- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 19 жовтня 2021 року № 422 |
Про скаргу кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 184 Живцової Г.А., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 17 жовтня 2021 року за № 21-36-11064
До Центральної виборчої комісії 17 жовтня 2021 року надійшла скарга кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 184 Живцової Ганни Андріївни, висунутої ПОЛІТИЧНОЮ ПАРТІЄЮ "ПАРТІЯ АНТОНА ЯЦЕНКА" на проміжних виборах народного депутата України 31 жовтня 2021 року, суб’єктом оскарження в якій визначено кандидата в народні депутати України в цьому окрузі Лагуту Геннадія Миколайовича, висунутого Політичною партією "Партія Ігоря Колихаєва "НАМ ТУТ ЖИТИ".
У скарзі суб’єкт звернення просить визнати дії кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 184 на проміжних виборах народного депутата України 31 жовтня 2021 року Лагути Г.М. щодо виготовлення та розміщення політичної реклами в одному блоці з комерційною чи соціальною рекламою в газеті "НАМ ТУТ ЖИТИ!" (замовлення № 299 від 04.10.2021) такими, що не відповідають вимогам частини восьмої статті
74 Закону України "Про вибори народних депутатів України" (далі - Закон) та оголосити кандидату в народні депутати України Лагуті Г.М. попередження.
Свої вимоги скаржниця обґрунтовує тим, що 14 жовтня 2021 року з агітаційного намету кандидата в народні депутати України Лагути Г.М., розміщеного в м. Берислав, на перехресті вулиць Карла Маркса та Першого травня, розповсюджувалася агітаційна друкована продукція, зокрема газета "НАМ ТУТ ЖИТИ!" (замовлення № 299 від 04.10.2021), яку виготовлено із порушенням установлених законом обмежень щодо ведення передвиборної агітації.
Суб’єкт звернення зі скаргою вказує, що "із змісту газети "Нам тут жити!" (примірник додається до скарги) вбачається, що на першій шпальті газети розміщено логотип, назву партії "Нам тут жити!" та статтю, що містить інтерв’ю-біографію Геннадія Лагути, як кандидата в депутати України по 184 виборчому округу. Текст супроводжується коментарем: "Обирати депутата слід ретельно, навіть - прискіпливо. Аби зрозуміти, чи заслуговує кандидат на довіру?...Сьогодні наш співрозмовник - Геннадій Лагута, кандидат в народні депутати України на проміжних виборах до Верховної Ради України по 184 округу. Його кандидатуру висунула партія "Нам тут жити". В інтерв’ю згадується БО "БФ Ігоря Колихаєва "Нам тут жити", Лагута Г.М. зазначає, що "Фонд "Нам тут жити" - це фактично як міні уряд нарівні області". Дана стаття за своїм змістом є політичною рекламою. На 3 стор. розміщено статті: "Зроблено вже чимало, але ще більше попереду..", "Програма "Поряд" - це турбота про здоров’я найвіддаленіших сіл Херсонщини", "Все задля усмішок дітей!", "Допомогти тим, хто рятує нас". Вищезазначені статті, висвітлюють діяльність Благодійного фонду Ігоря Колихаєва "Нам тут жити" у однойменній газеті є соціальною рекламою. При цьому, кожен блок такої соціальної реклами на стор. 3 супроводжується або згадуванням імені кандидата у депутати Геннадія Лагути, або подякою учасників заходу Геннадію Лагуті та благодійному фонду, або коментарями Геннадія Лагути про важливість діяльності благодійного фонду".
Таким чином, на переконання Живцової Г.А., кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 184 Лагутою Г.М. під час здійснення передвиборної агітації було порушено частину восьму статті
74 Закону, а саме: заборону розміщення політичної реклами в одному блоці з комерційною чи соціальною рекламою.
На підтвердження вказаного суб’єктом звернення додано до скарги примірник газети "НАМ ТУТ ЖИТИ!" за жовтень 2021 року (замовлення № 299 від 04.10.2021) та фотофіксацію місця розміщення агітаційного намету.
До Комісії 18 жовтня 2021 року надійшли пояснення Лагути Г.М., у яких він повідомляє, що скарга побудована на власному тлумаченні скаржником поняття "соціальна реклама" без посилання на конкретну норму законодавства, що визначає це поняття, а його висновок не відповідає дійсності, оскільки газета "НАМ ТУТ ЖИТИ!" здійснювала інформування мешканців Херсонської області про діяльність, зокрема статутну, БЛАГОДІЙНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ "БЛАГОДІЙНИЙ ФОНД ІГОРЯ КОЛИХАЄВА "НАМ ТУТ ЖИТИ".
