- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 27 листопада 2020 року № 527 |
Про скаргу Київської обласної організації Політичної партії "НАШ КРАЙ", зареєстровану в Центральній виборчій комісії 24 листопада 2020 року за № 21-34-26811
До Центральної виборчої комісії 24 листопада 2020 року надійшла скарга Київської обласної організації Політичної партії "НАШ КРАЙ", зареєстрована в Комісії за № 21-34-26811, суб’єктом оскарження в якій визначено Київську обласну територіальну виборчу комісію.
У скарзі суб’єкт звернення просить:
"1) визнати бездіяльність Київської обласної територіальної виборчої комісії щодо нездійснення контролю за Фастівською міською територіальною виборчою комісією Фастівського району Київської області щодо встановлення підсумків голосування в межах частини виборчого округу № 9, в тому числі проведення повторного підрахунку голосів у межах територіального виборчого округу № 9 з виборів депутатів Київської обласної ради на виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 11 листопада 2020 року по справі № 320/11280/20;
2) визнати бездіяльність Київської обласної територіальної виборчої комісії щодо нездійснення повноважень Фастівської міської територіальної виборчої комісії Фастівського району Київської області в порядку ч. 1 ст.
256 Виборчого кодексу України щодо встановлення підсумків голосування в межах частини виборчого округу № 9, в тому числі проведення повторного підрахунку голосів у межах територіального виборчого округу № 9 з виборів депутатів Київської обласної ради на виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 11 листопада 2020 року по справі № 320/11280/20;
3) визнати бездіяльність Київської обласної територіальної виборчої комісії щодо нескладання нового протоколу про результати виборів депутатів Київської обласної ради з урахуванням протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Київської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу № 9 на виконання пункту 7 постанови Центральної виборчої комісії від 20 листопада 2020 року за № 506".
Обґрунтовуючи свої вимоги, скаржник зазначає, що постановою Центральної виборчої комісії від 20 листопада 2020 року № 506 було, зокрема, зобов’язано Фастівську міську територіальну виборчу комісію Фастівського району Київської області (далі - Фастівська міська територіальна виборча комісія) після сформування її нового складу провести на виборчих дільницях повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Київської обласної ради та встановити підсумки голосування з виборів депутатів Київської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 9 відповідно до положень
Виборчого кодексу України (далі - Кодекс) з урахуванням рішення Київського окружного адміністративного суду від 11 листопада 2020 року в справі № 320/11280/20, залишеного без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року (пункт 7 цієї постанови Комісії).
Крім того, цією постановою Комісія також зобов’язала Київську обласну територіальну виборчу комісію скласти новий протокол про результати виборів депутатів Київської обласної ради з урахуванням протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Київської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 9, складеного Фастівською міською територіальною виборчою комісією на виконання пункту 7 цієї постанови, а також здійснити контроль за виконанням Фастівською міською територіальною виборчою комісією цієї постанови, забезпечивши в разі наявності підстав виконання повноважень, передбачених частиною першою статті
256 Кодексу (пункти 8, 10 зазначеної постанови Комісії).
Разом з тим суб’єкт звернення зі скаргою стверджує, що постанова Комісії від 20 листопада 2020 року
№ 506 не виконується, Фастівська міська територіальна виборча комісія не проводить повторний підрахунок голосів виборців, а Київська обласна територіальна виборча комісія не здійснює контроль за виконанням цією виборчою комісією указаної постанови Центральної виборчої комісії та не забезпечує виконання повноважень, передбачених частиною першою статті
256 Кодексу.
Також скаржник зазначає, що вказана бездіяльність суб’єкта оскарження призвела до порушення його прав та основних засад виборчого процесу, визначених
Кодексом, що обумовило його звернення до Комісії з цією скаргою.
На виконання частини п’ятої статті
70 Кодексу та пункту 8.6
Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого
постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 (далі - Порядок), Київській обласній територіальній виборчій комісії надіслано копію скарги, а також вимогу надати пояснення та документи щодо викладених у скарзі обставин.
До Центральної виборчої комісії 25 листопада 2020 року електронною поштою надійшло пояснення Київської обласної територіальної виборчої комісії за підписом її голови, в якому, зокрема, зазначено, що цією виборчою комісією надається постійна консультативна підтримка Фастівській міській територіальній виборчій комісії. Водночас у поясненні вказано, що "Фастівська міська територіальна виборча комісія наразі має деякі труднощі, зокрема, її позбавлено приміщення для засідань, оргтехніки, тощо. За словами представників органів місцевого самоврядування це стало внаслідок відсутності оплати за оренду приміщення та закінченням виборчого процесу. У зв’язку з цим Фастівською ТВК перше засідання (в новому складі) проводилося на сходинах.
Такі об’єктивні перепони виключають можливість Фастівською міською територіальною виборчою комісією вчасно і в повному об’ємі провести перерахунок, адже на сьогоднішній день вони навіть не в змозі витребувати оригінали бюлетенів з місцевого архіву та доставити до свого приміщення".
Крім того, з метою з’ясування ситуації щодо виконання у відповідній частині постанови Центральної виборчої комісії від 20 листопада 2020 року за
№ 506 до Фастівської міської територіальної виборчої комісії 25 листопада 2020 року було надіслано звернення з проханням надати інформацію щодо виконання вказаної постанови Комісії та засвідчені належним чином копії відповідних документів на підтвердження її виконання.
Проте станом на момент розгляду цього питання на засіданні Комісії жодних документів чи інформації від Фастівської міської територіальної виборчої комісії не надійшло.
Вивчивши скарги та додані до них матеріали, Центральна виборча комісія зазначає.
Згідно з частиною четвертою статті
14 Закону скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії в порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.
Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, а також вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI
Кодексу.
Відповідно до частини сьомої статті
63 Кодексу постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 затверджено
Порядок.
Частиною другою статті
72 Кодексу, пунктом 10.3
Порядку передбачено, що перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом.
За змістом частини першої статті
65 Кодексу суб’єктом звернення до виборчої комісії зі скаргою, що стосується виборчого процесу, може бути, зокрема, місцева організація політичної партії - суб’єкт виборчого процесу місцевих виборів в особі її керівника.
Частиною першою статті
22 Кодексу визначено, що місцева організація політичної партії, яка висунула кандидатів на відповідних виборах, є суб’єктом виборчого процесу відповідних виборів.
Частинами першою, сьомою статті
66 Кодексу, пунктом 4.1, підпунктом 6 пункту 4.3
Порядку передбачено, що скарга до виборчої комісії може бути подана суб’єктом звернення зі скаргою протягом двох днів після прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності суб’єктом оскарження, за винятком випадків, зазначених у частинах другій і третій указаної статті
Кодексу. Днем подання скарги вважається день фактичного отримання скарги виборчою комісією.
Згідно з пунктом 2 частини третьої статті
65 Кодексу та підпунктом 1 пункту 3.1
Порядку до Центральної виборчої комісії може бути оскаржено бездіяльність територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів.
Отже, Комісія зазначає про наявність підстав для розгляду скарги по суті.
Розглянувши скаргу, пояснення суб’єкта оскарження, а також інші наявні в Комісії документи, Центральна виборча комісія зазначає.
Відповідно до статті
1 Закону Комісія є колегіальним державним органом, наділеним повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів та референдумів у порядку та в межах, установлених законами України. Комісія здійснює контроль за діяльністю та консультативно-методичне забезпечення виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад, сільських, селищних, міських голів та комісій з місцевих референдумів.
Центральна виборча комісія в межах повноважень, визначених частиною першою статті
2, статтями
16,
17,
21 Закону , забезпечує дотримання передбачених
Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України, здійснює контроль за додержанням вимог законодавства України про вибори і референдуми, приймає роз’яснення і рекомендації з питань застосування законодавства України про вибори і референдуми.
Повноваження Центральної виборчої комісії щодо організації підготовки та проведення місцевих виборів визначено статтями
17,
21 Закону та статтею
205 Кодексу.
Частиною другою статті
33, пунктом 1 частини першої статті
202 Кодексу передбачено, що Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.
При цьому рішення Центральної виборчої комісії, прийняті в межах її повноважень, є обов’язковими для виконання всіма суб’єктами виборчого процесу, в тому числі територіальними, дільничними виборчими комісіями, а також органами виконавчої влади, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, громадськими об’єднаннями, підприємствами, установами, організаціями (частина перша статті
13 Закону, частина третя статті
202 Кодексу).
Частиною першою статті
32, частинами першою, четвертою статті
33 Кодексу встановлено, що територіальні виборчі комісії є постійно діючими спеціальними колегіальними незалежними органами адміністрування виборчих процесів, які в межах повноважень, визначених Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів.
Частиною третьою статті
32 Кодексу передбачено, що виборчі комісії зобов’язані діяти на підставі, в межах повноважень та у спосіб, установлені
Конституцією України, Кодексом та законами України.
За змістом статті
206 Кодексу повноваження територіальних виборчих комісій визначено Кодексом та законами України.
Зокрема, до повноважень територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних виборів, належить здійснення в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці контролю за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори в частині, що стосується відповідних місцевих виборів (пункт 22 частини другої статті
206 Кодексу).
Відповідно до частини першої статті
256 Кодексу виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, районна у місті, міська, сільська, селищна виборча комісія на своєму засіданні на підставі протоколів про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів з відповідних місцевих виборів (у тому числі з позначкою "Уточнений") не пізніш як на дванадцятий день після дня голосування встановлює результати виборів депутатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, про що складає протокол про результати виборів.
У разі нескладання або неналежного складання територіальною виборчою комісією протоколу про встановлення підсумків голосування (у тому числі з позначкою "Уточнений") у строки, визначені Кодексом, або його ненадходження до виборчої комісії Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) виборчої комісії, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна в місті, сільська, селищна (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) виборча комісія здійснює повноваження територіальної виборчої комісії щодо встановлення підсумків голосування у межах відповідного територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу). У такому разі виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна в місті, сільська, селищна (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) виборча комісія витребовує та забезпечує транспортування від територіальної виборчої комісії виборчих документів, зазначених у частині десятій статті
251 Кодексу, а також може витребувати інші документи.
Центральна виборча комісія 20 листопада 2020 року, розглянувши скаргу Київської обласної організації Політичної партії "НАШ КРАЙ", зареєстровану в Комісії 18 листопада 2020 року за № 21-34-25106, взявши до уваги факти, викладені в поданій тим самим суб’єктом скарзі, зареєстрованій в Комісії 18 листопада 2020 року за № 25-34-25109, а також дослідивши інші наявні документи, прийняла постанову № 506, пунктами 5, 7, 8, 10 якої відповідно:
достроково припинила повноваження всього складу Фастівської міської територіальної виборчої комісії у зв’язку з одноразовим грубим порушенням нею вимог
Конституції України,
Кодексу та законів України;
зобов’язала Фастівську міську територіальну виборчу комісію після сформування її нового складу провести на виборчих дільницях повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Київської обласної ради та встановити підсумки голосування з виборів депутатів Київської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 9 відповідно до положень
Кодексу з урахуванням рішення Київського окружного адміністративного суду від 11 листопада 2020 року в справі № 320/11280/20, залишеного без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року;
................Перейти до повного тексту