- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
20 жовтня 2023 р.
за № 1842/40898
Про затвердження Інструкції щодо підготовки бюджетної пропозиції
1. ЗатвердитиІнструкцію щодо підготовки бюджетної пропозиції, що додається.
2. Департаменту політики міжбюджетних відносин та місцевих бюджетів в установленому порядку забезпечити:
подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України;
оприлюднення цього наказу.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Міністра Улютіна Д.В.
ПОГОДЖЕНО: Перший заступник Міністра цифрової трансформації України |
О. Вискуб |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
фінансів України
06 жовтня 2023 року № 534
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
20 жовтня 2023 р.
за № 1842/40898
ІНСТРУКЦІЯ
щодо підготовки бюджетної пропозиції
I. Загальні положення
1. Ця Інструкція визначає основні положення про розрахунок орієнтовних граничних показників видатків місцевого бюджету та надання кредитів з місцевого бюджету головному розпоряднику бюджетних коштів на середньостроковий період, встановлює порядок складання бюджетної пропозиції.
2. У цій Інструкції терміни вживаються у значеннях, наведених у
Бюджетному кодексі України (далі - Кодекс) та інших нормативно-правових актах, що регламентують бюджетний процес.
3. Орієнтовні граничні показники видатків місцевого бюджету та надання кредитів з місцевого бюджету на середньостроковий період головному розпоряднику бюджетних коштів та бюджетна пропозиція складаються з використанням автоматизованої інформаційно-аналітичної системи за такими формами:
Орієнтовні граничні показники видатків місцевого бюджету та надання кредитів з місцевого бюджету головному розпоряднику бюджетних коштів на 20___ - 20___ роки (далі - орієнтовні граничні показники) (додаток 1);
Бюджетна пропозиція на 20___ - 20___ роки загальна (Форма БП-1) (далі - Форма БП-1) (додаток 2);
Бюджетна пропозиція на 20___ - 20___ роки індивідуальна (Форма БП-2) (далі - Форма БП-2) (додаток 3);
Бюджетна пропозиція на 20___ - 20___ роки додаткова (Форма БП-3) (далі - Форма БП-3) (додаток 4).
4. Усі вартісні показники у документах, визначених цією Інструкцією, наводяться у гривнях, з округленням до цілого числа.
5. У формі орієнтовних граничних показників зазначається розподіл орієнтовних граничних показників видатків місцевого бюджету та надання кредитів з місцевого бюджету на середньостроковий період.
6. У формах бюджетної пропозиції зазначаються дані:
за попередній бюджетний період (звіт) - дані річного звіту за попередній бюджетний період, наданого органами Казначейства (далі - показники відповідно до річного звіту за попередній бюджетний період);
на поточний бюджетний період (затверджено) - показники, затверджені розписом місцевого бюджету на поточний бюджетний період (з урахуванням усіх внесених змін станом на 01 липня року, що передує плановому) (далі - показники, затверджені розписом на поточний бюджетний період);
на середньостроковий період (план) - показники за видами доходів та розподіл орієнтовних граничних показників видатків і кредитування місцевого бюджету на плановий бюджетний період, які є основою для складання проєкту рішення про місцевий бюджет, та наступні за плановим два бюджетні періоди (далі - розподіл орієнтовних граничних показників на середньостроковий бюджетний період).
( Абзац четвертий пункту 6 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів
№ 602 від 27.10.2023 )
7. У формах, визначених цією Інструкцією, зазначаються код та найменування:
місцевого бюджету - відповідно до Довідника місцевих бюджетів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28 грудня 2009 року № 1539 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 09 червня 2022 року № 163) (далі - код бюджету);
II. Основні положення про складання бюджетної пропозиції та розрахунок орієнтовних граничних показників
1. Процес формування бюджетної пропозиції здійснюється учасниками бюджетного процесу відповідно до бюджетного законодавства.
