- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 2 грудня 2019 року № 1970 |
Про пропозиції щодо врегулювання питання оплати праці в одномандатному виборчого окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року
До Центральної виборчої комісії надходять численні звернення щодо нездійснення окружною виборчою комісією з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 (далі - окружна виборча комісія одномандатного виборчого округу № 210) на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року оплати праці членів окружної та дільничних виборчих комісій, спеціалістів, експертів та технічних працівників, залучених до роботи в цих виборчих комісіях.
Так, після проведення голосування на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року до Комісії надійшло близько 80 звернень з указаного питання, зокрема й колективних.
У зв’язку з указаним Центральна виборча комісія зазначає.
Відповідно до частини сьомої статті
2 Закону України
"Про вибори народних депутатів України" (далі - Закон) громадяни України, які мають право голосу, можуть брати участь у роботі виборчих комісій як їх члени.
Частиною шостою статті
36 Закону передбачено, що за рішенням виборчої комісії, яке затверджується виборчою комісією вищого рівня, голова, заступник голови, секретар або інші члени окружної чи дільничної виборчої комісії (загальною кількістю не більше трьох осіб) протягом усього періоду повноважень виборчої комісії або частини цього періоду можуть виконувати свої повноваження у виборчій комісії відповідно до статті
47 Закону на платній основі на підставі цивільно-правового договору між ними і виборчою комісією. Зазначені особи на цей період звільняються від виконання виробничих або службових обов’язків за основним місцем роботи із збереженням загального та спеціального стажу.
Згідно із частиною другою статті
47 Закону оплата праці члена виборчої комісії, звільненого від виконання виробничих або службових обов’язків за основним місцем роботи, не може бути нижчою від його середньої заробітної плати за основним місцем роботи. Оплата праці члена виборчої комісії, який є пенсіонером або особою, яка тимчасово не працює, не може бути нижчою від розміру мінімальної заробітної плати, встановленого на момент її нарахування.
Оплата праці членів виборчих комісій (у тому числі пенсіонерів та осіб, які тимчасово не працюють) у день голосування і в дні встановлення підсумків голосування здійснюється в розмірі та у порядку, встановлених Кабінетом Міністрів України за поданням Центральної виборчої комісії (частина четверта статті
47 Закону).
Крім того, відповідно до частини сімнадцятої статті
33, частини п’ятої статті
47 Закону для організаційного, правового, технічного забезпечення здійснення повноважень, передбачених
Законом, виборча комісія може залучати на підставі цивільно-правових угод відповідних спеціалістів, експертів та технічних працівників, розмір оплати праці яких не може бути нижчим від розміру мінімальної заробітної плати, встановленого на момент її нарахування.
Таким чином, виборчим законодавством України громадянам України, які беруть участь у роботі окружних та дільничних виборчих комісій, а також залучаються до роботи в цих комісіях як спеціалісти, експерти та технічні працівники, гарантовано право на оплату їх праці.
Водночас Центральна виборча комісія зазначає, що згідно з частиною п’ятою статті
25, частиною третьою статті
46 Закону окружна виборча комісія є юридичною особою та здійснює витрати на підготовку та проведення виборів народних депутатів України відповідно до затверджених Центральною виборчою комісією кошторисів видатків у межах коштів, передбачених на вказані цілі у Державному бюджеті України.
Пунктом 3 розділу I Порядку фінансування окружних виборчих комісій та дільничних виборчих комісій закордонних виборчих дільниць за рахунок коштів Державного бюджету України, виділених на підготовку та проведення виборів народних депутатів України, затвердженого 12 липня 2012 року
постановою Центральної виборчої комісії № 110 та наказом Міністерства фінансів України № 825, передбачено, що витрати на підготовку та проведення виборів народних депутатів України здійснюються, зокрема, окружними виборчими комісіями, які є розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня, підзвітні та підконтрольні Центральній виборчій комісії.
Обов’язок щодо розпорядження коштами Державного бюджету України окружною виборчою комісією покладається на голову комісії, а за його відсутності - на заступника голови.
Частиною десятою статті
46 Закону встановлено, що контроль за правильним та цільовим використанням коштів Державного бюджету України, виділених на підготовку і проведення виборів народних депутатів України, здійснюється Центральною виборчою комісією та спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з реалізації державної політики у сфері державного фінансового контролю у порядку, встановленому Комісією спільно із спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з формування та забезпечення державної фінансової політики.
Так, пунктом 6 Порядку контролю за правильним і цільовим використанням коштів Державного бюджету України, що виділяються на підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, затвердженого
постановою Центральної виборчої комісії від 3 січня 2019 року № 8 та наказом Міністерства фінансів України від 14 січня 2019 року № 9 (далі - Порядок контролю), передбачено, що органи державного фінансового контролю здійснюють контроль за дотриманням законодавства під час використання окружними виборчими комісіями бюджетних коштів шляхом проведення ревізій у порядку, встановленому законодавством України.
