1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 10 грудня 2020 року № 556
Про скаргу Київської обласної організації Політичної партії "НАШ КРАЙ", зареєстровану в Центральній виборчій комісії 7 грудня 2020 року за № 21-34-29820
До Центральної виборчої комісії 7 грудня 2020 року надійшла скарга Київської обласної організації Політичної партії "НАШ КРАЙ", зареєстрована в Комісії за № 21-34-29820, суб’єктом оскарження в якій визначено Київську обласну територіальну виборчу комісію.
У скарзі суб’єкт звернення просить:
"1) визнати протиправною бездіяльність Київської обласної територіальної виборчої комісії щодо неналежного виконання постанов Центральної виборчої комісії від 20 листопада № 506 та від 27 листопада 2020 року за № 527;
2) встановити факт одноразового грубого порушення Київською обласною територіальною виборчою комісією вимог Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України;
3) достроково припинити повноваження всього складу Київської обласної територіальної виборчої комісії у зв’язку з одноразовим грубим порушенням нею вимог Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України;
4) встановити Центральною виборчою комісією результати виборів депутатів Київської обласної ради відповідно до пункту 6 частини першої статті 205 Виборчого кодексу України".
Обґрунтовуючи свої вимоги, скаржник зазначає, що постановою Центральної виборчої комісії від 20 листопада 2020 року № 506 було, зокрема, зобов’язано Фастівську міську територіальну виборчу комісію Фастівського району Київської області (далі - Фастівська міська територіальна виборча комісія) після сформування її нового складу провести на виборчих дільницях повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Київської обласної ради та встановити підсумки голосування з виборів депутатів Київської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 9 відповідно до положень Виборчого кодексу України (далі - Кодекс) з урахуванням рішення Київського окружного адміністративного суду від 11 листопада 2020 року в справі № 320/11280/20, залишеного без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року (пункт 7 цієї постанови Комісії).
Крім того, вказаною постановою Комісія також зобов’язала Київську обласну територіальну виборчу комісію скласти новий протокол про результати виборів депутатів Київської обласної ради з урахуванням протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Київської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 9, складеного Фастівською міською територіальною виборчою комісією на виконання пункту 7 цієї постанови, а також здійснити контроль за виконанням Фастівською міською територіальною виборчою комісією цієї постанови, забезпечивши в разі наявності підстав виконання повноважень, передбачених частиною першою статті 256 Кодексу (пункти 8, 10 зазначеної постанови Комісії).
Разом з тим 24 листопада 2020 року суб’єктом звернення зі скаргою до Центральної виборчої комісії було знову подано скаргу (вх. № 21-34-26811) на бездіяльність Київської обласної територіальної виборчої комісії, яка, на його думку, полягала, зокрема, у нездійсненні контролю за Фастівською міською територіальною виборчою комісією щодо встановлення підсумків голосування в межах частини територіального виборчого округу № 9, в тому числі проведення повторного підрахунку голосів у межах територіального виборчого округу № 9 з виборів депутатів Київської обласної ради на виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 11 листопада 2020 року у справі № 320/11280/20; нездійсненні повноважень Фастівської міської територіальної виборчої комісії відповідно до частини першої статті 256 Кодексу щодо встановлення підсумків голосування в межах частини територіального виборчого округу № 9.
За результатами розгляду вказаної скарги Комісія постановою від 27 листопада 2020 року № 527 визнала протиправною бездіяльність Київської обласної територіальної виборчої комісії у зв’язку з нездійсненням нею за наявності передбачених частиною першою статті 256 Кодексу підстав повноважень щодо встановлення підсумків голосування в межах територіального виборчого округу № 9 з виборів депутатів Київської обласної ради замість Фастівської міської територіальної виборчої комісії (пункт 2 зазначеної постанови Комісії), а також зобов’язала Київську обласну територіальну виборчу комісію здійснити повноваження Фастівської міської територіальної виборчої комісії щодо проведення на виборчих дільницях повторного підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Київської обласної ради на підставі виборчої документації з виборів депутатів Київської обласної ради дільничних виборчих комісій, що перебуває на зберіганні в архівному відділі Фастівської районної державної адміністрації Київської області, та встановлення підсумків голосування з виборів депутатів Київської обласної ради в межах територіального виборчого округу № 9 відповідно до положень Кодексу, з урахуванням рішення Київського окружного адміністративного суду від 11 листопада 2020 року у справі № 320/11280/20, залишеного без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року, про що скласти відповідні протоколи, та встановити результати виборів депутатів Київської обласної ради з урахуванням протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Київської обласної ради в межах територіального виборчого округу № 9, складеного на виконання пункту 4 цієї постанови, та скласти новий протокол про результати виборів депутатів Київської обласної ради (пункти 4, 5 указаної постанови Комісії).
