- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
20 жовтня 2023 р.
за № 1842/40898
Про затвердження Інструкції щодо підготовки бюджетної пропозиції
1. ЗатвердитиІнструкцію щодо підготовки бюджетної пропозиції, що додається.
2. Департаменту політики міжбюджетних відносин та місцевих бюджетів в установленому порядку забезпечити:
подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України;
оприлюднення цього наказу.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Міністра Улютіна Д.В.
ПОГОДЖЕНО: Перший заступник Міністра цифрової трансформації України |
О. Вискуб |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
фінансів України
06 жовтня 2023 року № 534
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
20 жовтня 2023 р.
за № 1842/40898
ІНСТРУКЦІЯ
щодо підготовки бюджетної пропозиції
( У тексті слова "державної політики" та "розподіл показників" замінено словами "державної, регіональної та місцевої політик" та "розподіл орієнтовних граничних показників" відповідно згідно з Наказом Міністерства фінансів
№ 251 від 14.05.2025, з урахуванням змін, внесених Наказом Міністерства фінансів
№ 290 від 05.06.2025 )
I. Загальні положення
1. Ця Інструкція визначає основні положення про розрахунок орієнтовних граничних показників видатків місцевого бюджету та надання кредитів з місцевого бюджету головному розпоряднику бюджетних коштів на середньостроковий період, встановлює порядок складання та аналізу бюджетної пропозиції.
( Пункт 1 розділ I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів
№ 251 від 14.05.2025 )
2. У цій Інструкції терміни вживаються у значеннях, наведених у
Бюджетному кодексі України (далі - Кодекс) та інших нормативно-правових актах, що регламентують бюджетний процес.
Процес формування бюджетної пропозиції здійснюється учасниками бюджетного процесу відповідно до бюджетного законодавства.
( Пункт 2 розділ I доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства фінансів
№ 251 від 14.05.2025 )
3. Документи, визначені цією Інструкцією, складаються з використанням автоматизованої інформаційно-аналітичної системи за такими формами:
Орієнтовні граничні показники видатків місцевого бюджету та надання кредитів з місцевого бюджету головному розпоряднику бюджетних коштів на 20___–20___ роки (додаток 1);
Бюджетна пропозиція місцевого бюджету на 20___–20___ роки загальна (Форма БП-1) (далі — Форма БП-1) (додаток 2);
Бюджетна пропозиція на 20___–20___ роки індивідуальна (Форма БП-2) (далі — Форма БП-2) (додаток 3);
Бюджетна пропозиція на 20___–20___ роки додаткова (Форма БП-3) (далі — Форма БП-3) (додаток 4);
Показники міжбюджетних трансфертів (іншим місцевим бюджетам), які передбачаються в прогнозі місцевого бюджету, на 20___–20___ роки (додаток 5);
Орієнтовний граничний сукупний обсяг публічних інвестицій на 20___–20___ роки (додаток 6);
Обсяг публічних інвестицій на підготовку та реалізацію публічних інвестиційних проектів та програм публічних інвестицій головному розпоряднику бюджетних коштів на 20___–20___ роки (додаток 7);
Обсяг публічних інвестицій на середньостроковий період з урахуванням середньострокового плану пріоритетних публічних інвестицій регіону (територіальної громади) на 20___–20___ роки (додаток 8).
4. Усі вартісні показники у документах, визначених цією Інструкцією, наводяться у гривнях, з округленням до цілого числа.
5. У формі орієнтовних граничних показників видатків місцевого бюджету та надання кредитів з місцевого бюджету зазначається розподіл орієнтовних граничних показників видатків місцевого бюджету та надання кредитів з місцевого бюджету на середньостроковий період.
6. У формі орієнтовного граничного сукупного обсягу публічних інвестицій на 20__–20__ роки зазначається розподіл орієнтовного граничного сукупного обсягу публічних інвестицій на середньостроковий період.
