1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
24.11.2023 № 956
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
28 грудня 2023 р.
за № 2272/41328
Про затвердження Змін до Порядку організації та застосування авіаційних сил та засобів для гасіння лісових пожеж
Відповідно до пункту 9 частини першої статті 17 Кодексу цивільного захисту України, з метою удосконалення порядку організації та здійснення гасіння лісових пожеж із застосуванням можливостей авіації, взаємодії авіації з наземними силами пожежогасіння, матеріально-технічного забезпечення, належної підготовки і виконання завдань льотним складом під час гасіння лісових пожеж на території України НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Зміни до Порядку організації та застосування авіаційних сил та засобів для гасіння лісових пожеж, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 13 квітня 2017 року № 311, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 13 травня 2017 року за № 595/30463, що додаються.
2. Управлінню взаємодії з Державною службою України з надзвичайних ситуацій (Корева Ю.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.

Міністр

І. Клименко

ПОГОДЖЕНО:

Міністр оборони України

Т.в.о. Голови
Державного агентства лісових ресурсів України

Тимчасово виконуючий обов’язки Голови
Державної служби України з надзвичайних ситуацій



Р. Умєров


В. Смаль


В. Демчук
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
внутрішніх справ України
24 листопада 2023 року № 956
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
28 грудня 2023 р.
за № 2272/41328
ЗМІНИ
до Порядку організації та застосування авіаційних сил та засобів для гасіння лісових пожеж
( Див. текст )
1. У розділі I:
1) у пункті 1 слова "літаків та вертольотів" замінити словами "літаків, вертольотів та безпілотних літальних апаратів";
2) у пункті 4:
після абзацу другого доповнити абзацом третім такого змісту:
"БпЛА - безпілотний літальний апарат".
У зв’язку із цим абзаци третій-двадцять восьмий вважати відповідно абзацами четвертим-двадцять дев’ятим;
в абзаці четвертому слова та цифри "ВЗП-5 вертольота Мі-8МТ" виключити;
абзац одинадцятий викласти в такій редакції:
"КЛЕ - Керівництво з льотної експлуатації повітряного судна (основний документ, що регламентує порядок виконання польотів та експлуатації бортового обладнання на конкретному типі повітряного судна. Може носити назву Керівництво з льотної експлуатації, Інструкція екіпажу, Flight manual та інше)";
абзац дванадцятий виключити.
У зв’язку із цим абзаци тринадцятий-двадцять дев’ятий вважати відповідно абзацами дванадцятим-двадцять восьмим;
після абзацу дванадцятого доповнити абзацом тринадцятим такого змісту:
"МГР - мобільна група реагування".
У зв’язку із цим абзаци тринадцятий-двадцять восьмий вважати відповідно абзацами чотирнадцятим-двадцять дев’ятим.
2. Пункт 2 розділу III після слів "на борту вертольота ППУ" доповнити словами "або зовнішнім пілотом (оператором) БпЛА".
3. У пункті 7 розділу V:
1) підпункт 2 після слів "вертольотів (два екіпажі на одне ПС)" доповнити словами "та зовнішніх пілотів (операторів) БпЛА";
2) у підпункті 8 слова "літаків та вертольотів" замінити словами "літаків, вертольотів та БпЛА".
4. У розділі Х:
1) заголовок розділу, пункти 1, 2, 5 після слів та цифри "Мі-8МТ" доповнити словами та цифрами ", EC225LP";
2) в абзаці третьому пункту 6 слова та цифри "ЛПВ-150 (ЛПВ-270)" виключити;
3) у пункті 8:
абзац перший після слів та цифри "Мі-8МТ" доповнити словами та цифрами ", EC225LP";
у підпункті 1:
абзац восьмий та дев’ятий викласти в такій редакції:
"перевірити справність усіх доступних систем скидання ВЗП;
уточнити позивні та відпрацювати порядок взаємодії екіпажу вертольота з іншими ПС, що залучаються до гасіння лісової пожежі, зокрема порядок виходу на "бойовий курс" літака та вертольота під час комбінованого гасіння лісових пожеж (літак, вертоліт), обумовити висоти та райони очікування вертольота для виконання безпечного заходу на злив води з літака";
доповнити новим абзацом такого змісту:
