1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 17 березня 2017 року № 50
Про окремі питання діяльності Плосківської сільської виборчої комісії Броварського району Київської області
До Центральної виборчої комісії 6 березня 2017 року надійшла скарга депутата Плосківської сільської ради Броварського району Київської області (далі – Плосківська сільська рада) Лугіна Ю.М. на рішення, дії, бездіяльність Плосківської сільської виборчої комісії Броварського району Київської області (далі – Плосківська сільська виборча комісія) та голови вказаної виборчої комісії.
На підставі частини одинадцятої статті 14 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" зазначену скаргу 7 березня 2017 року повернуто суб’єкту її подання як таку, що оформлена без дотримання вимог частини десятої цієї статті.
Також до Комісії надійшли пояснення голови Плосківської сільської виборчої комісії разом з іншими документами.
Відповідно до частини другої статті 1 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Комісія здійснює, зокрема, контроль за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.
Якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок, засобів масової інформації чи з інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому законом порядку (частина перша статті 16 вказаного Закону ).
Вивчивши наявні в Центральній виборчій комісії документи та пояснення, Комісія встановила.
10 січня 2017 року в селі Плоске Броварського району Київської області відбулись збори виборців з розгляду питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутатів Плосківської сільської ради за народною ініціативою Листопада О.І. (одномандатний виборчий округ № 7), Кошолапа Ю.П. (одномандатний виборчий округ № 9), Лугіна Ю.М. (одномандатний виборчий округ № 12) (далі – Збори), на яких було прийнято рішення про внесення пропозицій щодо відкликання зазначених депутатів за народною ініціативою, а також ініціативними групами було зібрано підписи на підтримку таких пропозицій.
13 січня 2017 року Плосківська сільська виборча комісія за наслідками збирання підписів щодо відкликання вказаних депутатів отримала:
– повідомлення про Збори;
– протоколи Зборів;
– списки учасників Зборів;
– списки членів ініціативних груп – учасників Зборів;
– заяви про визначення уповноважених представників ініціативних груп;
– заяви громадян про згоду бути членами ініціативних груп;
– підписні листи на підтримку пропозицій щодо відкликання депутатів Плосківської сільської ради за народною ініціативою Листопада О.І. (одномандатний виборчий округ № 7), Кошолапа Ю.П. (одномандатний виборчий округ № 9), Лугіна Ю.М. (одномандатний виборчий округ № 12).
Того самого дня Плосківська сільська виборча комісія провела засідання, на якому розглянула матеріали щодо відкликання зазначених депутатів Плосківської сільської ради та вирішила їх прийняти і перевірити, ухваливши з цього питання постанову № 1.
На засіданні 23 січня 2017 року Плосківська сільська виборча комісія ухвалила рішення прийняти документи про відкликання депутатів Плосківської сільської ради в одномандатних виборчих округах № 7, 9, 12, про що за змістом протоколу засідання ухвалила постанову № 3.
24 січня 2017 року на засіданні вказаної виборчої комісії за участю трьох осіб – голови Плосківської сільської виборчої комісії Сидоренко Ю.В., Плосківського сільського голови Демчук Л.С. із залученням дільничного офіцера поліції Осьмака О.П. – відбулась перевірка поданих документів щодо відкликання трьох депутатів Плосківської сільської ради за народною ініціативою, про що свідчить протокол засідання Плосківської сільської виборчої комісії, датований тим самим днем.
1 лютого 2017 року відбулось засідання Плосківської сільської виборчої комісії, на якому було розглянуто кілька питань порядку денного, зокрема, відкликання депутатів Плосківської сільської ради Листопада О.І. (одномандатний виборчий округ № 7), Кошолапа Ю.П. (одномандатний виборчий округ № 9), Лугіна Ю.М. (одномандатний виборчий округ № 12) та призначення проміжних виборів депутатів сільської ради.
На підтвердження викладеного Центральній виборчій комісії надано протоколи засідань Плосківської сільської виборчої комісії 5, 13, 23, 24 січня, 1 лютого 2017 року та постанови від 1 лютого 2017 року № 4 "Про відкликання депутатів Плосківської сільської ради", № 6 "Про призначення та затвердження дати проміжних виборів сільських депутатів", № 7 "Про розпочаток роботи ТВК".
Проаналізувавши надані пояснення та документи, Комісія зазначає про наявність грубих і систематичних порушень Плосківською сільською виборчою комісією вимог законодавства України у процесі організації її роботи.
Відповідно до частин першої, третьої статті 20, статті 25 Закону України "Про місцеві вибори" (далі – Закон) територіальна виборча комісія є постійно діючим колегіальним органом, що в межах своїх повноважень та у порядку, передбачених законами України, забезпечує організацію та проведення місцевих виборів, а також здійснює інші повноваження, передбачені Законом та іншими законами України.
Так, згідно з розділом V Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" на територіальну виборчу комісію покладено виконання окремих повноважень, пов’язаних з відкликанням депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Частиною третьою статті 19 Закону територіальні виборчі комісії зобов’язано діяти відповідно до Конституції України та законів України.
