1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 23 листопада 2020 року № 518
Про скарги Одеської обласної організації Політичної партії "НАШ КРАЙ", зареєстровані в Центральній виборчій комісії 21 листопада 2020 року за № 21-34-25950 та № 21-34-26046
До Центральної виборчої комісії 21 листопада 2020 року надійшли скарги Одеської обласної організації Політичної партії "НАШ КРАЙ", зареєстровані в Центральній виборчій комісії 21 листопада 2020 року за № 21-34-25950 та № 21-34-26046, суб’єктом оскарження в яких визначено Одеську обласну територіальну виборчу комісію.
У скарзі, зареєстрованій за № 21-34-25950, суб’єкт звернення просить "визнати незаконною бездіяльність Одеської обласної територіальної виборчої комісії щодо невиконання судових рішень, що набрали законної сили, а саме Ухвал П’ятого апеляційного адміністративного суду від 19.11.2020 та 20.11.2020 по справі № 420/12351/20, що набрали законної сили; визнати бездіяльність Одеської обласної територіальної виборчої комісії щодо невиконання судових рішень, що набрали законної сили такою, що має систематичне порушення вимог Конституції України, Кодексу та законів України та припинити повноваження усього складу Одеської обласної територіальної виборчої комісії".
Вимогами первинної скарги, зареєстрованої за № 21-34-26046, є "визнати протиправною бездіяльність Одеської обласної територіальної виборчої комісії щодо невиконання судових рішень, що набрали законної сили, а саме Ухвал П’ятого апеляційного адміністративного суду від 19.11.2020 року, 20.11.2020 року та 20.11.2020 року по адміністративній справі № 420/12351/20; визнати протиправну бездіяльність Одеської обласної територіальної виборчої комісії щодо невиконання судових рішень, що набрали законної сили такою, що має систематичний характер порушення вимог Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України та припинити повноваження усього складу Одеської обласної територіальної виборчої комісії".
Свої вимоги Одеська обласна організація Політичної партії "НАШ КРАЙ" обґрунтовує тим, що 10 листопада 2020 року Одеською обласною територіальною виборчою комісією на засіданні складено протоколи вказаної виборчої комісії про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради в межах територіальних виборчих округів № 1 - 10. При цьому, як зауважує суб’єкт звернення зі скаргою, зазначені протоколи щодо територіальних виборчих округів № 4, 5, 10 суттєво відрізняються від даних і показників, які сумарно розраховуються з відомостей з протоколів про підсумки голосування у міських, селищних та сільських територіальних виборчих комісіях у межах частини територіальних округів № 4, 5 та 10.
Вважаючи, що права Одеської обласної організації Політичної партії "НАШ КРАЙ" було грубо порушено під час підрахунку голосів, зазначена місцева організація політичної партії подала позов до Одеської обласної територіальної виборчої комісії про визнання протиправними та скасування рішень, зобов’язання вчинити дії. Підставою для подання позову стало те, що, "приймаючи протоколи про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіальних виборчих округів № 4, № 5 та № 10 від 10 листопада 2020 року, у порушення принципу чесності виборів, що передбачає точне і достовірне встановлення результатів виборів ( ч. 2 статті 19 ВК України), Одеська обласна територіальна виборча комісія внесла недостовірні дані до протоколу про підсумки результатів виборів у межах територіальних виборчих округів № 4, 5 та 10".
Ухвалою П’ятого апеляційного адміністративного суду від 19 листопада 2020 року у справі № 420/12351/20 суд витребував від Одеської обласної територіальної виборчої комісії оригінали або належним чином завірені копії протоколів сільських, селищних та міських територіальних виборчих комісій про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради в межах територіальних виборчих округів № 4, 5 та 10; зобов’язав Одеську обласну територіальну виборчу комісію надати витребувані докази у строк до 13 год 20 листопада 2020 року.
Однак Одеська обласна територіальна виборча комісія зазначену ухвалу не виконала, про наявність поважних причин невиконання судового рішення суд не повідомила.