"залежно від типу ВЗП і фактичних умов польоту визначити (розрахувати) необхідний об’єм води для наповнення ВЗП та дати вказівку бортовому техніку виконати на ВЗП необхідні налаштування";
у підпункті 2:
абзац п’ятий викласти в такій редакції:
"ввести до GPS-пристрою координати відомих водоймищ, вертолітних майданчиків, спостережних постів, які плануються до використання під час польотів";
абзац шостий після слів "штурманські розрахунки" доповнити словами "для виконання польоту";
абзац сьомий виключити.
У зв’язку з цим абзаци восьмий-одинадцятий вважати відповідно абзацами сьомим-десятим;
у підпункті 3:
абзац перший після слів "бортовий технік вертольота" доповнити словами та цифрою "Мі-8МТ";
в абзаці другому слова та цифри "кріплення тросової підвіски на шпангоутах № 7 і № 10" замінити словами "кріплення підвіски";
абзац третій виключити.
У зв’язку з цим абзаци четвертий-дев’ятнадцятий вважати відповідно абзацами третім-вісімнадцятим;
абзац шостий виключити.
У зв’язку з цим абзаци сьомий-вісімнадцятий вважати відповідно абзацами шостим-cімнадцятим;
абзац десятий викласти в такій редакції:
"перевірити всі доступні системи скидання ВЗП";
абзаци дванадцятий-п’ятнадцятий виключити.
У зв’язку з цим абзаци шістнадцятий та сімнадцятий вважати відповідно абзацами дванадцятим та тринадцятим;
після абзацу одинадцятого доповнити абзацом дванадцятим такого змісту:
"залежно від типу ВЗП перевірити його налаштування під необхідний об’єм води".
У зв’язку з цим абзаци дванадцятий, тринадцятий вважати відповідно абзацами тринадцятим, чотирнадцятим;
абзац тринадцятий після слів "впевнитися у його цілісності" доповнити словами ", перевірити роботу механізму зливу води";
доповнити новим підпунктом такого змісту:
"4) бортовий механік вертольота EC225LP зобов’язаний:
перед польотом, у якому передбачається використання ВЗП, перевірити вузли кріплення підвіски;
перевірити ваговимірювальний пристрій;
перевірити підключення електроживлення до зовнішньої підвіски та ВЗП;
перевірити всі доступні системи скидання ВЗП;
перевірити роботу абонентської точки бортової системи радіозв’язку, що планується до використання ним під час виконання польоту;
оглянути ВЗП та впевнитися в його цілісності, перевірити роботу механізму зливу води;
перевірити довжину тросів підвіски";
4) у пункті 9:
абзац перший після слів та цифри "Мі-8МТ" доповнити словами та цифрами ", EC225LP";
абзац другий підпункту 2 викласти в такій редакції:
"Огляд лісової пожежі, як правило, виконується з висоти 100 м (330 футів). Льотчик-штурман складає схему лісової пожежі, напрямок поширення пожежі, уточнює координати за допомогою GPS-пристрою та визначає місце майданчика і можливість посадки на нього";
у підпункті 3:
в абзаці другому слова "через задні вантажні стулки" виключити;
абзаци третій, четвертий замінити трьома новими абзацами такого змісту:
"ВЗП із транспортного положення приводиться в робоче (у разі обмеженого часу без вимикання двигунів із дотриманням заходів безпеки).
Сигналізатор небезпечної висоти на радіовисотомірі встановлюється на значення, що дорівнює загальній довжині підвісної системи ВЗП плюс 10 м (30 футів).
Підчеплення і відчеплення ВЗП на зовнішню підвіску потрібно здійснювати тільки з посадкою на майданчик таким чином, щоб ВЗП перебував на землі на відстані 1-2 м від лівого основного колеса для вертольота Мі-8МТ та 1-2 м від правого основного колеса для вертольота EC225LP. Підчеплення і відчеплення ВЗП проводиться на землі".
У зв’язку з цим абзаци п’ятий-дев’ятий вважати відповідно абзацами шостим-десятим;
абзац шостий після слів та цифр "не більше 1-2 м" доповнити цифрами та словом "(3-6 футів)";
абзац сьомий після слів та цифри "не менше 3 м" доповнити цифрами та словом "(10 футів)";
абзац восьмий після слів "бортового техніка" доповнити словами "(бортового механіка)";
абзац дев’ятий викласти в такій редакції:
"Плавним відхиленням ручки керування від себе вертоліт переводиться в розгін швидкості з поступовим переходом у набір висоти, при цьому забезпечуючи прохід ВЗП над перешкодами на безпечній висоті";