Як вбачається з Акта планової ревізії використання коштів Державного бюджету України, що виділяються на підготовку та проведення позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року, в окружній виборчій комісії одномандатного виборчого округу № 210 від 6 вересня 2019 року № 05-30/07, проведеної Управлінням Північного офісу Державної аудиторської служби України в Чернігівській області (далі - Акт ревізії), під час використання окружною виборчою комісією одномандатного виборчого округу № 210 коштів
Державного бюджету України, виділених на підготовку та проведення позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року, мали місце численні порушення, зокрема в частині оплати праці членів окружної, дільничних виборчих комісій та залучених до роботи в цих комісіях працівників.
У зв’язку з цим Центральна виборча комісія постановою від 9 жовтня 2019 року
№ 1918 звернулася до Національної поліції України та передала їй копії матеріалів щодо нездійснення окружною виборчою комісією одномандатного виборчого округу № 210 оплати праці членів виборчих комісій та залучених осіб.
Водночас за результатами проведеної ревізії, відображеними в Акті ревізії, встановлено, що окружною виборчою комісією одномандатного виборчого округу № 210 не здійснено в повному обсязі оплати праці членам виборчих комісій, які виконували свої повноваження в комісіях на платній основі, членам виборчих комісій за роботу в день голосування і дні встановлення підсумків голосування, залученим спеціалістам, експертам та технічним працівникам.
Комісія зазначає, що відповідно до частини третьої статті
31 Закону повноваження окружної виборчої комісії припиняються через п’ятнадцять днів після дня офіційного оприлюднення Центральною виборчою комісією результатів виборів народних депутатів України в порядку, встановленому
Законом.
При цьому Центральна виборча комісія не є правонаступником окружних виборчих комісій (частина третя статті
25 Закону).
З огляду на зазначене на сьогодні немає правових підстав для здійснення оплати праці членів виборчих комісій одномандатного виборчого округу № 210 та залучених осіб.
Відповідно до частини восьмої статті
46 Закону окружна виборча комісія зобов’язана не пізніш як у десятиденний строк з дня офіційного оприлюднення результатів виборів народних депутатів України повернути не використані нею на підготовку і проведення виборів народних депутатів України кошти
Державного бюджету України на рахунок Центральної виборчої комісії.
Натомість окружною виборчою комісією одномандатного виборчого округу № 210 після відкликання Центральною виборчою комісією невикористаних асигнувань у сумі 208905,47 грн залишок невикористаних коштів у сумі 4035597,25 грн не було повернуто на рахунок Центральної виборчої комісії та не зареєстровано відповідну кредиторську заборгованість, чим порушено вимоги частини восьмої статті
46 Закону та пунктів 1, 2 розділу IV Порядку фінансування окружних виборчих та дільничних виборчих комісій закордонних виборчих дільниць за рахунок коштів Державного бюджету України, виділених на підготовку та проведення виборів народних депутатів України, затвердженого 12 липня 2012 року
постановою Центральної виборчої комісії № 110 та наказом Міністерства фінансів України № 825 (пункт 5 Акта ревізії).
Разом з тим на порушення
Закону та вказаного
Порядку фінансування головою окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 210 Свідрун О.М. готівкові кошти в сумі 4023954,80 грн внесено через АТ "Ощадбанк" на розрахунковий рахунок 31116090025006 "Інші надходження", відкритий у Державній казначейській службі України.
Слід зазначити, що статтею
3 Конституції України передбачено, зокрема, що права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави; утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов’язком держави. Конституційний Суд України висловив правову позицію щодо наведених положень таким чином: "Забезпечення прав і свобод, крім усього іншого, потребує, зокрема, законодавчого закріплення механізмів (процедур), які створюють реальні можливості для здійснення кожним громадянином прав і свобод" (абзац четвертий підпункту 3.2 пункту 3 мотивувальної частини Рішення від 24 грудня 2004 року
№ 22-рп/2004 ).
Відсутність механізму оплати праці членів комісій, залучених осіб під час процедури припинення відповідної окружної виборчої комісії як юридичної особи та після такого припинення створює умови для порушення статті
3 Конституції України в частині обов’язку держави забезпечити реалізацію конституційного права особи на оплату праці.
Частиною першою статті
2 Закону України
"Про Центральну виборчу комісію" встановлено, що Комісія відповідно до своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених
Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України.
Згідно з пунктами 1 - 4, 6 статті
17 зазначеного
Закону до повноважень Комісії належить забезпечення реалізації і захисту виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, дотримання передбачених
Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого процесу та процесу референдуму, здійснення контролю за додержанням вимог законодавства України про вибори і референдуми, забезпечення однакового застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України, підготовка пропозицій щодо вдосконалення законів з питань проведення виборів та референдумів.
Таким чином, з метою забезпечення реалізації порушених прав громадян на оплату праці як членів виборчих комісій одномандатного виборчого округу № 210 та осіб, які залучалися до роботи в цих комісіях, на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року та вирішення вказаного питання Центральна виборча комісія вважає за необхідне підготувати проєкт Закону України "Про забезпечення оплати праці в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року" та надіслати його Верховній Раді України.
