- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
25.11.2024 № 604
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
09 грудня 2024 року
за № 1883/43228
Про затвердження Інструкції з підготовки бюджетних запитів місцевого бюджету
1. Затвердити Інструкцію з підготовки бюджетних запитів місцевого бюджету, що додається.
2. Визнати такими, що втратили чинність:
( Абзац сьомий пункту 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів
№ 633 від 12.12.2024 )
3. Департаменту політики міжбюджетних відносин та місцевих бюджетів в установленому порядку забезпечити:
подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України;
оприлюднення цього наказу.
4. Цей наказ набирає чинності з 01 січня 2025 року, але не раніше дня його офіційного опублікування.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Міністра Улютіна Д.В.
ПОГОДЖЕНО: Заступник Міністра цифрової трансформації України з питань європейської інтеграції | Валерія ІОНАН |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
фінансів України
25 листопада 2024 року № 604
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
09 грудня 2024 року
за № 1883/43228
Інструкція
з підготовки бюджетних запитів місцевого бюджету
I. Загальні положення
1. Ця Інструкція визначає підходи до розрахунку та розподілу граничних показників видатків місцевого бюджету та надання кредитів з місцевого бюджету на середньостроковий період, встановлює порядки складання та аналізу бюджетних запитів місцевих бюджетів для підготовки проєкту рішення про місцевий бюджет.
2. У цій Інструкції терміни вживаються у значеннях, наведених у
Бюджетному кодексі України (далі — Кодекс) та інших нормативно-правових актах, що регламентують бюджетний процес.
3. Граничні показники видатків місцевого бюджету та надання кредитів з місцевого бюджету на середньостроковий період (далі — граничні показники) і бюджетний запит головного розпорядника коштів місцевого бюджету (далі — бюджетний запит) складаються з використанням автоматизованої інформаційно-аналітичної системи та подаються за такими формами:
Граничні показники видатків місцевого бюджету та надання кредитів з місцевого бюджету на середньостроковий період (додаток 1);
Бюджетний запит на 20___–20___ роки загальний (Форма 20___-1) (далі — Форма БЗ-1) (додаток 2);
Бюджетний запит на 20___–20___ роки індивідуальний (Форма 20___-2) (далі — Форма БЗ-2) (додаток 3).
Засоби кваліфікованого електронного підпису застосовуються для кожної з форм бюджетного запиту окремо.
Граничні показники та бюджетний запит у паперовій формі подаються у разі, якщо:
у місцевого фінансового органу (далі — фінорган), головного розпорядника коштів місцевого бюджету (далі — головний розпорядник) відсутня автоматизована інформаційно-аналітична система;
документ містить інформацію з обмеженим доступом, вимогу щодо захисту якої встановлено законом.
Форми БЗ-1 та БЗ-2 є обов’язковими для заповнення і подання.
4. Усі вартісні показники у документах, визначених цією Інструкцією, наводяться у гривнях, з округленням до цілого числа.
Бюджетний запит містить показники загального фонду місцевого бюджету (далі — загальний фонд) та спеціального фонду місцевого бюджету (далі — спеціальний фонд).
5. Бюджетний запит складається на середньостроковий період (плановий та наступні за плановим два бюджетні періоди) відповідно до прогнозу місцевого бюджету, вимог цієї Інструкції та інструкцій фіноргану з підготовки бюджетних запитів, які відповідно до частини третьої
статті 75 Кодексу доводяться цим органом до головних розпорядників.
Інформація, яка включається до бюджетного запиту, має характеризувати направленість дій головного розпорядника на досягнення цілей державної політики, визначених у Бюджетній декларації, регіональної та місцевої політики та прогнозу місцевого бюджету через реалізацію визначених ним бюджетних програм.
Головний розпорядник забезпечує узгодженість стратегічного та бюджетного планування шляхом визначення набору заходів та результативних показників бюджетних програм, які є необхідними та достатніми для виконання показників досягнення цілей державної, регіональної та місцевої політик (далі — цілей) у середньостроковій перспективі.
Бюджетний запит містить інформацію про усі бюджетні кошти, використані головним розпорядником у попередньому році і які він планує використати у поточному році та у середньостроковому періоді, та усі бюджетні програми, які реалізовані, реалізуються та пропонуються до реалізації у відповідному бюджетному періоді.
6. У формах документів, визначених цією Інструкцією, зазначаються код та найменування:
місцевого бюджету — відповідно до Довідника місцевих бюджетів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28 грудня 2009 року № 1539 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 28 лютого 2024 року № 98) (далі — код бюджету);
7. У формах бюджетного запиту зазначаються дані:
за попередній бюджетний період (звіт) — дані річного звіту за попередній бюджетний період, наданого органами Казначейства (далі — показники відповідно до річного звіту за попередній бюджетний період);
на поточний бюджетний період (затверджено) — показники, затверджені розписом місцевого бюджету на поточний бюджетний період (з урахуванням усіх внесених змін, станом на 01 жовтня року, що передує плановому) (далі — показники, затверджені розписом на поточний бюджетний період);
на середньостроковий період (план) — показники за видами надходжень, видатків та кредитування місцевого бюджету, які є основою для складання проєкту рішення про місцевий бюджет на плановий бюджетний період та наступні за плановим два бюджетні періоди.