7. У формах бюджетної пропозиції зазначаються:
( Абзац перший пункту 7 розділ I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів
№ 251 від 14.05.2025 )
за попередній бюджетний період (звіт) - дані річного звіту за попередній бюджетний період, наданого органами Казначейства (далі - показники відповідно до річного звіту за попередній бюджетний період);
на поточний бюджетний період (затверджено) - показники, затверджені розписом місцевого бюджету на поточний бюджетний період (з урахуванням усіх внесених змін станом на 01 липня року, що передує плановому) (далі - показники, затверджені розписом на поточний бюджетний період);
на середньостроковий період (план) — показники за видами надходжень, видатків та надання кредитів з місцевого бюджету на плановий та наступні за плановим два бюджетні періоди, визначених на основі орієнтовних граничних показників видатків місцевого бюджету та надання кредитів з місцевого бюджету, які є основою для складання прогнозу місцевого бюджету та проєкту рішення про місцевий бюджет на наступний бюджетний період (далі — розподіл орієнтовних граничних показників на середньостроковий бюджетний період).
8. У формах, визначених цією Інструкцією, зазначаються код та найменування:
місцевого бюджету — відповідно до Довідника місцевих бюджетів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28 грудня 2009 року № 1539 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 28 лютого 2024 року № 98) (далі — код бюджету);
II. Основні положення щодо розрахунку орієнтовних граничних показників
1. Місцевий фінансовий орган (далі — фінорган) на підставі основних прогнозних макропоказників економічного і соціального розвитку України та основних прогнозних показників економічного і соціального розвитку відповідної адміністративно-територіальної одиниці на середньостроковий період, Бюджетної декларації, особливостей складання розрахунків до прогнозів місцевих бюджетів, доведених Міністерством фінансів України, Стратегії розвитку адміністративно-територіальної одиниці, аналізу виконання місцевого бюджету в попередніх та поточному бюджетних періодах:
здійснює прогнозування доходів місцевого бюджету з урахуванням вимог
Податкового та
Бюджетного кодексів України (на основі даних територіальних органів Державної податкової служби України, пропозицій територіальних органів Державної податкової служби України щодо збільшення їх обсягу та зменшення втрат бюджету, інших органів, що контролюють справляння надходжень до місцевого бюджету), у тому числі показників міжбюджетних трансфертів, обсягів фінансування місцевого бюджету, повернення кредитів до місцевого бюджету;
розраховує загальні орієнтовні граничні показники видатків місцевого бюджету та надання кредитів з місцевого бюджету на середньостроковий період та орієнтовний граничний сукупний обсяг публічних інвестицій (далі — орієнтовний сукупний обсяг публічних інвестицій);
розподіляє між головними розпорядниками бюджетних коштів (далі — головні розпорядники) орієнтовні граничні показники видатків місцевого бюджету та надання кредитів з місцевого бюджету на середньостроковий період (далі — орієнтовні граничні показники);
розробляє інструкції з підготовки бюджетних пропозицій та інші форми, відповідно до яких складається та подається інформація разом з бюджетною пропозицією;
доводить до головних розпорядників інструкції з підготовки бюджетних пропозицій, орієнтовні граничні показники та інші форми.
2. Орієнтовні граничні показники фінорган доводить до головного розпорядника загальними сумами на кожний рік середньострокового періоду за формою, наведеною в додатку 1 до цієї Інструкції, та із зазначенням окремо обсягів:
видатків за загальним фондом, джерелом яких є трансферти з державного та місцевих бюджетів;
видатків за спеціальним фондом із зазначенням джерела їх надходжень;
надання кредитів із загального фонду;
надання кредитів із спеціального фонду.
3. Орієнтовний сукупний обсяг публічних інвестицій фінорган доводить відповідальному структурному підрозділу місцевої державної адміністрації, відповідної місцевої ради, що забезпечує реалізацію повноважень у сфері економічного розвитку регіону (територіальної громади) загальними сумами на кожний рік середньострокового періоду за формою, наведеною в додатку 6 до цієї Інструкції, із зазначенням окремо обсягів:
коштів місцевого бюджету, у тому числі співфінансування заходів щодо підготовки та реалізації публічних інвестиційних проектів та програм публічних інвестицій;
міжбюджетних трансфертів з державного бюджету;
міжбюджетних трансфертів з інших місцевих бюджетів;
місцевих запозичень;
інших джерел.
