- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 21 листопада 2020 року № 510 |
Про скаргу кандидата в депутати Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області Сьоміка В.М., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 19 листопада 2020 року за № 21-36/1-25426
До Центральної виборчої комісії 19 листопада 2020 року електронною поштою надійшла скарга кандидата в депутати Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області (далі - Полтавська міська рада) Сьоміка Віталія Миколайовича (далі - суб’єкт звернення зі скаргою), засвідчена кваліфікованим електронним підписом, суб’єктом оскарження в якій зазначено Полтавську міську територіальну виборчу комісію Полтавського району Полтавської області (далі - Полтавська міська територіальна виборча комісія).
У скарзі суб’єкт звернення просить "визнати протиправною бездіяльність Полтавської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області з невиконання постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 17.11.2020 у справі 440/6585/20, не усунення порушень виборчого законодавства, встановлених судом, не встановлення результатів виборів до Полтавської міської ради з урахуванням висновків суду", "зобов’язати Полтавську міську територіальну виборчу комісію Полтавського району Полтавської області виконати постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 17.11.2020 у справі 440/6585/20, усунути порушення виборчого законодавства та встановити результати виборів до Полтавської міської ради з урахуванням висновків суду", "припинити повноваження Полтавської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області", "захистити права скаржника в інший спосіб, передбачений законом, в тому числі шляхом вжиття заходів за власною ініціативою".
Свої вимоги суб’єкт звернення зі скаргою обґрунтовує тим, що підсумки голосування з виборів депутатів Полтавської міської ради в межах територіального виборчого округу № 5, до складу якого входить виборча дільниця № 531236, встановлювалися Шевченківською районною у місті Полтава територіальною виборчою комісією Полтавської області (далі - Шевченківська районна у місті Полтава територіальна виборча комісія), а результати цих виборів - Полтавською міською територіальною виборчою комісією. Разом з тим члени дільничної виборчої комісії виборчої дільниці № 531236 помилково транспортували виборчу документацію з виборів депутатів Полтавської міської ради не до Шевченківської районної у місті Полтава територіальної виборчої комісії, а до Полтавської міської територіальної виборчої комісії.
1 листопада 2020 року Полтавська міська територіальна виборча комісія відмовила Шевченківській районній у місті Полтава територіальній виборчій комісії у видачі виборчої документації для встановлення нею підсумків голосування з виборів депутатів Полтавської міської ради в межах територіального виборчого округу № 5.
Згідно з постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 17 листопада 2020 року в справі № 440/6585/20 визнано протиправним та скасовано рішення Шевченківської районної у місті Полтава територіальної виборчої комісії щодо встановлення підсумків голосування при повторному підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 531236 з виборів депутатів Полтавської міської ради, оформлене протоколом від 9 листопада 2020 року (час складання 16 година 45 хвилин); зобов’язано вказану територіальну виборчу комісію здійснити повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Полтавської міської ради на виборчій дільниці № 531236 з безпосереднім дослідженням виборчої документації, яка перебуває у Полтавській міській територіальній виборчій комісії; зобов’язано Полтавську міську територіальну виборчу комісію надати Шевченківській районній у місті Полтаві територіальній виборчій комісії виборчу документацію дільничної виборчої комісії виборчої дільниці № 531236 для здійснення нею повторного підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Полтавської міської ради; визнано протиправним та скасовано рішення Полтавської міської територіальної виборчої комісії із встановлення результатів виборів депутатів Полтавської міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, оформлене протоколом Полтавської міської територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Полтавської міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, складеним 9 листопада 2020 року о 22 годині 03 хвилини.
До Центральної виборчої комісії 20 листопада 2020 року електронною поштою надійшли пояснення Полтавської міської територіальної виборчої комісії, у яких ідеться про те, що постанова Другого апеляційного адміністративного суду від 17 листопада 2020 року в справі № 440/6585/20 надійшла до Полтавської міської територіальної виборчої комісії 18 листопада 2020 року. Того самого дня головою цієї виборчої комісії на 18 годину 00 хвилин було скликано засідання, до порядку денного якого, серед іншого, було включено питання щодо виконання зазначеної постанови суду. У зв’язку з тим, що законодавством не визначено питання порядку та способу транспортування виборчої документації від міської територіальної виборчої комісії до районної у місті територіальної виборчої комісії для проведення повторного підрахунку голосів виборців, з метою забезпечення законної діяльності комісії, Полтавською міською територіальною виборчою комісією прийнято рішення про звернення до Другого апеляційного адміністративного суду за роз’ясненнями щодо порядку та способу виконання вказаного судового рішення. Як вбачається із пояснень Полтавської міської територіальної виборчої комісії, така заява направлена до Другого апеляційного адміністративного суду 19 листопада 2020 року.
Згідно з частиною четвертою статті
14 Закону України
"Про Центральну виборчу комісію" скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії в порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.
Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, а також вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI
Кодексу та
Порядком.
Частиною другою статті
72 Кодексу, пунктом 10.3
Порядку передбачено, що перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом.
