- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Розпорядження
НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРІ РИНКІВ ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
20 грудня 2013 р.
за № 2161/24693
Про внесення змін до Положення про Державний реєстр фінансових установ та визнання такими, що втратили чинність, деяких нормативно-правових актів Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України
Відповідно до пунктів 1 та 2 частини першої
статті 28 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", а також з метою вдосконалення системи ведення Державного реєстру фінансових установ, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, ПОСТАНОВИЛА:
1. Унести зміни до
Положення про Державний реєстр фінансових установ, затвердженого розпорядженням Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 28 серпня 2003 року № 41, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 11 вересня 2003 року за № 797/8118 (у редакції розпорядження Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 16 січня 2007 року № 6640), виклавши його у новій редакції, що додається.
2. Визнати такими, що втратили чинність, нормативно-правові акти Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України згідно з переліком, що додається.
3. Департаменту методології, стандартів регулювання та нагляду за фінансовими установами разом з департаментом юридичного забезпечення та ведення реєстру фінансових установ подати це розпорядження до Міністерства юстиції України для державної реєстрації.
4. Сектору зв’язків з громадськістю та протоколу забезпечити оприлюднення цього розпорядження після його державної реєстрації.
5. Це розпорядження набирає чинності через шість місяців з дня його офіційного опублікування.
6. Контроль за виконанням цього розпорядження покласти на члена Нацкомфінпослуг Левченко В.П.
В.о. Голови Комісії |
В. Берлін |
ПОГОДЖЕНО: Голова Державної служби України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва |
М.Ю. Бродський |
Протокол засідання Комісії
від 28 листопада 2013 р. № 103
ЗАТВЕРДЖЕНО
Розпорядження Державної
комісії з регулювання ринків
фінансових послуг України
28.08.2003 № 41
(у редакції розпорядження
Національної комісії,
що здійснює державне
регулювання у сфері ринків
фінансових послуг
28.11.2013 № 4368)
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
20 грудня 2013 р.
за № 2161/24693
ПОЛОЖЕННЯ
про Державний реєстр фінансових установ
I. Загальні положення
2. У цьому Положенні терміни вживаються в таких значеннях:
відокремлений підрозділ - філія, інший відокремлений підрозділ юридичної особи, що розташований поза місцезнаходженням юридичної особи та здійснює всі або частину функцій з надання фінансових послуг від її імені;
Державний реєстр фінансових установ (далі - Реєстр) - система одержання, накопичення, зберігання, захисту, використання та поширення адміністративної інформації (даних) про фінансову установу;
заява - реєстраційна картка або документ, складений заявником за відповідною формою згідно з додатками до цього Положення, який подається заявником для: внесення його до Реєстру; отримання дубліката або переоформлення свідоцтва про реєстрацію фінансової установи; виключення інформації про фінансову установу з Реєстру; заміну, видачу дубліката або анулювання додатка до свідоцтва про реєстрацію фінансової установи, внесення до Державного реєстру фінансових установ інформації про відокремлені підрозділи юридичної особи;
заявник - юридична особа, яка подає документи для: внесення її до Реєстру для набуття статусу фінансової установи; виключення фінансової установи з Реєстру, внесення змін до Реєстру; видачі дубліката або переоформлення свідоцтва про реєстрацію фінансової установи; заміни, видачі дубліката або анулювання додатка до свідоцтва про реєстрацію фінансової установи, внесення або виключення інформації про відокремлені підрозділи до Реєстру;
місцезнаходження - фактичне місце ведення діяльності чи розташування офіса, з якого проводиться щоденне керування діяльністю юридичної особи (де переважно знаходиться керівництво юридичної особи) та здійснюється управління і облік;
недостовірна інформація - дані про невідповідність інформації, що міститься в документах, поданих заявником для набуття статусу фінансової установи та/або внесення змін до інформації, що міститься в Реєстрі, документам (інформації), наявним у Національній комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг (далі - Нацкомфінпослуг), за результатами виконання функцій і завдань, визначених законодавством;
новостворений заявник - юридична особа, яка подала заяву для внесення її до Державного реєстру фінансових установ не пізніше тридцяти календарних днів з дати внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців запису про проведення державної реєстрації цієї юридичної особи;
реєстраційна картка - документ з відповідними реквізитами встановленого зразка, який подається заявником для внесення відповідного запису про заявника та/або про його відокремлені підрозділи до Реєстру;
реєстраційна справа - папка організаційно-облікового типу з поданими юридичною особою до Нацкомфінпослуг документами (на паперовому носії), які потребують довгострокового зберігання протягом строку, встановленого цим Положенням;
свідоцтво про реєстрацію фінансової установи (далі - Свідоцтво) - документ установленого зразка, який засвідчує факт набуття юридичною особою статусу фінансової установи та внесення фінансової установи до Реєстру;
систематичне невиконання заходів впливу - невиконання або часткове невиконання протягом календарного року двох або більше заходів впливу, застосованих Нацкомфінпослуг до фінансової установи;
унесення інформації про фінансову установу до Реєстру - унесення юридичної особи до Реєстру для набуття нею статусу фінансової установи, виключення фінансової установи з Реєстру, а також учинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Положенням, шляхом унесення інформації до Реєстру;
фінансова компанія - фінансова установа, яка надає фінансові послуги, державне регулювання яких відповідно до законодавства віднесено до компетенції Нацкомфінпослуг, та яка не є страховиком, фінансовою установою, яка надає послуги з накопичувального пенсійного забезпечення, фінансовою установою - юридичною особою публічного права, а також кредитною установою, у тому числі кредитною спілкою та ломбардом;
фінансова установа - ліцензіат - фінансова установа, яка може надавати фінансову послугу тільки після отримання відповідної ліцензії Нацкомфінпослуг і діяльність щодо надання такої фінансової послуги є виключним видом діяльності фінансової установи;
фінансова установа - юридична особа публічного права - фінансова установа, яка створюється розпорядчим актом Президента України, органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування й уповноважена надавати фінансові послуги (крім фінансових установ, які мають статус міжурядових міжнародних організацій; Державної казначейської служби України; державних цільових фондів).