Враховуючи викладене, відповідно до частини сьомої статті
2, частини сімнадцятої статті
33, частини шостої статті
36, статті
47 Закону України
"Про вибори народних депутатів України", керуючись статтями
2,
11,
12, пунктами 1 - 4, 6 статті
17 Закону України
"Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія
постановляє:
1. Схвалити пропозиції щодо врегулювання питання оплати праці членів виборчих комісій одномандатного виборчого округу № 210 та осіб, які залучалися до роботи в цих комісіях, на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, викладені у формі проєкту Закону України "Про забезпечення оплати праці в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року" із пояснювальною запискою (додатки 1, 2).
2. Цю постанову надіслати Верховній Раді України та оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.
Голова Центральної виборчої комісії |
О.ДІДЕНКО |
Додаток 1
до постанови Центральної виборчої комісії
від 2 грудня 2019 року № 1970
Проєкт
ЗАКОН УКРАЇНИ
Про забезпечення оплати праці в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року
Розділ I
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Цей Закон спрямований на забезпечення оплати праці членів виборчих комісій одномандатного виборчого округу № 210 та залучених до роботи в цих комісіях осіб, які не отримали відповідних виплат під час виборчого процесу позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року та мають на це підстави, передбачені законодавством України.
Стаття 1. Сфера дії цього Закону
1. Дія цього Закону поширюється на відносини з оплати праці членів виборчих комісій з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 та залучених до роботи в цих комісіях осіб, які не отримали відповідних виплат під час виборчого процесу позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року та мають на це підстави, передбачені законодавством України (далі - члени виборчих комісій, залучені особи).
Стаття 2. Право на отримання оплати праці
1. Право на оплату праці мають члени виборчих комісій та залучені особи за умови наявності документів, передбачених законодавством України про вибори народних депутатів України.
2. Для членів виборчих комісій, які виконували у виборчій комісії свої повноваження на платній основі, документами для оплати праці є: постанова окружної (дільничної) виборчої комісії про виконання членами цієї комісії своїх повноважень на платній основі, постанова Центральної (окружної) виборчої комісії про затвердження рішення відповідної виборчої комісії про виконання членами цієї комісії своїх повноважень на платній основі, договір про виконання обов’язків члена виборчої комісії з виборів народних депутатів України, копія відповідних сторінок паспорта, копія довідки про реєстраційний номер облікової картки платника податків, табель обліку робочого часу. Для членів виборчих комісій, звільнених від виконання виробничих або службових обов’язків за основним місцем роботи, документами для оплати праці також є: довідка про звільнення від виконання виробничих або службових обов’язків за основним місцем роботи, довідка з основного місця роботи про середню заробітну плату.
Документами для отримання членами виборчих комісій оплати праці за роботу в день голосування і дні встановлення підсумку голосування є: копія відповідних сторінок паспорта, копія довідки про реєстраційний номер облікової картки платника податків, табель обліку робочого часу. У разі відсутності табеля обліку робочого часу підтвердженням участі члена виборчої комісії в роботі цієї комісії в день голосування та дні встановлення підсумку голосування є постанова виборчої комісії про утворення відповідної виборчої комісії чи про внесення змін до її складу та наявність підпису члена виборчої комісії в протоколі дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців або у протоколі окружної виборчої комісії про підсумки голосування.
3. Документами для оплати праці залучених осіб є: постанова окружної виборчої комісії про затвердження переліку посад та чисельності залучених працівників, цивільно-правовий договір, копія відповідних сторінок паспорта, копія довідки про реєстраційний номер облікової картки платника податків, копія документа про освіту, акт приймання-передачі наданих послуг.
Стаття 3. Порядок оплати праці членів виборчих комісій, залучених осіб
Міжрегіональний територіальний орган Державної аудиторської служби України, який відповідно до частини десятої статті
46 Закону України
"Про вибори народних депутатів України" здійснював контроль за правильним та цільовим використанням коштів Державного бюджету України, виділених на підготовку і проведення позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року (далі - орган державного фінансового контролю), проводить перевірку документів окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 210 з оплати праці членів виборчих комісій, залучених осіб, що розпочинається не пізніш як на п’ятнадцятий день з дати набрання чинності цим Законом, з метою визначення переліку членів виборчих комісій, залучених осіб та розмірів відповідних виплат.
2. Орган державного фінансового контролю не пізніш як за три дні до дати початку перевірки, передбаченої частиною першою цієї статті, інформує Центральну виборчу комісію про дату початку перевірки та місце її проведення для розміщення цієї інформації у триденний строк з дня отримання на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.
3. Для проведення перевірки орган державного фінансового контролю за актом приймання-передачі отримує від відповідної місцевої державної архівної установи документи окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 210, необхідні для визначення переліку членів виборчих комісій, залучених осіб та розмірів відповідних виплат.
4. Члени виборчих комісій, залучені особи мають право подати до органу державного фінансового контролю за місцем проведення перевірки протягом тридцяти днів із дати її початку оригінали (копії) документів, передбачені частинами другою та третьою статті 2 цього Закону. Приймання документів від членів виборчих комісій та залучених осіб здійснюється на підставі актів приймання-передачі за встановленою Центральною виборчою комісією формою.
................Перейти до повного тексту