- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 26 липня 2019 року № 1826 |
Про скаргу кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 80 Баранова К.В. на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, зареєстровану в Центральній виборчій комісії 24 липня 2019 року за № 21-36-37666
До Центральної виборчої комісії 24 липня 2019 року надійшла скарга кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 80 Баранова К.В. на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, суб’єктом оскарження в якій визначено окружну виборчу комісію з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 80 (далі - окружна виборча комісія № 80).
У скарзі суб’єкт звернення зі скаргою просить: визнати бездіяльність окружної виборчої комісії № 80 щодо нерозгляду заяви члена цієї виборчої комісії Данильченко Г.В. "про порушення виборчого законодавства, яке мало місце в результаті незаконного голосування на виборчих дільницях № 230292 та № 230293"; зобов’язати окружну виборчу комісію № 80 розглянути факти порушення виборчого законодавства на вказаних виборчих дільницях; визнати протиправним рішення цієї виборчої комісії щодо прийняття 22 липня 2019 року виборчих документів з виборчих дільниць № 230292 і № 230293 та врахування відомостей протоколів про підрахунок голосів на цих виборчих дільницях під час встановлення підсумків голосування в загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу та одномандатному виборчому окрузі; зобов’язати окружну виборчу комісію № 80 розглянути питання про визнання голосування на зазначених виборчих дільницях недійсними та скласти протокол про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 80 з поміткою "Уточнений" з урахуванням визнання на цих дільницях голосування недійсним.
Свої вимоги суб’єкт звернення зі скаргою обґрунтовує тим, що 23 липня 2019 року в засобах масової інформації було опубліковано "системні порушення виборчого законодавства" та посилається на відеозапис голосування на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року на виборчих дільницях № 230292 та № 230293, розташованих у селі Вознесенівка Мелітопольського району (розміщено в мережі Інтернет за адресою https://www.youtube.com/watch?v=uS0f5e0puOk), який, на його думку, свідчить про "масові та системні фальсифікації волевиявлення виборців, голосування виборцем більш одного разу (2 - 3 і більше), голосування членами виборчої дільниці більш одного разу (деякі члени виборчої дільниці голосували 7 разів), голосування членами виборчої дільниці не включених до списку виборців, голосування в неустановленому місці (поза межами кабінки для голосування)".
Баранов К.В. стверджує, що окружній виборчій комісії № 80 було відомо про порушення виборчого законодавства на вказаних виборчих дільницях із заяви, яка "була повідомлена одним з членів окружної комісії". Також стосовно наявності системних порушень заявляли члени окружної виборчої комісії № 80, що відображено в окремих думках, доданих ними до протоколів про підсумки голосування в загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу та про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі.
Однак зазначені факти порушень на виборчих дільницях № 230292 та № 230293 окружною виборчою комісією № 80 не розглянуто, що, на думку суб’єкта звернення зі скаргою, свідчить про бездіяльність цієї комісії.
На виконання частини десятої статті
111 Закону України
"Про вибори народних депутатів України" (далі - Закон) копію скарги з доданими до неї матеріалами надіслано суб’єкту оскарження, якого повідомлено про можливість подати письмові пояснення по суті скарги.
До Центральної виборчої комісії 25 липня 2019 року надійшли пояснення від окружної виборчої комісії № 80, у яких ідеться про те, що 22 липня 2019 року на засіданні вказаної виборчої комісії прийнято протоколи про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 230293 та № 230292. За результатом розгляду зазначених документів окружною виборчою комісією № 80 ухвалено рішення прийняти виборчі документи від дільничних виборчих комісій указаних дільниць та врахувати відомості протоколів про підрахунок голосів на виборчій дільниці в загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному виборчому окрузі під час встановлення підсумків голосування в межах виборчого округу. На момент прийняття документів дільничних виборчих комісій № 230292 та № 230293 заяви та скарги про порушення вимог
Закону під час голосування та підрахунку голосів на вказаних виборчих дільницях від суб’єктів виборчого процесу до окружної виборчої комісії № 80 не надходили. Жодної іншої інформації про порушення виборчого законодавства на виборчих дільницях № 230292 та № 230293 до окружної виборчої комісії № 80 у період з дня голосування до моменту підписання протоколів про підсумки голосування також не надходило.
Також у вказаних поясненнях зазначено, що окремі члени цієї виборчої комісії підписали протоколи про підсумки голосування в загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу та в одномандатному виборчому окрузі з окремою думкою, мотивуючи це необхідністю визнання голосування на виборчих дільницях № 230292 та № 230293 недійсними у зв’язку з масовими та системними фальсифікаціями волевиявлення виборців. Однак членами окружної виборчої комісії № 80 та іншими суб’єктами виборчого процесу не подано заяв і скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, про факти незаконного голосування на вказаних виборчих дільницях. Жодних інших звернень щодо порушень на зазначених виборчих дільницях на засіданні окружної виборчої комісії не оголошувалось.
Наданий Комісії протокол безперервного засідання окружної виборчої комісії № 80, яке почалось 21 липня 2019 року і було закрито 23 липня 2019 року, підтверджує прийняття цією виборчою комісією протоколів про підрахунок голосів виборців на вказаних виборчих дільницях 22 липня 2019 року, про що проголосувала більшість членів від складу комісії, а також те, що член виборчої комісії Данильченко Г.В. на цьому засіданні комісії 23 липня 2019 року заявила про свою незгоду "в виборчому процесі на деяких дільницях", унаслідок чого вона та деякі інші члени цієї виборчої комісії підписали протоколи про підсумки голосування в окрузі з окремими думками.