Водночас суб’єкт звернення зі скаргою вважає, що Київська обласна територіальна виборча комісія неналежно виконує постанови Центральної виборчої комісії від 20 листопада № 506 і від 27 листопада 2020 року № 527 та не здійснює повноважень Фастівської міської територіальної виборчої комісії щодо проведення на виборчих дільницях повторного підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Київської обласної ради та встановлення підсумків голосування з виборів депутатів Київської обласної ради в межах територіального виборчого округу № 9, не встановлює результатів виборів депутатів Київської обласної ради з урахуванням протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Київської обласної ради в межах територіального виборчого округу № 9, та не складає нового протоколу про результати виборів депутатів Київської обласної ради.
На виконання частини п’ятої статті 70 Кодексу та пункту 8.6 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 (далі - Порядок), Київській обласній територіальній виборчій комісії надіслано копію скарги, а також вимогу надати пояснення та документи щодо викладених у скарзі обставин.
До Центральної виборчої комісії 8 грудня 2020 року від Київської обласної територіальної виборчої комісії надійшло заперечення на скаргу за підписом її голови, в якому міститься інформація щодо заходів, які вживаються нею на виконання постанови Центральної виборчої комісії від 27 листопада 2020 року № 527, та деяких проблем, які виникають у зв’язку з її виконанням.
Так, у запереченні, зокрема, зазначено, що станом на дату прийняття постанови Комісії від 27 листопада 2020 року № 527 виборчу документацію, необхідну для проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях, було передано до архівного відділу Фастівської районної державної адміністрації Київської області. Постановою Київської обласної територіальної виборчої комісії від 3 грудня 2020 року № 84 було створено робочу групу з представників Київської обласної територіальної виборчої комісії та Фастівської міської територіальної виборчої комісії (постанова Фастівської міської територіальної виборчої комісії від 3 грудня 2020 року № 94) і начальника архівного відділу Фастівської районної державної адміністрації Київської області, яка 4 грудня 2020 року розпочала роботу щодо підготовки вилучення виборчої документації, не зважаючи на перешкоджання доступу до архівної установи, про що повідомлено Центральну виборчу комісію листом голови Київської обласної територіальної виборчої комісії від 7 грудня 2020 року № 32.
За вказаних обставин, враховуючи здійснені Київською обласною територіальною виборчою комісією дії та підготовчі роботи, вона вважає твердження суб’єкта звернення зі скаргою безпідставними та необґрунтованими.
Крім того, до Центральної виборчої комісії надійшли листи Київської обласної територіальної виборчої комісії: від 30 листопада 2020 року № 26, у якому зазначена виборча комісія інформує про заходи на виконання постанови Комісії від 27 листопада 2020 року № 527; від 3 грудня 2020 року № 30, яким поінформовано про створення робочої групи, що здійснюватиме підготовку до вилучення виборчої та іншої документації з архівного відділу Фастівської районної державної адміністрації Київської області; від 7 грудня 2020 року № 32, у якому вказано про початок здійснення робочою групою підготовчих робіт до вилучення виборчих бюлетенів та опрацювання 4 - 5 грудня 2020 року документації 30 дільничних виборчих комісій, а також про перешкоджання доступу до приміщення архіву; від 8 грудня 2020 року № 33 - щодо завершення виконання підготовчих робіт до вилучення виборчих бюлетенів та іншої виборчої документації з архівного відділу Фастівської районної державної адміністрації Київської області.
