- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 20 липня 2019 року № 1791 |
Про скаргу кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 178 Русецького А.А., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 9 липня 2019 року за № 21-36-36131
До Центральної виборчої комісії 19 липня 2019 року надійшла скарга кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 178 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року Русецького Анатолія Анатолійовича, суб’єктом оскарження в якій визначено кандидата в народні депутати України в цьому окрузі Добкіна Дмитра Марковича.
У скарзі суб’єкт звернення просить визнати дії кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 178 Добкіна Д.М. щодо розповсюдження агітаційних листівок із використанням засобів і технологій, які діють на підсвідомість споживачів, та розміщення зображення і використання імені та зображення кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 178 Русецького А.А. без його погодження такими, що порушують вимоги Закону України
"Про вибори народних депутатів України" (далі - Закон), оголосити Добкіну Д.М. попередження відповідно до пункту 5 частини другої статті
61 Закону, а також надіслати скаргу з додатками до неї до правоохоронних органів для перевірки і реагування згідно із законом.
Суб’єкт звернення зі скаргою обґрунтовує свої вимоги тим, що 15 липня 2019 року серед мешканців Барвінківського, Балаклійського, Близнюківського, Первомайського районів та міст Балаклії і Первомайський Харківської області невідомими особами було розповсюджено агітаційний матеріал - інформаційну листівку під назвою "ЗА ДОБКІНА ЗУПИНЕМО ПРЕДСТАВНИКА ПОРОШЕНКА-РУСЕЦЬКОГО РАЗОМ".
Згідно з розміщеними на четвертій сторінці цієї листівки даними її замовником є висунутий в одномандатному виборчому окрузі № 178 Політичною партією "ОПОЗИЦІЙНИЙ БЛОК" та зареєстрований постановою Комісії від 25 червня 2019 року
№ 1278 кандидат у народні депутати України Добкін Д.М.
Русецький А.А. повідомляє, що на першій та другій шпальтах указаного матеріалу в різних контекстах згадуються прізвище, ім’я та по батькові суб’єкта звернення зі скаргою, а також розміщено його світлини. Суб’єкт звернення зі скаргою вважає, що такі дії кандидата в народні депутата України в одномандатному виборчому окрузі № 178 Добкіна Д.М. порушують вимоги частини другої статті
6 Закону та статей
1,
7 -
9 Закону України
"Про рекламу".
Так, суб’єкт звернення зі скаргою зазначає, що зміст листівки, крім приписів Закону, також повинен відповідати вимогам Закону України
"Про рекламу", а основними принципами реклами є: законність, точність, достовірність, використання форм та засобів, які не завдають споживачеві реклами шкоди. Реклама не повинна містити інформації або зображень, які порушують етичні, гуманістичні, моральні норми. У рекламі забороняється використовувати засоби і технології, які діють на підсвідомість споживачів реклами та вміщувати зображення фізичної особи або використовувати її ім’я без письмової згоди цієї особи. Прихована реклама забороняється.
Русецький А.А. вказує, що замовник і видавець агітаційної листівки до її виготовлення та друку повинні були врахувати вимоги Закону України
"Про рекламу", не використовувати засобів і технологій, які діють на підсвідомість споживачів реклами та в обов’язковому порядку отримати письмовий дозвіл від кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому округу № 178 Русецького А.А. на розміщення його зображення та використання імені. Проте з урахуванням норм Закону України "Про рекламу" агітаційна листівка не відповідає його положенням та перешкоджає вільному здійсненню громадянами свого виборчого права.
Також Русецький А.А. зазначає, що на його переконання, оприлюднюючи вказану інформацію з порушенням закону, кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 178 Добкін Д.М. з метою перешкодити вільному формуванню та виявленню волі виборців вдається до обману, свідомо маніпулюючи інформацією про особу в публікації, що має ознаки кримінального діяння, відповідальність за яке передбачено статтею
157 Кримінального кодексу України.
На підтвердження вказаного суб’єктом звернення додано до скарги примірник зазначеної агітаційної продукції.
