- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 2 жовтня 2020 року № 334 |
Про скаргу Одеської обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ", зареєстровану в Центральній виборчій комісії жовтня 2020 року за № 21-34-14156
До Центральної виборчої комісії 1 жовтня 2020 року надійшла скарга Одеської обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ", суб’єктом оскарження в якій визначено Одеську міську територіальну виборчу комісію Одеського району Одеської області (далі - Одеська міська територіальна виборча комісія).
У скарзі суб’єкт звернення просить "визнати протиправною бездіяльність Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області щодо не здійснення належної перевірки поданих документів та неповідомлення про наявні недоліки у поданих до цієї виборчої комісії документах для реєстрації" кандидатів на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області Філімонова Вадима Вікторовича, висунутого Одеською міською організацією політичної партії "Наша Земля"; Філімонова Олега Вікторовича, висунутого Обласною організацією політичної партії "Стабільність та справедливість" у Одеській області; Філімонова Олега Анатолійовича, висунутого Одеською міською організацією політичної партії "Студентська партія України"; Зеленського Василя Сергійовича, висунутого Одеською міською організацією політичної партії "Циганська партія України"; Зеленського Олександра Васильовича, висунутого Одеською міською організацією політичної партії "Молодь до влади"; Філімонова Олега Вікторовича, висунутого Одеською міською організацією політичної партії "Зелені"; Саакашвілі Міхеіла Володимировича, висунутого Одеською міською організацією політичної партії "Блок Міхеіла Саакашвілі", та у зв’язку з цим скасувати постанови Одеської міської територіальної виборчої комісії від 29 вересня 2020 року № 86 - 91, 99 про реєстрацію відповідних кандидатів на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області (далі - Одеський міський голова), висунутих відповідними місцевими організаціями політичних партій.
Суб’єкт звернення зазначає, що прийняття Одеською міською територіальною виборчою комісію вказаних постанов "є наслідком протиправної бездіяльності, ігнорування приписів
Виборчого кодексу України, постанов Центральної виборчої комісії, власних обов’язків та присяги членами виборчої комісії"; свої вимоги обґрунтовує, зокрема, тим, що відповідно до статей
218,
221 Виборчого кодексу України (далі - Кодекс) висування кандидатів місцевої організації політичної партії (далі - організація партії) проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та Кодексом. Про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування кандидатів організація партії повідомляє у письмовій формі відповідну територіальну виборчу комісію не пізніш як за день до дня проведення зборів, конференції. Висування кандидата на посаду міського голови від організації партії здійснюється рішенням конференції, зборів організації партії.
Проте, як стало відомо суб’єкту звернення, конференції вказаних організацій партій з метою висування кандидатів на посаду Одеського міського голови не проводилися. На підтвердження зазначеного суб’єктом звернення додано до скарги лист Одеської обласної прокуратури від 28 вересня 2020 року № 09/2/2-1811-20, в якому також наводяться відомості щодо недостовірності інформації про керівників окремих місцевих організацій політичних партій, які висунули кандидатів на посаду Одеського міського голови. Суб’єкт звернення зазначає, що вказаний лист Одеської обласної прокуратури "був доведений до відома членів комісії на засіданні комісії, що зафіксовано у протоколі зазначеної комісії".
Також суб’єкт звернення зазначає, що грошова застава, внесена вказаними організаціями партій сплачена всупереч положенням
Кодексу (стаття
225), Закону України
"Про політичні партії в Україні" (стаття
14) та
Порядку внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 193, а саме грошову заставу внесено не в тому порядку, як визначено законом (організаціями партій одним платежем у безготівковій формі на спеціальний рахунок виборчої комісії), а внесено фізичними особами шляхом переказу готівкових коштів через касу банку. На підтвердження вказаного суб’єктом звернення до скарги додаються копії квитанцій про здійснення касових операцій у відділенні ПуАТ "КБ "АККОРДБАНК" від 23 вересня 2020 року № 151510068, 151510028, 151510069, 151510066, 151510029, від 24 вересня 2020 року № 151510021.