3. Дія цього Положення поширюється на всіх юридичних осіб (крім банків, професійних учасників фондового ринку, інститутів спільного інвестування, фінансових установ, що здійснюють діяльність з переказу коштів, фінансових установ, які мають статус міжурядових міжнародних організацій, Державної казначейської служби України та державних цільових фондів) незалежно від їх організаційно-правової форми та форми власності, які відповідно до
Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" надають одну чи декілька фінансових послуг, державне регулювання діяльності з надання яких належить до компетенції Нацкомфінпослуг.
4. Виключне право або інші обмеження щодо надання окремих фінансових послуг, державне регулювання діяльності з надання яких належить до компетенції Нацкомфінпослуг, установлюється законами про діяльність відповідних фінансових установ та нормативно-правовими актами Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України (далі - Держфінпослуг) або Нацкомфінпослуг.
5. Можливість та порядок надання окремих фінансових послуг, державне регулювання діяльності з надання яких належить до компетенції Нацкомфінпослуг, юридичними особами, які за своїм правовим статусом не є фінансовими установами, визначаються законами та нормативно-правовими актами Держфінпослуг або Нацкомфінпослуг.
6. Юридична особа набуває статусу фінансової установи з дати внесення відповідного запису про неї до Реєстру. Датою внесення відповідного запису до Реєстру для набуття юридичною особою статусу фінансової установи є дата прийняття Нацкомфінпослуг рішення про внесення фінансової установи до Реєстру.
7. Документом, що підтверджує статус фінансової установи, є Свідоцтво (додаток 1).
8. Фінансова установа має право надавати фінансові послуги після внесення її до Реєстру та отримання Свідоцтва. Якщо відповідно до нормативно-правових актів для надання певної фінансової послуги необхідно мати ліцензію та/або дозвіл, фінансова установа має право на надання такої послуги лише після отримання відповідної ліцензії та/або дозволу.
9. Свідоцтво видається без зазначення строку дії та діє до прийняття Нацкомфінпослуг рішення про виключення фінансової установи з Реєстру та анулювання Свідоцтва.
10. Свідоцтво не підлягає передачі для використання іншими юридичними або фізичними особами для надання фінансових послуг.
11. Свідоцтво або його копія, засвідчена керівником фінансової установи, має бути розміщене в доступному для огляду споживачами фінансових послуг місці за місцезнаходженням фінансової установи. Копія Свідоцтва, засвідчена керівником фінансової установи, має бути розміщена в доступному для огляду споживачами фінансових послуг місці за місцезнаходженням кожного з відокремлених підрозділів фінансової установи.
12. Фінансова установа має право надавати фінансові послуги через свій відокремлений підрозділ за умови виконання вимог розділу XVI цього Положення.
13. У разі виникнення підстав для переоформлення Свідоцтва або видачі дубліката Свідоцтва фінансова установа зобов’язана виконати дії відповідно до вимог цього Положення.
14. Вимоги, установлені законодавством України щодо діяльності, пов'язаної з наданням відповідних видів фінансових послуг, повинні виконуватися фінансовою установою протягом усього строку перебування в Реєстрі.
15. Якщо відповідними ліцензійними умовами для юридичної особи, діяльність якої ліцензується Нацкомфінпослуг, визначено інший, ніж передбачений цим Положенням порядок внесення інформації про юридичну особу до Реєстру, внесення такої юридичної особи до Реєстру здійснюється відповідно до ліцензійних умов.
II. Вимоги до Державного реєстру фінансових установ
1. Реєстр створюється з метою сприяння захисту інтересів споживачів фінансових послуг та забезпечення державного регулювання ринків фінансових послуг, а також для забезпечення відкритості інформації про фінансові установи, уключені до Реєстру.
2. Власником інформації, що внесена до Реєстру, є держава.
3. Реєстр ведеться Нацкомфінпослуг, яка є його розпорядником та адміністратором.
4. З метою ведення Реєстру Нацкомфінпослуг відповідно до цього Положення вирішує питання внесення інформації про фінансову установу до Реєстру та забезпечує одержання, накопичення, зберігання, захист, використання та поширення інформації про фінансову установу.
5. Реєстр ведеться на електронних носіях відповідно до державних стандартів, які забезпечують його сумісність і взаємодію з іншими інформаційно-телекомунікаційними системами, власником інформації у яких є держава.
6. Технічні та програмні засоби ведення Реєстру повинні забезпечувати:
автоматизоване ведення Реєстру;
контроль за повнотою внесення інформації до Реєстру;
передачу відповідним органам державної влади інформації з Реєстру;
виконання в повному обсязі функцій адміністратора бази даних Реєстру (накопичення, аналіз даних, актуалізація даних, установлення прав доступу тощо);
зберігання інформації про фінансову установу протягом п’яти років з дати виключення інформації про фінансову установу з Реєстру та передачі реєстраційної справи до державної архівної установи;
захист від несанкціонованого доступу до Реєстру;
достовірність та повноту інформації з реєстраційних карток;
контроль за проведенням реєстраційних дій;
оперативну видачу довідок з Реєстру, а також документальне відтворення процедур реєстрації.
III. Відомості Державного реєстру фінансових установ
1. До Реєстру вноситься інформація, перелік якої встановлюється цим Положенням.
2. До Реєстру не вноситься інформація, що становить державну таємницю.