Частиною першою статті
65 Кодексу, пунктом 2.1
Порядку визначено, що суб’єктом звернення до виборчої комісії зі скаргою, що стосується виборчого процесу, може бути, зокрема, кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах.
До Центральної виборчої комісії може бути оскаржено бездіяльність територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів (пункт 2 частини третьої статті
65 Кодексу та підпункт 1 пункту 3.1
Порядку).
Отже, скаргу подано належним суб’єктом звернення зі скаргою до належного суб’єкта її розгляду.
Розглянувши скаргу, додані до неї документи та пояснення суб’єкта оскарження, Комісія зазначає.
Згідно зі статтею
32 Кодексу територіальні виборчі комісії діють як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених
Конституцією України та Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.
Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 17 листопада 2020 року в справі № 440/6585/20 визнано протиправним та скасовано рішення Шевченківської районної у місті Полтава територіальної виборчої комісії щодо встановлення підсумків голосування під час повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 531236 з виборів депутатів Полтавської міської ради, оформлене протоколом від 9 листопада 2020 року (час складання 16 година 45 хвилин); зобов’язано вказану територіальну виборчу комісію здійснити повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Полтавської міської ради на виборчій дільниці № 531236 з безпосереднім дослідженням виборчої документації, яка перебуває у Полтавській міській територіальній виборчій комісії; зобов’язано Полтавську міську територіальну виборчу комісію надати Шевченківській районній у місті Полтаві територіальній виборчій комісії виборчу документацію дільничної виборчої комісії виборчої дільниці № 531236 для здійснення нею повторного підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Полтавської міської ради; визнано протиправним та скасовано рішення Полтавської міської територіальної виборчої комісії із встановлення результатів виборів депутатів Полтавської міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, оформлене протоколом Полтавської міської територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Полтавської міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, складеним 9 листопада 2020 року о 22 годині 03 хвилини; зобов’язано Полтавську міську територіальну виборчу комісію продовжити дії щодо встановлення результатів виборів депутатів Полтавської міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі з урахуванням висновків суду.
Частиною другою статті
14 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що судові рішення, що набрали законної сили, є обов’язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об’єднаннями на всій території України.
Проте, як вбачається зі скарги та пояснень Полтавської міської територіальної виборчої комісії, станом на час розгляду скарги Полтавською міською територіальною виборчою комісією вказане рішення суду не виконано, виборчу документацію дільничної виборчої комісії виборчої дільниці № 531236 для здійснення повторного підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Полтавської міської ради Шевченківській районній у місті Полтава територіальній виборчій комісії не передано. Обґрунтовуючи неможливість передачі виборчої документації відсутністю визначеного законодавством порядку виконання вказаного рішення суду, Полтавська міська територіальна виборча комісія водночас не звернулася до суду із заявою про визначення способу виконання судового рішення, що може свідчити про умисне невиконання комісією рішення суду.
Належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених Кодексом, точне і достовірне встановлення результатів виборів гарантується частиною другою статті
19 Кодексу.
Територіальні виборчі комісії є тими органами, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених законами України, забезпечують організацію та проведення відповідних місцевих виборів.
Саме на територіальну виборчу комісію, яка встановлює результати виборів, виборчим законодавством покладено необхідність забезпечення дотримання основних засад виборчого права, належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених
Кодексом, точне і достовірне встановлення результатів виборів, для чого вона наділена певними контрольними повноваженнями щодо територіальних виборчих комісій нижчого рівня, зокрема тих, що встановлюють підсумки голосування в окремих територіальних виборчих округах.
Комісія вважає, що відмова Полтавської міської територіальної виборчої комісії від передачі Шевченківській районній у місті Полтава територіальній виборчій комісії необхідної для виконання судового рішення виборчої документації свідчить про невжиття Полтавською міською територіальною виборчою комісією належних заходів для забезпечення встановлення точних і достовірних результатів виборів депутатів Полтавської міської ради з урахуванням голосів виборців на виборчій дільниці № 531236, як того вимагає постанова Другого апеляційного адміністративного суду від 17 листопада 2020 року в справі № 440/6585/20, що свідчить про протиправну бездіяльність цієї комісії.
Відповідно до частини третьої статті
208 Кодексу повноваження всього складу територіальної виборчої комісії можуть бути достроково припинені в установленому законом порядку виборчою комісією, яка сформувала (утворила) відповідну територіальну виборчу комісію, рішенням виборчої комісії вищого рівня з відповідних місцевих виборів або рішенням суду в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення комісією
Конституції України та законів України.
Водночас зазначені положення не покладають на Комісію як на комісію вищого рівня імперативного обов’язку достроково припинити повноваження територіальної виборчої комісії за наявності викладених підстав. Право Центральної виборчої комісії на дострокове припинення повноважень територіальної виборчої комісії є дискреційним, тобто правом діяти на свій розсуд, обираючи з кількох юридично допустимих рішень те, яке Комісія вважає найкращим за певних обставин.