II. Розрахунок фінорганом граничних показників, доведення до головних розпорядників інструкцій з підготовки бюджетних запитів
1. Граничні показники формуються на основі прогнозу місцевого бюджету, схваленого Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими державними адміністраціями, виконавчими органами відповідних місцевих рад та поданого на розгляд до Верховної Ради Автономної Республіки Крим, відповідних місцевих рад, відповідно до частини шостої
статті 75-1 Кодексу з розподілом на загальний та спеціальний фонди.
Граничні показники уточнюються фінорганом з урахуванням:
( Абзац другий пункту 1 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів
№ 633 від 12.12.2024 )
доведених Міністерством фінансів України особливостей складання розрахунків до проєктів місцевих бюджетів на плановий бюджетний період, зокрема в частині міжбюджетних трансфертів;
внесених змін до стратегічних та програмних документів розвитку територіальної громади, зокрема стратегій (стратегії розвитку територіальних громад / плану економічного та соціального розвитку територіальних громад, регіональної стратегії розвитку, Державної стратегії регіонального розвитку на середньостроковий період), планів реалізацій відповідних стратегій;
прийнятих нормативно-правових актів, які впливають на показники місцевого бюджету в середньостроковому періоді;
уточнених показників надходжень загального фонду, очікуваних показників надходжень спеціального фонду поточного бюджетного періоду;
прийнятих нормативно-правових актів, які впливають на показники місцевого бюджету в середньостроковому періоді;
прийнятих управлінських рішень органів місцевого самоврядування.
2. Фінорган доводить до головних розпорядників інструкції з підготовки бюджетних запитів, які визначають підходи до розрахунку граничних показників, термін та порядок подання фіноргану бюджетних запитів, можуть передбачати можливі додаткові фінансові обмеження, містити інші вимоги, яких мають дотримуватися головні розпорядники під час складання бюджетних запитів.
3. Граничні показники доводяться фінорганом до головного розпорядника загальними сумами на плановий бюджетний період та наступні за плановим два бюджетні періоди за формою, затвердженою цією Інструкцією (додаток 1), та із зазначенням окремо обсягів:
видатків за загальним фондом, у тому числі видатків, джерелом яких є трансферти з державного та місцевих бюджетів;
видатків за спеціальним фондом (у разі необхідності зазначаються джерела їх надходжень);
надання кредитів із загального фонду.
III. Основні положення, порядок складання та аналіз бюджетного запиту
1. Головні розпорядники організовують розроблення бюджетних запитів для подання фіноргану в порядку та терміни, визначені цією Інструкцією та інструкціями фіноргану.
Головні розпорядники, враховуючи вимоги фіноргану, забезпечують:
розподіл граничних показників видатків та надання кредитів, доведених фінорганом, між бюджетними програмами, дотримуючись принципів бюджетної системи України з урахуванням цілей та завдань, визначених стратегічними та програмними документами;
здійснення оцінки ефективності бюджетних програм, які вони пропонують для включення до проєкту місцевого бюджету, на предмет ефективності, результативності, доцільності тощо;
своєчасність, достовірність та зміст поданих фіноргану бюджетних запитів, які мають містити всю інформацію, необхідну для аналізу показників проєкту місцевого бюджету;
включення гендерних та кліматичних аспектів тощо.
Під час урахування гендерних аспектів у бюджетних запитах головні розпорядники мають керуватися нормативно-правовими актами та іншими документами, що містять інформацію про гендерну рівність, та розглядати включення гендерних аспектів до характеристик бюджетних програм шляхом визначення завдань бюджетної програми і відповідних результативних показників продукту та якості.
Під час врахування кліматичних аспектів слід застосовувати показники ефективності, пов’язані з питаннями адаптації до зміни клімату, відповідно до місцевих пріоритетів, спрямованих на заходи з пом’якшення кліматичних змін.
2. Головні розпорядники подають бюджетні запити до фіноргану за допомогою автоматизованої інформаційно-аналітичної системи у терміни, встановлені фінорганом, але не пізніше 01 листопада року, що передує плановому.
Разом із бюджетним запитом головний розпорядник подає необхідні для здійснення фінорганом аналізу бюджетного запиту документи та матеріали, детальну інформацію за формами, які в разі потреби щороку фінорган доводить до головних розпорядників.
3. У разі подання головним розпорядником бюджетного запиту, складеного з порушенням вимог цієї Інструкції та інструкцій фіноргану, фінорган протягом трьох робочих днів з дня його отримання повідомляє відповідного головного розпорядника про необхідність доопрацювання такого бюджетного запиту. Доопрацьований бюджетний запит головний розпорядник подає до фіноргану не пізніше трьох робочих днів з дати отримання відповідного повідомлення.
