1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 17 липня 2019 року № 1726
Про скаргу Вавілової М.В., довіреної особи кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 207 Зуєва М.С. на позачергових виборах народних депутатів України 1 липня 2019 року, зареєстровану в Центральній виборчій комісії 15 липня 2019 року за № 21-36-33526
До Центральної виборчої комісії 15 липня 2019 року надійшла скарга Вавілової Маргарити Валеріївни, довіреної особи кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 207 Зуєва Максима Сергійовича на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, на дії кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 207 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року Рибакова Ігоря Олександровича.
У скарзі суб’єкт звернення просить визнати дії кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 207 Рибакова І.О. щодо розміщення на носіях зовнішньої реклами передвиборних друкованих агітаційних матеріалів, які містять імітацію заповнення виборчого бюлетеня з відміткою напроти кандидата в народні депутати України Рибакова І.О. та написи "ПРИКЛАД ПРАВИЛЬНОГО ЗАПОВНЕННЯ ВИБОРЧОГО БЮЛЕТЕНЯ", "БЮЛЕТЕНЬ, ЗАПОВНЕНИЙ ПО-ІНШОМУ, Є НЕДІЙСНИМ", протиправними; зобов’язати кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 207 Рибакова І.О. вилучити зазначені друковані агітаційні матеріали.
Суб’єкт звернення зі скаргою обґрунтовує свої вимоги тим, що нею як довіреною особою кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 207 Зуєва М.С. 14 липня 2019 року на території Городнянського, Корюківського, Сновського та інших районів, які входять до складу вказаного виборчого округу, було виявлено розміщення на носіях зовнішньої реклами передвиборних друкованих агітаційних матеріалів (білбордів), які, на її думку, "імітують інформаційно-роз’яснювальне забезпечення виборів, порушують права кандидатів у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 207, а також право кожної людини на належне інформаційно-правове забезпечення виборів". Скаржник вважає, що "указаний білборд не відповідає законній та легітимній меті політичної реклами … За таких умов у виборця може скластись помилкове враження, що дійсним є тільки той бюлетень, у якому обраним кандидатом є Рибаков І.О. Відповідно, створюється хибне уявлення, що при голосуванні за будь-якого іншого кандидата бюлетень стає недійсним".
На підтвердження вказаного Вавілова М.В. додала до скарги роздруківки фотографій розміщеного друкованого агітаційного матеріалу на носії зовнішньої реклами (білборді).
На виконання частини десятої статті 111 Закону копії скарги з доданими до неї матеріалами 15 липня 2019 року надіслано суб’єкту оскарження, якого повідомлено про можливість подати письмові пояснення по суті скарги.
До Комісії 16 липня 2019 року надійшли пояснення Кінебаса О.М., довіреної особи кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 207 Рибакова І.О., у яких він вказує, що "на білбордах, про які йде мова у скарзі наочно наведено приклад саме правильного проставляння позначки в квадраті проти прізвища кандидата, за якого виборець голосує, та зазначено, що в разі проставляння галочки в іншому місці бюлетеня, він буде визнаний недійсним. Мова в жодному разі не йде про те, що голосування за будь-якого іншого кандидата тягне за собою недійсність бюлетеня". Крім того, 17 липня 2019 року Кінебасом О.М. до Комісії подано додаткові пояснення, в яких він зазначає, що Комісія є неналежним суб’єктом розгляду скарги Вавілової М.В., довіреної особи кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 207 Зуєва М.С., а скарга підлягає залишенню без розгляду.
Постановою Комісії від 21 червня 2019 року № 1116 Рибакова Ігоря Олександровича зареєстровано кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 207.
Постановою Комісії від 3 липня 2019 року № 1462 Вавілову Маргариту Валеріївну зареєстровано довіреною особою кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 207 Зуєва Максима Сергійовича.
За змістом частин першої та другої статті 108 Закону, пунктів 2.1, 2.2, 3.4 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів народних депутатів України, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 31 липня 2012 року № 133 (далі - Порядок), довірена особа кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі може оскаржити до Центральної виборчої комісії, зокрема, дії кандидата в народні депутати України.