Постановами Центральної виборчої комісії від 14 вересня 2021 року
№ 341 та від 28 вересня 2021 року
№ 376 Лагуту Геннадія Миколайовича і Живцову Ганну Андріївну відповідно зареєстровано кандидатами в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 184 на проміжних виборах народного депутата України 31 жовтня 2021 року.
За змістом частин першої, другої, восьмої статті
108 Закону, пунктів 2.1, 2.2, 3.4
Порядку кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі може оскаржити до Центральної виборчої комісії, зокрема, дії кандидата в народні депутати України.
Загальний строк оскарження встановлено частиною першою статті
109 Закону, згідно з якою скарга до виборчої комісії може бути подана суб’єктом звернення зі скаргою протягом п’яти днів після прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності суб’єктом оскарження (пункт 4.1
Порядку).
Розглянувши скаргу та додані до неї матеріали, а також пояснення суб’єкта оскарження, беручи до уваги інші наявні в Комісії документи, Центральна виборча комісія встановила.
Порядок проведення передвиборної агітації під час підготовки та проведення проміжних виборів народних депутатів України врегульовано розділом IX
Закону.
Так, передвиборна агітація - це здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного кандидата в народні депутати України або партію - суб’єкта виборчого процесу. Передвиборна агітація може здійснюватися в будь-яких формах і будь-якими засобами, що не суперечать
Конституції України та законам України (частина перша статті
68 Закону).
Згідно з пунктами 4, 5, 9, 10 частини другої статті
68 Закону передвиборна агітація може проводитися у формі оприлюднення в друкованих та аудіовізуальних (електронних) засобах масової інформації політичної реклами, виступів, інтерв’ю, нарисів, відеофільмів, аудіо- та відеокліпів, інших публікацій та повідомлень; розповсюдження виборчих листівок, плакатів та інших друкованих агітаційних матеріалів чи друкованих видань, у яких розміщено матеріали передвиборної агітації; встановлення агітаційних наметів; в інших формах, що не суперечать
Конституції України та законам України.
Частиною п’ятою статті
69 Закону визначено, що кандидат у народні депутати України, зареєстрований в одномандатному виборчому окрузі, на власний розсуд може виготовляти матеріали передвиборної агітації за рахунок і в межах коштів виборчого фонду. Відомості, що містяться у цих матеріалах, повинні відповідати вимогам закону. Матеріали передвиборної агітації виготовляються з урахуванням вимог
Закону України "Про засади державної мовної політики".
Обмеження щодо ведення передвиборної агітації передбачено статтею
74 Закону.
Зокрема, частинами шостою, двадцять третьою згаданої статті щодо друкованих агітаційних матеріалів установлено обмеження у вигляді заборони поширення у будь-якій формі матеріалів, що містять заклики до ліквідації незалежності України, зміни конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підриву її безпеки, незаконного захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства та розпалювання міжетнічної, расової, національної, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров’я населення, а також заборони виготовлення та розповсюдження друкованих передвиборних агітаційних матеріалів, що не містять відомостей про замовника друкованих передвиборних агітаційних матеріалів, установу, яка здійснила друк, їх тираж, інформацію про осіб, відповідальних за випуск.
Частиною восьмою статті
74 Закону заборонено розміщення політичної реклами в одному блоці з комерційною чи соціальною рекламою, а також використання під час виборчого процесу у комерційній та соціальній рекламі прізвищ чи портретів кандидатів у депутати; назв чи символіки партій - суб’єктів виборчого процесу.
При цьому відповідно до частини третьої статті
68 Закону політична реклама - це розміщення або поширення матеріалів передвиборної агітації за допомогою рекламних засобів. До політичної реклами належить також використання символіки або логотипів партій - суб’єктів виборчого процесу, а так само повідомлення про підтримку партією - суб’єктом виборчого процесу або кандидатом у депутати видовищних чи інших публічних заходів або привернення уваги до участі у таких заходах партії - суб’єкта виборчого процесу чи певного кандидата у депутати. Реклама друкованих видань (газет, журналів, книг), інших товарів та послуг з використанням прізвищ чи зображень (портретів) кандидатів, назв чи символіки партій - суб’єктів виборчого процесу також є політичною рекламою.
Згідно зі статтею
1 Закону України "Про рекламу" соціальна реклама - це інформація будь-якого виду, розповсюджена в будь-якій формі, яка спрямована на досягнення суспільно корисних цілей, популяризацію загальнолюдських цінностей і розповсюдження якої не має на меті отримання прибутку.
................Перейти до повного тексту