Крім того, враховуючи дискреційний характер цих повноважень, Комісія, приймаючи таке рішення, повинна виходити, зокрема, з критеріїв розсудливості, своєчасності та принципу пропорційності, тобто приймати своє рішення з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення.
Таким чином, Комісія констатує, що станом на сьогодні безумовним пріоритетом є забезпечення Полтавською міською територіальною виборчою комісією організації, підготовки та проведення повторного голосування з виборів Полтавського міського голови Полтавського району Полтавської області 22 листопада 2020 року.
У зв’язку з цим Центральна виборча комісія вважає за доцільне зобов’язати Полтавську міську територіальну виборчу комісію невідкладно вжити заходів, спрямованих на виконання постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 17 листопада 2020 року в справі № 440/6585/20 та встановлення результатів виборів депутатів Полтавської міської ради з урахуванням висновків суду.
Стосовно вимоги скарги щодо захисту прав скаржника в інший спосіб, передбачений законом, Центральна виборча комісія зазначає, що постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 17 листопада 2020 року в справі № 440/6585/20 вже визначено спосіб захисту порушених прав та інтересів суб’єкта звернення зі скаргою.
За таких обставин Центральна виборча комісія вважає за необхідне скаргу кандидата в депутати Полтавської міської ради Сьоміка В.М. задовольнити частково, а саме: визнати протиправною бездіяльність Полтавської міської територіальної виборчої комісії, яка полягає у незабезпеченні встановлення точних і достовірних результатів виборів депутатів Полтавської міської ради з урахуванням голосів виборців на виборчій дільниці № 531236 на виконання постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 17 листопада 2020 року в справі № 440/6585/20, зобов’язати Полтавську міську територіальну виборчу комісію невідкладно вжити заходів, спрямованих на виконання вказаного рішення суду та встановлення результатів виборів депутатів Полтавської міської ради з урахуванням висновків суду. У задоволенні інших вимог скарги - відмовити.
Згідно з частиною першою статті
16 Закону України
"Про Центральну виборчу комісію", якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому Законом порядку.
Враховуючи наведене вище, Комісія вважає за необхідне розглянути питання щодо здійснення відповідними територіальними виборчим комісіями повторного підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Полтавської міської ради на виборчій дільниці № 531236, встановлення з урахуванням здійсненого повторного підрахунку підсумків та результатів виборів депутатів Полтавської міської ради на виконання постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 17 листопада 2020 року в справі № 440/6585/20 за власною ініціативою.
Центральна виборча комісія зазначає, що згідно з частинами першою, четвертою, восьмою статті
33, частиною першою статті
206 Кодексу територіальні виборчі комісії є постійно діючими колегіальними органами, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених законами України, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів.
Згідно з пунктом 17 частини другої статті
206 Кодексу відповідна територіальна виборча комісія встановлює результати виборів депутатів, сільського, селищного, міського голови в порядку, визначеному Кодексом, здійснює офіційне оприлюднення результатів відповідних місцевих виборів.
Дільнична виборча комісія здійснює підрахунок голосів виборців, поданих на виборчій дільниці, складає протокол про підрахунок голосів виборців, поданих на виборчій дільниці (частина друга статті
207, стаття
251 Кодексу).
Пакети з протоколами дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, виборчими бюлетенями, контрольними талонами і предметами, списками виборців, а також (за наявності) окремими думками членів виборчої комісії, викладеними у письмовій формі, актами, заявами, скаргами та рішеннями, прийнятими комісією, після закінчення засідання комісії транспортуються до відповідної територіальної виборчої комісії у порядку, визначеному статтею
253 Кодексу (частина десята статті
251 Кодексу).
Відповідно до пункту 2 частини четвертої статті
253 Кодексу та пункту 1.4 Роз’яснення щодо порядку транспортування виборчих документів з місцевих виборів до територіальних виборчих комісій, затвердженого
постановою Центральної виборчої комісії від 12 жовтня 2020 року № 370, дільнична виборча комісія виборчої дільниці, утвореної на території району у місті, в якому утворені районні у місті ради, доставляє до районної у місті виборчої комісії протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів депутатів міської ради у територіальному виборчому окрузі (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) або у багатомандатному виборчому окрузі (територіальній громаді з кількістю виборців до 10 тисяч).
Таким чином, дільнична виборча комісія виборчої дільниці № 531236 виборчу документацію з виборів депутатів Полтавської міської ради повинна була доставити та передати Шевченківській районній у місті Полтава територіальній виборчій комісії. Натомість указана дільнична виборча комісія помилково передала таку виборчу документацію Полтавській міській територіальній виборчій комісії.
За змістом частини першої статті
255 Кодексу районна в місті територіальна виборча комісія встановлює підсумки голосування шляхом складання протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів міської ради в територіальному виборчому окрузі чи його частині (у міській територіальній громаді з кількістю виборців 10 тисяч і більше) або в багатомандатних виборчих округах (у міській територіальній громаді з кількістю виборців до 10 тисяч).
................Перейти до повного тексту