2. Бюджетна пропозиція складається на середньостроковий період (плановий та наступні за плановим два бюджетні періоди) з урахуванням положень цієї Інструкції та інструкцій, розроблених і доведених місцевим фінансовим органом (далі - фінорган), а також містить інформацію за попередній та поточний бюджетні періоди.
3. Бюджетна пропозиція формується у такій послідовності:
1) фінорган відповідно до основних прогнозних макропоказників економічного і соціального розвитку України на прогнозні роки, аналізу виконання місцевого бюджету в попередніх та поточному бюджетних періодах та за участю органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, забезпечує прогнозування обсягів доходів місцевого бюджету, визначає обсяги фінансування місцевого бюджету, повернення кредитів до місцевого бюджету на середньостроковий період та розраховує загальні орієнтовні граничні показники у термін не пізніше 15 липня року, що передує плановому;
2) фінорган у межах загальних орієнтовних граничних показників розраховує орієнтовні граничні показники, розробляє інструкції з підготовки бюджетної пропозиції та доводить їх до головних розпорядників бюджетних коштів (далі - головні розпорядники) у термін не пізніше 20 липня року, що передує плановому;
3) головні розпорядники відповідно до цієї Інструкції, інструкцій, доведених фінорганом, та орієнтовних граничних показників складають бюджетну пропозицію та подають її фіноргану у встановлені ним терміни, але не пізніше 01 серпня року, що передує плановому;
4) фінорган здійснює аналіз поданих головними розпорядниками бюджетних пропозицій на відповідність доведеним орієнтовним граничним показникам і вимогам цієї Інструкції та доведених інструкцій фіноргану, за результатами якого керівник фіноргану приймає рішення про включення поданих пропозицій до прогнозу місцевого бюджету.
4. Орієнтовні граничні показники доводяться фінорганом до головного розпорядника загальними сумами на кожний рік середньострокового періоду за формою, затвердженою цією Інструкцією (додаток 1), та із зазначенням окремо обсягів:
видатків за загальним фондом, джерелом яких є трансферти з державного та місцевих бюджетів;
видатків за спеціальним фондом (у разі необхідності зазначаються джерела їх надходжень);
надання кредитів із загального фонду.
III. Складання, розгляд та аналіз бюджетної пропозиції
1. Головний розпорядник організовує та забезпечує складання бюджетної пропозиції і подає її до фіноргану з використанням форм, визначених цією Інструкцією.
2. Форми бюджетної пропозиції заповнюються послідовно - Форма БП-2 заповнюється на підставі показників Форми БП-1 і лише після заповнення зазначених форм та за потреби заповнюється Форма БП-3.
В окремих пунктах форм зазначається необхідна кількість показників, визначена головним розпорядником.
3. Джерелами інформації для заповнення форм бюджетної пропозиції є:
( Абзац перший пункту 3 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів
№ 602 від 27.10.2023 )
стратегія розвитку відповідної території;
галузеві регіональні/місцеві програми;
річний звіт про виконання місцевого бюджету за попередній бюджетний період;
інформація про досягнення цілей державної політики з показниками досягнення цілей за результатами попереднього бюджетного періоду;
звіти про виконання паспортів бюджетних програм за попередній бюджетний період;
розпис місцевого бюджету на поточний бюджетний період (з урахуванням усіх внесених змін станом на 01 липня року, що передує плановому);
паспорти бюджетних програм на поточний бюджетний період;
прогноз місцевого бюджету, схвалений у попередньому бюджетному періоді;
план діяльності головного розпорядника на середньостроковий період;
інша інформація, визначена фінорганом.
4. З метою зіставлення показників за бюджетними програмами у разі змін у структурі бюджетних програм головного розпорядника звітні показники за попередній бюджетний період та показники поточного бюджетного періоду приводяться у відповідність до Програмної класифікації видатків та кредитування місцевого бюджету, що формується у бюджетній пропозиції на середньостроковий період згідно з
Типовою програмною класифікацією видатків та кредитування місцевого бюджету.