Згідно з частиною четвертою статті
14 Закону України
"Про Центральну виборчу комісію" скарги подаються до Комісії та розглядаються нею в порядку та строки, встановлені відповідним законом України про вибори або референдуми.
Пунктом 7.2
Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів народних депутатів України, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 31 липня 2012 року № 133 (далі - Порядок), передбачено, що під час вивчення скарги виборча комісія встановлює, чи подано скаргу належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним
Законом, чи віднесено Законом розгляд цієї скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги), чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Законом.
Постановою Центральної виборчої комісії від 25 червня 2019 року
№ 1275 зареєстровано кандидата в народні депутати України Баранова Костянтина Володимировича, який балотується в одномандатному виборчому окрузі № 80 у порядку самовисування на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.
Постановою Центральної виборчої комісії від 31 травня 2019 року
№ 919 утворено окружні виборчі комісії з виборів народних депутатів України на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, в тому числі окружну виборчу комісію № 80.
За змістом частини першої статті
108 Закону та пункту 2.1
Порядку суб’єктом звернення зі скаргою до відповідної виборчої комісії у передбачених законом випадках може бути, зокрема, кандидат у народні депутати України, зареєстрований у встановленому Законом порядку.
При цьому до Центральної виборчої комісії може бути оскаржено лише бездіяльність окружної виборчої комісії (частина шоста статті
108 Закону, пункт 3.4
Порядку).
У зв’язку з цим Комісія зазначає, що однією із заявлених у скарзі вимог є визнання протиправним рішення окружної виборчої комісії № 80 щодо прийняття 22 липня 2019 року виборчих документів з виборчих дільниць № 230292 та № 230293 та врахування відомостей протоколів про підрахунок голосів на цих виборчих дільницях під час встановлення підсумків голосування в загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу та одномандатному виборчому окрузі.
Водночас відповідно до зазначених положень
Закону та
Порядку Комісія є неналежним суб’єктом розгляду цієї вимоги.
Згідно з частиною одинадцятою статті
111 Закону, пунктом 10.2
Порядку виборча комісія приймає рішення про залишення скарги без розгляду по суті, якщо вона подана, зокрема, до неналежного суб’єкта розгляду скарги.
За вказаних обставин скарга кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 80 Баранова К.В. у частині визнання протиправним рішення окружної виборчої комісії № 80 щодо прийняття 22 липня 2019 року виборчих документів з виборчих дільниць № 230292 та № 230293 та врахування відомостей протоколів про підрахунок голосів на цих виборчих дільницях під час встановлення підсумків голосування в загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу та в одномандатному виборчому окрузі підлягає залишенню без розгляду по суті.
У частині інших вимог скаргу подано належним суб’єктом звернення зі скаргою до належного суб’єкта її розгляду.
Розглянувши скаргу, пояснення голови окружної виборчої комісії № 80 та інші наявні документи, Центральна виборча комісія зазначає.
За змістом частини першої статті
25 Закону окружні виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів народних депутатів України і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про вибори народних депутатів України.
Основною формою роботи виборчої комісії є засідання (частина перша статті
33 Закону).
Статтею
94 Закону визначено порядок прийняття та розгляду документів дільничних виборчих комісій окружною виборчою комісією, за змістом частин першої, четвертої та п’ятої якої з моменту закінчення голосування окружна виборча комісія розпочинає засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу та в одномандатному виборчому окрузі.
На вказаному засіданні окружної виборчої комісії голова цієї комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу та в одномандатному виборчому окрузі, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною дванадцятою статті
91 Закону.
За результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії і скарг про порушення вимог Закону під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці та під час транспортування виборчих документів до окружної виборчої комісії, що надійшли до окружної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, окружна виборча комісія окремо по виборах у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу та в одномандатному виборчому окрузі приймає одне з передбачених частиною п’ятою статті
94 Закону рішень: прийняти виборчі документи від дільничної виборчої комісії та врахувати відомості протоколів про підрахунок голосів на виборчій дільниці у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу та (або) одномандатному виборчому окрузі при встановленні підсумків голосування в межах виборчого округу; відмовити у прийнятті виборчих документів по загальнодержавному багатомандатному виборчому округу в межах одномандатного виборчого округу та (або) одномандатному виборчому округу від дільничної виборчої комісії та зобов’язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу (протоколів) з поміткою "Уточнений"; провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому Законом по виборах у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу та (або) в одномандатному виборчому окрузі.
Окружна виборча комісія після прийняття і розгляду протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях встановлює підсумки голосування у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу та одномандатному виборчому окрузі, про що складає відповідні протоколи у визначеному статтями
95,
96 Закону порядку.
При цьому згідно з частиною шістнадцятою статті
94 Закону окружна виборча комісія може прийняти рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним лише у разі виявлення при повторному підрахунку голосів виборців на відповідній виборчій дільниці обставин, зазначених у частині першій статті
92 Закону, а саме: виявлення фактів незаконного голосування у кількості, що перевищує п’ять відсотків кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці; знищення або пошкодження виборчої скриньки (скриньок), що унеможливлює встановлення змісту виборчих бюлетенів, якщо кількість цих бюлетенів перевищує двадцять відсотків кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці; виявлення у виборчих скриньках виборчих бюлетенів для голосування у загальнодержавному багатомандатному або одномандатному виборчому окрузі у кількості, що перевищує більш як на п’ять відсотків кількість виборців, які отримали відповідні виборчі бюлетені на виборчій дільниці.
................Перейти до повного тексту