1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 15 січня 2021 року № 13
Про скаргу кандидата на посаду Уланівського сільського голови Хмільницького району Вінницької області Загребельного О.Д., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 13 січня 2021 року за № 21-36/1-403
До Центральної виборчої комісії 13 січня 2021 року повторно надійшла скарга кандидата на посаду Уланівського сільського голови Хмільницького району Вінницької області Загребельного Олега Дмитровича, суб’єктом оскарження в якій визначено Уланівську сільську територіальну виборчу комісію Хмільницького району Вінницької області (далі - Уланівська сільська територіальна виборча комісія).
У скарзі суб’єкт звернення просить визнати протиправною бездіяльність Уланівської сільської територіальної виборчої комісії, яка полягає у невиконанні нею вимог Виборчого кодексу України (далі - Кодекс) щодо:
"оприлюднення тексту постанови Уланівської сільської територіальної виборчої комісії № 42 від 06.01.2021 "Про затвердження Виборчого бюлетеня з виборів Уланівського сільського голови, і виборів депутатів Уланівської сільської ради по 1, 2, 3 ТВО";
"затвердження тексту виборчого бюлетеня з виборів депутатів Уланівської сільської ради на повторних виборах 24 січня 2021 року";
"утворення контрольної комісії з контролю за виготовленням виборчих бюлетенів з виборів Уланівського сільського голови Хмільницького району Вінницької області та депутатів Уланівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області на повторних виборах 24 січня 2021 року";
"застосування переговорної процедури закупівлі послуг щодо виготовлення та друку виборчих бюлетенів з виборів Уланівського сільського голови Хмільницького району Вінницької області та депутатів Уланівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області на повторних виборах 24 січня 2021 року".
Також суб’єкт звернення зі скаргою просить зобов’язати Уланівську сільську територіальну виборчу комісію привести свою діяльність щодо організації (підготовки), проведення виборів Уланівського сільського голови Хмільницького району Вінницької області (далі - Уланівський сільський голова) та депутатів Уланівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області (далі - Уланівська сільська рада) на повторних виборах 24 січня 2021 року у відповідність із вимогами Кодексу та вжити заходів щодо забезпечення прав суб’єктів виборчого процесу.
Свої вимоги суб’єкт звернення обґрунтовує, зокрема, тим, що постановою Уланівської сільської територіальної виборчої комісії від 6 січня 2021 року № 42 "Про затвердження Виборчого бюлетеня з виборів Уланівського сільського голови, і виборів депутатів Уланівської сільської ради по 1, 2, 3 ТВО" не затверджено тексту виборчого бюлетеня з виборів депутатів Уланівської сільської ради на повторних виборах 24 січня 2021 року, що, на його думку, "є грубою бездіяльністю та грубим порушенням ч. 2 ст. 240 Виборчого кодексу України".
Крім того, суб’єкт звернення стверджує, що Уланівською сільською територіальною виборчою комісією не утворено контрольної комісії, яка мала здійснювати контроль за виготовленням виборчих бюлетенів на підприємствах-виготовлювачах, а також не застосовано переговорної процедури закупівлі щодо виготовлення виборчих бюлетенів.
Також обґрунтовуючи свої вимоги щодо визнання протиправною бездіяльності Уланівської сільської територіальної виборчої комісії, що полягає у незастосуванні нею переговорної процедури закупівлі послуг щодо виготовлення та друку виборчих бюлетенів, суб’єкт звернення зі скаргою зазначає, що, "як слідує із представленої постанови Уланівської сільської територіальної виборчої комісії № 42 від 06.01.2021 ніякої переговорної процедури останньою не застосовано, що є грубим порушенням вимог ч. 2 ст. 242 Виборчого кодексу України".