На виконання частини десятої статті
111 Закону копії скарги з доданими до неї матеріалами надіслано суб’єкту оскарження, якого повідомлено про можливість подати письмові пояснення по суті скарги.
До Комісії 20 липня 2019 року надійшли пояснення кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 178 Добкіна Д.М., у яких він повідомляє про незгоду з доводами та вимогами скарги. Зауважує, що скаржник звернувся до Комісії стосовно нібито порушення норм Закону України
"Про рекламу" та наявності ознак кримінального правопорушення, передбаченого статтею
157 Кримінального кодексу України. Однак Центральна виборча комісія не є суб’єктом, уповноваженим здійснювати контроль за додержанням законодавства про рекламу. Крім того вказує, що розслідування діянь, які мають ознаки кримінального правопорушення, визначеного статтею
157 Кримінального кодексу України, належить до обов’язків слідчих органів Національної поліції України. Водночас відповідно до частини десятої статті
74 Закону недостовірний або наклепницький характер відомостей має бути встановлений у судовому порядку. За таких обставин Добкін Д.М. вважає, що суб’єкт звернення зі скаргою звернувся до неналежного суб’єкта розгляду скарги. Також він зазначає, що в разі незгоди особи з використанням своїх особистих даних у політичній рекламі така особа має право звернутися за захистом своїх прав до суду в порядку цивільного судочинства та довести особистий характер опублікованої інформації та незаконність її використання. Використання особистих даних у політичній рекламі має досліджуватись судом та не стосується порушення виборчих прав, а отже, не є предметом розгляду Центральною виборчою комісією.
За змістом частин першої, другої статті
108 Закону, пунктів 2.1, 2.2
Порядку кандидат у народні депутати України, зареєстрований у встановленому Законом порядку, може оскаржити до виборчої комісії, зокрема, дії кандидата в народні депутати України.
Частиною восьмою статті
108 Закону та пунктом 3.4
Порядку передбачено, що скарга на дії чи бездіяльність кандидата в народні депутати України може бути подана до Центральної виборчої комісії.
Так, постановою Центральної виборчої комісії від 19 червня 2019 року
№ 1070 зареєстровано кандидата в народні депутати України Русецького А.А., який балотується в одномандатному виборчому окрузі № 178 у порядку самовисування на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.
Постановою Комісії від 25 червня 2019 року
№ 1278 зареєстровано кандидата в народні депутати України Добкіна Д.М., висунутого Політичною партією "ОПОЗИЦІЙНИЙ БЛОК" в одномандатному виборчому окрузі № 178 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.
Загальний строк оскарження встановлено частиною першою статті
109 Закону, згідно з якою скарга до виборчої комісії може бути подана суб’єктом звернення зі скаргою протягом п’яти днів після прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності суб’єктом оскарження.
Таким чином, Комісія зазначає, що скаргу подано належним суб’єктом звернення зі скаргою до належного суб’єкта розгляду скарги та з дотриманням строків оскарження, встановлених
Законом.
Розглянувши скаргу, додані до неї матеріали, а також пояснення суб’єкта оскарження, Центральна виборча комісія встановила.
Згідно з частинами першою, другою статті
6 Закону вибори народних депутатів України є вільними. Громадянам України забезпечуються умови для вільного формування своєї волі та її вільного виявлення при голосуванні. Застосування насильства, погроз, обману, підкупу чи будь-яких інших дій, що перешкоджають вільному формуванню та вільному виявленню волі виборця, забороняється.
Форми і засоби передвиборної агітації, строки її проведення, обмеження та інші питання щодо ведення передвиборної агітації унормовано розділом IX
Закону (статті
68 -
74).
Так, відповідно до частини першої статті
68 Закону передвиборна агітація - це здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного кандидата в народні депутати України або політичну партію - суб’єкта виборчого процесу. Передвиборна агітація може здійснюватися в будь-яких формах і будь-якими засобами, що не суперечать
Конституції України та законам України.
................Перейти до повного тексту