Наступними ухвалами П’ятого апеляційного адміністративного суду від 20 листопада 2020 року у справі № 420/12351/20 стягнуто з голови Одеської обласної територіальної виборчої комісії Бершавського О.В. у дохід Державного бюджету України штраф, а територіальну виборчу комісію повторно зобов’язано надати витребувані докази у строк до 19 год 20 листопада 2020 року; а також постановлено тимчасово вилучити в Одеської обласної територіальної виборчої комісії "оригінали для огляду у П’ятому апеляційному адміністративному суді 1 та/або 2 примірники чи належним чином завірені копії протоколів про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах частин 4, 5 та 10 територіальних виборчих округів щодо наступних територіальних виборчих комісій (у тому числі з позначкою "Уточнений")".
Проте і вказані ухвали суб’єктом оскарження не виконано.
Суб’єкт звернення зі скаргою наголошує, що умисне та неодноразове невиконання Одеською обласною територіальною виборчою комісією судових рішень, що набрали законної сили, є систематичним порушенням вимог Конституції України, Виборчого кодексу України (далі - Кодекс) та законів України та згідно з частиною третьою статті 208 Кодексу є підставою для припинення повноваження усього складу Одеської територіальної виборчої комісії.
Також 23 листопада 2020 року суб’єктом звернення зі скаргою подано до Комісії письмові пояснення до скарги, зареєстрованої за № 21-34-26046 (вх. № 21-34-26195 та № 21-34-26381), у яких він додатково повідомляє про постановлення П’ятим апеляційним адміністративним судом 20 листопада 2020 року ухвали у справі № 420/12351/20, якою стягнуто з голови Одеської обласної територіальної виборчої комісії Бершавського О.В. у дохід Державного бюджету України штраф, а також двох окремих ухвал від 21 листопада 2020 року у справі № 420/12351/20, однією з яких з метою усунення причин та умов, що призвели до порушення Одеською обласною територіальною виборчою комісією вимог частин другої, третьої статті 14, частин шостої, сьомої статті 80, статті 370 Кодексу адміністративного судочинства України, що полягають у невиконанні Одеською обласною територіальною виборчою комісією ухвал П’ятого апеляційного адміністративного суду від 19 листопада 2020 року та від 20 листопада 2020 року про витребування доказів у виборчій справі, у ненаданні у строк, установлений судом, витребуваних доказів, наведені факти доведено до відома Центральної виборчої комісії для вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону, а іншою про наявність у діях посадових осіб Одеської обласної територіальної виборчої комісії ознак кримінального правопорушення, передбаченого статтею 382 Кримінального кодексу України, та у разі наявності підстав, передбачених законодавством, для вжиття відповідних заходів реагування доведено до відома Головного управління Національної поліції в Одеській області. Крім того, Одеська обласна організація Політичної партії "НАШ КРАЙ" інформує про встановлені під час розгляду справи № 420/12351/20 у суді апеляційної інстанції порушення вимог законодавства України, наявність ще одного судового провадження № 420/12356/20, в межах якого обласна виборча комісія також не надає оригіналів або належним чином засвідчених копій протоколів, та крім уже заявлених вимог, просить "врахувати окрему ухвалу П’ятого апеляційного адміністративного суду від 21.11.2020 року щодо вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону Одеською обласною територіальною виборчою комісією; встановивши порушення вимог законодавства, за власної ініціативи Центральної виборчої комісії, скасувати протоколи Одеської обласної територіальної виборчої комісії від 10.11.2020 про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіальних виборчих округів № 4, № 5 та № 10; скасувати протокол про результати виборів Одеської обласної ради в межах єдиного багатомандатного виборчого округу від 10.11.2020 року; скасувати постанову Одеської обласної територіальної виборчої комісії про встановлення порядку кандидатів в депутати в територіальних виборчих списках № 145 від 10.11.2020 року; скасувати постанову Одеської обласної територіальної виборчої комісії про встановлення порядку кандидатів в депутати в єдиному виборчому списку № 146 від 10.11.2020 року; зобов’язати Одеську обласну територіальну виборчу комісію на підставі відомостей з протоколів про підсумки голосування у міських, селищних та сільських територіальних виборчих комісій в межах частин територіальних виборчих округів № 4, № 5 та № 10 скласти протоколи Одеської обласної територіальної виборчої комісії від 10.11.2020 про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіальних виборчих округів № 4, № 5 та № 10 з позначкою "Уточнений"; зобов’язати Одеську обласну територіальну виборчу комісію на підставі відомостей з протоколів Одеської обласної територіальної виборчої комісії від 10.11.2020 про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіальних виборчих округів № 4, № 5 та № 10 з позначкою "Уточнений" скласти протокол про результати виборів голосування з позначкою з позначкою "Уточнений".