3. До Реєстру вносяться:
1) загальна інформація про заявника, яка включає інформацію:
про юридичну особу (повне найменування, скорочене найменування (за наявності) та найменування однією з іноземних мов (за наявності), код за ЄДРПОУ);
про державну реєстрацію юридичної особи (дата державної реєстрації юридичної особи), а також дані про державну реєстрацію припинення юридичної особи;
про місцезнаходження юридичної особи (код території за КОАТУУ, поштовий індекс, область, район, населений пункт, район населеного пункту (за наявності), вулиця, номер будинку, номер корпусу (за наявності), номер офіса (квартири) (за наявності)) та засоби зв’язку (міжміський код / код оператора мобільного зв’язку, номер телефону, номер факсу (за наявності), адреса електронної пошти, адреса веб - сторінки (за наявності));
про статутний (складений, пайовий) капітал - за наявності відповідно до законодавства: зареєстрований розмір; фактично сплачений розмір; розмір частки, що належить державі та/або нерезидентам (за наявності);
про керівника юридичної особи (прізвище, ім’я та по батькові (далі - П.І.Б.), найменування посади);
про головного бухгалтера (П.І.Б.) або особу, на яку покладено ведення бухгалтерського обліку (П.І.Б. для фізичної особи або повне найменування та код за ЄДРПОУ для юридичної особи);
про організацію внутрішнього фінансового моніторингу (дата та номер документа про призначення працівника, відповідального за проведення внутрішнього фінансового моніторингу, та його П.І.Б.). Зазначена інформація вноситься відповідно до встановленого порядку призначення працівника, відповідального за проведення внутрішнього фінансового моніторингу;
про види фінансових послуг, які надає чи планує надавати юридична особа;
2) інформація про ліцензії та/або дозволи (у випадках, передбачених нормативно-правовими актами) на надання певного виду фінансових послуг (назва ліцензії та/або дозволу, серія, номер та дата видачі ліцензії та/або дозволу, строк їх дії, а також інформація про переоформлення, видачу дубліката та анулювання ліцензії та/або дозволу). Інформація про ліцензії та/або дозволи, видані Нацкомфінпослуг, вноситься Нацкомфінпослуг до Реєстру;
3) інформація про правила для провадження фінансової послуги (документ, що регламентує порядок надання фінансових послуг) та їх реєстрацію у випадках, передбачених нормативно-правовими актами (назва правил, дата та номер документа про їх реєстрацію);
4) інформація про відокремлені підрозділи (за наявності) фінансової установи (повне найменування відокремленого підрозділу, дата та номер рішення про створення відокремленого підрозділу, код за ЄДРПОУ (за наявності), види фінансових послуг, які може надавати відокремлений підрозділ, місцезнаходження відокремленого підрозділу (поштовий індекс, область, район, населений пункт, район населеного пункту (за наявності), вулиця, номер будинку, номер корпусу (за наявності), номер офіса (квартири) (за наявності)), телефон, відомості про керівника відокремленого підрозділу);
5) інформація про фінансову установу, яка вноситься Нацкомфінпослуг згідно з додатком 4 до цього Положення (реєстраційний номер в Реєстрі, код фінансової установи, серія, номер та дата видачі Свідоцтва, інформація про переоформлення та видачу дубліката Свідоцтва, дата інформації про виключення фінансової установи з Реєстру, реквізити відповідних рішень Нацкомфінпослуг);
6) відомості про учасників (засновників, акціонерів) заявника (які володіють часткою (паєм, пакетом акцій), що становить не менш як 10 відсотків статутного капіталу), та інших пов’язаних осіб заявника (про юридичну особу - повне найменування, код за ЄДРПОУ, місцезнаходження; про фізичну особу - П.І.Б., реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті), частка участі в статутному капіталі), які включають:
відомості про учасників (засновників, акціонерів) заявника, які володіють часткою (паєм, пакетом акцій), що становить не менш як 10 відсотків статутного капіталу заявника;
відомості про юридичних осіб, які контролюються учасниками (засновниками, акціонерами) заявника (які володіють часткою (паєм, пакетом акцій), що становить не менш як 10 відсотків статутного капіталу заявника);
відомості про юридичних або фізичних осіб, які здійснюють контроль за юридичними особами - учасниками (засновниками, акціонерами) заявника (які володіють часткою (паєм, пакетом акцій), що становить не менш як 10 відсотків статутного капіталу заявника).
IV. Умови, яким повинен відповідати заявник при внесенні його до Реєстру
1. Нацкомфінпослуг уносить заявника до Реєстру у разі, якщо заявник (крім недержавного пенсійного фонду та фінансової установи - ліцензіата) відповідає таким вимогам:
1) в установчих документах заявника зазначений вичерпний перелік видів фінансових послуг, які буде надавати заявник як виключний вид його діяльності з урахуванням вимог законодавства, у тому числі з урахуванням обмежень щодо суміщення окремих видів фінансових послуг. Установчими документами заявника може передбачатись надання заявником послуг (операцій), пов’язаних з наданням фінансових послуг, виключно у випадках, коли право надання таких послуг (операцій) прямо визначене законом.
