою комісією та поліграфічним підприємством укладається із застосуванням переговорної процедури закупівлі виходячи із виробничих, технологічних та організаційних можливостей підприємства забезпечити своєчасний друк та ступені захисту виборчих бюлетенів. Однак станом на 20 жовтня 2021 року Кароліно-Бугазька сільська територіальна виборча комісія не визначила підприємство-виготовлювача виборчих бюлетенів та не уклала з ним договору.
Крім того, суб’єкт звернення зі скаргою зазначає, що в електронній системі закупівель (prozorro.gov.ua) відсутні будь-які оголошення Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії про закупівлі, в тому числі послуг з виготовлення виборчих бюлетенів. Таким чином, на переконання суб’єкта звернення зі скаргою, суб’єктом оскарження допущено протиправну бездіяльність, що є порушенням вимог частин першої, другої статті 242 Кодексу.
На виконання частини п’ятої статті 70 Кодексу та пункту 8.6 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 (далі - Порядок), копію скарги надіслано суб’єкту оскарження, якого повідомлено про можливість подання письмових пояснень по суті скарги.
До Центральної виборчої комісії 22 жовтня 2021 року надійшли письмові пояснення від Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії, у яких, зокрема, зазначається, що "рішенням Кароліно-Бугазької сільської ради № 506-VIII від 13 жовтня 2021 року не було затверджено кошторис видатків територіальної виборчої комісії на 2021 рік, що унеможливлює взяття територіальною виборчою комісією на себе будь-яких кошторисних витрат та фінансових зобов’язань". Крім того, суб’єкт оскарження у поясненнях указує, що Кодексом та календарним планом основних організаційних заходів з підготовки та проведення повторних місцевих виборів не передбачено "укладання будь-яких видів договорів з підприємством-виготовлювачем виборчих бюлетенів більш ніж за десять днів до дня голосування".
Згідно з частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії та розглядаються нею в порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.
Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, а також вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI Кодексу та Порядком.
Відповідно до частини другої статті 72 Кодексу, пункту 10.3 Порядку перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом.
Ураховуючи вимоги частини першої, пункту 2 частини третьої статті 65, частини першої статті 66 Кодексу, пункту 2.1, підпункту 1 пункту 3.1, пункту 4.1 Порядку Комісія констатує, що скаргу подано належним суб’єктом звернення зі скаргою до належного суб’єкта її розгляду та у визначені Кодексом строки.
Розглянувши скаргу, додані до неї документи, беручи до уваги інші наявні в Комісії інформацію та документи, Центральна виборча комісія зазначає.
Кароліно-Бугазька сільська територіальна виборча комісія 03 вересня 2021 року постановою № 279 призначила повторні вибори депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7 та повторні вибори Кароліно-Бугазького сільського голови на 31 жовтня 2021 року.
Основні засади, організацію і порядок проведення повторних місцевих виборів регулює Кодекс, за змістом частини четвертої статті 33, пункту 2 частини другої статті 202, статті 206 якого організацію підготовки та проведення місцевих виборів у межах повноважень, визначених Кодексом, забезпечують територіальні виборчі комісії.
Зокрема, до повноважень територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів, належить забезпечення виготовлення виборчих бюлетенів на підставі договору, укладеного між нею та поліграфічним підприємством (частина перша статті 242 Кодексу).
Частиною першою статті 209 Кодексу визначено, що витрати на підготовку і проведення повторних місцевих виборів, зокрема депутатів сільських рад, сільських голів, здійснюються територіальними виборчими комісіями за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів. Інших джерел для забезпечення фінансування повторних місцевих виборів законодавством не передбачено.
