1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 3 грудня 2020 року № 540
Про скаргу Одеської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ", зареєстровану в Центральній виборчій комісії 1 грудня 2020 року за № 21-34-28777
До Центральної виборчої комісії 1 грудня 2020 року надійшла скарга Одеської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ", суб’єктом оскарження в якій визначено Одеську обласну територіальну виборчу комісію.
У скарзі суб’єкт звернення просить "визнати протиправною бездіяльність Одеської обласної територіальної виборчої комісії щодо встановлення фактів наявності невідповідності даних протоколів сільських, селищних та міських територіальних виборчих комісій у межах частин округів № 4, 5 та 10 з даними, зазначеними у протоколах Одеської обласної територіальної виборчої комісії про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах виборчих округів № 4, 5 та 10 Одеської області від 10.11.2020 року, які проголосували за кандидатів Одеської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ" на загальну кількість 372 голоси, встановлених у постанові П’ятого апеляційного адміністративного суду 29.11.2020 року та рішенні Одеського окружного адміністративного суду від 24.11.2020 року. Достроково припинити повноваження усього складу Одеської обласної територіальної виборчої комісії".
Свої вимоги суб’єкт звернення обґрунтовує тим, що в рішенні Одеського окружного адміністративного суду у справі № 420/12356/20 від 24 листопада 2020 року встановлено такі обставини: "представником позивача подані до суду витребувані ним, як адвокатом, належним чином засвідченні копії примірників № 2 Авангардівської СТВК, Таїровської СТВК, Любашівської СТВК, Роздільнянської МТВК, Подільської МТВК, Вигоднянської СТВК, Кодимської МТВК, Южненської МТВК в межах одномандатних виборчих округів №№ 4, 5 та 10 з доказами їх отримання у встановленому законом порядку. Під час дослідження вказаних письмових доказів була встановлена невідповідність даних протоколів вказаних територіальних виборчих комісій, які були направлені до відповідача Одеської обласної територіальної виборчої комісії щодо кількості осіб, які проголосували за кандидатів Одеської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ", на загальну кількість 372 голоси виборців".
На підтвердження викладеного суб’єктом звернення додано, зокрема, копії рішення Одеського окружного адміністративного суду у справі № 420/12356/20 від 24 листопада 2020 року та постанови П’ятого апеляційного адміністративного суду від 29 листопада 2020 року у справі № 420/12356/20.
На виконання частини п’ятої статті 70 Виборчого кодексу України (далі - Кодекс) та пункту 8.6 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 (далі - Порядок), копію скарги надіслано суб’єкту оскарження, якого повідомлено про можливість подання письмових пояснень по суті скарги.
До Центральної виборчої комісії 3 грудня 2020 року електронною поштою надійшли пояснення голови Одеської обласної територіальної виборчої комісії Бершавського О.В., у яких він заперечував проти вимог скарги, посилаючись на судові рішення.
Вивчивши скаргу та наявні в Комісії матеріали, Центральна виборча комісія зазначає.
Відповідно до частини другої статті 3 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.
За змістом частини четвертої статті 14 указаного Закону скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії в порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.
Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, а також вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI Кодексу та Порядком.
Згідно з частиною другою статті 72 Кодексу, пунктом 10.3 Порядку перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом.
Відповідно до частини першої статті 65 Кодексу суб’єктом звернення до виборчої комісії зі скаргою, що стосується виборчого процесу, може бути політична партія (місцева організація політичної партії) - суб’єкт виборчого процесу місцевих виборів в особі її керівника, уповноваженого представника, уповноваженої особи політичної партії (місцевої організації політичної партії) чи іншої особи, уповноваженої рішенням центрального керівного органу політичної партії (керівного органу місцевої організації політичної партії).
Частиною першою статті 22 Кодексу визначено, що місцева організація політичної партії, яка висунула кандидатів на відповідних виборах, є суб’єктом виборчого процесу відповідних виборів.