2) наявність у заявника внутрішнього документа, що регламентує порядок надання фінансових послуг, та примірних договорів зі споживачами фінансових послуг, які мають відповідати вимогам законодавства та затверджуватись уповноваженим органом заявника відповідно до його установчих документів. Фінансові установи - юридичні особи публічного права замість внутрішніх документів, що регламентують порядок надання фінансових послуг, та примірних договорів зі споживачами фінансових послуг можуть використовувати інші нормативно-правові акти, що регулюють порядок надання фінансових послуг, та примірні договори, які затверджені уповноваженим органом державної влади;
3) наявність системи бухгалтерського обліку, що відповідає вимогам законодавства;
4) наявність облікової та реєструючої систем (програмного забезпечення та спеціального технічного обладнання), які мають відповідати вимогам, встановленим Нацкомфінпослуг, і передбачають ведення обліку операцій з надання фінансових послуг споживачам та подання звітності до Нацкомфінпослуг;
5) формування заявником статутного (складеного, пайового) капіталу грошовими коштами, а також відповідність розміру статутного (складеного, пайового) та/або власного капіталу заявника вимогам законодавства у разі, якщо такі вимоги встановлені (крім фінансової установи - юридичної особи публічного права);
7) наявність у заявника умов, необхідних для надання споживачам фінансових послуг, а саме:
власного або орендованого приміщення за місцезнаходженням заявника, зазначеним в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців;
відповідної комп’ютерної техніки, яка дає змогу забезпечити виконання вимог щодо подання до Нацкомфінпослуг інформації, встановленої законодавством, що регулює діяльність з надання фінансових послуг, та засобів зв’язку (телефону, Інтернету, електронної пошти).
V. Загальний порядок унесення інформації про фінансову установу до Реєстру
1. Порядок унесення інформації про фінансову установу до Реєстру включає:
перевірку документів, які подаються до Нацкомфінпослуг разом із заявою, на відсутність підстав для залишення заяви без розгляду;
перевірку документів, які подаються до Нацкомфінпослуг, на відповідність вимогам щодо внесення інформації про заявника до Реєстру;
унесення інформації про заявника до Реєстру;
повідомлення заявника про прийняте рішення;
оформлення і видачу Свідоцтва.
У разі потреби Нацкомфінпослуг має право в межах своєї компетенції надсилати запит щодо підтвердження достовірності документів, поданих для внесення інформації про фінансову установу до Реєстру.
2. Рішення про внесення фінансової установи до Реєстру та видачу Свідоцтва, виключення фінансової установи з Реєстру та анулювання Свідоцтва, про заміну додатка до Свідоцтва, про внесення інформації про відокремлені підрозділи фінансової установи до Реєстру, про відмову в унесенні фінансової установи до Реєстру, про відмову у виключенні фінансової установи з Реєстру, про відмову в заміні додатка до Свідоцтва, про відмову в унесенні інформації про відокремлені підрозділи фінансової установи до Реєстру приймаються Нацкомфінпослуг як колегіальним органом.
Рішення про видачу дубліката Свідоцтва, про переоформлення Свідоцтва та визнання недійсним Свідоцтва, що переоформлене, про залишення заяви без розгляду, про відмову в унесенні змін до Реєстру, про відмову у видачі дубліката Свідоцтва, про відмову у переоформленні Свідоцтва, про видачу дубліката додатка до Свідоцтва, про анулювання додатка до Свідоцтва приймаються особою, уповноваженою Головою Нацкомфінпослуг.
3. Свідоцтво підписується особою, уповноваженою Головою Нацкомфінпослуг.
4. Заява залишається без розгляду, якщо:
заява підписана особою, яка не має на це повноважень, або особою, посада та/або прізвище та ініціали якої не зазначені;
документи оформлені з порушенням вимог підпунктів 2, 3 пункту 1 розділу VІ цього Положення;
документи подано не в повному обсязі.
5. За наявності однієї або декількох підстав, зазначених у пункті 4 цього розділу, не пізніше 15 робочих днів з дати надходження заяви (реєстраційної картки) Нацкомфінпослуг приймає рішення про залишення заяви без розгляду, про що протягом п’яти робочих днів з дати прийняття такого рішення повідомляє в письмовій формі заявника із зазначенням підстав залишення заяви без розгляду.
6. Після усунення причин, що були підставою для прийняття Нацкомфінпослуг рішення про залишення заяви без розгляду, заявник може подати до Нацкомфінпослуг нову заяву та документи, що додаються до неї. Нова заява та документи, що додаються до неї, розглядаються в порядку, установленому цим Положенням.
7. Підставами для прийняття рішення про відмову є:
невідповідність поданих документів, що додаються до заяви, вимогам цього Положення;
наявність розбіжностей в інформації, що міститься в документах, поданих заявником для набуття статусу фінансової установи;
наявність недостовірної інформації в документах, поданих заявником для внесення інформації про нього до Реєстру;
невідповідність заявника згідно з поданими документами вимогам законодавства про регулювання діяльності з надання фінансових послуг та цього Положення.
8. Повідомлення про прийняте Нацкомфінпослуг рішення надається заявнику особисто або надсилається поштою на адресу заявника.
9. У разі прийняття рішення про залишення заяви без розгляду або відмову Нацкомфінпослуг може повернути заявнику за його заявою документи, що подавались ним до Нацкомфінпослуг (крім заяви та опису документів, що додаються до заяви). Зазначені документи повертаються заявнику в разі отримання його згоди з підставами прийняття рішення про залишення заяви без розгляду або відмову.
10. Датою надходження заяви та документів, що додаються до заяви, є дата реєстрації заяви та доданих до неї документів у Нацкомфінпослуг.
11. У рішенні про залишення заяви без розгляду або відмову в унесенні інформації про фінансову установу до Реєстру зазначається повний та вичерпний перелік підстав для прийняття такого рішення з відповідним обґрунтуванням.
12. Повідомлення про прийняття Нацкомфінпослуг рішення видається (надсилається) заявникові в письмовій формі протягом п’яти робочих днів з дати його прийняття Нацкомфінпослуг. У разі прийняття Нацкомфінпослуг рішення про відмову або про залишення заяви без розгляду у повідомленні зазначається повний та вичерпний перелік підстав для його прийняття з відповідним обґрунтуванням.