На підтвердження викладених доводів суб’єктом звернення зі скаргою подано Центральній виборчій комісії, зокрема, копії ухвал П’ятого апеляційного адміністративного суду від 19 та 20 листопада 2020 року у справі № 420/12351/20; окремих ухвал П’ятого апеляційного адміністративного суду від 21 листопада 2020 року у справі № 420/12351/20; протоколу безперервного засідання Одеської обласної територіальної виборчої комісії; протоколів про підсумки голосування у міських, селищних та сільських територіальних виборчих комісіях у межах частини територіальних округів № 4, 5 та 10.
На виконання частини п’ятої статті 70 Кодексу та пункту 8.6 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 (далі - Порядок), копію скарги надіслано суб’єкту оскарження, якого повідомлено про можливість подання письмового пояснення по суті скарги.
До Центральної виборчої комісії 22 листопада 2020 року електронною поштою надійшли письмові пояснення Одеської обласної територіальної виборчої комісії за підписом її голови Бершавського О.В., у яких повідомляється, що Одеською обласною організацією Політичної партії "НАШ КРАЙ" було подано до Одеського окружного адміністративного суду приблизно 6 позовних заяв фактично з однаковими позовними вимогами, що, на переконання суб’єкта оскарження, свідчить про зловживання процесуальними правами позивача. У поясненні зазначається, що ухвала П’ятого апеляційного адміністративного суду від 19 листопада 2020 року, якою Одеську обласну територіальну виборчу комісію було зобов’язано надати оригінали або належним чином завірені копії протоколів сільських, селищних та міських територіальних виборчих комісій про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради в межах територіальних виборчих округів № 4, 5 та 10, надійшла на електронну пошту Одеської обласної територіальної виборчої комісії 19 листопада 2020 року о 21 год 19 хв. Ухвала П’ятого апеляційного адміністративного суду від 20 листопада 2020 року, якою Одеську обласну територіальну виборчу комісію повторно зобов’язано надати оригінали або належним чином завірені копії відповідних протоколів сільських, селищних та міських територіальних виборчих комісій надійшла на електронну пошту Одеської обласної територіальної виборчої комісії 20 листопада 2020 року о 17 год 38 хв. З окремої ухвали П’ятого апеляційного адміністративного суду від 21 листопада 2020 року вбачається, що копію ухвали від 20 листопада 2020 року було отримано представниками Одеської обласної організації Політичної партії "НАШ КРАЙ" для її подальшої реалізації, однак, як указує Бершавський О.В., є вагомі підстави вважати, що представники позивача здійснювали всі можливі дії для невручення цієї ухвали Одеській обласній територіальній виборчій комісії. Так, остання була вручена заступнику голови Одеської обласної територіальної виборчої комісії Платоновій Т.Б. 20 листопада 2020 року близько 18 год 30 хв у приміщенні П’ятого апеляційного адміністративного суду, що фактично унеможливлювало її виконання. Більше того, після отримання цієї ухвали суду заступником голови комісії Платоновою Т.Б. до комісії її передано не було.
Вивчивши скаргу та додані до неї матеріали, пояснення суб’єкта оскарження, беручи до уваги інші наявні документи, Центральна виборча комісія зазначає.
Згідно з частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії та розглядаються нею в порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.
Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, а також вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI Кодексу. Водночас відповідно до частини сьомої статті 63 Кодексу постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 затверджено Порядок.