4. Форми бюджетного запиту місцевого бюджету заповнюються послідовно — Форма БЗ-2 заповнюється на підставі показників Форми БЗ-1.
5. З метою зіставлення показників за бюджетними програмами у разі змін у переліку бюджетних програм головного розпорядника показники за попередній та поточний бюджетні періоди відображаються відповідно до Програмної класифікації видатків та кредитування місцевого бюджету, що формується у бюджетному запиті на середньостроковий період.
6. У разі якщо бюджетної програми не передбачено на середньостроковий період, показники за бюджетною програмою попереднього та поточного бюджетних періодів приводяться у відповідність до Програмної класифікації видатків та кредитування місцевого бюджету, що формується у бюджетному запиті на середньостроковий період, та заповнюються тільки у Формі БЗ-1.
7. Фінорган здійснює аналіз отриманих від головних розпорядників бюджетних запитів щодо відповідності граничним показникам, а також вимогам цієї Інструкції та інструкцій фіноргану, зокрема щодо врахування в бюджетних програмах гендерних аспектів.
8. Фінорган вживає заходів для усунення розбіжностей з головними розпорядниками щодо показників, що містяться у бюджетних запитах (проводить наради, консультації, робочі зустрічі тощо).
9. За результатами вжитих заходів фінорган доводить до головних розпорядників уточнені граничні показники, відповідно до яких головний розпорядник надає уточнений бюджетний запит у терміни, визначені фінорганом.
( Пункт 9 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів
№ 633 від 12.12.2024 )
10. Головні розпорядники забезпечують уточнення бюджетних запитів з використанням автоматизованої інформаційно-аналітичної системи з урахуванням прийнятих Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевою державною адміністрацією та виконавчим органом місцевої ради рішень щодо доопрацювання проєкту рішення про відповідний місцевий бюджет та у триденний строк подають їх до фіноргану.
11. Інформація, що міститься у бюджетних запитах, є основою для складання проєкту рішення про місцевий бюджет.
IV. Порядок заповнення Форми БЗ-1
1. Форма БЗ-1 призначена для подання інформації про мету діяльності головного розпорядника та інформації про досягнення цілей, формування та/або реалізацію яких забезпечує головний розпорядник, за рахунок коштів загального та спеціального фондів у межах граничних показників, доведених фінорганом.
2. До Форми БЗ-1 включаються цілі та показники їх досягнення, а також розподіл видатків та надання кредитів за бюджетними програмами.
Інформація у Формі БЗ-1 подається з урахуванням положень та показників, визначених на відповідні бюджетні періоди прогнозом місцевого бюджету.
Якщо головний розпорядник включає до бюджетного запиту цілі та показники їх досягнення, не передбачені прогнозом місцевого бюджету, такі цілі і показники визначаються ним відповідно до
Інструкції щодо підготовки бюджетної пропозиції, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 06 жовтня 2023 року № 534, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 20 жовтня 2023 року за № 1842/40898.
4. У пункті 2 зазначається мета діяльності головного розпорядника.
5. У пункті 3 наводиться перелік цілей, реалізацію яких забезпечує головний розпорядник коштів місцевого бюджету, зокрема таких, що висвітлюють врахування гендерного аспекту, а також показники їх досягнення за рахунок коштів загального та спеціального фондів разом:
у графах 1, 2 — порядковий номер та найменування цілі;
у графі 3 — одиниця виміру показника досягнення цілей;
у графі 4 — показники відповідно до річного звіту за попередній бюджетний період;
у графі 5 — показники, затверджені розписом на поточний бюджетний період;
у графах 6–8 — розподіл граничних показників на середньостроковий період.
Кількість цілей в одного головного розпорядника не має перевищувати п’яти, а кількість показників досягнення однієї цілі, як правило, не має перевищувати трьох. Показники досягнення цілей, визначені для однієї цілі, не мають дублюватися для іншої. Для показників досягнення цілей, що потребують методологічних роз’яснень їх змісту, головний розпорядник розробляє методику їх розрахунку.
( Абзац сьомий пункту 5 розділу IV із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів
№ 633 від 12.12.2024 )
6. У пункті 4 подається інформація щодо обсягів та структури видатків і надання кредитів за усіма бюджетними програмами.
У підпункті 4.1 пункту 4 зазначаються відповідальні виконавці бюджетних програм та інформація щодо розподілу граничних показників за загальним та спеціальним фондами на відповідні роки за усіма бюджетними програмами, які є у головного розпорядника:
( Абзац другий пункту 6 розділу IV із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів
№ 633 від 12.12.2024 )
у графі 1 — номер цілі, визначеної у пункті 3 цієї форми;
у графах 2–4 — код відповідної класифікації видатків та кредитування бюджету;
у графі 5 — найменування відповідального виконавця, найменування бюджетної програми згідно з Типовою програмною класифікацією видатків та кредитування місцевого бюджету;
................Перейти до повного тексту