- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 18 липня 2019 року № 1749 |
Про скаргу Храновської І.С., довіреної особи кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 219 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року Якименко Н.М., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 16 липня 2019 року за № 21-36-34088
До Центральної виборчої комісії 16 липня 2019 року надійшла скарга Храновської Ілони Станіславівни, довіреної особи кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 219 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року Якименко Наталії Миколаївни, на дії кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 219 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року Тищенка Миколи Миколайовича.
У скарзі суб’єкт звернення просить визнати дії кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 219 Тищенка М.М. щодо здійснення агітації в приміщенні Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації такими, що не відповідають вимогам законодавства про вибори народних депутатів України, порушують виборчі права громадян, права та законні інтереси суб’єкта виборчого процесу; зобов’язати кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 219 Тищенка М.М. у подальшому утриматися від вчинення таких дій; невідкладно направити повідомлення до відповідних правоохоронних органів.
Суб’єкт звернення зі скаргою обґрунтовує свої вимоги тим, що 12 липня 2019 року о 10 год 20 хв кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 219 Тищенко М.М. здійснював передвиборну агітацію у приміщенні Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації за адресою: м. Київ, проспект Перемоги, 97. Крім того, скаржник зазначає, що "Тищенко М.М. своїми діями заважав нормальній роботі управління (центру) надання адміністративних послуг Святошинської районної у місті Києві адміністрації, відволікаючи працівників управління від виконання своїх функціональних обов’язків".
На підтвердження вказаного Храновська І.С. додала до скарги акт про порушення виборчого законодавства від 12 липня 2019 року, відеозаписи проведення Тищенком М.М. 12 липня 2019 року в приміщенні Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації агітаційного заходу, а також роздруківки фотографій із зазначеного заходу.
На виконання частини десятої статті
111 Закону України
"Про вибори народних депутатів України" (далі - Закон) копії скарги з доданими до неї матеріалами 16 липня 2019 року надіслано суб’єкту оскарження, якого повідомлено про можливість подати письмові пояснення по суті скарги.
До Комісії 17 липня 2019 року надійшли пояснення Куліка В.В., довіреної особи кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 219 Тищенка М.М., в яких він вказує, що "12 липня 2019 року кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 219 Тищенко Микола Миколайович дійсно перебував у приміщенні Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації. Метою візиту Тищенка М.М. було ознайомлення з процесом роботи Святошинської районної в місті Києві адміністрації та Центру надання адміністративних послуг Святошинського району, так як він є людиною з активною громадянською позицією і йому не байдужа якість надання послуг державними та комунальними органами мешканцям Святошинського району. Жодних намірів та спроб внести розлад у роботу вищевказаних державних та комунальних органів Тищенко М.М. не робив". Також Кулік В.В. зазначив, що "жодної діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного кандидата у депутати або партію - суб’єкта виборчого процесу, закликів до голосування за або не голосування 12 липня 2019 року у приміщенні Святошинської у місті Києві адміністрації Тищенком М.М. не здійснювалося. Судження, викладені в акті, складеному Дядченко А.І. та доданому до скарги є суб’єктивними і можуть не відповідати істині так як під час візиту Тищенка М.М. до Святошинської районної у місті Києві адміністрації там було досить багато інших осіб і висказування, які, за думкою Дядченко А.І., нібито належать Тищенку М.М. вона могла почути від когось іншого, навіть ймовірно від провокаторів, які хотіли зганьбити Тищенка М.М.".
Постановою Комісії від 25 червня 2019 року
№ 1288 Тищенка Миколу Миколайовича зареєстровано кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 219.
Постановою Комісії від 29 червня 2019 року
№ 1365 Храновську Ілону Станіславівну зареєстровано довіреною особою кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 219 Якименко Наталії Миколаївни.
За змістом частин першої та другої статті
108 Закону, пунктів 2.1, 2.2, 3.4 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів народних депутатів України, затвердженого
постановою Центральної виборчої комісії від 31 липня 2012 року № 133 (далі - Порядок), довірена особа кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі може оскаржити до Центральної виборчої комісії, зокрема, дії кандидата в народні депутати України.
Таким чином, Комісія зазначає, що згідно зі статтею
108 Закону скаргу подано належним суб’єктом звернення зі скаргою до належного суб’єкта розгляду скарги.
Розглянувши скаргу та додані до неї матеріали, а також пояснення суб’єкта оскарження, Центральна виборча комісія встановила.
Передвиборна агітація - це здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного кандидата в народні депутати України або партію - суб’єкта виборчого процесу. Передвиборна агітація може здійснюватися в будь-яких формах і будь-якими засобами, що не суперечать
Конституції України та законам України (частина перша статті
68 Закону).