в абзаці десятому слова та цифру "згідно з інструкцією екіпажу Мі-8МТ та інструкцією з експлуатації ВЗП" замінити словами "відповідно до КЛЕ та інструкції з експлуатації ВЗП";
підпункти 4, 5 викласти в такій редакції:
"4) водойма, з якої передбачається забір води, повинна бути оглянута з повітря з висоти, що забезпечує безпечний прохід над перешкодами та достатній огляд водойми. При цьому необхідно переконатися у відсутності затонулих дерев (коренів) та інших предметів, за які може зачепитися ВЗП.
Забір води проводиться з водойми завглибшки не менше 2 м з режиму висіння.
У районі забору води з водойми потрібно визначити напрямок вітру (за напрямком диму і хвиль на водоймі та прибою) та виконати захід вертольота проти вітру, виконати зниження вертольота до висоти, що забезпечує безпечний прохід над перешкодами (не менше 10 м (30 футів) від ВЗП) з поступовим гасінням швидкості до 60-50 км/год (35-25 вузлів).
Гасіння швидкості необхідно продовжити до зависання вертольота на такій висоті, щоб від ВЗП до поверхні води залишилося 5-10 м (30-15 футів), після чого почати плавне зниження до торкання води ВЗП.
Для наповнення ВЗП водою необхідно послабити трос шляхом зменшення висоти висіння на 2-3 м (6-10 футів). Бортовий технік (бортовий механік) доповідає командиру екіпажу вертольота по радіо про опускання ВЗП на воду, а також про його наповнення.
Після наповнення ВЗП водою слід виконати вертикальний його підйом, зависання вертольота та зліт. Розгін швидкості та набір заданої висоти польоту потрібно виконувати в безпечному напрямку;
5) політ до осередку лісової пожежі виконується в режимі горизонтального польоту та на швидкостях, що забезпечують статичність ВЗП на зовнішній підвісці (без розгойдування), не виходячи за експлуатаційні обмеження ВЗП.
Політ до місця пожежі з наповненим ВЗП виконується на швидкості не більше 180 км/год (95 вузлів). Це виключає можливість потрапляння ВЗП до рульового гвинта.
При підльоті до місця лісової пожежі необхідно зменшити висоту і швидкість польоту до найвигідніших, на яких здійснювати ефективне пілотування вертольота та гасіння пожежі. При цьому швидкість польоту та висоту зливу води визначає командир екіпажу з урахуванням таких факторів:
фактичних умов виконання польоту (напрямок та сила вітру, температура повітря, висота, на якій розташовується осередок пожежі (місце зливу води));
місця розташування осередку пожежі (місце зливу води), рельєф місцевості та наявні перешкоди на бойовому курсі, як на підході до осередку пожежі (місця зливу води), так і на шляху відходу від нього після виконання зливу;
розрахунків, що були виконані перед польотом.
Про швидкість та висоту під час зливу води командир екіпажу сповіщає інших членів екіпажу з метою здійснення контролю цих параметрів польоту.
Захід на осередок пожежі (місце зливу води) командир екіпажу виконує візуально до моменту, коли це місце не зникає з його поля зору (накриття приладовою дошкою). Після цього бортовий технік (бортовий механік) за допомогою команд по внутрішньому радіозв’язку наводить командира екіпажу вертольота на осередок пожежі (місце зливу води).
Злив води виконує бортовий технік (бортовий механік) або командир екіпажу (льотчик-штурман) за командою бортового техніка (бортового механіка) (для вертольотів, на яких керування зливом води здійснюється з кабіни пілотів).
Після зливу виконати безпечний маневр відходу вертольота від осередку лісової пожежі та політ на повторний забір води";
друге речення підпункту 6 після слів "Бортовий технік" доповнити словами "(бортовий механік)";
у підпункті 7:
абзац перший після слів "бортовий технік" доповнити словами "(бортовий механік)";
абзац другий виключити.
У зв’язку з цим абзац третій вважати абзацом другим;
5) у пункті 10:
абзац перший після слів та цифри "Мі-8МТ" доповнити словами та цифрами ", EC225LP";
у підпункті 1:
в абзаці першому слова та цифру "відповідною інструкцією екіпажу Мі-8МТ" замінити словами "відповідним КЛЕ";
абзац третій викласти в такій редакції:
"знати довжину тросів ВЗП";
в абзаці п’ятому слова та цифру "інструкцією екіпажу Мі-8МТ" замінити словами "КЛЕ та інструкцією з експлуатації відповідного ВЗП";
