- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 3 грудня 2020 року № 538 |
Про скаргу кандидата на посаду Червонослобідського сільського голови Черкаського району Черкаської області Литвиненка О.П., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 30 листопада 2020 року за № 21-36/1-28355
До Центральної виборчої комісії 30 листопада 2020 року надійшла скарга кандидата на посаду Червонослобідського сільського голови Черкаського району Черкаської області (далі - Червонослобідський сільський голова) Литвиненка Олександра Петровича, суб’єктом оскарження в якій визначено Червонослобідську сільську територіальну виборчу комісію Черкаського району Черкаської області (далі - Червонослобідська сільська територіальна виборча комісія).
У скарзі суб’єкт звернення просить встановити факт порушення Червонослобідською сільською територіальною виборчою комісією
Виборчого кодексу України (далі - Кодекс), скасувати постанову Червонослобідської сільської територіальної виборчої комісії від 29 листопада 2020 року № 78 "Про визнання особи такою, що відмовилась від посади сільського голови", припинити повноваження всього складу Червонослобідської сільської територіальної виборчої комісії, а також зобов’язати вказану комісію прийняти рішення про реєстрацію суб’єкта звернення зі скаргою Червонослобідським сільським головою, обраним на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
Свої вимоги суб’єкт звернення зі скаргою обґрунтовує тим, що відповідно до протоколу Червонослобідської сільської територіальної виборчої комісії про результати голосування з виборів Червонослобідського сільського голови від 6 листопада 2020 року його визнано обраним Червонослобідським сільським головою на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року. Вказано, що відомості про результати виборів Червонослобідського сільського голови оприлюднені Червонослобідською територіальною виборчою комісією 11 листопада 2020 року.
Зазначається, що суб’єктом звернення зі скаргою на виконання частини першої статті
283 Кодексу 24 листопада 2020 року до Червонослобідської сільської територіальної виборчої комісії подано заяву про реєстрацію сільським головою, до якої додано копію поданої до Червонослобідської сільської ради Черкаського району Черкаської області (далі - Червонослобідська сільська рада) його заяви щодо звільнення від виконання обов’язків старости села Хутори Черкаського району Черкаської області, яку він обіймав відповідно до рішення вказаної ради від 8 січня 2019 року № 5-1/VII. Водночас зауважено, що 27 листопада 2020 року відбулось засідання Червонослобідської сільської ради з включенням до порядку денного питання про звільнення Литвиненка Олександра Петровича з посади виконувача обов’язків старости села Хутори Черкаського району Черкаської області, за результатами розгляду якого рішення не прийнято.
Суб’єкт звернення зі скаргою вважає, що ним вжито всіх можливих заходів для виконання визначених статтею
283 Кодексу умов для реєстрації його Червонослобідським сільським головою, однак з незалежних від нього підстав він не отримав документа про звільнення його з посади, що є несумісною з посадою сільського голови.
Суб’єктом звернення зі скаргою вказується, що 29 листопада 2020 року Червонослобідська територіальна виборча комісія, розглянувши заяву, відмовила йому в реєстрації Червонослобідським сільським головою та призначила повторні вибори Червонослобідського сільського голови. Підставою для відмови в реєстрації скаржника Червонослобідським сільським головою вказано неподання ним документа про звільнення з посади, несумісної з посадою сільського голови.
Також суб’єкт звернення зі скаргою зазначає, що він особисто звернувся щодо встановлення іншого строку для подачі відповідного документа на засіданні Червонослобідської сільської територіальної виборчої комісії. При цьому вказується, що Червонослобідська сільська територіальна виборча комісія таке звернення не розглянула.
На думку суб’єкта звернення зі скаргою, враховуючи наявність поважних причин неподання ним документа про звільнення з посади, несумісної з посадою сільського голови, про які було заявлено ним, Червонослобідська сільська територіальна виборча комісія не мала підстав для ухвалення рішення про визнання скаржника таким, що відмовився від посади сільського голови.
Суб’єктом звернення зі скаргою вимога щодо припинення повноважень усього складу Червонослобідської сільської територіальної виборчої комісії обґрунтована також тим, що цією виборчою комісією прийнято постанову від 29 вересня 2020 року № 16 "Про відмову в реєстрації кандидата на посаду Червонослобідського сільського голови Черкаського району Черкаської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року Литвиненку Олександру Петровичу", визнана протиправною і скасована рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від5 жовтня 2020 року № 580/4302/20, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 8 жовтня 2020 року.
