- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 13 жовтня 2020 року № 381 |
Про скарги ОДЕСЬКОЇ МІСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА" від 10 жовтня 2020 року, зареєстровані в Центральній виборчій комісії за № 21-34-17450, № 21-34-17451
До Центральної виборчої комісії 10 жовтня 2020 року надійшли скарги ОДЕСЬКОЇ МІСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА", зареєстровані в Комісії за № 21-34-17450 та № 21-34-17451, суб’єктом оскарження в яких визначено Одеську міську територіальну виборчу комісію Одеського району Одеської області (далі - Одеська міська територіальна виборча комісія).
У скаргах суб’єкт звернення просить визнати бездіяльність Одеської міської територіальної виборчої комісії такою, що не відповідає вимогам законодавства, порушує права та законні інтереси ОДЕСЬКОЇ МІСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА"; прийняти рішення про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області (далі - Одеська міська рада), включених до єдиного та територіальних виборчих списків ОДЕСЬКОЇ МІСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА"; прийняти рішення про реєстрацію Голубова Дмитра Івановича кандидатом на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області (далі - Одеський міський голова), висунутим ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА".
Свої вимоги суб’єкт звернення обґрунтовує тим, що 29 вересня 2020 року постановою Одеської міської територіальної виборчої комісії № 93 зареєстровано Голубова Д.І. кандидатом на посаду Одеського міського голови, висунутим ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА" на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, а постановою № 100 - кандидатів, включених до єдиного та територіальних виборчих списків ОДЕСЬКОЇ МІСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА" на зазначених виборах.
У скарзі вказано, що рішеннями Одеського окружного адміністративного суду від 2 жовтня 2020 року у справі № 420/9857/20, залишеним без змін рішенням П’ятого апеляційного адміністративного суду від 5 жовтня 2020 року та у справі № 420/9856/20, залишеним без змін рішенням П’ятого апеляційного адміністративного суду від 6 жовтня 2020 року, визнано протиправними та скасовано постанови Одеської міської територіальної виборчої комісії від 29 вересня 2020 року № 93 та № 100.
Як зазначає суб’єкт звернення зі скаргою, після набрання законної сили вказаними рішеннями суду Одеською міською територіальною виборчою комісією не вжито відповідних заходів з повторного розгляду заяв та інших документів, не прийнято рішення щодо реєстрації або відмови в реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків ОДЕСЬКОЇ МІСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА", та Голубова Д.І. кандидатом на посаду Одеського міського голови, висунутим зазначеною місцевою організацією політичної партії.
На підтвердження вказаного суб’єктом звернення додано до скарг копії постанов Одеської міської територіальної виборчої комісії від 29 вересня № 93 та № 100, копії рішень Одеського окружного адміністративного суду від 2 жовтня 2020 року у справах № 420/9856/20 та № 420/9857/20.
До Центральної виборчої комісії електронною поштою 12 жовтня 2020 року надійшли пояснення голови Одеської міської територіальної виборчої комісії, з яких вбачається, що 10 жовтня 2020 року до Одеської міської територіальної виборчої комісії надійшли заяви про повторний розгляд заяви про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради, висунутих ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА", та про реєстрацію кандидата на посаду Одеського міського голови, висунутого вказаною місцевою організацією політичної партії.
11 жовтня 2020 року членами Одеської міської територіальної виборчої комісії Акбаровим Р.Ю., Луцкевич А.М., Стояном П.А., Колесніковим М.Н., Задорожною В.В., Слюсарем О.В. було подано вимогу про негайний розгляд зазначених заяв.
Така вимога була зареєстрована секретарем Одеської міської територіальної виборчої комісії Аракеляном М.Р. у журналі реєстрації 11 жовтня 2020 року за № 384.
11 жовтня 2020 року Одеською міською територіальною виборчою комісією повторно розглянуто заяви про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради, висунутих ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА", та про реєстрацію кандидата на посаду Одеського міського голови, висунутого вказаною місцевою організацією політичної партії, подані до територіальної виборчої комісії 24 та 25 вересня 2020 року з доданими до них документами. За результатами розгляду прийнято постанови № 159 та № 160.
Також 12 жовтня 2020 року Комісією витребувано пояснення від членів Одеської міської територіальної виборчої комісії щодо обставин проведення засідання цієї виборчої комісії 11 жовтня 2020 року та підстав ухвалення постанов № 159 та № 160.
13 жовтня 2020 року до Комісії надійшли пояснення окремих членів Одеської міської територіальної виборчої комісії. Як вбачається з указаних пояснень, 11 жовтня 2020 року відбулось засідання Одеської міської територіальної виборчої комісії, на якому були присутні 11 членів виборчої комісії. До порядку денного було включено два питання: щодо реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради, висунутих ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА", та щодо реєстрації Голубова Д.І. кандидатом на посаду Одеського міського голови, висунутим зазначеною місцевою організацією політичної партії.