Таким чином, Комісія зазначає, що згідно зі статтею 108 Закону скаргу подано належним суб’єктом звернення зі скаргою до належного суб’єкта розгляду скарги.
Розглянувши скаргу та додані до неї матеріали, а також пояснення суб’єкта оскарження, Центральна виборча комісія встановила.
Передвиборна агітація - це здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного кандидата в народні депутати України або партію - суб’єкта виборчого процесу. Передвиборна агітація може здійснюватися в будь-яких формах і будь-якими засобами, що не суперечать Конституції України та законам України (частина перша статті 68 Закону).
Згідно з пунктом 6 частини другої статті 68 Закону передвиборна агітація може проводитися у формі розміщення друкованих агітаційних матеріалів чи політичної реклами на носіях зовнішньої реклами.
Частиною п’ятою статті 69 Закону визначено, що кандидат у народні депутати України, зареєстрований в одномандатному виборчому окрузі, на власний розсуд може виготовляти матеріали передвиборної агітації за рахунок і в межах коштів виборчого фонду. Відомості, що містяться у цих матеріалах, повинні відповідати вимогам закону. Матеріали передвиборної агітації виготовляються з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної мовної політики".
Разом з тим відповідно до частини першої статті 38 Конституції України громадяни мають право, зокрема, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади.
Вибори народних депутатів України є вільними. Громадянам України забезпечуються умови для вільного формування своєї волі та її вільного виявлення при голосуванні. Застосування, зокрема, обману чи будь-яких інших дій, що перешкоджають вільному формуванню та вільному виявленню волі виборця, забороняється (частини перша, друга статті 6 Закону).
Водночас питання дотримання положень Закону під час проведення передвиборної агітації є одним з ключових стосовно реалізації принципу вільних виборів та формування передумов для здійснення виборцями усвідомленого, поінформованого та вільного вибору.
На органах державної влади лежить позитивне зобов’язання забезпечити свободу виборців формувати свою думку. Так, Кодекс належної практики у виборчих справах (CDL-AD(2002)023rev, пункт 3.1 Пояснювальної доповіді) встановлює, що "органи державної влади мають дати виборцям змогу знайомитися з партійними списками та кандидатами, що беруть участь у виборах, зокрема, за допомогою належного розміщення матеріалів агітації". При цьому "для забезпечення дієвості норм, що стосуються вільного формування виборцями своєї думки, будь-яке порушення зазначених вище норм має бути покараним".
За таких умов Комісія вважає, що право політичних партій - суб’єктів виборчого процесу, кандидатів у народні депутати України в одномандатних виборчих округах на проведення передвиборної агітації не повинно використовуватися ними всупереч права виборців на вільне формування своєї волі без застосування обману або інших дій, що можуть йому перешкоджати.
Також Комісія не бере до уваги твердження суб’єкта оскарження, що на вказаних білбордах наведено приклад правильного проставляння позначки в квадраті проти прізвища кандидата, за якого виборець голосує, а також посилання на положення Закону, які регулюють порядок голосування та визнання виборчого бюлетеня недійсним.
Відповідно до пункту 7 частини першої, частини другої статті 64 Закону інформування виборців про процедуру голосування та спосіб заповнення виборчого бюлетеня є елементом загального інформаційного забезпечення виборів. На розповсюдження інформаційних матеріалів, які належать до загального інформаційного забезпечення виборів, поширюється законодавство про соціальну рекламу.
Разом з тим під час виборчого процесу забороняється використання у комерційній та соціальній рекламі прізвищ чи портретів кандидатів у народні депутати України (частина восьма статті 74 Закону).
Однак за своїм змістом матеріал кандидата в народні депутати України Рибакова І.О., розміщений на білборді, є агітаційним, оскільки містить його прізвище, ім’я та по батькові, біографічні відомості, імітацію заповнення виборчого бюлетеня для голосування в одномандатному виборчому окрузі № 207, у якому Рибаков І.О. є кандидатом у народні депутати України, а отже, має місце спонукання виборців голосувати за нього як кандидата в народні депутати України на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.

................
Перейти до повного тексту