- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 16 листопада 2020 року № 486 |
Про скарги Харківської регіональної організації політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ", зареєстровані в Центральній виборчій комісії 14 та 15 листопада 2020 року за № 21-34-24166, № 21-36/1-24320
До Центральної виборчої комісії 14 та 15 листопада 2020 року надійшли скарги Харківської регіональної організації політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ", суб’єктом оскарження в яких визначено Харківську міську територіальну виборчу комісію Харківського району Харківської області (далі - Харківська міська територіальна виборча комісія).
У скаргах суб’єкт звернення просить, зокрема:
визнати бездіяльність Харківської міської територіальної виборчої комісії "такою що систематично порушує
Виборчий кодекс України" (далі - Кодекс) та у зв’язку з цим достроково припинити повноваження її складу;
зобов’язати Харківську міську територіальну виборчу комісію виконати рішення Другого апеляційного адміністративного суду від 13 листопада 2020 року у справі № 520/15545/2020;
зобов’язати Харківську міську територіальну виборчу комісію здійснити повторний перерахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 631359, 631351, 631326, 631320, 631336, 631356, 631357, 631364, 631361, 631325 та 631138;
зобов’язати Харківську міську територіальну виборчу комісію у зв’язку з грубим порушенням законодавства (невиконання рішень суду) достроково припинити повноваження Слобідської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківської області (далі - Слобідська районна у місті Харкові виборча комісія) та Шевченківської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківської області (далі - Шевченківська районна у місті Харкові виборча комісія);
зобов’язати Слобідську та Шевченківську районні у місті Харкові виборчі комісії виконати рішення Харківського окружного адміністративного суду від 1 листопада 2020 року у справі № 520/14982/2020 та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 5 листопада 2020 року у справі № 520/14980/2020 відповідно.
Свої вимоги суб’єкт звернення обґрунтовує тим, що постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 5 листопада 2020 року у справі № 520/14980/2020 зобов’язано Шевченківську районну у місті Харкові виборчу комісію прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 631138, проте вказана виборча комісія "відмовилася виконувати рішення Другого апеляційного адміністративного суду від 05.11.2020 року. Про що була складена постанова щодо проведення повторного підрахунку голосів по виборчій дільниці від 8 листопада 2020 року № 20 та протокол засідання Шевченківської районної у місті Харкові виборчої комісії № 19 від 08.11.2020 року".
Також суб’єкт звернення зазначає, що рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 12 листопада 2020 року у справі № 520/15483/2020 зобов’язано Слобідську районну у місті Харкові виборчу комісію повторно у межах компетенції та повноважень розглянути скаргу Харківської регіональної організації політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" від 27 жовтня 2020 року про повторний перерахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 631359, 631351, 631326, 631320, 631336, 631356, 631357, 631364, 631361, 631325 з урахуванням висновків суду, викладених у рішенні.
У зв’язку з цим, на думку суб’єкта звернення, Слобідська районна у місті Харкові виборча комісія "систематично і грубо порушує норми
Конституції України,
Кодексу та законів України; Шевченківська та Слобідська районні у місті Харкові виборчі комісії систематично порушують норми
Конституції України,
Кодексу та законів України. Це виражається у невиконанні рішень суду, систематичного порушення норм
Кодексу при розгляді скарг, відмовах в розгляді скарг".
Крім того, зі змісту скарг вбачається, що суб’єкт звернення обґрунтовує свої вимоги бездіяльністю Харківської міської територіальної виборчої комісії, зокрема, зазначає, що звертався до Харківської міської територіальної виборчої комісії щодо порушень законодавства України вказаними виборчими комісіями, але відповідні звернення було залишено без розгляду по суті. Також суб’єкт звернення зауважує, що "маючи можливість, для встановлення точних і достовірних результатів виборів на відповідних дільницях Харківська міська територіальна виборча комісія цим правом не скористалася".
На підтвердження вказаного суб’єктом звернення додано, зокрема, копії рішень Харківського окружного адміністративного суду від 1 листопада 2020 року у справах № 520/14980/2020, № 520/14982/2020 та від 12 листопада 2020 року у справі № 520/15843/2020, постанов Другого апеляційного адміністративного суду від 5 листопада 2020 року у справі № 520/14980/2020 та від 4 листопада 2020 року у справі № 520/14982/2020, постанови Шевченківської районної у місті Харкові виборчої комісії від 8 листопада 2020 року № 20, постанови Харківської міської територіальної виборчої комісії від 12 листопада 2020 року № 100 та протоколу Харківської міської територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Харківської міської ради від 14 листопада 2020 року.
Разом з тим до Комісії 14 та 15 листопада 2020 року надійшли від суб’єкта звернення копії постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 13 листопада 2020 року у справі № 520/15545/2020 та рішення Харківського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року у справі № 520/16057/2020 (не набрало законної сили) відповідно.
Також у скарзі від 15 листопада 2020 року, зареєстрованої в Комісії за № 21-36/1-24320, суб’єкт звернення вказує, що 14 листопада 2020 року Харківська міська територіальна виборча комісія "на своєму засіданні склала та оголосила новий протокол про результати виборів депутатів до Харківської міської ради без врахування виконання постанов Другого апеляційного адміністративного суду від 5 листопада 2020 року у справі № 520/14980/2020 та рішення Харківського окружного адміністративного суду від 1 листопада 2020 року у справі № 520/14982/2020, яке набрало законної сили 4 листопада 2020 року на підставі постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 4 листопада 2020 року, які так і не були виконані".
