1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
18.11.2013 № 1109
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
9 грудня 2013 р.
за № 2086/24618
Про затвердження Інструкції про порядок проведення судових експертиз та експертних досліджень документів Головним експертно-криміналістичним центром Державної прикордонної служби України
( Заголовок із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 753 від 11.09.2023 )
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 753 від 11.09.2023 )
Відповідно до статті 8 Закону України "Про судову експертизу", пункту 17 частини першої статті 20 Закону України "Про Державну прикордонну службу України", пунктів 9, 11 Положення про Міністерство внутрішніх справ України, затвердженого Указом Президента України від 6 квітня 2011 року № 383, з метою приведення нормативно-правових актів Адміністрації Державної прикордонної служби України у відповідність до Кримінального процесуального кодексу України НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Інструкцію про порядок проведення судових експертиз та експертних досліджень документів Головним експертно-криміналістичним центром Державної прикордонної служби України, що додається.
( Пункт 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 753 від 11.09.2023 )
2. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Адміністрації Державної прикордонної служби України від 7 серпня 2009 року № 594 "Про затвердження Інструкції про порядок призначення і проведення судових експертиз та експертних досліджень паспортних документів експертною службою Державної прикордонної служби України", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 2 вересня 2009 року за № 824/16840.
3. Управлінню взаємодії з центральними органами виконавчої влади та органами військового управління МВС України (Черкасський Р.А.) подати цей наказ на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.
4. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
5. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.

Міністр
генерал внутрішньої служби
України



В.Ю. Захарченко

ПОГОДЖЕНО:

Голова
Державної прикордонної служби України




М.М. Литвин
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
внутрішніх справ України
18.11.2013 № 1109
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
9 грудня 2013 р.
за № 2086/24618
ІНСТРУКЦІЯ
про порядок проведення судових експертиз та експертних досліджень документів Головним експертно-криміналістичним центром Державної прикордонної служби України
( Заголовок Інструкції із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 753 від 11.09.2023 )
( У тексті Інструкції слово "паспортні" у всіх відмінках виключено згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 753 від 11.09.2023 )
I. Загальні положення
1.1. Ця Інструкція розроблена відповідно до Законів України "Про Державну прикордонну службу України" та "Про судову експертизу".
1.2. Судові експертизи та експертні дослідження (далі - експертизи та дослідження) паспортних документів, які згідно із законодавством використовуються під час перетинання державного кордону України (далі - документи), проводяться судовими експертами (далі - експерт) Головного експертно-криміналістичного центру Державної прикордонної служби України, які мають вищу освіту у відповідній галузі знань, освітньо-кваліфікаційний рівень не нижче спеціаліста, пройшли відповідну підготовку, атестовані та отримали кваліфікацію судового експерта з певної експертної спеціальності й внесені до державного Реєстру атестованих судових експертів.
1.3. Головним експертно-криміналістичним центром Державної прикордонної служби України (далі - Головний центр) проводяться такі види експертиз та досліджень документів:
( Абзац перший пункту 1.3 розділу I в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 753 від 11.09.2023 )
портретна за напрямом "Ідентифікація особи за ознаками зовнішності за матеріальними зображеннями";
( Абзац пункту 1.3 розділу I в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 753 від 11.09.2023 )
почеркознавча за напрямом "Дослідження почерку і підписів";
( Абзац пункту 1.3 розділу I в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 753 від 11.09.2023 )
комунікаційна за напрямом "Дослідження комунікаційних систем (обладнання) та засобів";
( Абзац пункту 1.3 розділу I в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 753 від 11.09.2023 )
технічна експертиза документів за напрямами "Дослідження реквізитів документів", "Дослідження матеріалів документів", "Дослідження друкарських форм та інших засобів виготовлення документів";
( Абзац пункту 1.3 розділу I в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 753 від 11.09.2023 )
трасологічна за напрямом "Дактилоскопічні дослідження".
( Абзац пункту 1.3 розділу I в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 753 від 11.09.2023 )
Згідно з чинним законодавством України можуть виконуватися первинні, додаткові, повторні, комісійні та комплексні експертизи.
Первинною є експертиза, коли об’єкт досліджується вперше.
Додатковою є експертиза, якщо для вирішення питань щодо об’єкта, який досліджувався під час проведення первинної експертизи, необхідно провести додаткові дослідження або дослідити додаткові матеріали (зразки для порівняльного дослідження, вихідні дані тощо), які не були надані експертові під час проведення первинної експертизи.
Повторною є експертиза, під час проведення якої досліджуються ті самі об’єкти і вирішуються ті самі питання, що й при проведенні первинної (попередніх) експертизи (експертиз).
Комісійною є експертиза, яка проводиться двома чи більшою кількістю експертів, що мають кваліфікацію судового експерта за однією експертною спеціалізацією (фахівцями в одній галузі знань). Комісія експертів може утворюватися органом (особою), який (яка) призначив(ла) експертизу (залучив(ла) експерта), або начальником Головного центру.
Комплексною є експертиза, що проводиться із застосуванням спеціальних знань різних галузей науки, техніки або інших спеціальних знань (різних напрямів у межах однієї галузі знань) для вирішення одного спільного (інтеграційного) завдання (питання). До проведення таких експертиз у разі потреби залучаються як експерти експертних установ, так і фахівці установ та служб (підрозділів) інших центральних органів виконавчої влади або інші фахівці, що не працюють у державних спеціалізованих експертних установах.
1.4. Підставою для проведення експертизи відповідно до чинного законодавства є процесуальний документ (постанова, ухвала) про призначення експертизи, складений уповноваженою на те особою (органом), або письмове звернення потерпілого чи сторони захисту кримінального провадження (далі - документ про призначення експертизи (залучення експерта), у якому обов'язково зазначаються реквізити, перелік питань, поставлених експерту, а також об'єкти, що підлягають дослідженню.
Підставою для проведення експертного дослідження відповідно до чинного законодавства є письмова заява (лист) юридичної або фізичної особи з обов'язковим зазначенням її реквізитів, з переліком питань, які підлягають розв'язанню, а також об'єктів, що надаються.
1.5. Експертизи проводяться із застосуванням відповідних методів дослідження, методик проведення судових експертиз, внесених до Реєстру методик проведення судових експертиз, який ведеться відповідно до Порядку ведення Реєстру методик проведення судових експертиз, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 2 жовтня 2008 року № 1666/5, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 2 жовтня 2008 року за № 924/15615 (далі - Реєстр методик), нормативно-правових актів та нормативних документів (міжнародних, національних та галузевих стандартів, технічних умов, правил, норм, положень, інструкцій, рекомендацій, переліків, настановчих документів Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики), чинних республіканських стандартів колишньої Української Радянської Соціалістичної Республіки та державних класифікаторів, галузевих стандартів та технічних умов колишнього Союзу Радянських Соціалістичних Республік, науково-технічної та довідкової літератури, програмних продуктів тощо.