На підтвердження викладених доводів суб’єктом звернення до скарги додано, зокрема, копії поданих ним заяв: щодо звільнення від виконання обов’язків старости села Хутори Черкаського району Черкаської області від 20 листопада 2020 року та про реєстрацію Червонослобідським сільським головою від 24 листопада 2020 року.
До Центральної виборчої комісії 2 грудня 2020 року електронною поштою надійшли письмові пояснення Червонослобідської сільської територіальної виборчої комісії за підписом її голови Шаповала В.А., в яких ідеться про те, що вказана виборча комісія 24 листопада 2020 року отримала від суб’єкта звернення зі скаргою заяву про реєстрацію його Червонослобідським сільським головою. Також указано, що до заяви не було додано відповідно до абзацу другого частини першої статті
283 Кодексу документа про звільнення з роботи (посади), припинення (зупинення) діяльності несумісної з посадою сільського, селищного, міського голови.
Суб’єктом оскарження зауважено, що скаржник не звертався згідно з частиною другою статті
283 Кодексу до виборчої комісії щодо наявності поважних причин, які перешкоджають звільненню з роботи (посади), що підтверджує журнал вхідної кореспонденції.
При цьому факт звернення Литвиненка О.П. щодо наявності поважних причин, які перешкоджають звільненню з роботи (посади), під час засідання Червонослобідської сільської територіальної виборчої комісії 29 листопада 2020 року в поясненні спростовується. Також у поясненні спростовується призначення суб’єктом оскарження повторних виборів Червонослобідського сільського голови.
До пояснення суб’єкта оскарження додано, зокрема, заяву про реєстрацію Червонослобідським сільським головою, подану Литвиненком О.П., разом з додатками; постанову Червонослобідської сільської територіальної виборчої комісії від 29 листопада 2020 року № 78; скановані копії відповідних сторінок журналу реєстрації документів, заяв і скарг виборчої комісії.
Вивчивши скаргу та додані до неї матеріали, пояснення суб’єкта оскарження, Центральна виборча комісія зазначає.
Згідно з частиною четвертою статті
14, частиною четвертою статті
15 Закону України
"Про Центральну виборчу комісію" (далі - Закон) скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії та розглядаються нею в порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.
Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, а також вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI
Кодексу.
Частиною другою статті
72 Кодексу, пунктом 10.3
Порядку встановлено, що перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом.
При цьому під час вирішення питання, чи належить розгляд поданої скарги до повноважень виборчої комісії, необхідно враховувати не лише зазначені у скарзі предмет і суб’єкт оскарження, а й проаналізувати сформульовані суб’єктом звернення зі скаргою вимоги та суть рішення, ухвалення якого вимагається від виборчої комісії (пункт 10.5
Порядку).
Досліджуючи питання, чи належить розгляд поданої скарги до повноважень Центральної виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги), Комісія зауважує.
Суб’єкт звернення у своїй скарзі просить скасувати постанову Червонослобідської сільської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області від 29 листопада 2020 року № 78 "Про визнання особи такою, що відмовилась від посади сільського голови".
У зв’язку з цим Комісія звертає увагу, що згідно з пунктом 2 частини третьої статті
65 Кодексу та підпунктом 1 пункту 3.1
Порядку до Центральної виборчої комісії може бути оскаржено лише бездіяльність територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів.
Також Комісія зауважує, що дії чи рішення територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів, оскаржуються виключно до суду в порядку, встановленому
Кодексом адміністративного судочинства України, шляхом подання позовної заяви (пункт 1-1 частини другої статті
64 Кодексу, підпункт 5 пункту 3.4
Порядку).
Згідно з частиною третьою статті
72 Кодексу та пунктом 10.6
Порядку виборча комісія приймає рішення про залишення скарги без розгляду по суті, якщо вона подана неналежним суб’єктом звернення зі скаргою чи до неналежного суб’єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених Кодексом.
За таких обставин Центральна виборча комісія констатує, що є неналежним суб’єктом розгляду скарги кандидата на посаду Червонослобідського сільського голови Черкаського району Черкаської області Литвиненка О.П. у вказаній частині, а тому відповідні вимоги скарги підлягають залишенню без розгляду по суті.