Також до Комісії було надіслано копії постанови Київської обласної територіальної виборчої комісії від 3 грудня 2020 року № 84 та постанови Фастівської міської територіальної виборчої комісії від 3 грудня 2020 року № 94 щодо створення робочої групи з членів указаних виборчих комісій, які виконуватимуть роботу стосовно підготовки до вилучення виборчих бюлетенів та іншої виборчої документації з архівного відділу Фастівської районної державної адміністрації Київської області.
Крім того, до Комісії надійшов лист архівного відділу Фастівської районної державної адміністрації Київської області від 9 грудня 2020 року № 01-42/56, яким, зокрема, повідомлено про опрацювання 4 та 8 грудня 2020 року робочою групою з метою підготовки до вилучення виборчих бюлетенів та виборчої документації з виборів депутатів Київської обласної ради по територіальному виборчому округу № 9. При цьому в листі зазначено, що вказану роботу було завершено 8 грудня 2020 року, однак "документація щодо доступу знаходиться в процесі оформлення".
Вивчивши скаргу, Центральна виборча комісія зазначає.
Згідно з частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (далі - Закон) скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії та розглядаються нею в порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.
Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, а також вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI Кодексу та Порядком.
Частиною другою статті 72 Кодексу, пунктом 10.3 Порядку передбачено, що перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом.
За змістом частини першої статті 65 Кодексу суб’єктом звернення до виборчої комісії зі скаргою, що стосується виборчого процесу, може бути, зокрема, місцева організація політичної партії - суб’єкт виборчого процесу місцевих виборів в особі її керівника.
Частиною першою статті 22 Кодексу визначено, що місцева організація політичної партії, яка висунула кандидатів на відповідних виборах, є суб’єктом виборчого процесу відповідних виборів.
Частинами першою, сьомою статті 66 Кодексу, пунктом 4.1, підпунктом 6 пункту 4.3 Порядку передбачено, що скарга до виборчої комісії може бути подана суб’єктом звернення зі скаргою протягом двох днів після прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності суб’єктом оскарження. Днем подання скарги вважається день фактичного отримання скарги виборчою комісією.
Згідно з пунктом 2 частини третьої статті 65 Кодексу та підпунктом 1 пункту 3.1 Порядку до Центральної виборчої комісії може бути оскаржено бездіяльність територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів.
Отже, Комісія зауважує про наявність підстав для розгляду скарги по суті.
Розглянувши скаргу, заперечення на скаргу суб’єкта оскарження, а також інші наявні в Комісії документи, Центральна виборча комісія зазначає.
Відповідно до статті 1 Закону Комісія є колегіальним державним органом, наділеним повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів та референдумів у порядку та в межах, установлених законами України. Комісія здійснює контроль за діяльністю та консультативно-методичне забезпечення виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад, сільських, селищних, міських голів та комісій з місцевих референдумів.
Центральна виборча комісія в межах повноважень, визначених частиною першою статті 2, статтями 16, 17 Закону , забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України, здійснює контроль за додержанням вимог законодавства України про вибори і референдуми, приймає роз’яснення і рекомендації з питань застосування законодавства України про вибори і референдуми.
Повноваження Центральної виборчої комісії щодо організації підготовки та проведення місцевих виборів визначено статтями 17, 21 Закону та статтею 205 Кодексу.
Частиною другою статті 33, пунктом 1 частини першої статті 202 Кодексу передбачено, що Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.
При цьому рішення Центральної виборчої комісії, прийняті в межах її повноважень, є обов’язковими для виконання всіма суб’єктами виборчого процесу, в тому числі територіальними, дільничними виборчими комісіями, а також органами виконавчої влади, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, громадськими об’єднаннями, підприємствами, установами, організаціями (частина перша статті 13 Закону, частина третя статті 202 Кодексу).
Частиною першою статті 32, частинами першою, четвертою статті 33 Кодексу встановлено, що територіальні виборчі комісії є постійно діючими спеціальними колегіальними незалежними органами адміністрування виборчих процесів, які в межах повноважень, визначених Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів.

................
Перейти до повного тексту