- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 24 березня 2017 року № 56 |
Про звернення керівника Другого підрозділу детективів Головного підрозділу детективів Національного антикорупційного бюро України О. Карєєва
До Центральної виборчої комісії 21 березня 2017 року надійшло звернення керівника Другого підрозділу детективів Головного підрозділу детективів Національного антикорупційного бюро України О. Карєєва від 20 березня 2017 року № 042-102/10131 щодо надання належним чином завірених копій або фотокопій оригіналів таких документів та інформації:
"1.1. що посвідчують фінансово-господарські взаємовідносини Центральної виборчої комісії за період 2007-2012 р.р. та пов’язані з впровадженням та функціонуванням Державного реєстру виборців, зокрема: договори, контракти з додатковими угодами, додатки та специфікації до них, акти виконаних робіт, надання послуг, приймання-передачі, введення в експлуатацію, початку використання програмного забезпечення тощо, платіжні доручення, банківські виписки та інші розрахункові документи, реєстри отриманих та виданих податкових накладних, податкових накладних, рахунки-фактури, видаткові накладні, товарно-транспортні накладні, сертифікати, ліцензії, довіреності, оборотно-сальдові відомості по рахункам, документація щодо судово-претензійної діяльності, листів або інших внутрішніх документів, відповідно до яких вбачається факт переписки щодо закупівлі товарів, робіт та послуг тощо;
1.2. у випадку відсутності зазначених в п. 1.1. документів, прошу повідомити інформацію щодо їх місцезнаходження (з наданням інформації про номери кримінальних проваджень, дат їх реєстрації, підрозділів, які здійснюють досудове розслідування, дат вилучення документів), а також надати копії документів, відповідно до яких останні були вилучені та які свідчать про факт їх вилучення (копії описів тощо);
1.3. у випадку, якщо підприємство не є безпосереднім виробником товарів, надавачем послуг або виконавцем робіт - прошу надати аналогічний пункту 1.1. перелік документів, що посвідчують фінансово-господарські взаємовідносини з підприємствами, які виступали в якості субпідрядників", а також надання інформації про:
"2.1. зазначених в п. 1.1. та 1.3. запиту відносин: установчі дані осіб (прізвище, ім’я, по батькові, дата народження, посада), які приймали участь в укладенні, підписанні договору та у виконанні договірних зобов’язань (в тому числі щодо підписання актів), повідомити статус договору (чи виконано тощо), дату закінчення виконання договору;
2.2. місцезнаходження інформації про виборців (в яких електронно-обчислювальних машинах (комп’ютерах), автоматизованих системах, комп’ютерних мережах або носіях такої інформації зберігається і оброблюється відповідна інформація), а також нормативно-правових актів, якими передбачено функціонування відповідного Державного реєстру виборців;
2.3. розміру інформації, яка зберігається і оброблюється в Державному реєстрі виборців (інформацію надати станом на час першого запуску програмного забезпечення, за допомогою якого функціонувала система, станом на 01.01.2007, 01.01.2008, 01.01.2009, 01.01.2010, 01.01.2011, 01.01.2012, 01.01.2013 та станом на сьогоднішній день);
2.4. адреси, за якою розташована відповідна інформаційно-телекомунікаційна система та програмно-апаратний комплекс; мов програмування, за допомогою яких створений відповідний програмний комплекс; того, ким саме та яким чином здійснюється оновлення програмного комплексу; щодо того, яким чином здійснюється захист програмного комплексу, з зазначенням переліку основних та допоміжних програм та методів захисту програмного комплексу;
2.5. суми, витраченої в 2007-2017 роках на інформаційно-телекомунікаційну систему Державний реєстр виборців (з наданням інформації по кожному року та джерелу фінансування окремо);
2.6. даних працівників ЦВК, які приймали участь у встановленні та налагодженні роботи серверів та іншого обладнання, на якому зберігається програмне забезпечення та інформація щодо виборців;
2.7. даних адміністраторів вищевказаної автоматизованої системи та осіб, які надають доступ для роботи з Державним реєстром виборців; також необхідно надати копії посадових інструкцій відповідних осіб;
2.8. даних осіб, які мають доступ (в тому числі, SSH-доступ, rootдоступ) до кожного сервера, які використовуються під час роботи системи, а також способів з’єднання цих осіб з серверами Державного реєстру виборців (комп’ютери користувачів знаходяться за NAT, використовується VPN-мережа тощо);
2.9. ір-адрес серверів, які використовувались для SSH-доступу, а також електронно-обчислювальних машин (комп’ютерів), за допомогою яких здійснюється доступ до інформації та робота з нею;
2.10. даних осіб, відповідальних за складання інвентарних карток, укладених на виконання договірних зобов’язань, пов’язаних з Державним реєстром виборців;
2.11. надходження на адресу ЦВК запитів від правоохоронних органів про обставини закупівлі обладнання, пов’язаного з функціонуванням Державного реєстру виборців (коли, від кого, номер кримінального провадження та за якими вихідними номерами)".
Розглянувши вказане звернення, Центральна виборча комісія зазначає.
Статтею 19
Конституції України визначено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені
Конституцією та законами України.
Пунктом 3 частини першої
статті 17 Закону України "Про Національне антикорупційне бюро України" передбачено, що Національному антикорупційному бюро України (далі - НАБУ) та його працівникам для виконання покладених на них обов’язків надається право витребовувати за рішенням керівника структурного підрозділу НАБУ та одержувати в установленому законом порядку у вказаному в запиті вигляді та формі від інших правоохоронних та державних органів, органів місцевого самоврядування інформацію, необхідну для виконання обов’язків НАБУ, у тому числі відомості про майно, доходи, видатки, фінансові зобов’язання осіб, які ними декларуються у встановленому законом порядку, відомості про використання коштів Державного бюджету України, розпорядження державним або комунальним майном.