До Комісії 15 листопада 2020 року надійшли пояснення Харківської міської територіальної виборчої комісії, у яких, зокрема, зазначалося, що Шевченківська районна у місті Харкові виборча комісія "не відмовлялася виконувати вказане судове рішення (у справі № 520/14980/2020), а виконала його виключно у спосіб та в порядку, що визначений Кодексом"; "на виконання вказаного вище судового рішення (у справі № 520/14982/2020) Слобідська районна в місті Харкові виборча комісія керуючись частиною першою статті
33, абзацом третім частини першої, частини дванадцятої, частини чотирнадцятої статті
36, а статтею
206 Кодексу, скликала засідання 06.11.2020 р. повторно розглянула скаргу Харківської регіональної організації політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" за результатами розгляду якої більшістю голосів відмовила в її задоволенні". Також у вказаних поясненнях повідомляється, що Харківською міською територіальною виборчою комісією "поставлено на контроль виконання Слобідською районною у місті Харкові виборчої комісії рішення Харківського окружного адміністративного суду від 12 листопада 2020 року у справі № 520/15483/2020, яким зобов’язано останню повторно розглянути скаргу Харківської регіональної організації політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ".
Вивчивши скарги та додані до неї матеріали, Центральна виборча комісія зазначає.
Відповідно до частини другої статті
3 Закону України
"Про Центральну виборчу комісію" Комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.
За змістом частини четвертої статті
14 указаного
Закону скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії в порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.
Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, а також вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI
Кодексу та
Порядком.
Згідно з частиною другою статті
72 Кодексу, пунктом 10.3
Порядку перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом.
Відповідно до частини першої статті
65 Кодексу суб’єктом звернення до виборчої комісії зі скаргою, що стосується виборчого процесу, може бути, зокрема, місцева організація політичної партії - суб’єкт відповідного виборчого процесу в особі її керівника.
Частиною першою статті
22 Кодексу визначено, що місцева організація політичної партії, яка висунула кандидатів на відповідних виборах, є суб’єктом виборчого процесу відповідних виборів.
Згідно з частинами першою, шостою, сьомою статті
66 Кодексу, пунктом 4.1, підпунктами 4, 6 пункту 4.3
Порядку скарга до виборчої комісії може бути подана суб’єктом звернення зі скаргою протягом двох днів після прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності суб’єктом оскарження, за винятком випадків, зазначених у частинах другій і третій вказаної статті
Кодексу. Днем подання скарги вважається день фактичного отримання скарги виборчою комісією.
Таким чином, скарги подано належним суб’єктом звернення зі скаргою з дотриманням встановленого
Кодексом строку.
Досліджуючи питання, чи належить розгляд поданих скарг до повноважень Центральної виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги), Комісія зазначає, що відповідно до пункту 2 частини третьої статті
65 Кодексу та підпункту 1 пункту 3.1
Порядку до Комісії може бути оскаржено бездіяльність територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів.
Однак, як вбачається зі змісту скарг, суб’єкт звернення фактично оскаржує дії Харківської міської територіальної виборчої комісії зі встановлення результатів виборів депутатів Харківської міської ради (протоколи Харківської міської територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Харківської міської ради від 5 та 14 листопада 2020 року).
Комісія зазначає, що виключно до суду шляхом подання позовної заяви оскаржуються рішення чи дії територіальної виборчої комісії, крім встановлених
Кодексом випадків (пункт 1-1 частини другої статті
64).
Інші вимоги, зазначені у скаргах, ґрунтуються на доводах щодо неправомірних дій зі встановлення результатів виборів депутатів Харківської міської ради та є похідними.
Отже, Центральна виборча комісія є неналежним суб’єктом розгляду скарг Харківської регіональної організації політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ", а тому скарги підлягають залишенню без розгляду по суті.
Згідно з частиною першою статті
16 Закону України
"Про Центральну виборчу комісію", якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому цим Законом порядку. Також Комісія в разі необхідності може за власною ініціативою розглянути та прийняти в установленому вказаним Законом порядку рішення стосовно організації роботи виборчих комісій, а також інших питань, що належать до повноважень Комісії (частина друга зазначеної статті).
З огляду на вказане Комісія вважає за необхідне розглянути окремі питання, викладені у скаргах, за власною ініціативою.
На виконання передбачених указаними нормами законодавства повноважень Центральна виборча комісія, вивчивши наявні в неї документи та матеріали, зазначає.
Як вказує суб’єкт звернення, Харківська міська територіальна виборча комісія 5 листопада 2020 року встановила результати виборів депутатів Харківської міської ради на підставі протоколів районних у місті Харкові територіальних виборчих комісій про підсумки голосування.
При цьому Харківська міська територіальна виборча комісія під час встановлення результатів виборів депутатів Харківської міської ради не взяла до уваги наявність судових спорів щодо оскарження правильності підрахунку голосів на окремих дільницях міста Харкова, встановлення підсумків голосування в окремих територіальних виборчих округах з виборів депутатів Харківської міської ради та відповідних дій Слобідської та Шевченківської районних у місті Харкові виборчих комісій.
Так, постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 5 листопада 2020 року у справі № 520/14980/2020 зобов’язано Шевченківську районну у місті Харкові виборчу комісію прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 631138.
................Перейти до повного тексту