Згідно з пунктами 1, 3, 8 частини другої статті
68 Закону передвиборна агітація може проводитися, зокрема, у формах проведення зборів громадян, інших зустрічей з виборцями, проведення публічних дебатів, дискусій, "круглих столів", пресконференцій стосовно положень передвиборних програм та політичної діяльності політичних партій - суб’єктів виборчого процесу чи політичної діяльності кандидатів у народні депутати України, публічні заклики голосувати за або не голосувати за політичну партію - суб’єкта виборчого процесу, кандидата в народні депутати України або публічні оцінки діяльності цих політичних партій чи кандидатів у народні депутати України.
Водночас
Закон встановлює низку обмежень щодо ведення передвиборної агітації.
Так, участь у передвиборній агітації забороняється органам виконавчої влади, органам влади Автономної Республіки Крим та органам місцевого самоврядування, правоохоронним органам і судам, у робочий час посадовим і службовим особам зазначених органів, крім випадків, коли відповідна посадова чи службова особа є кандидатом у народні депутати України (пункти 2, 3 частини першої статті
74 Закону).
Відповідно до частин третьої - п’ятої статті
74 Закону забороняється використання приміщень органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування, для проведення передвиборної агітації за рахунок коштів виборчих фондів політичних партій, кандидатів у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі.
Забороняється проведення агітаційних заходів, розповсюдження передвиборних агітаційних матеріалів, демонстрація агітаційних фільмів чи кліпів, розповсюдження виборчих листівок, плакатів, інших друкованих агітаційних матеріалів чи друкованих видань, у яких розміщено матеріали передвиборної агітації, публічні заклики голосувати за чи не голосувати за політичні партії - суб’єктів виборчого процесу, кандидатів у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі або публічна оцінка діяльності цих політичних партій чи кандидатів у народні депутати України під час проведення заходів, організованих органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, державними чи комунальними підприємствами, закладами, установами, організаціями.
Забороняється розміщення агітаційних матеріалів та політичної реклами на будинках і в приміщеннях органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій державної та комунальної форми власності.
Зазначені обмеження є гарантією реалізації та дотримання принципу рівних та вільних виборів.
Так, частиною першою статті
38, статтею
71 Конституції України встановлено, що громадяни мають право, зокрема, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади. Вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Виборцям гарантується вільне волевиявлення.
Вибори народних депутатів України є рівними: громадяни України беруть участь у виборах депутатів на рівних засадах. Усі кандидати в народні депутати України мають рівні права і можливості брати участь у виборчому процесі. Усі політичні партії - суб’єкти виборчого процесу мають рівні права і можливості брати участь у виборчому процесі у порядку та в межах, встановлених
Законом. Рівність прав і можливостей кандидатів у народні депутати України, політичних партій - суб’єктів виборчого процесу брати участь у виборчому процесі забезпечується, зокрема, забороною втручання органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування у виборчий процес, за винятком випадків, передбачених Законом, рівним та неупередженим ставленням органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування, їх службових та посадових осіб до кандидатів у народні депутати України, політичних партій - суб’єктів виборчого процесу.
Вибори народних депутатів України є вільними. Громадянам України забезпечуються умови для вільного формування своєї волі та її вільного виявлення при голосуванні. Застосування, зокрема, обману чи будь-яких інших дій, що перешкоджають вільному формуванню та вільному виявленню волі виборця, забороняється (частини перша, друга статті
6 Закону).
Разом з тим відповідно до частини шостої статті
74 Закону поширення у будь-якій формі матеріалів, що містять заклики до ліквідації незалежності України, зміни конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підриву її безпеки, незаконного захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства та розпалювання міжетнічної, расової, національної, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров'я населення, забороняється.
На органах державної влади лежить позитивне зобов’язання забезпечити свободу виборців формувати свою думку. Так, Кодекс належної практики у виборчих справах (CDL-AD(2002)023rev, пункт 3.1 Пояснювальної доповіді) встановлює, що "органи державної влади мають дати виборцям змогу знайомитися з партійними списками та кандидатами, що беруть участь у виборах, зокрема, за допомогою належного розміщення матеріалів агітації". При цьому "для забезпечення дієвості норм, що стосуються вільного формування виборцями своєї думки, будь-яке порушення зазначених вище норм має бути покараним".
За таких умов Комісія вважає, що право політичних партій - суб’єктів виборчого процесу, кандидатів у народні депутати України в одномандатних виборчих округах на проведення передвиборної агітації не повинно використовуватися ними всупереч права виборців на вільне формування своєї волі без застосування погроз або інших дій, що можуть йому перешкоджати.
Докази, на підставі яких виборча комісія встановлює наявність чи відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення суб’єкта звернення зі скаргою, суб’єкта оскарження чи заінтересованих осіб, та інші обставини, що мають значення для правильного розгляду скарги, надають виборчій комісії суб’єкт звернення зі скаргою, суб’єкт оскарження, заінтересовані особи (частини перша - третя статті
112 Закону).
................Перейти до повного тексту