- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 24 березня 2021 року № 135 |
Про окремі питання діяльності Слобідсько-Кульчієвецької сільської територіальної виборчої комісії Кам’янець-Подільського району Хмельницької області
До Центральної виборчої комісії від Слобідсько-Кульчієвецької сільської територіальної виборчої комісії Кам’янець-Подільського району Хмельницької області (далі - Слобідсько-Кульчієвецька сільська територіальна виборча комісія) відповідно до положень
Порядку інформування Центральної виборчої комісії про перебіг виборчого процесу місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 25 серпня 2020 року № 200, надійшли відомості за встановленими цим Порядком формами, а саме: відомості про зареєстрованих кандидатів у депутати Слобідсько-Кульчієвецької сільської ради Кам’янець-Подільського району Хмельницької області (далі - Слобідсько-Кульчієвецька сільська рада), включених до єдиних виборчих списків місцевих організацій політичних партій (далі - організації партій), та повідомлення про черговість кандидатів у депутати Слобідсько-Кульчієвецької сільської ради, включених до територіальних виборчих списків від організацій партій, які отримали право на участь у розподілі депутатських мандатів (
форми № 2 та
№ 5).
Унаслідок перевірки надісланих Слобідсько-Кульчієвецькою сільською територіальною виборчою комісією відомостей виникла необхідність у додатковому з’ясуванні обставин розподілу депутатських мандатів між організаціями партій, що отримали право на участь у такому розподілі за підсумками вказаних місцевих виборів, оскільки вбачалося ймовірне порушення порядку відповідного розподілу.
З метою з’ясування зазначених обставин, керуючись пунктом 1 частини третьої статті
29 Закону України
"Про Центральну виборчу комісію" (далі - Закон), член Центральної виборчої комісії звернулася до Слобідсько-Кульчієвецької сільської територіальної виборчої комісії з вимогою надати Комісії письмове пояснення по суті ймовірного порушення Слобідсько-Кульчієвецькою сільською територіальною виборчою комісією порядку розподілу депутатських мандатів між, зокрема, Хмельницькою обласною організацією політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" та Хмельницькою регіональною організацією політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" і надіслати Комісії копію протоколу Слобідсько-Кульчієвецької сільської територіальної виборчої комісії про результати виборів Слобідсько-Кульчієвецької сільської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі.
15 березня 2021 року (вх. № 21-33/1-4156) до Центральної виборчої комісії надійшли копія протоколу Слобідсько-Кульчієвецької сільської територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Слобідсько-Кульчієвецької сільської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та пояснення секретаря цієї територіальної виборчої комісії С. Козлової, у яких зазначається, що, за словами попередньої голови Слобідсько-Кульчієвецької сільської територіальної виборчої комісії С. Морочковської, під час розподілу депутатських мандатів на виборах депутатів Слобідсько-Кульчієвецької сільської ради виникли розбіжності у зв’язку з тим, що впродовж усього виборчого процесу та до самого кінця проводились заміни серед членів комісії, вносились зміни до
Виборчого кодексу України (далі - Кодекс), члени комісії разом з керівним складом комісії постійно вивчали Кодекс та внесені до нього зміни, але, враховуючи стислі строки, були не обізнані повною мірою з новим Кодексом, не завжди могли бути присутні на навчаннях через захворювання на COVID-19 та карантинні обмеження.
Тому, як зазначається в поясненні, під час складання протоколу про результати виборів дробові залишки між Хмельницькою обласною організацією політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" та Хмельницькою регіональною організацією політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" розподілено неправильно механічно.
За змістом частини другої статті
1, пунктів 3, 4 статті
17, пунктів 1, 2 статті
21 Закону на Центральну виборчу комісію покладено повноваження щодо контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, а також за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України.
Відповідно до частини першої статті
16 Закону, якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому Законом порядку.
У разі необхідності, з метою забезпечення дотримання законного перебігу виборчого процесу чи процесу референдуму, захисту виборчих прав громадян та поновлення порушених виборчих прав громадян Комісія може з власної ініціативи розглянути питання діяльності виборчих комісій нижчого рівня та за результатами розгляду прийняти передбачене частиною третьою статті
16 Закону рішення.
На виконання визначених такими нормами законодавства повноважень, з огляду на наявні матеріали Центральна виборча комісія вважає за необхідне розглянути питання діяльності Слобідсько-Кульчієвецької сільської територіальної виборчої комісії за власною ініціативою.
Так, проаналізувавши наявні в Центральній виборчій комісії інформацію та документи щодо визнання осіб обраними депутатами Слобідсько-Кульчієвецької сільської ради, Комісія зазначає.