За змістом пункту 15 Порядку фінансування виборчих комісій під час підготовки і проведення місцевих виборів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2020 року № 745, у разі призначення повторних виборів депутатів сільської ради, сільського голови територіальна виборча комісія подає відповідній сільській раді пропозиції щодо виділення коштів на підготовку і проведення таких виборів, складені на підставі середніх норм видатків з урахуванням видатків територіальної виборчої комісії та дільничних виборчих комісій. У межах виділеного сільською радою обсягу видатків територіальна виборча комісія складає, затверджує та погоджує з сільським головою єдиний кошторис видатків за формою згідно з додатком, яким передбачаються видатки на підготовку і проведення відповідних місцевих виборів за повною економічною класифікацією видатків, кошторис, план асигнувань (за винятком надання кредитів з бюджету) загального фонду місцевого бюджету для підготовки і проведення відповідних виборів з урахуванням видатків дільничних виборчих комісій.
Отже, усі витрати на підготовку і проведення повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради та Кароліно-Бугазького сільського голови, у тому числі на виготовлення виборчих бюлетенів, мають здійснюватися за рахунок коштів відповідного сільського бюджету.
За наявною в Комісії інформацією, Кароліно-Бугазька сільська територіальна виборча комісія звернулася до Кароліно-Бугазької сільської ради щодо виділення коштів для фінансування витрат на проведення повторних місцевих виборів, призначених на 31 жовтня 2021 року.
Разом з тим рішенням Кароліно-Бугазької сільської ради дев’ятнадцятої сесії VIII скликання від 13 жовтня 2021 року № 506-VIII у зв’язку з відсутністю коштів для підготовки та проведення повторних виборів відповідно до прийнятого бюджету в Кароліно-Бугазькій територіальній громаді на 2021 рік Кароліно-Бугазькій сільській територіальній виборчій комісії у виділенні коштів для підготовки та проведення зазначених повторних виборів 31 жовтня 2021 року відмовлено.
За таких обставин Комісія зауважує, що правові засади функціонування бюджетної системи України, її принципи, основи бюджетного процесу і міжбюджетних відносин та відповідальність за порушення бюджетного законодавств визначаються Бюджетним кодексом України. Так, згідно зі статтею 23 Бюджетного кодексу України будь-які бюджетні зобов’язання та платежі з бюджету здійснюються лише за наявності відповідного бюджетного призначення, якщо інше не передбачено законом про Державний бюджет України. При цьому відповідно до частини другої цієї статті бюджетні призначення встановлюються законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет) у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України.
Слід зазначити, що розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання та здійснюють платежі тільки в межах бюджетних асигнувань, встановлених кошторисами (частина перша статті 48 Бюджетного кодексу України).
При цьому Комісія звертає увагу, що розпорядником коштів місцевого бюджету для здійснення заходів із підготовки і проведення місцевих виборів є територіальна виборча комісія в особі її голови, а за його відсутності - заступника голови комісії (пункт 8 указаного вище Порядку фінансування виборчих комісій під час підготовки і проведення місцевих виборів).
Відповідно до частини третьої статті 48 Бюджетного кодексу України розміщення замовлення, укладення договору, придбання товару, послуги чи здійснення інших аналогічних операцій протягом бюджетного періоду, за якими розпорядником бюджетних коштів взято зобов’язання без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, встановлених Бюджетним кодексом України та законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет), є недійсними. За такими операціями не виникають бюджетні зобов’язання та не утворюється бюджетна заборгованість.
Згідно з приписами частини четвертої статті 48 Бюджетного кодексу України зобов’язання, взяті учасником бюджетного процесу без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, встановлених Бюджетним кодексом України та законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет), не вважаються бюджетними зобов’язаннями і не підлягають оплаті за рахунок бюджетних коштів. Взяття таких зобов’язань є порушенням бюджетного законодавства. Витрати бюджету на покриття таких зобов’язань не здійснюються. Вимоги фізичних і юридичних осіб щодо відшкодування збитків та/або шкоди за зобов’язаннями, взятими розпорядниками бюджетних коштів без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, встановлених Бюджетним кодексом України та законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет), стягуються з осіб, винних у взятті таких зобов’язань, у судовому порядку.

................
Перейти до повного тексту