На підтвердження зазначеного суб’єктом звернення додано, зокрема, копії постанови Уланівської сільської територіальної виборчої комісії від 6 січня 2021 року № 42 "Про затвердження Виборчого бюлетеня з виборів Уланівського сільського голови, і виборів депутатів Уланівської сільської ради по 1, 2, 3 ТВО", заяви до Уланівської сільської територіальної виборчої комісії від 9 січня 2021 року, листа цієї виборчої комісії від 9 січня 2021 року № 13, а також текстів виборчих бюлетенів для голосування на повторних виборах Уланівського сільського голови та депутатів Уланівської сільської ради 24 січня 2021 року.
До Комісії вперше скарга Загребельного О.Д. із порушених питань надійшла 11 січня 2021 року.
Указану скаргу було оформлено без дотримання вимог, передбачених статтею 67 Кодексу та розділом 6 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 (далі - Порядок), у зв’язку з чим листом від 12 січня 2021 року № 21-36/1-82 за підписом члена Центральної виборчої комісії її згідно зі статтею 68 Кодексу та пунктами 6.10 - 6.12 Порядку повернуто без розгляду суб’єкту звернення зі скаргою із зазначенням вичерпного переліку недоліків, які перешкоджали розгляду скарги.
На виконання частини п’ятої статті 70 Кодексу та пункту 8.6 Порядку копію скарги надіслано суб’єкту оскарження, якого повідомлено про можливість подання письмових пояснень по суті скарги.
До Комісії 13 січня 2021 року надійшли письмові пояснення Уланівської сільської територіальної виборчої комісії за підписом її голови, з яких вбачалося, що на засіданні цієї комісії 6 січня 2021 року розглядалося питання затвердження тексту виборчого бюлетеня, зокрема з виборів депутатів Уланівської сільської ради, та прийнято рішення щодо його затвердження.
Також у поясненнях зазначено, що Уланівською сільською територіальною виборчою комісією "було встановлено, що оприлюднена постанова Уланівської сільської територіальної виборчої комісії № 42 від 6 січня 2021 року "Про затвердження Виборчого бюлетеня з виборів Уланівського сільського голови, і виборів депутатів Уланівської сільської ради по 1, 2, 3 ТВО" не містить відомостей про затвердження виборчого бюлетеня з виборів депутатів Уланівської сільської ради в той час коли фактично комісія за це питання проголосувала на своєму засіданні. Таким чином комісія прийняла постанову, що вносить уточнення до постанови".
На підтвердження вказаного до пояснень зазначеної виборчої комісії додано, зокрема, копії протоколу засідання від 6 січня 2021 року № 8 та постанови від 12 січня 2021 року № 44.
Крім того, у поясненнях Уланівської сільської територіальної виборчої комісії щодо питань утворення контрольної комісії, яка здійснює контроль за виготовленням виборчих бюлетенів, повідомлено, що "до Уланівської сільської територіальної виборчої комісії суб’єктами виборчого процесу не було подано жодної кандидатури для включення останніх до складу такої комісії (жодного подання територіальна виборча комісія не отримувала)".
Разом з тим зі змісту пояснень Уланівської сільської територіальної виборчої комісії вбачається, що станом на 12 січня 2021 року договір про виготовлення виборчих бюлетенів для голосування на повторних виборах 24 січня 2021 року не укладено, у зв’язку з тим, що "на засіданні комісії, що має відбутися 13 січня 2021 року о 16:30 комісія повинна затвердити кількість бюлетенів".
14 січня 2021 року до Комісії від Уланівської сільської територіальної виборчої комісії надійшов лист (вх. № 21-33/1-619) із проханням долучити до письмових пояснень від 13 січня 2021 року фотоматеріали, що підтверджують оприлюднення прийнятих територіальною виборчою комісією рішень.
Вивчивши скаргу та додані до неї матеріали, Центральна виборча комісія зазначає.
Згідно з частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (далі - Закон) скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії та розглядаються нею в порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.
Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, а також вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI Кодексу та Порядком.
Так, перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом (частина друга статті 72 Кодексу , пункт 10.3 Порядку).