Статтею 63 Кодексу та пунктом 1.2 Порядку встановлено, що під час розгляду скарг на рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, та прийняття за наслідками такого розгляду відповідних рішень виборчі комісії керуються положеннями Конституції України, Кодексу, Закону України "Про Центральну виборчу комісію", інших законів України, Порядком та іншими актами Центральної виборчої комісії, прийнятими на виконання законів України.
Згідно з пунктом 1.3 Порядку під скаргою слід розуміти звернення, в якому міститься інформація щодо порушення законодавства України про вибори та вимога забезпечити реалізацію і захист виборчих прав, законних інтересів суб’єктів виборчого процесу, поновити порушені виборчі права.
Відповідно до частини восьмої статті 67 Кодексу та пункту 6.4 Порядку суб’єкт звернення може у скарзі заявляти вимоги про: визнання рішення суб’єкта оскарження таким, що не відповідає вимогам законодавства (є протиправними), порушує виборчі права громадян, права та законні інтереси суб’єкта виборчого процесу та його скасування; визнання дій суб’єкта оскарження такими, що не відповідають вимогам законодавства (є протиправними), порушують виборчі права громадян, права та законні інтереси суб’єкта виборчого процесу та зобов’язання утриматися від вчинення певних дій; визнання бездіяльності суб’єкта оскарження такою, що не відповідає вимогам законодавства (є протиправною), порушує виборчі права громадян, права та законні інтереси суб’єкта виборчого процесу та зобов’язання вчинити певні дії; поновлення в інший спосіб, що не суперечить Кодексу, порушених виборчих прав громадян, прав та законних інтересів суб’єкта виборчого процесу.
Частиною десятою статті 72 Кодексу та пунктом 10.13 Порядку передбачено, що у разі задоволення скарги виборча комісія може прийняти рішення, яким визнати рішення суб’єкта оскарження чи окремих його положень, дії чи бездіяльність такими, що не відповідають вимогам законодавства (є протиправними), порушують виборчі права громадян, права та законні інтереси суб’єкта виборчого процесу; скасувати оскаржене рішення; зобов’язати суб’єкта оскарження здійснити дії, передбачені законодавством, що регулює організацію та порядок проведення виборів; зобов’язати суб’єкта оскарження утриматися від вчинення певних дій; поновити в інший спосіб порушені виборчі права громадян, права та законні інтереси суб’єкта виборчого процесу; зобов’язати суб’єкта оскарження здійснити передбачені законодавством, що регулює організацію та порядок проведення виборів, дії, які випливають із факту скасування рішення, визнання оскаржених дій або бездіяльності протиправними.
Частиною другою статті 72 Кодексу, пунктом 10.3 Порядку встановлено, що перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом.
За змістом частини третьої статті 72 Кодексу та пункту 10.6 Порядку виборча комісія приймає рішення про залишення скарги без розгляду по суті, якщо вона подана неналежним суб’єктом звернення зі скаргою чи до неналежного суб’єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених Кодексом. Водночас відповідно до частини четвертої статті 15 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", якщо розгляд питань, порушених у скарзі, не належить до повноважень Комісії, за рішенням Комісії така скарга також залишається без розгляду по суті.
Згідно з пунктом 10.5 Порядку під час вирішення питання, чи належить розгляд поданої скарги до повноважень виборчої комісії, необхідно враховувати не лише зазначені у скарзі предмет і суб’єкт оскарження, а й проаналізувати сформульовані суб’єктом звернення зі скаргою вимоги та суть рішення, ухвалення якого вимагається від виборчої комісії.
Так, досліджуючи питання, чи належить розгляд поданої скарги до повноважень Центральної виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги), Комісія зауважує.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Комісія є колегіальним державним органом, наділеним повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів та референдумів у порядку та в межах, установлених законами України. Комісія здійснює контроль за діяльністю та консультативно-методичне забезпечення виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад, сільських, селищних, міських голів та комісій з місцевих референдумів.

................
Перейти до повного тексту