Таким чином, скаргу подано належним суб’єктом звернення зі скаргою.
Під час вирішення питання, чи належить розгляд поданої скарги до повноважень виборчої комісії, необхідно враховувати не лише зазначені у скарзі предмет і суб’єкт оскарження, а й проаналізувати сформульовані суб’єктом звернення зі скаргою вимоги та суть рішення, ухвалення якого вимагається від виборчої комісії (пункт 10.5 Порядку).
Досліджуючи питання, чи належить розгляд поданої скарги до повноважень Центральної виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги), Комісія зауважує.
Пунктом 2 частини третьої статті 65 Кодексу та підпунктом 1 пункту 3.1 Порядку передбачено, що до Центральної виборчої комісії може бути оскаржено бездіяльність територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів.
У зв’язку з цим Комісія звертає увагу, що рішенням Одеського окружного адміністративного суду у справі № 420/12351/20 від 16 листопада 2020 року, залишеним без змін постановою П’ятого апеляційного адміністративного суду від 21 листопада 2020 року, відмовлено в задоволенні позову Одеської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ" до Одеської обласної територіальної виборчої комісії, зокрема, щодо позовних вимог про неправомірність рішень (протоколів) Одеської обласної територіальної виборчої комісії про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіальних виборчих округів № 4, 5, 10 від 10 листопада 2020 року.
Як зазначено в судовому рішенні, "в основу адміністративного позову покладено стверджувану позивачем розбіжність між даними міських, селищних та сільських територіальних виборчих комісій, оформлених протоколами про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у відповідних округах та частинах округів з даними, зазначеними у протоколі відповідача про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі".
Таким чином, предметом судового розгляду в указаній адміністративній справі були протоколи Одеської обласної територіальної виборчої комісії про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіальних виборчих округів № 4, 5, 10 від 10 листопада 2020 року, складені з урахуванням даних протоколів сільських, селищних та міських територіальних виборчих комісій у межах частин округів № 4, 5, 10.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 24 листопада 2020 року у справі № 420/12356/20 за позовом Одеської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ" до Одеської обласної територіальної виборчої комісії, на яке у скарзі посилається суб’єкт звернення зі скаргою, постановою П’ятого апеляційного адміністративного суду від 29 листопада 2020 року в частині відмови в задоволенні позовних вимог Одеської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ" щодо "визнання протиправними дій Одеської обласної територіальної виборчої комісії при проведенні підрахунку з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіальних виборчих округів №№ 4, 5, 10 від 10.11.2020 року; скасування протоколів Одеської обласної територіальної виборчої комісії про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіальних виборчих округів №№ 4, 5, 10 від 10.11.2020 року; визнання протиправними дій Одеської обласної ТВК при проведенні результатів виборів з виборів депутатів Одеської обласної ради в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 10.11.2020 року та скасування протоколу Одеської обласної територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Одеської обласної ради в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 10.11.2020 року - скасовано та провадження у справі в цій частині закрито".
При цьому Комісія звертає увагу, що у постанові П’ятого апеляційного адміністративного суду від 29 листопада 2020 року у справі № 420/12356/20 ідеться про те, що "приписи статті 64 Виборчого кодексу України визначають, що предметом юридичного спору між суб’єктами виборчого процесу та територіальними виборчими комісіями з приводу результатів встановлення останніми підсумків голосування та/або результатів виборів - оскаржуватися мають саме прийняті комісіями рішення з цього приводу, як результати здійснених для їх прийняття дій комісій, а самі по собі дії фактично ніякого правового значення для суб’єктів виборчого процесу не мають та їх оскарження до суду фактично нічого не змінює відносно прав суб’єктів виборчого процесу, на захист яких ними був поданий позов до суду. Саме скасування судом рішень територіальних виборчих комісій зобов’язує останні чи комісії вищого рівня повторно прийняти рішення з наведених питань.

................
Перейти до повного тексту