VІ. Вимоги до документів, що подаються заявником для внесення інформації про фінансову установу до Реєстру
1. Вимоги до оформлення документів, що подаються заявником для внесення інформації до Реєстру:
1) документи повинні бути викладені державною мовою;
2) документи мають бути засвідчені підписом керівника та скріплені печаткою заявника, подаватися з внутрішнім описом, із зазначенням кількості аркушів кожного документа.
Документи на двох і більше аркушах повинні бути пронумеровані, прошиті та містити напис "Усього в цьому документі пронумеровано, прошито, скріплено печаткою та підписом ___ аркушів", найменування посади керівника, прізвище, ініціали та підпис керівника заявника, відбиток печатки заявника. На копіях документів також робиться відмітка про засвідчення копії документа, що складається зі слів "Згідно з оригіналом", назви посади керівника, особистого підпису керівника, його прізвища та ініціалів, дати засвідчення копії та ставиться відбиток печатки заявника;
3) довідки, які подаються заявником, повинні містити дату їх складання;
4) документи мають бути придатними для прочитання, без зрізаних і затемнених сторінок, не повинні містити підчисток та виправлень;
5) строк, що минув з дати підписання документів, що подаються заявником згідно з підпунктами 5, 8, 9, 10 пункту 1 розділу VІІ, пунктом 2 розділу VІІI, підпунктом 3 пункту 4 розділу XIІ цього Положення, не повинен перевищувати тридцяти календарних днів.
2. Реєстраційні картки повинні бути оформлені з дотриманням таких вимог:
викладені державною мовою;
містити всі дані, визначені додатком 3 до цього Положення;
реєстраційна картка в паперовій формі має бути засвідчена підписом керівника, скріплена печаткою заявника, пронумерована, прошита та містити напис "Усього в цьому документі пронумеровано, прошито, скріплено печат-кою та підписом ___ аркушів";
дані, які містяться в реєстраційних картках, повинні збігатися з даними, що містяться в поданих заявником паперових документах, у тому числі дані в електронній формі повинні збігатися з даними паперової форми реєстраційних карток;
реєстраційна картка в паперовій формі має бути придатною для прочитання, без зрізаних і затемнених сторінок, не повинна містити підчисток та виправлень;
якщо будь-яке поле реєстраційної картки не заповнюється через відсутність інформації, у відповідному полі ставиться прочерк.
3. Усі документи надаються в паперовій формі. Реєстраційна картка також подається в електронній формі через веб-інтерфейс на офіційному веб-сайті Нацкомфінпослуг у мережі Інтернет у режимі он-лайн.
4. Заяву (реєстраційну картку) разом з усіма необхідними документами заявник надсилає поштою або подає через уповноважену особу до Нацкомфінпослуг разом з описом.
5. Заявник є відповідальним за достовірність інформації, зазначеної в документах, поданих до Нацкомфінпослуг.
6. У разі якщо документи підписані особою, яка виконує обов’язки керівника заявника (крім випадків, установлених законами), заявник повинен надати засвідчену у встановленому порядку копію документа, який підтверджує повноваження цієї особи.
7. За письмовим зверненням заявника, поданим до Нацкомфінпослуг до прийняття нею рішення за результатами розгляду цих документів, Нацкомфінпослуг може повернути заявнику на доопрацювання всі документи, подані ним для внесення інформації до Реєстру (крім заяви та опису документів, що додаються до заяви).
VІІ. Внесення юридичної особи до Реєстру та видача Свідоцтва
1. Для внесення юридичної особи до Реєстру заявник (крім недержавного пенсійного фонду, фінансової установи - ліцензіата) подає до Нацкомфінпослуг такі документи:
1) реєстраційну картку юридичної особи згідно з додатком 3 до цього Положення;
2) оригінал або засвідчену підписом керівника та скріплену печаткою заявника копію дійсної на дату подання заяви редакції установчих документів;
3) підтверджені аудитором (аудиторською фірмою):
фінансову звітність за останній календарний рік;
проміжну фінансову звітність станом на останній день кварталу, що передує поданню заяви, яка включає: баланс (звіт про фінансовий стан), звіт про фінансові результати (звіт про сукупний дохід);
4) аудиторський висновок (звіт) щодо підтвердження достовірності фінансової звітності, що подається заявником відповідно до підпункту 3 цього пункту. Такий аудиторський висновок (звіт) має також включати підтвердження фактичного формування статутного (складеного, пайового) капіталу грошовими коштами та відповідності статутного (складеного, пайового) та/або власного капіталу заявника вимогам законодавства (крім фінансової установи - юридичної особи публічного права) або довідку банку, що підтверджує розмір сплаченого статутного капіталу та наявність на рахунках заявника суми грошових коштів, що забезпечує виконання вимог до розміру власного капіталу заявника (у разі якщо вимоги до розміру власного капіталу заявника встановлені законодавством). Аудиторський висновок (звіт), що подається кредитною спілкою, має включати підтвердження сплати всіма засновниками (учасниками) вступного та обов’язкового пайового внеску;
5) засвідчену підписом керівника та скріплену печаткою заявника довідку, складену в довільній формі, про наявність та відповідність вимогам законодавства форми організації бухгалтерського обліку, технічного та програмного забезпечення, яке відповідає вимогам, встановленим Нацкомфінпослуг, необхідного для надання фінансових послуг споживачам, подання звітності до Нацкомфінпослуг та забезпечення належного та своєчасного обліку фінансово-господарських операцій відповідно до законодавства;
6) затверджені уповноваженим органом заявника відповідно до його установчих документів копії внутрішніх документів, що регламентують порядок надання фінансових послуг, які повинні відповідати вимогам законодавства та встановлювати:
умови та порядок укладання договорів зі споживачами фінансових послуг;
порядок зберігання договорів та інших документів, пов’язаних із наданням фінансових послуг;
порядок доступу споживачів фінансових послуг до документів та іншої інформації, пов’язаної з наданням фінансових послуг фінансовою установою;
порядок проведення внутрішнього контролю щодо дотримання законодавства та внутрішніх регламентуючих документів при здійсненні операцій з надання фінансових послуг;
відповідальність посадових осіб, до посадових обов’язків яких належать безпосередньо робота з клієнтами, укладання та виконання договорів;
опис завдань, які підлягають виконанню кожним підрозділом фінансової установи.