Під час засідання виборчою комісією було повторно розглянуто заяви з доданими до них документами, подані ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА" до Одеської міської територіальної виборчої комісії 24 та 25 вересня 2020 року, зокрема документи про внесення грошової застави відповідно до вимог статті
225 Кодексу. При цьому виборча комісія дійшла висновку про відповідність усіх поданих ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА" документів вимогам
Конституції України,
Кодексу та законів України.
Більшістю голосів від складу комісії були прийняті постанови № 159 та № 160, якими зареєстровано кандидатів у депутати Одеської міської ради, висунутих ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА", та Голубова Д.І. кандидатом на посаду Одеського міського голови, висунутим указаною місцевою організацією політичної партії.
12 жовтня 2020 року до Комісії Одеською міською територіальною виборчою комісією електронною поштою надіслано копії постанов від 11 жовтня 2020 року № 159 "Про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА" та № 160 "Про реєстрацію кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутого ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА".
Вивчивши скаргу та додані до неї матеріали, Центральна виборча комісія зазначає.
Згідно з частиною четвертою статті
14 зазначеного
Закону скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії в порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.
Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, а також вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI
Кодексу.
Згідно з частиною другою статті
72 Кодексу, пунктом 10.3
Порядку перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним
Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом.
За змістом частини першої статті
65 Кодексу суб’єктом звернення до виборчої комісії зі скаргою, що стосується виборчого процесу, може бути, зокрема, місцева організація політичної партії - суб’єкт виборчого процесу місцевих виборів в особі її керівника.
Частиною першою статті
22 Кодексу визначено, що місцева організація політичної партії, яка висунула кандидатів на відповідних виборах, є суб’єктом виборчого процесу відповідних виборів.
Згідно з пунктом 2 частини третьої статті
65 Кодексу та підпунктом 1 пункту 3.1
Порядку до Центральної виборчої комісії може бути оскаржено бездіяльність територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів.
Частинами першою, шостою, сьомою статті
66 Кодексу, пунктом 4.1, підпунктами 4, 6 пункту 4.3
Порядку передбачено, що скарга до виборчої комісії може бути подана суб’єктом звернення зі скаргою протягом двох днів після прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності суб’єктом оскарження, за винятком випадків, зазначених у частинах другій і третій вказаної статті
Кодексу. Строк подання скарги продовженню або поновленню не підлягає, крім випадку повторного подання скарги після усунення її недоліків не пізніше наступного дня після дня її повернення суб’єктом розгляду скарги без розгляду відповідно до частини першої статті
68 Кодексу. Днем подання скарги вважається день фактичного отримання скарги виборчою комісією.
Враховуючи викладене, в Комісії є підстави для розгляду скарги по суті.
Проаналізувавши наявні в Комісії документи та матеріали, Комісія зазначає.
Суб’єкт звернення зі скаргою стверджує, що бездіяльність Одеської міської територіальної виборчої комісії полягає у неприйнятті нею рішення, передбаченого частиною шостою статті
227, частиною сьомою статті
229 Кодексу. Водночас надані вказаною виборчою комісією документи свідчать про прийняття відповідних постанов, а саме: від 11 жовтня 2020 року № 159 "Про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА" та № 160 "Про реєстрацію кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутого ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА".
Отже, на момент розгляду Центральною виборчою комісією скарг ОДЕСЬКОЇ МІСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА" Одеською міською територіальною виборчою комісією прийнято відповідні рішення, що вказує на відсутність предмета оскарження.
Пунктом 4 частини тринадцятої статті
72 Кодексу та підпунктом 4 пункту 10.16
Порядку передбачено, що виборча комісія відмовляє в задоволенні скарги, якщо встановить, що на момент розгляду скарги виборчою комісією, членом виборчої комісії - суб’єктом оскарження вчинено необхідні дії, скасовано рішення, що є предметом оскарження, або іншим способом поновлено права суб’єкта звернення зі скаргою відповідно до вимог
Кодексу (відсутність предмета оскарження).
Зазначені обставини обумовлюють відмову в задоволенні скарг ОДЕСЬКОЇ МІСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА" в частині вимог щодо визнання такою, що не відповідає вимогам законодавства, бездіяльності Одеської міської територіальної виборчої комісії.
У свою чергу зазначені у скаргах вимоги щодо прийняття рішення про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків ОДЕСЬКОЇ МІСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА", та реєстрацію Голубова Д.І. кандидатом на посаду Одеського міського голови від указаної місцевої організації політичної партії є похідними від указаних вимог, що також обумовлює залишення цих вимог без задоволення.
Разом з тим Комісія зазначає, що відповідно до частини другої статті
1 Закону України
"Про Центральну виборчу комісію" Комісія здійснює контроль за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.
Згідно з частиною першою статті
16 указаного
Закону , якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому вказаним
Законом порядку.