Пунктом 20 частини першої статті
92 Конституції України встановлено, що організація і порядок проведення виборів і референдумів визначаються виключно законами України. Спеціальним нормативно-правовим актом, за положеннями якого здійснювалися організація і проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року, є
Кодекс.
Згідно з частиною першою статті
32 Кодексу в Україні утворюються і діють передбачені Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених
Конституцією України та Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.
Територіальні виборчі комісії та їх члени при виконанні своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до
Конституції України,
Кодексу та законів України (частина третя статті
32, частина четверта статті
38 Кодексу).
Порядок проведення голосування, визначення результатів місцевих виборів регламентовано розділом XXXX
Кодексу.
Так, відповідно до частини першої статті
256 Кодексу, пункту 1
Роз’яснення сільська територіальна виборча комісія на своєму засіданні на підставі протоколів про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів з відповідних місцевих виборів (у тому числі з позначкою "Уточнений") не пізніш як на дванадцятий день після дня голосування встановлює результати виборів депутатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, про що складає протокол про результати виборів.
Територіальна виборча комісія на підставі відомостей щодо сумарної кількості голосів виборців, які підтримали всі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної організації партії, в усіх територіальних виборчих округах у межах єдиного багатомандатного виборчого округу, визначає організації партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів. Право на участь у розподілі депутатських мандатів набувають організації партій, на підтримку територіальних виборчих списків від яких у межах єдиного багатомандатного виборчого округу подано 5 і більше відсотків загальної кількості голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки від усіх організацій партій, у межах єдиного багатомандатного виборчого округу (пункт 12 частини першої, частина третя статті
256 Кодексу, пункт 5
Роз’яснення).
Організація партії, яка отримала право на участь у розподілі депутатських мандатів на відповідних місцевих виборах, гарантовано отримує один депутатський мандат, який розподіляється в порядку черговості відповідно до затвердженого нею єдиного виборчого списку (абзац другий частини першої статті
260 Кодексу).
Так, за змістом протоколу Слобідсько-Кульчієвецької сільської територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Слобідсько-Кульчієвецької сільської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, право на участь у розподілі депутатських мандатів отримали 7 організацій партій, а саме: Хмельницька обласна організація політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ", Хмельницька обласна організація політичної партії "СЛУГА НАРОДУ", Хмельницька обласна партійна організація Всеукраїнського об’єднання "Батьківщина", Хмельницька територіальна організація політичної партії "ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ", Хмельницька обласна організація політичної партії "ЗА КОНКРЕТНІ СПРАВИ", Хмельницька регіональна організація політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" та Хмельницька обласна організація політичної партії "Сила і Честь".
Тобто кожна із зазначених організацій партій повинна отримати по одному гарантованому депутатському мандату, який має розподілятися у порядку черговості відповідно до єдиних виборчих списків, затверджених цими організаціями партій.
Порядок встановлення кількості мандатів, отриманих територіальними виборчими списками кандидатів від організацій партій, визначено статтею
258 Кодексу.
Зокрема, у кожному територіальному виборчому окрузі депутатські мандати розподіляються між територіальними виборчими списками кандидатів у депутати від організацій партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів, пропорційно до кількості голосів виборців, поданих на підтримку відповідного територіального виборчого списку, у кількості, визначеній відповідно до частин другої - четвертої статті
258 Кодексу (частина перша статті
258 Кодексу).
Згідно з відомостями протоколу про результати виборів депутатів Слобідсько-Кульчієвецької сільської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі в територіальних виборчих округах розподілено 9 депутатських мандатів таким чином: Хмельницька обласна партійна організація Всеукраїнського об'єднання "Батьківщина" отримала два депутатські мандати, Хмельницька обласна організація політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" - 2 мандати, Хмельницька обласна організація політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" - 4 мандати, Хмельницька територіальна організація політичної партії "ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ" - 1 мандат. Хмельницька обласна організація політичної партії "ЗА КОНКРЕТНІ СПРАВИ", Хмельницька регіональна організація політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" та Хмельницька обласна організація політичної партії "Сила і Честь" за результатами голосування не отримали жодного депутатського мандата в територіальних виборчих округах (пункт 18 протоколу).
За змістом частини першої статті
260 Кодексу та пункту 13
Роз’яснення територіальна виборча комісія встановлює кількість мандатів, які підлягають розподілу в єдиному багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів сільської ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), шляхом віднімання від загальної кількості депутатських мандатів, що дорівнює кількісному складу сільської ради, кількості мандатів, розподілених у територіальних виборчих округах, та сумарної кількості мандатів, які гарантовано отримають організації партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів на відповідних місцевих виборах (по одному депутатському мандату).