5. У разі, якщо бюджетна програма не передбачається на середньостроковий період:
показники за бюджетною програмою поточного бюджетного періоду зазначаються окремим рядком у формі БП-1;
показники за бюджетною програмою попереднього бюджетного періоду приводяться у відповідність до Програмної класифікації видатків та кредитування місцевого бюджету поточного бюджетного періоду, а у разі, якщо бюджетної програми у поточному бюджетному періоді не передбачено, то такі показники зазначаються окремим рядком у формі БП-1.
6. Разом з бюджетною пропозицією головний розпорядник подає необхідні для здійснення фінорганом аналізу документи та матеріали, до складу яких входять:
розрахунки показників, включених до бюджетної пропозиції, зокрема щодо капітальних видатків, із зазначенням факторів, що впливають на обсяг видатків та надання кредитів, визначених з урахуванням галузевих особливостей;
інформація щодо врахування гендерного аспекту під час формування бюджетних показників.
Фінорган за потреби доводить до головних розпорядників форми, за якими складається та подається інформація разом з бюджетною пропозицією.
7. У разі передбачення у бюджетних пропозиціях, поданих головними розпорядниками, надання міжбюджетних трансфертів іншим місцевим бюджетам фінорган у триденний строк з дня отримання таких бюджетних пропозицій повинен надіслати обсяги таких міжбюджетних трансфертів на середньостроковий період іншим фінорганам за формою, наведеною у додатку 5 до цієї Інструкції, для врахування ними під час складання прогнозу місцевого бюджету.
8. Фінорган здійснює аналіз отриманих від головних розпорядників бюджетних пропозицій щодо відповідності загальним орієнтовним граничним показникам, дотримання доведених фінорганом фінансових обмежень, організаційних та інших вимог, а також вимог, визначених цією Інструкцією.
9. Фінорган вживає заходів для усунення розбіжностей з головними розпорядниками щодо показників, що містяться у бюджетних пропозиціях (шляхом проведення нарад, консультацій, робочих зустрічей).
( Пункт 9 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів
№ 602 від 27.10.2023 )
10. За результатами вжитих заходів, а також отриманої інформації щодо надання іншими місцевими бюджетами трансфертів фінорган доводить до окремих головних розпорядників уточнені орієнтовні граничні показники, відповідно до яких головний розпорядник коштів має надати уточнену бюджетну пропозицію у терміни, визначені фінорганом, але не пізніше 10 серпня року, що передує плановому.
11. Головний розпорядник забезпечує відповідність бюджетної пропозиції, складеної з використанням автоматизованої інформаційно-аналітичної системи, бюджетній пропозиції, поданій до місцевого фіноргану.
12. Інформація, що міститься у бюджетних пропозиціях головних розпорядників, є основою для складання прогнозу місцевого бюджету.
IV. Заповнення Форми БП-1
1. У Формі БП-1 наводиться інформація про досягнення цілей державної політики за рахунок коштів загального та спеціального фондів у межах орієнтовних граничних показників на середньостроковий період, доведених фінорганом та розрахованих головним розпорядником надходжень спеціального фонду.
Інформація, що наводиться у Формі БП-1, повною мірою повинна характеризувати діяльність головного розпорядника та охоплювати всі сфери, у яких він забезпечує формування та/або реалізацію державної політики, висвітлювати найбільш суспільно значущі результати його діяльності та враховувати відповідні показники діяльності відповідальних виконавців бюджетних програм.
3. У пункті 2 наводиться перелік цілей державної політики у сферах діяльності, реалізацію яких забезпечує головний розпорядник коштів місцевого бюджету, зокрема таких, що висвітлюють врахування гендерного аспекту, а також показники їх досягнення за рахунок коштів загального та спеціального фондів разом:
у графах 1, 2 - порядковий номер та найменування цілі державної політики;
у графі 3 - одиниця виміру показника досягнення цілей;
у графі 4 - показники відповідно до річного звіту за попередній бюджетний період;
у графі 5 - показники, затверджені розписом на поточний бюджетний період;
у графах 6-8 - розподіл показників на середньостроковий бюджетний період.
