1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 23 липня 2021 року № 278
Про заходи щодо забезпечення інформування Центральної виборчої комісії про перебіг виборчого процесу місцевих виборів
Згідно з пунктом 5 частини першої статті 21, частиною першою статті 23 Виборчого кодексу України (далі - Кодекс) однією із засад виборчого процесу кожних виборів, передбачених Кодексом, є публічність і відкритість відповідного виборчого процесу, усіх його процедур з урахуванням обмежень, установлених законом, належне інформування виборців та інших суб’єктів виборчого процесу.
З метою забезпечення публічного та відкритого характеру виборчого процесу виборчі комісії, що організовують підготовку та проведення відповідних виборів, зокрема, оприлюднюють підсумки голосування та результати виборів, а також надають іншу інформацію у випадках та в порядку, передбачених Кодексом (частина друга статті 23 Кодексу ).
Організацію та проведення місцевих виборів, реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених Кодексом, відповідно до частин першої, четвертої, восьмої статті 33, статті 206 Кодексу забезпечують територіальні виборчі комісії, що є постійно діючими колегіальними органами.
Частиною третьою статті 232 Кодексу передбачено, що територіальні виборчі комісії інформують Центральну виборчу комісію про перебіг виборчого процесу відповідних місцевих виборів у порядку, встановленому Комісією.
Для здійснення контролю за організацією підготовки і проведення місцевих виборів, своєчасного отримання інформації про перебіг виборчого процесу та результати місцевих виборів постановою Центральної виборчої комісії від 25 серпня 2020 року № 200 затверджено Порядок інформування Центральної виборчої комісії про перебіг виборчого процесу місцевих виборів (далі - Порядок).
Територіальні виборчі комісії згідно з частиною восьмою статті 227, частиною восьмою статті 228, частиною дев’ятою статті 229, частиною третьою статті 232, частиною вісімнадцятою статті 254, частиною другою статті 256, частиною сьомою статті 283 Кодексу та Порядком інформують Комісію про перебіг виборчого процесу місцевих виборів шляхом надсилання відомостей та копій визначених Порядком рішень і протоколів про підсумки та результати голосування.
Так, територіальні виборчі комісії складають повідомлення за встановленими Порядком формами на паперових носіях та в електронному вигляді і надають їх відповідним органам ведення Державного реєстру виборців для подальшого надсилання в електронному вигляді Центральній виборчій комісії.
У такий самий спосіб згідно з Порядком територіальні виборчі комісії надсилають до Комісії копії протоколів про підсумки голосування з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті ради, а також депутатів міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) в межах територіального виборчого округу, про результати голосування з виборів депутатів сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) у багатомандатному виборчому окрузі, про результати голосування з виборів сільського, селищного голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі, а також копії рішень про призначення повторних, проміжних місцевих виборів, про призначення повторного голосування у відповідному виборчому окрузі, про реєстрацію депутата місцевої ради, сільського, селищного, міського голови, про визнання обраним та реєстрацію наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку кандидатів від місцевої організації політичної партії.
Передана територіальними виборчими комісіями до Центральної виборчої комісії інформація після її відповідної технічної обробки оприлюднюється на офіційному вебсайті Комісії у вебвідображенні інформаційно-аналітичної системи "Місцеві вибори" Єдиної інформаційно-аналітичної системи "Вибори", що надає можливість доступу до неї усім зацікавленим суб’єктам, а отже, забезпечення реалізації принципу публічності і відкритості відповідного виборчого процесу.
Таким чином, на виконання зазначених вимог Кодексу та Порядку територіальні виборчі комісії зобов’язані інформувати Комісію шляхом надсилання належно оформлених повідомлень та документів для здійснення належного інформування суб’єктів і учасників виборчих процесів місцевих виборів.
Водночас Комісія констатує, що окремі територіальні виборчі комісії не надсилають до Центральної виборчої комісії передбачених Кодексом та Порядком повідомлень та документів, а подекуди оформляють повідомлення та документи, які надсилають до Комісії, без дотримання встановлених Порядком вимог, що унеможливлює розміщення відповідної інформації на офіційному вебсайті Комісії.
При цьому, за наявною в Комісії інформацією, органи ведення Державного реєстру виборців, яким територіальні виборчі комісії надають в електронному вигляді відповідні відомості та документи для подальшого надсилання Центральній виборчій комісії, іноді зволікають з їх надсиланням до Комісії, а також приймають від територіальних виборчих комісій документи, оформлені без дотримання вимог Порядку, з відсутніми обов’язковими відомостями, передбаченими формою документа, або помилками, що також впливає на строки оприлюднення відповідної інформації на офіційному вебсайті Комісії.
Крім того, про певний негативний суспільний резонанс унаслідок відсутності інформації щодо перебігу виборчого процесу місцевих виборів, зокрема їх результатів, а також необхідність вжиття заходів щодо оприлюднення цієї інформації було зазначено у листах Секретаря Ради національної безпеки і оборони України та Служби безпеки України, що надійшли до Комісії протягом 2020 - 2021 років.
З огляду на викладене Комісія зазначає.
Відповідно до частини третьої статті 32, частини четвертої статті 38 Кодексу територіальні виборчі комісії та їх члени при виконанні своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до Конституції України, Кодексу та законів України.
За змістом частини третьої статті 202 Кодексу, статті 13 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (далі - Закон) рішення Комісії, прийняті в межах її повноважень, є обов’язковими для виконання всіма суб’єктами виборчого процесу, в тому числі територіальними, дільничними виборчими комісіями, а також органами виконавчої влади, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, громадськими об’єднаннями, підприємствами, установами, організаціями.
Частиною другою статті 1, пунктом 3 статті 17, пунктами 1, 2 статті 21 Закону на Комісію покладено повноваження щодо контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, а також за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України.
У межах здійснення контролю за діяльністю територіальних виборчих комісій, з метою забезпечення виконання положень Кодексу і Порядку та отримання відповідних повідомлень і документів Комісія неодноразово зверталась до територіальних виборчих комісій, від яких така інформація не надійшла, з вимогою надіслати до Комісії передбачені Кодексом та Порядком відомості і документи, оформлені належним чином.
Проте на момент розгляду цього питання на засіданні Центральної виборчої комісії Тересвянська селищна територіальна виборча комісія Тячівського району Закарпатської області, Тячівська міська територіальна виборча комісія Тячівського району Закарпатської області, Смолінська селищна територіальна виборча комісія Новоукраїнського району Кіровоградської області, Красноріченська селищна територіальна виборча комісія Сватівського району Луганської області, Савинська селищна територіальна виборча комісія Ізюмського району Харківської області, Великокучурівська сільська територіальна виборча комісія Чернівецького району Чернівецької області не надіслали відповідних повідомлень та документів до Комісії.
Тобто на сьогодні 6 територіальних виборчих комісій з 1642 не виконали вимог Кодексу та Порядку, що становить 0,3% від загальної кількості територіальних виборчих комісій в Україні.
Згідно з частиною першою статті 16 Закону, якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому Законом порядку. Також Комісія в разі необхідності може за власною ініціативою розглянути та прийняти в установленому Законом порядку рішення стосовно організації роботи виборчих комісій, а також інших питань, що належать до повноважень Комісії (частина друга статті 16 Закону).

................
Перейти до повного тексту