Внутрішні документи кредитної спілки, що регламентують порядок надання фінансових послуг, подаються відповідно до вимог підпункту 2 пункту 2 розділу ІХ цього Положення.
Фінансові установи - юридичні особи публічного права не подають копій внутрішніх документів, що регламентують порядок надання фінансових послуг, якщо у своїй діяльності використовують інші нормативно-правові акти, що регулюють порядок надання фінансових послуг, або примірні договори;
7) засвідчені підписом керівника та скріплені печаткою заявника копії документів про освіту, у тому числі документів, що підтверджують складання екзамену на відповідність професійним вимогам за програмою підвищення кваліфікації керівником та головним бухгалтером заявника або особою, на яку покладено ведення бухгалтерського обліку, відповідно до
Професійних вимог до керівників та головних бухгалтерів фінансових установ, затверджених розпорядженням Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 13 липня 2004 року № 1590, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 02 серпня 2004 року за № 955/9554 (із змінами);
8) засвідчені підписом керівника та печаткою заявника копії трудових книжок керівника та головного бухгалтера заявника або виписки з них;
9) довідку за підписом керівника та головного бухгалтера заявника про їх відповідність вимогам підпунктів "г" та "ґ" пункту 2.1 розділу 2 та підпунктів "г" та "ґ" пункту 3.1 розділу 3
Професійних вимог до керівників та головних бухгалтерів фінансових установ, затверджених розпорядженням Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 13 липня 2004 року № 1590, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 02 серпня 2004 року за № 955/9554 (із змінами), засвідчену печаткою заявника. Довідка повинна містити згоду керівника та головного бухгалтера на перевірку цієї інформації у відповідних органах державної влади;
10) засвідчену підписом керівника та скріплену печаткою заявника довідку, складену у довільній формі, про наявність у заявника власного або орендованого приміщення, спеціального технічного обладнання (комп’ютерної техніки, засобів зв’язку), відповідного програмного забезпечення, необхідного для надання фінансових послуг споживачам фінансових послуг та надання звітності до Нацкомфінпослуг;
11) примірні договори зі споживачами фінансових послуг щодо надання фінансових послуг, державне регулювання з надання яких здійснюється Нацкомфінпослуг, які затверджені уповноваженим органом заявника відповідно до його установчих документів та мають відповідати вимогам
Цивільного кодексу України,
статті 6 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" та іншим нормативно-правовим актам, що регулюють діяльність з надання фінансових послуг.
2. За відсутності підстав для залишення заяви без розгляду Нацкомфінпослуг не пізніше 30 календарних днів з дати надходження документів, поданих заявником для внесення його до Реєстру, приймає рішення про внесення юридичної особи до Реєстру або про відмову в унесенні юридичної особи до Реєстру.
3. Нацкомфінпослуг оформлює заявнику Свідоцтво не пізніше п’яти робочих днів з дати прийняття рішення про внесення юридичної особи до Реєстру.
4. Нацкомфінпослуг протягом п’яти робочих днів з дня прийняття рішення про внесення юридичної особи до Реєстру повідомляє про прийняте рішення. У разі подання заявником до Нацкомфінпослуг реєстраційних карток, оформлених з порушенням вимог пункту 2 розділу VІ цього Положення, у повідомленні зазначається інформація про виявлені порушення щодо оформлення реєстраційних карток з відповідним обґрунтуванням.
5. Заявник зобов’язаний усунути виявлені порушення щодо оформлення реєстраційних карток та повторно подати до Нацкомфінпослуг реєстраційні картки із загальною інформацією про юридичну особу в паперовій та електронній формі з дотриманням вимог пунктів 2 та 3 розділу VІ цього Положення протягом тридцяти календарних днів з дати направлення йому відповідного письмового повідомлення Нацкомфінпослуг.
6. Нацкомфінпослуг скасовує рішення про внесення юридичної особи до Реєстру, якщо заявник протягом тридцяти календарних днів з дня направлення йому повідомлення про прийняття рішення про внесення юридичної особи до Реєстру не подав до Нацкомфінпослуг реєстраційної картки з дотриманням вимог пункту 5 цього розділу або не звернувся за отриманням оформленого Свідоцтва протягом сорока п’яти календарних днів з дня прийняття відповідного рішення.
VІІI. Особливості внесення інформації про ломбард до Реєстру
1. Додатково до вимог, визначених розділом IV цього Положення, ломбард повинен відповідати також таким вимогам:
1) установчі документи ломбарду відповідають вимогам
Положення про порядок надання фінансових послуг ломбардами, затвердженого розпорядженням Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 26 квітня 2005 року № 3981, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24 травня 2005 року за № 565/10845;
2) наявності на останній день місяця, що передує поданню заяви, власного капіталу в розмірі не менше ніж 200000 гривень;
3) наявності приміщення (на правах власності або користування) площею не менше ніж 5 квадратних метрів, призначеного для надання фінансових послуг та супутніх послуг ломбарду і спеціального місця зберігання заставленого майна.
Спеціальне місце зберігання заставленого майна - окреме приміщення, окрема територія, інше місце з обмеженим доступом, які мають відповідати вимогам, установленим законодавством, бути розташованими за місцезнаходженням ломбарду чи його відокремленого підрозділу або за іншою адресою та бути обладнаними необхідними засобами, які мають забезпечити збереження предметів застави та утримування предметів застави в належному стані.