Суб’єкт звернення вважає, що "всупереч тому, що Одеська міська територіальна виборча комісія Одеського району Одеської області, на підставі опрацьованих документів, за якими суб’єктам виборчого процесу згідно статей
219,
222,
223,
224,
225,
230 Кодексу зобов’язана була відмовити у реєстрації кандидатів, виборча комісія не вчинила такої дії. В результаті такої бездіяльності виборчої комісії було прийнято рішення про реєстрацію кандидатів без належного переліку документів всупереч статті
224 Кодексу".
До Центральної виборчої комісії 30 вересня 2020 року також надійшла заява (вх. № 21-34-14093) Одеської обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ", у якій містяться аналогічні за змістом інформація та вимоги.
На виконання частини п’ятої статті
70 Кодексу та пункту 8.6 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого
постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 (далі - Порядок), копію скарги надіслано суб’єкту оскарження, якого повідомлено про можливість подати письмові пояснення по суті скарги.
До Центральної виборчої комісії електронною поштою 1 жовтня 2020 року надійшло пояснення від голови Одеської міської територіальної виборчої комісії Чернишенко Н.С., у яких вона повідомила, що на засіданні виборчої комісії 28 - 29 вересня 2020 року нею як головою комісії були запропоновані до розгляду та голосування проєкти постанов про відмову у реєстрації відповідних кандидатів на посаду міського голови, з огляду на те, що, на її думку, у комісії не було підстав для реєстрації таких суб’єктів; однак ці проєкти "знайшли підтримку лише шести членів виборчої комісії, у зв’язку з чим запропоновані рішення не були прийняті"; натомість "членами комісії Горжеєвою О., Багацькою-Блохіною Д., Акбаровим Р., було внесено альтернативний проєкт щодо реєстрації кандидатів на посаду Одеського міського голови від зазначених суб’єктів, який підтримала більшість членів комісії".
Крім того, Комісії було надано копії документів, які подавалися Одеською міською організацією політичної партії "Зелені", Одеською міською організацією політичної партії "Наша Земля", Одеською міською організацією політичної партії "Студентська партія України", Одеською міською організацією політичної партії "Циганська партія України", Обласною організацією політичної партії "Стабільність та справедливість" у Одеській області, Одеською міською організацією політичної партії "Блок Міхеіла Саакашвілі", Одеською міською організацією політичної партії "Молодь до влади" для реєстрації кандидатів на посаду Одеського міського голови.
Також 1 жовтня 2020 року на електронну адресу Центральної виборчої комісії надійшов протокол засідання Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 28 вересня 2020 року № 19, згідно з пунктами 31, 32, 33, 34, 35, 36 якого на ньому розглядалися заяви про реєстрацію зазначених кандидатів на посаду Одеського міського голови і було ухвалено оскаржувані постанови.
Вивчивши скаргу та додані до неї матеріали, Центральна виборча комісія зазначає.
Згідно з частиною четвертою статті
14 зазначеного
Закону скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії в порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.
Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, а також вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI
Кодексу.
Відповідно до частини сьомої статті
63 Кодексу постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 затверджено
Порядок.
Частиною другою статті
72 Кодексу, пунктом 10.3
Порядку передбачено, що перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним
Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строків оскарження, встановлених Кодексом.
Частиною першою статті
22 Кодексу визначено, що суб’єктом виборчого процесу відповідних виборів є, зокрема, організація партії, яка висунула кандидатів на відповідних виборах.
Постанова Одеської міської територіальної виборчої комісії від 22 вересня 2020 року № 24 "Про реєстрацію кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутого Одеською Обласною організацією ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ" підтверджує, що Одеська обласна організація ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ" є суб’єктом виборчого процесу відповідних виборів.