Визначення способу проведення експертизи (вибір певних методик (методів дослідження) належить до компетенції експерта.
1.6. При проведенні експертиз у Головному центрі організаційне, матеріально-технічне забезпечення їх виконання, контроль за своєчасним проведенням і за дотриманням законів та інших нормативно-правових актів з питань експертизи покладаються на начальника Головного центру.
1.7. Строк проведення експертизи встановлюється залежно від складності дослідження з урахуванням експертного навантаження фахівців начальником Головного центру (його заступником чи керівником структурного підрозділу) у межах:
10 календарних днів - щодо матеріалів з невеликою кількістю об'єктів і простих за характером досліджень;
30 календарних днів - щодо матеріалів із середньою кількістю об'єктів або середньої складності за характером досліджень;
60 календарних днів - щодо матеріалів з великою кількістю об'єктів або складних за характером досліджень;
понад 60 календарних днів - щодо матеріалів з дуже великою кількістю об’єктів або особливо складних за характером досліджень, при цьому строк виконання не повинен перевищувати 90 календарних днів.
Якщо експертиза є особливо складною, потребує вирішення більше десяти питань або питань, які потребують декількох досліджень, чи налічує понад п'ятдесят об’єктів досліджень чи порівняльних матеріалів або є комплексною чи потребує залучення фахівців з інших установ, підприємств, організацій і не може бути виконана в зазначені строки, більший розумний строк установлюється за письмовою домовленістю з особою (органом), яка (який) призначила(в) експертизу (залучила(в) експерта) (далі - уповноважена особа (орган), після попереднього вивчення експертом наданих матеріалів.
Попереднє вивчення матеріалів при проведенні простих та середньої складності досліджень не повинно перевищувати відповідно п'яти та десяти робочих днів; при складних та особливо складних дослідженнях - відповідно п’ятнадцяти та двадцяти робочих днів.
У разі відмови уповноваженої особи (органу) у погодженні запропонованого розумного строку проведення експертизи матеріали справи повертаються з пропозицією призначити експертизу іншим суб'єктам судово-експертної діяльності, визначеним у статті 7 Закону України "Про судову експертизу".
У випадку невиконання клопотань експерта щодо надання додаткових матеріалів матеріали справи повертаються уповноваженій особі (органу) із зазначенням мотивованих причин неможливості проведення експертизи.
Строк проведення експертизи починається з робочого дня, наступного за днем надходження матеріалів, і закінчується у день складання висновку експерта (повідомлення про неможливість надання висновку). Якщо закінчення встановленого строку проведення експертизи припадає на неробочий день, то днем закінчення строку вважається наступний за ним робочий день.
У строк проведення експертизи не включається строк виконання клопотань експерта, усунення недоліків, допущених уповноваженою особою (органом).
ІІ. Права, обов’язки та відповідальність експерта
2.1. Під час проведення судових експертиз експерт користується правами, визначеними Законом України "Про судову експертизу", іншими актами законодавства.
2.2. Під час проведення судових експертиз на експерта покладаються обов’язки, передбачені Законом України "Про судову експертизу", іншими актами законодавства.
2.3. Експерту забороняється:
проводити будь-які дослідження без письмового доручення начальника Головного центру, за винятком експертиз, призначених експерту безпосередньо стороною обвинувачення, слідчим суддею, судом;
передоручати проведення експертизи іншій особі;
самостійно збирати матеріали, які підлягають дослідженню, а також вибирати вихідні дані для проведення експертизи, якщо вони відображені в наданих йому матеріалах неоднозначно;
вирішувати питання, які виходять за межі спеціальних знань експерта та з’ясування питань права;
вступати у не передбачені порядком проведення експертизи контакти з особами, якщо такі особи прямо чи опосередковано заінтересовані в її результатах;
зберігати матеріали справ (провадження) та об'єкти експертизи поза службовим приміщенням.
( Пункт 2.4 розділу II виключено на підставі Наказу Міністерства внутрішніх справ № 753 від 11.09.2023 )
III. Організація проведення експертиз (досліджень) та оформлення їх результатів
3.1. Начальник Головного центру розглядає отримані матеріали і організовує проведення експертизи.
При цьому він може безпосередньо призначити експерта та встановити строк виконання експертизи відповідно до вимог цієї Інструкції або передати вирішення цих питань керівнику експертного підрозділу Головного центру. Якщо в Головному центрі не проводяться певні види експертиз та відсутні фахівці з певної галузі спеціальних знань, начальник Головного центру повідомляє про це уповноважену особу (орган) та повертає матеріали справи без виконання.
3.2. У випадку, коли призначена первинна (додаткова, повторна, комплексна) експертиза за процесом дослідження чи наданими об’єктами не є такою по суті, начальник Головного центру організовує проведення відповідної експертизи, а у вступній частині висновку зазначаються мотиви зміни її процесуального визначення відповідно до законодавства.
3.3. У разі залучення експерта стороною обвинувачення або за дорученням слідчого судді чи суду відповідно до статті 242 Кримінального процесуального кодексу України, експерт доповідає про це в установленому порядку та проводить експертизу у відповідному порядку та строки, передбачені цією Інструкцією. Якщо експертом не проводяться певні види експертиз, він не пізніше наступного робочого дня повертає матеріали без виконання.

................
Перейти до повного тексту