2. Додатково до документів, визначених розділом VІІ цього Положення, для внесення юридичної особи до Реєстру ломбард подає до Нацкомфінпослуг також довідку в довільній формі про наявність у ломбарду спеціального місця зберігання заставленого майна, завірену підписом керівника та печаткою ломбарду, яка має містити інформацію щодо адреси, за якою розташоване спеціальне місце зберігання, та відповідності його вимогам законодавства.
У разі якщо адреса, за якою розташоване спеціальне місце зберігання заставленого майна, не є місцезнаходженням ломбарду, необхідно надати додатково копії документів, що підтверджують право власності або користування цим місцем зберігання.
IX. Особливості внесення інформації про кредитну спілку до Реєстру
1. Додатково до вимог, визначених розділом IV цього Положення, кредитна спілка повинна відповідати також таким вимогам:
2) вступний та обов’язковий пайовий внески повинні бути внесені всіма засновниками (членами) кредитної спілки;
3) внутрішні положення кредитної спілки згідно з
Переліком внутрішніх положень та процедур кредитної спілки, затвердженим розпорядженням Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 11 листопада 2003 року № 116, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 25 листопада 2003 року за № 1078/8399, повинні бути затверджені в установленому порядку та відповідати вимогам законодавства;
5) кредитна спілка зобов’язана мати окреме приміщення з обмеженим доступом та сейф для зберігання грошей (грошових коштів) і документів, що унеможливлює їх викрадення (пошкодження).
2. Додатково до документів, визначених розділом VІІ цього Положення, для внесення юридичної особи до Реєстру кредитна спілка подає до Нацкомфінпослуг також такі документи:
1) засвідчену підписом керівника та печаткою кредитної спілки довідку про склад органів управління кредитної спілки, у якій зазначаються щодо кожної особи прізвище, ім'я та по батькові, дані паспорта або документа, який його замінює (із зазначенням серії, номера, ким і коли виданий), посада та освіта, відомості щодо наявності (відсутності) непогашеної судимості;
2) копії внутрішніх положень кредитної спілки згідно з
Переліком внутрішніх положень та процедур кредитної спілки, затвердженим розпорядженням Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 11 листопада 2003 року № 116, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 25 листопада 2003 року за № 1078/8399 (із змінами), сторінки яких мають бути пронумеровані, прошнуровані та засвідчені підписом керівника та печаткою кредитної спілки.
3. Довідка, що подається відповідно до підпункту 10 пункту 1 розділу VІІ цього Положення, повинна також містити інформацію про наявність у кредитній спілці окремого приміщення з обмеженим доступом із зазначенням назви, номера та дати документів, що підтверджують право власності або користування приміщенням за місцезнаходженням кредитної спілки, сейфа та необхідних засобів безпеки, зокрема охоронної сигналізації та/або відповідної охорони; вона має бути засвідчена підписом керівника та печаткою кредитної спілки.
X. Особливості внесення інформації про кредитну установу (крім кредитної спілки) до Реєстру
1. Додатково до вимог, визначених розділом IV цього Положення, кредитна установа (крім кредитної спілки) повинна відповідати також вимогам, визначеним цим розділом.
2. Облікова та реєструюча система заявника має забезпечувати облік та реєстрацію договорів про надання фінансових послуг в електронному та паперовому вигляді. Реєстрація договорів про фінансові послуги здійснюється шляхом ведення кредитною установою журналу обліку укладених і виконаних договорів про надання фінансових послуг (далі - журнал обліку) та карток обліку укладених та виконаних договорів (далі - картка обліку), відомості яких повинні містити інформацію, необхідну для ведення бухгалтерського обліку відповідних фінансово-господарських операцій.
3. Журнал обліку ведеться в хронологічному порядку (окремо за кожним видом послуг) та має обов'язково містити таку інформацію:
номер запису за порядком;
дату і номер укладеного договору в хронологічному порядку;
найменування юридичної особи (прізвище, ім'я, по батькові фізичної особи) - споживача фінансових послуг;
код за ЄДРПОУ юридичної особи - споживача фінансових послуг (реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті));
розмір фінансового активу в грошовому виразі згідно з умовами договору про надання фінансових послуг та дату зарахування (перерахування) фінансового активу на поточний рахунок кредитної установи;
дату закінчення строку дії договору (дату анулювання або припинення дії договору).
4. Картки обліку виконання договорів мають містити:
номер картки;
дату укладення та строк дії договору;
найменування юридичної особи (прізвище, ім’я, по батькові фізичної особи) - споживача фінансових послуг;
код за ЄДРПОУ юридичної особи - споживача фінансових послуг (реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті));
вид фінансового активу, який є предметом договору;
відомості про отримані (видані) грошові кошти та/або фінансові активи, а саме:
дату отримання (видачі) грошових коштів та/або фінансових активів;
суму грошових коштів та/або розмір фінансових активів згідно з договором;
суму винагороди;
суму інших нарахувань згідно з умовами договору;
загальну суму та/або розмір фінансових активів, одержаних на дату заповнення картки.
5. Журнал обліку та картки обліку в електронному вигляді ведуться кредитною установою з обов'язковою можливістю роздрукування у будь-який час на вимогу органів державної влади у межах їх повноважень. Кредитна установа має зберігати інформацію журналу обліку та карток обліку в електронному вигляді таким чином, щоб забезпечити можливість відновлення втраченої інформації в разі виникнення будь-яких обставин непереборної сили.