З огляду на вказане, беручи до уваги додані до скарг судові рішення, пояснення Одеської міської територіальної виборчої комісії, копії рішень цієї комісії, зважаючи на викладені у скаргах обставини, Центральна виборча комісія вбачає за необхідне розглянути окремі питання діяльності Одеської міської територіальної виборчої комісії за власною ініціативою.
Так, рішеннями Одеського окружного адміністративного суду від 2 жовтня 2020 року у справах № 420/9857/20 та № 420/9856/20, залишеними без змін постановами П’ятого апеляційного адміністративного суду від 5 та 6 жовтня 2020 року, постанови Одеської міської територіальної виборчої комісії від 29 вересня 2020 року визнано протиправними та скасовано.
Судом у вказаних рішеннях установлено, що грошова застава для реєстрації кандидата на посаду Одеського міського голови Голубова Д.І. та кандидатів у депутати Одеської міської ради, висунутих ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА", була внесена ПОЛІТИЧНОЮ ПАРТІЄЮ "БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА", а не місцевою організацією вказаної політичної партії чи місцевою організацією політичної партії вищого рівня, як визначено статтею
225 Кодексу. Суд дійшов висновку, що грошову заставу внесено неналежним суб’єктом, а отже, документи про внесення грошової застави не відповідають вимогам
Кодексу, що є підставою для відмови в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків зазначеної місцевої організації політичної партії, та кандидата на посаду Одеського міського голови, висунутого цією місцевою організацією політичної партії.
Таким чином, Одеським окружним адміністративним судом установлено невідповідність документів, поданих для реєстрації кандидата на посаду Одеського міського голови та кандидатів у депутати Одеської міської ради, висунутих ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА".
Крім того, за даними Журналу вхідної кореспонденції Одеської міської територіальної виборчої комісії, засвідчена копія якого була витребувана ухвалою Одеського окружного адміністративного суду, заява ОДЕСЬКОЇ МІСЬКОЇ ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА" про реєстрацію кандидатів у депутати разом з іншими документами була подана до комісії 25 вересня 2020 року о 20 годині 54 хвилини, про що зроблено запис № 238, що також було встановлено судом.
Відповідно до частини третьої статті
222 Кодексу територіальна виборча комісія не розглядає документи, зазначені в частині першій вказаної статті, якщо вони подані з порушенням строків, передбачених частиною другою статті
227 Кодексу.
Враховуючи викладене, Одеський окружний адміністративний суд дійшов висновку, що Одеська міська територіальна виборча комісія не мала законного права розглядати вказані документи і приймати рішення щодо реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради на перших місцевих виборах, висунутих ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "БЛОК ДМИТРА ГОЛУБОВА".
Крім того, до Центральної виборчої комісії також 12 жовтня 2020 року надійшло звернення голови Одеської міської територіальної виборчої комісії з доданою до нього постановою № 155 "Про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року", якою зареєстровано кандидатів у депутати Одеської міської ради, висунутих Одеською обласною організацією Політичної партії "НАШ КРАЙ".
У зв’язку з цим Комісія зазначає, що як указано у зверненні голови Одеської міської територіальної виборчої комісії та підтверджується наданими матеріалами, постановою Одеської міської територіальної виборчої комісії від 29 вересня 2020 року № 101 відмовлено в реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради, висунутих Одеською обласною організацією Політичної партії "НАШ КРАЙ".
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 3 жовтня 2020 року у справі № 420/10019/20 постанову Одеської міської територіальної виборчої комісії від 29 вересня 2020 року № 101 "Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеською обласною організацією Політичної партії "НАШ КРАЙ" визнано протиправною та скасовано.
Рішенням П’ятого апеляційного адміністративного суду від 7 жовтня 2020 року у справі № № 420/10019/20 рішення Одеського окружного адміністративного суду від 3 жовтня 2020 року скасовано та прийнято нове судове рішення, яким у задоволенні адміністративного позову Одеської обласної організації Політичної партії "НАШ КРАЙ" до Одеської міської територіальної виборчої комісії про визнання протиправною та скасування постанови, зобов’язання вчинити певні дії відмовлено.
Зокрема, П’ятий апеляційний адміністративний суд у своєму рішення вказав, що список та черговість кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку, а також список та черговість кандидатів у кожному територіальному виборчому списку, визначені місцевою організацією політичної партії, не можуть бути змінені після подання документів для їх реєстрації територіальною виборчою комісією. При цьому невідповідність вимогам статті
219 Кодексу поданих Одеською обласною організацією Політичної партії "НАШ КРАЙ" єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати була встановлена Одеською міською територіальною виборчою комісією. Разом з тим суд звернув увагу, що положеннями статті
219 Кодексу не передбачено можливості складання кількох варіантів єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків (за різними найменуваннями, змістом тощо).
................Перейти до повного тексту