Разом з тим, відповідно до частини другої
статті 14 Закону України "Про Державний реєстр виборців" (далі - Закон) Центральна виборча комісія є розпорядником Державного реєстру виборців (далі - Реєстр), який, серед іншого, забезпечує та контролює дотримання вимог Закону у процесі створення та ведення Реєстру, забезпечує його організаційне і технологічне функціонування.
Як зазначено в Рішенні Конституційного Суду України від 23 травня 2001 року в справі
№ 6-рп/2001, кримінальне судочинство - це врегульований нормами
Кримінального процесуального кодексу України (далі - КПК України) порядок діяльності органів дізнання, попереднього слідства, прокуратури і суду (судді) щодо порушення, розслідування, розгляду і вирішення кримінальних справ, а також діяльність інших учасників кримінального процесу - підозрюваних, обвинувачених, підсудних, потерпілих, цивільних позивачів і відповідачів, їх представників та інших осіб з метою захисту своїх конституційних прав, свобод та законних інтересів.
Частиною першою
статті 9 КПК України встановлено, що під час кримінального провадження суд, слідчий суддя, прокурор, керівник органу досудового розслідування, слідчий, інші службові особи органів державної влади зобов’язані неухильно додержуватися вимог
Конституції України,
КПК України , міжнародних договорів, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, вимог інших актів законодавства.
Водночас
КПК України містить засоби правового захисту від довільного зазіхання з боку органів влади, включаючи, крім іншого, і заборону вилучення будь-яких документів і речей, що не мають прямого відношення до справи, яка розслідується.
Відповідно до частини першої
статті 93 КПК України збирання доказів здійснюється сторонами кримінального провадження, потерпілим, представником юридичної особи, щодо якої здійснюється провадження, у порядку, передбаченому КПК України.
Згідно з частиною другою вказаної статті сторона обвинувачення здійснює збирання доказів шляхом проведення слідчих (розшукових) дій та негласних слідчих (розшукових) дій, витребування та отримання від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, службових та фізичних осіб речей, документів, відомостей, висновків експертів, висновків ревізій та актів перевірок, проведення інших процесуальних дій, передбачених
КПК України.
Порядок тимчасового доступу до документів під час досудового розслідування врегульовано главою 15 розділу ІІ
КПК України, за змістом якої стороні кримінального провадження надається право тимчасового доступу до документів ухвалою слідчого судді, суду.
Крім того, Центральна виборча комісія звертає увагу, що
статтею 163 КПК України також закріплено обов’язок сторони кримінального провадження довести зв’язок між кримінальним провадженням та витребовуваними документами і суттєвість значення цих документів для встановлення важливих обставин у кримінальному провадженні.
Відтак законодавство України встановлює чіткі правові механізми для надання стороні кримінального провадження тимчасового доступу до документів особою, у володінні якої вони знаходяться.
Водночас Комісія зазначає, що з 2008 року на веб-порталі уповноваженого органу з питань закупівель (https://tender.me.gov.ua, з 1 серпня 2016 року - https://prozorro.gov.ua) Комісія забезпечує розміщення документів та інформації про закупівлі відповідно до законодавства України, а отже, вони перебувають у відкритому публічному доступі.
При цьому видатки з Державного бюджету України за бюджетною програмою 6731050 "Функціонування Державного реєстру виборців" за період 2007-2017 роки становили:
2007 рік - 0,0 тис. грн;
2008 рік - 35 879,9 тис. грн;
2009 рік - 40 638,8 тис. грн;
2010 рік - 16 185,9 тис. грн;
2011 рік - 13 674,8 тис. грн;
2012 рік - 9 368,5 тис. грн;
2013 рік - 13 512,7 тис. грн;
2014 рік - 16 083,7 тис. грн;
2015 рік - 16 454,2 тис. грн;
2016 рік - 30 424,6 тис. грн;
2017 рік - 2,72 тис. грн.
Щодо складання інвентарних карток стосовно виконання договірних зобов’язань, пов’язаних з функціонуванням Реєстру, Комісія зазначає, що працівниками відділу бухгалтерського обліку та звітності Секретаріату Центральної виборчої комісії здійснюється ведення інвентарних карток обліку основних засобів.
Стосовно запитуваної інформації щодо функціонування та захисту автоматизованої інформаційно-телекомунікаційної системи "Державний реєстр виборців" (далі - АІТС Реєстру) Центральна виборча комісія окремо звертає увагу на таке.
Згідно із
Законом АІТС Реєстру призначена для зберігання, обробки даних, які містять передбачені Законом відомості, та користування ними, створена для забезпечення державного обліку громадян України, які мають право голосу відповідно до
статті 70 Конституції України (далі - виборці).
Право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування віднесено до гарантованих Конституцією України прав громадян, гарантом додержання яких відповідно до
статті 102 Основного Закону України є Президент України.
Однією з основних засад ведення Реєстру є його захищеність, що означає забезпечення захисту бази даних Реєстру від несанкціонованого доступу та зловживання доступом, від незаконного використання персональних даних Реєстру, порушення цілісності бази даних Реєстру та його апаратного чи програмного забезпечення (пункт 9 частини першої, частина десята
статті 3 Закону).
................Перейти до повного тексту