в абзаці сьомому слово "зависання" замінити словом "висіння";
в абзаці першому підпункту 2 слова та цифру "відповідною інструкцією екіпажу Мі-8МТ" замінити словами "відповідним КЛЕ";
у підпункті 3:
абзац перший після слів "бортовий технік" доповнити словами "(бортовий механік)", слова та цифру "відповідною інструкцією екіпажу Мі-8МТ" замінити словами "відповідним КЛЕ";
в абзаці восьмому слова "не допускаючи його розгойдування та переміщення" замінити словами "з метою уникнення його розгойдування";
6) в абзаці першому пункту 11 слова "натисканням кнопки тактичного або аварійного скидання вантажу" замінити словами "натисканням відповідної кнопки або важеля";
7) у пункті 12:
абзац перший після слів ""Автомат сброса"" доповнити словами та цифрою "на вертольоті Мі-8МТ";
абзац третій після слів "в аварійних випадках" доповнити словами та цифрою "на вертольотах Мі-8МТ".
5. У розділі XI:
1) у підпункті 4 пункту 1 слова та цифри "Ан-32 та інструкції екіпажу Мі-8МТ" виключити;
2) у пункті 3:
абзац перший після слів та цифри "Мі-8МТ" доповнити словами та цифрами ", EC225LP";
у підпункті 1:
абзац перший після слів та цифри "Мі-8МТ" доповнити словами та цифрами ", EC225LP";
в абзаці третьому слова "Інструкції з технічної експлуатації водозливного пристрою" замінити словами "інструкції з експлуатації ВЗП";
у підпункті 2:
абзац перший після слів та цифри "Мі-8МТ" доповнити словами та цифрами ", EC225LP";
абзац другий виключити.
У зв’язку з цим абзаци третій-двадцять перший вважати абзацами другим-двадцятим відповідно;
абзац п’ятий після слів "бортовому техніку" доповнити словами "(бортовому механіку)";
абзац дев’ятий виключити.
У зв’язку з цим абзаци десятий-двадцятий вважати абзацами дев’ятим-дев’ятнадцятим відповідно;
абзац дев’ятий після слів "над населеними пунктами" доповнити словами ", крім випадків, коли в інший спосіб захід на злив води або зліт з наповненим ВЗП виконати не можливо";
абзац тринадцятий виключити.
У зв’язку з цим абзаци чотирнадцятий-дев’ятнадцятий вважати абзацами тринадцятим-вісімнадцятим відповідно;
абзаци шістнадцятий, сімнадцятий викласти в такий редакції:
"здійснювати зниження вертольота на висоту нижче ніж 10 м (30 футів) від ВЗП над перешкодами, особливо під час польотів над сильно пересіченою місцевістю та в горах;
виконувати польоти з ВЗП на швидкостях понад 160 км/год (85 вузлів) - з пустим ВЗП та понад 180 км/год (95 вузлів) - з наповненим ВЗП";
у підпункті 3:
абзац другий доповнити новим реченням такого змісту: "Залежно від типу ВЗП і фактичних умов польоту визначити (розрахувати) необхідний об’єм води для наповнення ВЗП та дати вказівку бортовому техніку виконати на ВЗП необхідні налаштування";
в абзаці третьому слова "ковпачки на кнопках" замінити словами та цифрою "на вертольотах Мі-8МТ ковпачки на кнопках";
абзац п’ятий викласти в такій редакції:
"сигналізатор небезпечної висоти на радіовисотомірі встановити на значення, що дорівнює загальній довжині підвісної системи ВЗП плюс 10 м (30 футів) і подальше зниження до поверхні води з поступовим зменшенням швидкості виконувати за командою бортового техніка (бортового механіка) до повного зависання вертольота над водою";
абзац шостий після слів "бортового техніка" доповнити словами "(бортового механіка)";
абзац сьомий після слів "підйомі ВЗП" доповнити словами та цифрою "на вертольоті Мі-8МТ";
після абзацу сьомого доповнити абзацом восьмим такого змісту:
"під час забору води та підйомі ВЗП на вертольоті EC225LP стежити за параметрами роботи силової установки з метою недопущення їх виходу за граничні обмеження".
У зв’язку з цим абзаци восьмий, дев’ятий вважати відповідно абзацами дев’ятим, десятим.
6. Після розділу XI доповнити розділами XII, XIII такого змісту:
"XII. Організація підготовки та виконання польотів БпЛА під час гасіння лісових пожеж авіаційними силами і засобами
1. Завдання, які можуть покладатися на екіпажі БпЛА під час виконання авіаційних робіт з гасіння лісових пожеж:
1) прогнозування:

................
Перейти до повного тексту