6. Заявник повинен мати окреме власне або орендоване нежиле приміщення з обмеженим доступом та сейф для зберігання грошей (грошових коштів) і документів, що унеможливлює їх викрадення (пошкодження), про що повинно бути зазначено заявником у довідці, що подається відповідно до підпункту 10 пункту 1 розділу VІІ цього Положення.
7. Власний капітал заявника, за винятком субординованого капіталу, повинен становити не менше трьох мільйонів гривень (крім фінансових установ - юридичних осіб публічного права).
XI. Особливості внесення інформації про фінансову компанію до Реєстру
1. Додатково до вимог, визначених розділом IV цього Положення, фінансова компанія повинна відповідати також таким вимогам:
наявність у заявника на дату подання заяви власного капіталу в розмірі:
не менше ніж 3 млн грн для заявників, які планують надавати один вид фінансових послуг, визначений у пункті 3 цього розділу;
не менше ніж 5 млн грн для заявників, які планують надавати два та більше видів фінансових послуг, визначених у пункті 3 цього розділу.
2. У разі внесення фінансової компанії до Реєстру Нацкомфінпослуг оформлює та видає заявнику додаток до Свідоцтва встановленої форми згідно з додатком 2 до цього Положення.
3. У додаток до Свідоцтва відповідно до встановлених законодавством обмежень на суміщення діяльності з надання певних видів фінансових послуг Нацкомфінпослуг вносить такі види послуг:
надання фінансових кредитів за рахунок власних коштів;
фінансовий лізинг;
факторинг;
надання поручительств;
надання гарантій;
надання позик;
залучення фінансових активів юридичних осіб із зобов’язанням щодо наступного їх повернення;
операції з іпотечними активами з метою емісії іпотечних цінних паперів.
4. Після отримання Свідоцтва та додатка до нього фінансова компанія має право надавати виключно ті фінансові послуги, які зазначені в додатку до Свідоцтва та надання яких не потребує отримання відповідного дозволу/ліцензії.
5. Фінансовій установі - ліцензіату додаток до Свідоцтва не видається.
6. Підставами для заміни додатка до Свідоцтва є:
зміна виду фінансової послуги;
розширення переліку видів фінансових послуг, що відповідно до нормативно - правових актів може та має намір надавати фінансова компанія;
скорочення переліку фінансових послуг.
7. Додаток до Свідоцтва підлягає анулюванню за заявою фінансової компанії (додаток 10) у разі прийняття нею рішення про надання фінансової послуги, діяльність щодо надання якої є виключним видом діяльності фінансової установи.
8. Для заміни додатка до Свідоцтва у зв’язку зі зміною виду фінансової послуги та/або розширенням переліку видів фінансових послуг фінансова компанія подає до Нацкомфінпослуг:
1) заяву про заміну додатка до Свідоцтва (додаток 9), яка має містити причини такої заміни;
3) затверджені уповноваженим органом заявника відповідно до його установчих документів копії внутрішніх правил з надання фінансових послуг, які має право надавати фінансова компанія;
4) оригінал або засвідчену підписом керівника та скріплену печаткою заявника копію останньої чинної редакції установчих документів;
5) оригінал додатка до Свідоцтва.
9. Для заміни додатка до Свідоцтва у зв’язку зі скороченням переліку фінансових послуг або анулювання додатка до Свідоцтва у зв’язку з прийняттям фінансовою компанією рішення про надання фінансових послуг, які відповідно до законодавства можуть надаватись лише після отримання відповідної(го) ліцензії/дозволу, фінансова компанія подає до Нацкомфінпослуг:
1) заяву про заміну додатка до Свідоцтва (додаток 9), яка має містити інформацію про причини заміни або заяву про анулювання додатка до Свідоцтва (додаток 10);
2) оригінал додатка до Свідоцтва.
XIІ. Внесення недержавного пенсійного фонду до Реєстру
1. Недержавний пенсійний фонд набуває право на надання фінансових послуг після включення його до Реєстру, отримання пенсійним фондом Свідоцтва в порядку, установленому цим Положенням, та виконання умов, визначених частинами другою, третьою та четвертою
статті 12 Закону "Про недержавне пенсійне забезпечення".
2. Недержавний пенсійний фонд для внесення його до Реєстру повинен відповідати таким вимогам:
статут недержавного пенсійного фонду має бути погоджений Нацкомфінпослуг відповідно до вимог законодавства;
члени ради недержавного пенсійного фонду мають відповідати вимогам частин другої та третьої
статті 13 Закону "Про недержавне пенсійне забезпечення".
3. Рада фонду зобов’язана подати документи для внесення недержавного пенсійного фонду до Реєстру в строк, встановлений частиною першою
статті 7 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг".
4. Для внесення недержавного пенсійного фонду до Реєстру заявник подає (надсилає) до Нацкомфінпослуг такі документи:
1) реєстраційну картку юридичної особи згідно з додатком 3 до цього Положення, заповнену відповідно до вимог цього Положення;
2) засвідчену в установленому законодавством порядку копію рішення про внесення неприбуткової організації (установи) до Реєстру неприбуткових організацій (установ);
3) відомості про посадових осіб засновника (засновників) та пов’язаних осіб недержавного пенсійного фонду згідно з додатком 13 до цього Положення.
5. При заповненні реєстраційної картки юридичної особи, складеної згідно з додатком 3 до цього Положення, у полях, що містять інформацію про статутний капітал, про проведення внутрішнього фінансового моніторингу та про головного бухгалтера або осіб, на яких покладено ведення бухгалтерського обліку, ставиться прочерк.
У таблицю реєстраційної картки юридичної особи, що відображає відомості про керівництво юридичної особи, недержавний пенсійний фонд уносить інформацію про голову та членів ради недержавного пенсійного фонду.
XІІІ. Переоформлення Свідоцтва
1. Підставами для переоформлення Свідоцтва є:
................Перейти до повного тексту