4. Фінорган доводить до головних розпорядників обсяг публічних інвестицій на підготовку та реалізацію публічних інвестиційних проектів та програм публічних інвестицій на середньостроковий період з урахуванням середньострокового плану пріоритетних публічних інвестицій регіону (територіальної громади), схваленого місцевою інвестиційною радою за формою, наведеною в додатку 7 до цієї Інструкції".
III. Складання, розгляд та аналіз бюджетної пропозиції
1. Бюджетна пропозиція складається головними розпорядниками на середньостроковий період (плановий та наступні за плановим два бюджетні періоди) з урахуванням положень цієї Інструкції та інструкцій з підготовки бюджетних пропозицій, розроблених і доведених фінорганом, а також містить інформацію за попередній та поточний бюджетні періоди.
2. Головний розпорядник організовує та забезпечує складання бюджетної пропозиції і подає її до фіноргану з використанням форм, визначених цією Інструкцією.
3. Форми бюджетної пропозиції заповнюються послідовно. Форма БП-2 заповнюється на підставі показників Форми БП-1 і лише після заповнення зазначених форм та за потреби заповнюється Форма БП-3.
( Абзац перший пункту 3 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів
№ 251 від 14.05.2025 )
В окремих пунктах форм зазначається необхідна кількість показників, визначена головним розпорядником.
4. Джерелами інформації для заповнення форм бюджетної пропозиції є:
Державна стратегія регіонального розвитку України, регіональна стратегія розвитку, стратегія розвитку територіальних громад, план заходів з Державної стратегії регіонального розвитку України, плани заходів з регіональних стратегій розвитку, реалізації стратегій розвитку територіальних громад, плани відновлення та розвитку регіонів відповідно, галузеві стратегії, у тому числі у сфері гендерної рівності та кліматичної політики;
програми соціально-економічного та культурного розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць;
цільові програми з інших питань місцевого самоврядування;
місцеві/регіональні програми розвитку;
середньострокові плани пріоритетних публічних інвестицій регіонів (територіальних громад);
програми публічних інвестицій;
річний звіт про виконання місцевого бюджету за попередній бюджетний період;
інформація про досягнення цілей державної, регіональної та місцевої політик з показниками досягнення цілей за результатами попереднього бюджетного періоду;
звіти про виконання паспортів бюджетних програм за попередній бюджетний період;
розпис місцевого бюджету на поточний бюджетний період (з урахуванням усіх внесених змін станом на 01 липня року, що передує плановому);
паспорти бюджетних програм на поточний бюджетний період;
прогноз місцевого бюджету, схвалений у попередньому бюджетному періоді;
план діяльності головного розпорядника на середньостроковий період (включно із заходами щодо підготовки та реалізації публічних інвестиційних проектів та програм публічних інвестицій);
прогнозні макропоказники економічного і соціального розвитку України;
основні прогнозні показники економічного і соціального розвитку відповідної адміністративно-територіальної одиниці;
Бюджетна декларація;
особливості складання розрахунків до прогнозів місцевих бюджетів, доведених Міністерством фінансів України;
інструкції з підготовки бюджетних пропозицій фіноргану;
інша інформація, визначена фінорганом.
5. З метою зіставлення показників за бюджетними програмами у разі змін у структурі бюджетних програм головного розпорядника звітні показники за попередній бюджетний період та показники поточного бюджетного періоду приводяться у відповідність до Програмної класифікації видатків та кредитування місцевого бюджету, що формується у бюджетній пропозиції на середньостроковий період згідно з
Типовою програмною класифікацією видатків та кредитування місцевого бюджету.
6. У разі, якщо бюджетна програма не передбачається на середньостроковий період:
показники за бюджетною програмою поточного бюджетного періоду зазначаються окремим рядком у формі БП-1;
показники за бюджетною програмою попереднього бюджетного періоду приводяться у відповідність до Програмної класифікації видатків та кредитування місцевого бюджету поточного бюджетного періоду, а у разі, якщо бюджетної програми у поточному бюджетному періоді не передбачено, то такі показники зазначаються окремим рядком у формі БП-1.