Щодо вимог встановити факт порушення Червонослобідською сільською територіальною виборчою комісією вимог
Кодексу, припинити повноваження всього її складу, а також зобов’язати вчинити певні дії після сформування її нового складу Комісія зазначає, що такі вимоги є похідними від зазначених та ґрунтуються на тих самих доводах, що й попередня вимога.
Крім того, Комісія наголошує, що частиною третьою статті
208 Кодексу Центральній виборчій комісії надано право достроково припинити повноваження всього складу територіальної виборчої комісії в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення такою територіальною виборчою комісією
Конституції України та законів України. Указане положення не покладає на Комісію імперативного обов’язку достроково припиняти повноваження територіальної виборчої комісії за наявності викладених підстав. Право Центральної виборчої комісії на дострокове припинення повноважень територіальної виборчої комісії є дискреційним. Тобто дострокове припинення повноважень територіальної виборчої комісії є організаційним заходом, який за необхідності може вживатися Центральною виборчою комісією, однак не може вважатися способом поновлення порушеного права.
Зважаючи на зазначене, а також визначені Кодексом вимоги, які суб’єкт звернення може заявляти у скарзі (частина восьма статті
67 Кодексу), та рішення, які виборча комісія може ухвалювати за результатом розгляду скарги (частина десята статті
72 Кодексу), і загалом суть скарги, прохання про дострокове припинення повноважень територіальної виборчої комісії не може становити змісту вимоги у скарзі.
З огляду на викладене скарга кандидата на посаду Червонослобідського сільського голови Черкаського району Черкаської області Литвиненка О.П. підлягає залишенню без розгляду по суті.
Водночас згідно з частиною четвертою статті
72 Кодексу Центральна виборча комісія, приймаючи рішення про залишення скарги без розгляду по суті, може з власної ініціативи взяти до розгляду факти, викладені у скарзі.
Згідно зі статтею
1 Закону Центральна виборча комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі
Конституції України, цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів у порядку та в межах, установлених цим та іншими законами України.
Частиною першою статті
2 Закону встановлено, що Комісія в межах своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених
Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, однакове застосування законодавства України про вибори на всій території України.
Відповідно до частини першої статті
16 Закону, якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти стосовно цього рішення в установленому Законом порядку.
Крім того, частиною другою статті
1, пунктом 3 частини першої статті
17, пунктами 1, 2 частини першої статті
21 Закону на Центральну виборчу комісію покладено повноваження щодо контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, а також за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України.
З огляду на вказане Комісія вважає за необхідне розглянути питання діяльності Червонослобідської сільської територіальної виборчої комісії за власною ініціативою.
Відповідно до постанови Центральної виборчої комісії від 8 серпня 2020 року
№ 160 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року" 25 жовтня 2020 року відбулись перші вибори Червонослобідського сільського голови.
Організація і проведення вказаних виборів, зокрема вирішення питання щодо реєстрації обраного сільського голови, здійснюються згідно з положеннями
Кодексу.
За змістом частин першої та другої статті
268 Кодексу сільська територіальна виборча комісія на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях з відповідних місцевих виборів (у тому числі протоколів з позначкою "Уточнений"), а в разі проведення повторного підрахунку голосів виборців - на підставі протоколів відповідної територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, не пізніш як на дванадцятий день з дня голосування встановлює результати голосування з виборів сільського голови у єдиному одномандатному виборчому окрузі, про що складає протокол.
Згідно з протоколом Червонослобідської сільської територіальної виборчої комісії про результати голосування з виборів Червонослобідського сільського голови, складеним 6 листопада 2020 року, кандидатом на посаду Червонослобідського сільського голови, який набрав найбільшу кількість голосів виборців, є Литвиненко Олександр Петрович.
Частиною першою статті
278 Кодексу визначено, що сільська виборча комісія на підставі протоколу про результати голосування з виборів сільського голови приймає одне з таких рішень: про визнання особи обраною сільським головою; про призначення повторного голосування з виборів сільського голови; про визнання виборів сільського голови такими, що не відбулися, та призначення у зв’язку з цим повторних виборів.
Порядок офіційного оприлюднення територіальною виборчою комісією результатів виборів сільського голови визначено частиною першою статті
282 Кодексу. Офіційне оприлюднення територіальною виборчою комісією результатів виборів сільського голови є підставою для звільнення з роботи (посади), припинення діяльності, несумісної з посадою сільського голови, та/або прийняття рішення про припинення дії іншого представницького мандата особи, обраної сільським головою (частина третя статті
282 Кодексу).
................Перейти до повного тексту