Згідно з частинами першою, шостою, сьомою статті
66 Кодексу, пунктом 4.1, підпунктами 4, 6 пункту 4.3
Порядку скарга до виборчої комісії може бути подана суб’єктом звернення зі скаргою протягом двох днів після прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності суб’єктом оскарження, за винятком випадків, зазначених у частинах другій і третій вказаної статті
Кодексу. Днем подання скарги вважається день фактичного отримання скарги виборчою комісією.
Отже, скаргу подано належним суб’єктом з дотриманням встановленого
Кодексом строку.
Досліджуючи питання, чи належить розгляд поданої скарги до повноважень Центральної виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги), Комісія зазначає, що згідно з пунктом 2 частини третьої статті
65 Кодексу та підпунктом 1 пункту 3.1
Порядку до Центральної виборчої комісії може бути оскаржено лише бездіяльність територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів.
Однак зі змісту скарги вбачається, що суб’єкт звернення по суті оскаржує рішення та дії Одеської міської територіальної виборчої комісії щодо реєстрації зазначених кандидатів на посаду Одеського міського голови, а "здійснення належної перевірки поданих документів" є складовою процедури прийняття такого рішення.
За змістом пункту 1-1 частини другої статті 64, підпункту 5 пункту 3.4
Порядку рішення чи дії територіальної виборчої комісії, крім установлених
Кодексом випадків, оскаржуються виключно до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України, шляхом подання позовної заяви.
Отже, Центральна виборча комісія констатує, що є неналежним суб’єктом розгляду скарги Одеської обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ" у частині вимог стосовно скасування постанов Одеської міської територіальної виборчої комісії від 29 вересня 2020 року № 86 "Про реєстрацію кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутого ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "НАША ЗЕМЛЯ", № 87 "Про реєстрацію кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутого ОБЛАСНОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СТАБІЛЬНІСТЬ ТА СПРАВЕДЛИВІСТЬ" У ОДЕСЬКІЙ ОБЛАСТІ", № 88 "Про реєстрацію кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутого ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СТУДЕНТСЬКА ПАРТІЯ УКРАЇНИ", № 89 "Про реєстрацію кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутого ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ЦИГАНСЬКА ПАРТІЯ УКРАЇНИ", № 90 "Про реєстрацію кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутого ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "МОЛОДЬ ДО ВЛАДИ", № 91 "Про реєстрацію кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутого ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ЗЕЛЕНІ", № 99 "Про реєстрацію кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутого ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "БЛОК МІХЕІЛА СААКАШВІЛІ".
Згідно з частиною третьою статті
72 Кодексу та пунктом 10.6
Порядку виборча комісія приймає рішення про залишення скарги без розгляду по суті, якщо вона подана неналежним суб’єктом звернення зі скаргою чи до неналежного суб’єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених
Кодексом.
Таким чином, скарга Одеської обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ" підлягає залишенню без розгляду по суті.
Водночас частиною другою статті
33, частиною першою статті
202 Кодексу передбачено, що Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.
Відповідно до частини другої статті
1 Закону України
"Про Центральну виборчу комісію" Комісія здійснює контроль за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.
Згідно з частиною четвертою статті
72 Кодексу Центральна виборча комісія, приймаючи рішення про залишення скарги без розгляду по суті, може з власної ініціативи взяти до розгляду факти, викладені у скарзі.
Відповідно до частини першої статті
16 Закону України
"Про Центральну виборчу комісію" , якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому вказаним Законом порядку.
Разом з тим у зв’язку з надходженням на розгляд Комісії зазначених вище скарги та заяви, зважаючи на викладені у них обставини, Центральна виборча комісія встановила таке.
До Одеської міської територіальної виборчої комісії надійшли відповідні заяви від організацій партій про реєстрацію кандидатів на посаду Одеського міського голови на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та додані до них документи.