7. Разом з бюджетною пропозицією головний розпорядник подає необхідні для здійснення фінорганом аналізу документи та матеріали, до складу яких входять:
розрахунки показників, включених до бюджетної пропозиції, зокрема щодо капітальних видатків, із зазначенням факторів, що впливають на обсяг видатків та надання кредитів, визначених з урахуванням галузевих особливостей;
інформація щодо врахування гендерного підходу та кліматичних пріоритетів під час формування бюджетних показників з метою реалізації відповідних завдань і цілей на регіональному/місцевому рівні;
( Абзац третій пункту 7 розділу III в редакції Наказу Міністерства фінансів
№ 251 від 14.05.2025 )
( Абзац четвертий пункту 7 розділу III виключено на підставі Наказу Міністерства фінансів
№ 251 від 14.05.2025 )
обсяг публічних інвестицій на середньостроковий період з урахуванням середньострокового плану пріоритетних публічних інвестицій регіону (територіальної громади) за формою, наведеною в додатку 8 до цієї Інструкції.
8. У разі передбачення у бюджетних пропозиціях, поданих головними розпорядниками, надання міжбюджетних трансфертів іншим місцевим бюджетам фінорган у триденний строк з дня отримання таких бюджетних пропозицій повинен надіслати обсяги таких міжбюджетних трансфертів на середньостроковий період іншим фінорганам за формою, наведеною у додатку 5 до цієї Інструкції, для врахування ними під час складання прогнозу місцевого бюджету.
9. Фінорган здійснює аналіз отриманих від головних розпорядників бюджетних пропозицій щодо відповідності загальним орієнтовним граничним показникам, дотримання доведених фінорганом фінансових обмежень, організаційних та інших вимог, визначених цією Інструкцією, а також інструкціями фіноргану.
( Пункт 9 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів
№ 251 від 14.05.2025 )
10. Фінорган вживає заходів для усунення розбіжностей з головними розпорядниками щодо показників, що містяться у бюджетних пропозиціях (шляхом проведення погоджувальних нарад, консультацій, робочих зустрічей).
11. За результатами вжитих заходів, а також у разі наявності інформації щодо отримання міжбюджетних трансфертів з інших місцевих бюджетів фінорган доводить до окремих головних розпорядників уточнені орієнтовні граничні показники, відповідно до яких головний розпорядник коштів має надати уточнену бюджетну пропозицію у терміни, визначені фінорганом.
12. Головний розпорядник забезпечує відповідність бюджетної пропозиції, складеної з використанням автоматизованої інформаційно-аналітичної системи, бюджетній пропозиції, поданій до місцевого фіноргану.
13. Інформація, що міститься у бюджетних пропозиціях головних розпорядників, є основою для складання прогнозу місцевого бюджету.
IV. Заповнення Форми БП-1
1. У Формі БП-1 наводиться інформація про досягнення цілей державної, регіональної та місцевої політик за рахунок коштів загального та спеціального фондів у межах орієнтовних граничних показників на середньостроковий період, доведених фінорганом та розрахованих головним розпорядником надходжень спеціального фонду.
Інформація, що наводиться у Формі БП-1, повною мірою повинна характеризувати діяльність головного розпорядника та охоплювати всі сфери, у яких він забезпечує формування та/або реалізацію державної, регіональної та місцевої політик, висвітлювати найбільш суспільно значущі результати його діяльності та враховувати відповідні показники діяльності відповідальних виконавців бюджетних програм, а також відображати вплив реалізованих заходів на якість життя населення відповідної адміністративно-територіальної одиниці, в тому числі на дітей та молодь.
( Абзац другий пункту 1 розділу IV із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів
№ 251 від 14.05.2025 )
3. У пункті 2 зазначається мета діяльності головного розпорядника, яка має відповідати його повноваженням, визначеним законодавством, а також функціям і завданням, закріпленим в установчих документах.