За змістом частини першої статті 65 Кодексу, пункту 2.1 Порядку суб’єктом звернення зі скаргою може бути кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах. Відповідно до пункту 2 частини третьої статті 65 Кодексу, підпункту 1 пункту 3.1 Порядку до Центральної виборчої комісії може бути подана скарга на бездіяльність територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів.
Суб’єкт звернення зі скаргою просить Комісію визнати протиправною бездіяльність Уланівської сільської територіальної виборчої комісії, яка полягає у невиконанні нею вимог Кодексу щодо: оприлюднення тексту постанови цієї виборчої комісії від 6 січня 2021 року № 42; затвердження тексту виборчого бюлетеня з виборів депутатів Уланівської сільської ради на повторних виборах 24 січня 2021 року; утворення контрольної комісії з контролю за виготовленням виборчих бюлетенів.
У зв’язку з цим зазначаємо, що відповідно до частини четвертої статті 37 Кодексу постанова, прийнята виборчою комісією, не пізніше 11 години наступного дня після її прийняття вивішується для загального ознайомлення на стенді офіційних матеріалів комісії, облаштованому у приміщенні комісії у місці, вільно доступному для відвідувачів.
Таким чином, постанову Уланівської сільської територіальної виборчої комісії від 6 січня 2021 року № 42 "Про затвердження Виборчого бюлетня з виборів Уланівського сільського голови, і виборів депутатів Уланівської сільської ради по 1, 2, 3 ТВО" потрібно було вивісити для загального ознайомлення на стенді офіційних матеріалів комісії не пізніше 11 години 7 січня 2021 року.
Частиною другою статті 240 Кодексу передбачено, що текст виборчих бюлетенів для голосування у відповідних виборчих округах затверджується відповідними територіальними виборчими комісіями не пізніш як за сімнадцять днів до дня голосування. Ступінь захисту виборчого бюлетеня встановлюється відповідною територіальною виборчою комісією у такий самий строк.
Разом з тим абзацом другим частини третьої статті 242 Кодексу визначено, що контроль за виготовленням виборчих бюлетенів на підприємствах-виготовлювачах, дотриманням вимог щодо знищення друкарських форм, технічних відходів, поліграфічного браку, помилково виготовлених виборчих бюлетенів здійснює контрольна комісія, що утворюється відповідною територіальною виборчою комісією за поданням місцевих організацій політичних партій, депутатські фракції яких зареєстровані в Апараті Верховної Ради України поточного скликання на початок виборчого процесу, не пізніш як у день затвердження тексту та встановлення ступеня захисту виборчого бюлетеня.
Водночас згідно з Календарним планом основних організаційних заходів з підготовки та проведення повторних виборів депутатів міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) 24 січня 2021 року Уланівська сільська територіальна виборча комісія зобов’язана була не пізніше 6 січня 2021 року затвердити текст виборчого бюлетеня з виборів депутатів Уланівської сільської ради, встановити його ступінь захисту та утворити контрольну комісію з контролю за виготовленням виборчих бюлетенів з виборів Уланівського сільського голови та депутатів Уланівської сільської ради на повторних виборах 24 січня 2021 року.
Вирішуючи, чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом, Комісія зазначає, що згідно з частинами першою, п’ятою статті 66 Кодексу , пунктом 4.1, підпунктом 3 пункту 4.3 Порядку скарга до виборчої комісії може бути подана суб’єктом звернення зі скаргою протягом двох днів після прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності суб’єктом оскарження, за винятком випадків, зазначених у частинах другій і третій вказаної статті Кодексу . Днем вчинення бездіяльності вважається останній день строку, в який мала бути, але не була вчинена дія, передбачена законом.
Строк подання скарги продовженню або поновленню не підлягає, крім випадку повторного подання скарги після усунення її недоліків не пізніше наступного дня після дня її повернення суб’єктом розгляду скарги без розгляду відповідно до частини першої статті 68 Кодексу. Днем подання скарги вважається день фактичного отримання скарги виборчою комісією (частини шоста, сьома статті 66 Кодексу , підпункти 4, 6 пункту 4.3 Порядку).

................
Перейти до повного тексту