Так, відповідно до автобіографій, поданих Філімоновим Олегом Вікторовичем, висунутим Одеською міською організацією політичної партії "Зелені", Філімоновим Олегом Вікторовичем, висунутим Обласною організацією політичної партії "Стабільність та справедливість" у Одеській області, Філімоновим Олегом Анатолійовичем, висунутим Одеською міською організацією політичної партії "Студентська партія України", Зеленським Василем Сергійовичем, висунутим Одеською міською організацією політичної партії "Циганська партія України", вони є заступниками директора ТОВ "СЛУГА НАРОДУ". Разом з тим Філімоновим Вадимом Вікторовичем, висунутим Одеською міською організацією політичної партії "Наша Земля" в автобіографії вказано, що "з 2016 року і по теперішній час працюю у ФОП "Сінг Світлана Федорівна" на посаді кухар", у той час як згідно з відомостями, зазначеними в рішенні конференції про його висування від 24 вересня 2020 року, його місцем роботи значиться ТОВ "СЛУГА НАРОДУ" на посаді заступник директора.
До заяви Одеської міської організації політичної партії "Наша Земля" додано квитанцію щодо здійснення касової операції у відділенні ПуАТ "КБ "АККОРДБАНК" від 23 вересня 2020 року № 151510068 про переказ на спеціальний рахунок Одеської міської територіальної виборчої комісії грошових коштів у розмірі 153372 грн, у якій зазначено: "платник: ОДЕС.МІСЬК.ОРГ.ПП "НАША ЗЕМЛЯ" ч/з голова ЛИКОВА ОЛЕНА ВОЛОДИМИРІВНА; Призначення платежу: ГРОШ. ЗАСТАВА ОДЕС.МІСЬК.ОРГ.ПП "НАША ЗЕМЛЯ", ЯКА ВИСУНУЛА КАНД.НА ПОСАДУ ОДЕС.МІСЬК.ГОЛОВИ, Без ПДВ, Від ОДЕС. МІСЬК.ОРГ.ПП "НАША ЗЕМЛЯ", ІПН **********".
До заяви Обласної організації політичної партії "Стабільність та справедливість" у Одеській області додано квитанцію щодо здійснення касової операції у відділенні ПуАТ "КБ "АККОРДБАНК" від 23 вересня 2020 року № 151510028 про переказ на спеціальний рахунок Одеської міської територіальної виборчої комісії грошових коштів у розмірі 153372 грн, у якій зазначено: "платник: ОР.ПП "СТАБІЛЬНІСТЬ ТА СПРАВЕДЛИВІСТЬ" ч/з КУКОЛ М.Л.; Призначення платежу: ГРОШ. ЗАСТАВА ОБЛ.ОРГ.ПП "СТАБІЛЬНІСТЬ ТА СПРАВЕДЛИВІСТЬ" У ОДЕС. обл., ЯКА ВИС.КАН.НА ПОС. ОДЕС.МІС.ГОЛ, Без ПДВ, Від ОР.ПП "СТАБІЛЬНІСТЬ ТА СПРАВЕДЛИВІСТЬ", ІПН **********".
До заяви Одеської міської організації політичної партії "Студентська партія України" додано квитанцію щодо здійснення касової операції у відділенні ПуАТ "КБ "АККОРДБАНК" від 24 вересня 2020 року № 151510021 про переказ на спеціальний рахунок Одеської міської територіальної виборчої комісії грошових коштів у розмірі 153372 грн, у якій зазначено: "платник: ПП "СТУДЕНТСЬКА ПАРТІЯ УКРАЇНИ" ч/з ІГУМЄНЦЕВА ОЛЕНА БОРИСІВНА; Призначення платежу: ГРОШ.ЗАСТ.ОДЕС.МІСЬК.ОРГ.ПП "СТУДЕНТСЬКА ПАРТІЯ УКРАЇНИ", ЯКА ВИСУНУЛА КАНД.НА ПОСАДУ ОДЕС.МІС.ГОЛОВИ, Без ПДВ, Від ПП "СТУДЕНТСЬКА ПАРТІЯ УКРАЇНИ", ІПН **********".
................Перейти до повного тексту