Враховуючи, що кількісний склад Слобідсько-Кульчієвецької сільської ради становить 26 депутатів, а також кількість депутатських мандатів, розподілених у територіальних виборчих округах (9 депутатських мандатів) та сумарну кількість мандатів, які гарантовано отримають організації партій (7 депутатських мандатів), кількість депутатських мандатів, які підлягають розподілу в єдиному багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Слобідсько-Кульчієвецької сільської ради, становить 10 (26 - 9 - 7 = 10).
За змістом частин третьої, четвертої статті
260 Кодексу, пункту 15
Роз’яснення для визначення кількості мандатів, отриманих єдиним виборчим списком кандидатів у депутати від організації партії, загальна кількість невикористаних голосів виборців, поданих у єдиному багатомандатному виборчому окрузі на підтримку єдиного виборчого списку кандидатів у депутати від відповідної організації партії, ділиться на виборчу квоту. Ціла частина отриманої частки становить кількість депутатських мандатів, яку отримали кандидати в депутати, включені до відповідного єдиного виборчого списку від цієї організації партії. Дробові залишки до трьох знаків після коми враховуються під час розподілу решти депутатських мандатів.
Організації партій, єдині виборчі списки від яких мають більші порівняно з іншими дробові залишки, отримують по одному додатковому депутатському мандату, починаючи з єдиного виборчого списку кандидатів у депутати від організації партії, що має найбільший дробовий залишок. Якщо дробові залишки у двох чи більше виборчих списках кандидатів у депутати від організацій партій однакові, першим додатковий депутатський мандат отримує той виборчий список організації партії, за кандидатів у депутати від якої віддано більшу кількість голосів виборців у єдиному багатомандатному виборчому окрузі.
Розподіл додаткових депутатських мандатів закінчується після вичерпання загальної кількості депутатських мандатів, які підлягають розподілу в єдиному багатомандатному виборчому окрузі.
Так, за змістом протоколу Слобідсько-Кульчієвецької сільської територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Слобідсько-Кульчієвецької сільської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі загальна кількість невикористаних голосів виборців, поданих у єдиному багатомандатному виборчому окрузі на підтримку єдиного виборчого списку кандидатів у депутати від Хмельницької обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ", становить 376 голосів (пункт 20 протоколу) і відповідно ціла частина отриманої частки від ділення на виборчу квоту становить 1 депутатський мандат, який отримали кандидати в депутати, включені до єдиного виборчого списку цієї організації партії (376 (кількість невикористаних голосів виборців) : 233 (виборча квота) = 1,613, де 1 - кількість депутатських мандатів, отриманих у єдиному багатомандатному виборчому окрузі за цілою частиною, а 0,613 - дробові залишки).
Водночас після перевірки загальної кількості невикористаних голосів виборців, поданих на підтримку єдиного виборчого списку Хмельницької обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ", шляхом додавання невикористаних голосів виборців у територіальних виборчих округах, поданих на підтримку територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від зазначеної організації партії (52 голоси виборців у територіальному виборчому окрузі № 1, 214 - в територіальному виборчому окрузі № 2, 50 - в територіальному виборчому окрузі № 3), Комісія встановила, що загальна кількість невикористаних голосів виборців, поданих у єдиному багатомандатному виборчому окрузі на підтримку єдиного виборчого списку кандидатів у депутати від Хмельницької обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ", має становити 316 голосів (52 + 214 + 50), а отже, дробові залишки мають становити 0,356, а не 0,613 (316 : 233 = 1,356, де 1 - кількість депутатських мандатів, отриманих у єдиному багатомандатному виборчому окрузі за цілою частиною, а 0,356 - дробові залишки).
Загальна кількість невикористаних голосів виборців, поданих у єдиному багатомандатному виборчому окрузі на підтримку єдиного виборчого списку кандидатів у депутати від Хмельницької регіональної організації політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ", становить 370 голосів і відповідно ціла частина отриманої частки від ділення на виборчу квоту становить 1 депутатський мандат, який отримали кандидати в депутати, включені до єдиного виборчого списку цієї організації партії (370 (кількість невикористаних голосів виборців) : 233 (виборча квота) = 1,587, де 1 - кількість депутатських мандатів, отриманих у єдиному багатомандатному виборчому окрузі за цілою частиною, а 0,587 - дробові залишки).
................Перейти до повного тексту