Організацію роботи територіальної виборчої комісії врегульовано статтею 27 Закону та Порядком організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 5 вересня 2015 року № 228 (далі – Порядок).
Наданий Плосківською сільською виборчою комісією протокол "засідання" 24 січня 2017 року свідчить про присутність на ньому лише одного члена вказаної виборчої комісії – її голови. Інші члени комісії на "засіданні" були відсутні, а участь у розгляді питань порядку денного та голосуванні взяли залучені особи – сільський голова та офіцер поліції, які разом з головою виборчої комісії ухвалили шляхом голосування рішення від імені виборчої комісії, зокрема, про відкликання депутатів виборчих округів № 7, 9, 12, оформлене постановою № 4.
Згідно з частинами четвертою, дев’ятою, сімнадцятою статті 27 Закону засідання виборчої комісії є повноважним за умови присутності на ньому більше половини членів комісії від складу цієї комісії.
На засіданнях виборчої комісії мають право бути присутніми з додержанням вимог Закону: члени Центральної виборчої комісії, працівники Секретаріату Центральної виборчої комісії та Служби розпорядника Державного реєстру виборців; члени виборчої комісії вищого рівня з відповідних місцевих виборів; кандидати в депутати, їх довірені особи, представники, уповноважені особи місцевих організацій партій, офіційні спостерігачі від місцевих організацій партій, які висунули кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі, від кандидатів у депутати в одномандатному виборчому окрузі (разом не більше двох осіб від відповідної місцевої організації партії або кандидата в депутати); кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, кандидати на посаду старости, їх довірені особи, офіційні спостерігачі (не більше однієї особи від одного кандидата); офіційні спостерігачі від громадських організацій, іноземних держав і міжнародних організацій (не більше двох осіб від однієї організації); представники засобів масової інформації (не більше двох осіб від одного засобу масової інформації).
Інші особи можуть бути присутніми на засіданні комісії тільки з дозволу або на запрошення цієї комісії відповідно до прийнятого нею рішення.
Ніхто не має права втручатися в діяльність виборчої комісії, крім випадків, передбачених Законом.
За наявною в Комісії інформацією склад Плосківської сільської виборчої комісії становить 11 осіб.
Отже, засідання зазначеної виборчої комісії 24 січня 2017 року проведено з порушенням встановленого Законом порядку і є неповноважним, а прийняте на ньому рішення, оформлене постановою № 4, – незаконним.
Крім того, Комісія вбачає порушення законодавства України під час проведення засідання Плосківської виборчої комісії 1 лютого 2017 року.
Так, згідно з протоколом засідання 1 лютого 2017 року до порядку денного було включено чотири питання, першим з яких зазначено "Вилучення секретаря ТВК".
Відповідно до пояснень голови Плосківської сільської виборчої комісії предметом указаного питання порядку денного було припинення повноважень секретаря Плосківської сільської виборчої комісії у зв’язку з її відсутністю на засіданнях комісії.
Питання припинення повноважень члена виборчої комісії унормовано статтею 29 Закону . Частиною п’ятою зазначеної статті Закону передбачено, що повноваження члена виборчої комісії припиняються з моменту прийняття рішення про припинення повноважень члена комісії виборчою комісією, яка її утворила (сформувала її склад).
Склад сільських територіальних виборчих комісій у відповідному районі формують районні територіальні виборчі комісії (частина шоста статті 22 Закону).
Отже, повноваженнями щодо дострокового припинення повноважень члена Плосківської сільської виборчої комісії у встановленому Законом порядку наділено Броварську районну виборчу комісію Київської області.
Таким чином, Плосківська сільська виборча комісія, розглядаючи питання щодо припинення повноважень її секретаря, вийшла за межі наданих повноважень, чим грубо порушила вимоги Закону, внаслідок чого рішення, ухвалене з цього питання, є незаконним.
Також Центральна виборча комісія звертає увагу на систематичні порушення вказаною виборчою комісією вимог законодавства в частині оформлення протоколів засідань та постанов виборчої комісії.
За змістом частини чотирнадцятої статті 27 Закону, пунктів 7.4, 8.2, 9.1, 9.6 Порядку виборчою комісією на засіданні розглядаються у встановленому порядку питання затвердженого нею порядку денного, і за результатами розгляду кожного питання відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії приймається рішення у формі постанови.
Постанова виборчої комісії повинна містити, зокрема, найменування, яке повинно відображати її основний зміст, мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні виборчої комісії, встановлені факти та підстави для ухвалення рішення, нормативно-правове обґрунтування: посилання на положення нормативно-правових актів або рішення (положення рішень) Центральної виборчої комісії чи територіальної виборчої комісії або судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті постанови, а також резолютивну частину – рішення виборчої комісії, викладене у формі висновку, із зазначенням завдань і заходів, спрямованих на реалізацію повноважень комісії з питання, що розглядається.

................
Перейти до повного тексту