У разі, якщо на середньостроковий період не передбачаються цілі державної політики, досягнення яких здійснюється в межах бюджетних програм поточного бюджетного періоду та/або здійснювалося в межах бюджетних програм попереднього бюджетного періоду, такі цілі повинні включатися із зазначенням показників їх досягнення на відповідні бюджетні періоди.
Не виділяються окремим рядком цілі державної політики поточного та попереднього бюджетних періодів, які по суті є тотожними до цілей на середньостроковий період (змінено їх формулювання), а показники їх досягнення аналогічні показникам досягнення цілей на середньостроковий період.
У разі зміни формулювання цілі державної політики у цьому пункті наводиться ціль у редакції, що передбачається на середньостроковий період.
Цілі державної політики мають:
відповідати пріоритетним цілям, визначеним стратегічними та програмними документами, актами законодавства та іншими нормативно-правовими актами, планами діяльності головних розпорядників на середньостроковий період;
спрямовуватися на досягнення певного результату;
оцінюватися за допомогою показників досягнення цілей;
давати розуміння кінцевого результату діяльності головного розпорядника у відповідній сфері або чітко визначати напрям руху змін, спрямованих на покращення ситуації або вирішення проблем у сфері діяльності.
Не допускаються під час визначення цілей такі формулювання, як "реалізація державної політики", "забезпечення діяльності", "виконання зобов’язань".
Кількість цілей державної політики не має перевищувати п’яти. Одна ціль державної політики може виконуватися в межах декількох бюджетних програм.
Для кожної цілі державної політики необхідно визначити показники її досягнення.
Показники досягнення цілей визначаються як інтегровані показники, що враховують результати, отримані за рахунок реалізації усіх або декількох бюджетних програм.
Показники досягнення цілей виконавчих органів місцевих рад повинні характеризувати досягнення та зрушення, що відбулися на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці.
Показники досягнення цілей мають:
бути кількісно вимірюваними;
характеризувати прогрес у досягненні цілей державної політики у середньостроковому періоді;
характеризувати стан та зміни у сфері діяльності головного розпорядника;
надавати можливість відстеження досягнення цілей державної політики у динаміці та порівнянності показників досягнення цілей за роками;
висвітлювати ефект, який отримують економіка та суспільство завдяки діяльності головного розпорядника;
перевірятися та підтверджуватися офіційною державною статистичною, фінансовою та іншою звітністю, даними бухгалтерського, статистичного та внутрішньогосподарського (управлінського) обліку.
Під час визначення показників досягнення цілей державної політики необхідно враховувати усі витрати головного розпорядника на відповідну сферу діяльності, включаючи міжбюджетні трансферти.
Кількість показників досягнення однієї цілі має бути мінімальною, як правило, не має перевищувати трьох, але достатньою для висвітлення досягнення відповідної цілі.
Показники, визначені для однієї цілі державної політики, не повинні дублюватися для іншої.
Для показників досягнення цілей, що потребують методологічних роз’яснень їх змісту, головному розпоряднику необхідно розробити методику їх розрахунку.
4. У пункті 3 наводиться інформація щодо обсягів та структури видатків і надання кредитів за усіма бюджетними програмами.
У підпункті 3.1 зазначаються відповідальні виконавці бюджетних програм і видатки та надання кредитів за бюджетними програмами за загальним та спеціальним фондами, у тому числі за бюджетом розвитку:
у графі 1 - номер цілі державної політики, визначеної у пункті 2 цієї форми;
у графах 2-4 - код відповідної класифікації видатків та кредитування бюджету;
у графі 5 - найменування відповідального виконавця, найменування бюджетної програми згідно з Типовою програмною класифікацією видатків та кредитування місцевого бюджету;
у графі 6 (20___ рік (звіт)) - показники відповідно до річного звіту за попередній бюджетний період;
................Перейти до повного тексту