4. У пункті 3 наводиться перелік цілей державної, регіональної та місцевої політик у сферах діяльності, реалізацію яких забезпечує головний розпорядник, зокрема таких, що враховують гендерний підхід та кліматичні пріоритети, а також показники їх досягнення за рахунок коштів загального та спеціального фондів разом:
у графах 1, 2 - порядковий номер та найменування цілі державної, регіональної та місцевої політик;
у графі 3 - одиниця виміру показника досягнення цілей;
у графі 4 - показники відповідно до річного звіту за попередній бюджетний період;
у графі 5 - показники, затверджені розписом на поточний бюджетний період;
у графах 6-8 - розподіл орієнтовних граничних показників на середньостроковий бюджетний період.
У разі, якщо на середньостроковий період не передбачаються цілі державної, регіональної та місцевої політик, досягнення яких здійснюється в межах бюджетних програм поточного бюджетного періоду та/або здійснювалося в межах бюджетних програм попереднього бюджетного періоду, такі цілі повинні включатися із зазначенням показників їх досягнення на відповідні бюджетні періоди.
Не виділяються окремими рядками цілі державної, регіональної та місцевої політик поточного та попереднього бюджетних періодів, які по суті є тотожними до цілей на середньостроковий період (змінено їх формулювання), а показники їх досягнення аналогічні показникам досягнення цілей на середньостроковий період.
( Абзац восьмий пункту 4 розділу IV із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів
№ 251 від 14.05.2025 )
У разі зміни формулювання цілі державної, регіональної та місцевої політик у цьому пункті наводиться ціль у редакції, що передбачається на середньостроковий період.
Цілі державної, регіональної та місцевої політик мають:
відповідати пріоритетним цілям, визначеним стратегічними та програмними документами, актами законодавства та іншими нормативно-правовими актами, планами діяльності головних розпорядників на середньостроковий період;
спрямовуватися на досягнення певного результату;
оцінюватися за допомогою показників досягнення цілей;
давати розуміння кінцевого результату діяльності головного розпорядника у відповідній сфері або чітко визначати напрям руху змін, спрямованих на покращення ситуації або вирішення проблем у сфері діяльності.
Не допускаються під час визначення цілей такі формулювання, як "реалізація державної, регіональної та місцевої політик", "забезпечення діяльності", "виконання зобов’язань".
Кількість цілей державної, регіональної та місцевої політик не має перевищувати п’яти. Одна ціль державної, регіональної та місцевої політик може виконуватися в межах декількох бюджетних програм.
Для кожної цілі державної, регіональної та місцевої політик необхідно визначити показники її досягнення.
Показники досягнення цілей визначаються як інтегровані показники, що враховують результати, отримані за рахунок реалізації усіх або декількох бюджетних програм.
Показники досягнення цілей виконавчих органів місцевих рад повинні характеризувати досягнення та зрушення, що відбулися на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, а також їх вплив на добробут і якість населення.
( Абзац дев’ятнадцятий пункту 4 розділу IV із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів
№ 251 від 14.05.2025 )
Показники досягнення цілей мають:
бути кількісно вимірюваними та реалістичними;
( Абзац двадцять перший пункту 4 розділу IV із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів
№ 251 від 14.05.2025 )
характеризувати прогрес у досягненні цілей державної, регіональної та місцевої політик у середньостроковому періоді;
характеризувати стан та зміни у сфері діяльності головного розпорядника;
надавати можливість відстеження досягнення цілей державної, регіональної та місцевої політик у динаміці та порівнянності показників досягнення цілей за роками;
висвітлювати ефект, який отримують економіка, суспільство та населення відповідної адміністративно-територіальної одиниці завдяки діяльності головного розпорядника;
( Абзац двадцять п’ятий пункту 4 розділу IV із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів
№ 251 від 14.05.2025 )
перевірятися та підтверджуватися офіційною державною статистичною, фінансовою та іншою звітністю, даними бухгалтерського, статистичного та внутрішньогосподарського (управлінського) обліку.
Під час визначення показників досягнення цілей державної, регіональної та місцевої політик необхідно враховувати усі витрати головного розпорядника на відповідну сферу діяльності, включаючи міжбюджетні трансферти.
Кількість показників досягнення однієї цілі має бути мінімальною, як правило, не має перевищувати трьох, але достатньою для висвітлення досягнення відповідної цілі.
................Перейти до повного тексту